Förbjud SMS-förkortningar vid skrivande av texter

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Mattias: Jag är jättelätt upphetsad. Det räcker med att jag ser dig bära lådor på jobbet så rycker det i min kärlekspåle.

Holmlund: osv, mm, iofs, ca är ok. thx, plz är det inte.

För övrigt anser vi att Carthago bör förgöras.

Rätta mig om jag har fel, men ska inte förkortningar avslutas med punkt för att få stå med i ordlistan? :va

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag borgar för att ordet "kewk" skall finnas kvar på detta eminenta forum.

Kostar det att bli medlem?

Detta ord finns definitivt inte i SAOL, vår heliga bibel. Därmed kan det inte tillåtas. Är man minsta tveksam över stavning eller betydelse på valfritt ord kan det enkelt slås upp. Gällande särskrivning, en enkel tumregel säger: Sägs det som ett ord ska det skrivas ihop. Jämför betydelsen i uttrycken; "En mörk hårig sjuk sköterska" och "En mörkhårig sjuksköterska", vem vill du helst tar hand om dej när du anländer till akuten efter din krasch på Bogesund?

Medlemsavgiften kan som tidigare nämnts betalas in på postgiro: 90 1950-6, märk inbetalningen med "Särskrivningsavgift".

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Lawner "Tekniskrapport"?! Jag hoppas du menar "Teknisk rapport", eller "teknikrapport". Måste jag slänga en Mattias på dig?!

Kungko: I Mantorp, där du bor, är man kanske skapt på något vanskligt sätt. Jag är skapt enligt normen, dvs jag ser ut som en normal människa dock lite fetare samt lite mer irriterande.

Liwa1: Men tänk vilken vacker värld?! Inga fler "Asså ja ba tjöPA rätTa å slanga på dånken, meh vaffö gå den intE påh BacKhJuleT?!". Röstade du på socialdemokraterna också? "Alla ska med"? PAH!

Ozzian: Jag gillar ditt sätt att tänka!

Seså, ut nu och kör hoj och fundera på vad ni skall skriva mer. Framförallt Kungko. Det ser jag fram emot.

För övrigt är ironin död. Länge leve ironin....

Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Rätta mig om jag har fel, men ska inte förkortningar avslutas med punkt för att få stå med i ordlistan? :va

Förritiden skulle alla förkortningar följas av en punkt, men sedan någon gång på 80-talet (tror jag) kom "man" (läs: koncensus av något slag i litterära kretsar) överens om att punkterna var överflödiga. Så "bl. a." blev kort och gott "bl a".

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Lawner "Tekniskrapport"?! Jag hoppas du menar "Teknisk rapport", eller "teknikrapport". Måste jag slänga en Mattias på dig?!

Shit ! du är på riktigt alltså!

Kan man skriva ?! ihop "?!" och är det i så fall godtagbart i samband med ett citat?

Hade du problem med att tyda mitt inlägg på grund av ett missat mellanslag?

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Det kanske inte är en uppmaning till bra språk utan en ordbehandlare som behöver installeras på forumet. Efter tre felskrivningar så borde man automatiskt bli utslängd från forumet på livstid.

/ Oskar

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Detta ord finns definitivt inte i SAOL, vår heliga bibel. Därmed kan det inte tillåtas. Är man minsta tveksam över stavning eller betydelse på valfritt ord kan det enkelt slås upp. Gällande särskrivning, en enkel tumregel säger: Sägs det som ett ord ska det skrivas ihop. Jämför betydelsen i uttrycken; "En mörk hårig sjuk sköterska" och "En mörkhårig sjuksköterska", vem vill du helst tar hand om dej när du anländer till akuten efter din krasch på Bogesund?

Medlemsavgiften kan som tidigare nämnts betalas in på postgiro: 90 1950-6, märk inbetalningen med "Särskrivningsavgift".

Visserligen inte.

Men då ordet "kewk" har använts frekvent i olika sammanhang bör det få finnas med ändå!

För din vetskap särskriver jag inte. Faktiskt.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Trodde detta var ett aprilskämt , såg att första inlägget var skickat senare....
Tror du på fullt allvar att personerna på ett forum som detta eller vilket som helst bryr sig om korrekt Svenska i inläggen.

Det finns vissa oskrivna regler i forumen en av dem är att det förekommer en hel del förkortningar och allmänt forumspråk så är det bara och kommer alltid att förbli.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Shit ! du är på riktigt alltså!

Kan man skriva ?! ihop "?!" och är det i så fall godtagbart i samband med ett citat?

Hade du problem med att tyda mitt inlägg på grund av ett missat mellanslag?

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Det kanske inte är en uppmaning till bra språk utan en ordbehandlare som behöver installeras på forumet. Efter tre felskrivningar så borde man automatiskt bli utslängd från forumet på livstid.

/ Oskar

Du har precis förbrukat en av felskrivningarna.

Sedan när började man en mening med liten begynnelsebokstav?

Trodde detta var ett aprilskämt , såg att första inlägget var skickat senare....
Tror du på fullt allvar att personerna på ett forum som detta eller vilket som helst bryr sig om korrekt Svenska i inläggen.

Det finns vissa oskrivna regler i forumen en av dem är att det förekommer en hel del förkortningar och allmänt forumspråk så är det bara och kommer alltid att förbli.

Läs inlägg #64 noggrant.

Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Så, nu är det dags att kissa lite på er. Detta är ett hojåkarforum? UT OCH ÅK HOJ ISTÄLLET FÖR ATT FUNDERA PÅ HURUVIDA ETT ORD STAVAS PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT!

Seså. Ut med er nu. Låt oss gamla surdegar sitta vid sidan av och kolla på hur illa dagens skitungar skriver.

Ironin är nog trots allt död...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2955005 Så, nu är det dags att kissa lite på er. Detta är ett hojåkarforum? UT OCH ÅK HOJ ISTÄLLET FÖR ATT FUNDERA PÅ HURUVIDA ETT ORD STAVAS PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT!

Seså. Ut med er nu. Låt oss gamla surdegar sitta vid sidan av och kolla på hur illa dagens skitungar skriver.

Ironin är nog trots allt död...
Va fan! :mad:

Jag trodde du var på riktigt, the real deal! Guuuuud så besviken jag blev nu. Det här är viktigt ffs! :gråta

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Tervilg hleg!

klockrent!!

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Tervilg hleg!
:rofl

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2950635 Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Tervilg hleg!
Det där är spännande och intressant att läsa men vad har det med förkortningar att göra?
Skriv om din text med befintliga och även påhittade förkortningar så blir det nog svårare att läsa. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO