Förbjud SMS-förkortningar vid skrivande av texter

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Vi inom SFSS kräver att ägaren till Sporthoj.com genast inför ett filter som hindrar dålig Svenska att nå den breda allmänheten. Vi vill samtidigt poängtera att det är nödvändigt att införa ett filter för att skriva ihop ord.

Detta skulle i praktiken ta död på Sporthoj.com.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Mattias: Jag är jättelätt upphetsad. Det räcker med att jag ser dig bära lådor på jobbet så rycker det i min kärlekspåle.

Holmlund: osv, mm, iofs, ca är ok. thx, plz är det inte.

För övrigt anser vi att Carthago bör förgöras.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag borgar för att ordet "kewk" skall finnas kvar på detta eminenta forum.

Kostar det att bli medlem?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Turture: Det var som fan. Vi har dock båda fel. Eftersom det är en förkortning så blir det inte ihopskrivet, utan med ett bindestreck. SMS-förkortningar. Du får bli hedersmedlem av första graden!

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Detta är ditt inlägg översatt i lunariseraren. :D

förBjUd zmZ-FÖjkOrtNingar viD ZkrivAndE AV teXTer typ

--------------------------------------------------------------------------------

zom ReprezeNTAnT föR ZFzz (zToPpA typ FöRolämpningen av ZveNzKa zprÅKet) vill ja härmed inlÄgGa En typ proteZt Mot dEn förnedRande bEhAndling AV zvenZkA zPråkEt zom zKer häR på zporThoj.com... jA ba talAj ZjälVfALlet om inlÄgg me zMz förKorTningaJ.
vi HaR möjligHeteN typ aTt zkriva Ut Ord typ I zin typ hElHet mEN ÄNdÅ välJer vizza IndivIdej aTT typ zkRIva FörkorTningaR zom inTe e GODtagnA i typ ZvenzkA akaDeMinz ORdliztA, eXEmpelViZ ”vfr typ = varFör” å ”lr = eLLej”, Ja vEt att FRedrik lindztöM typ ZkUlLe typ häVdat aTT zVenzka zpråkEt e unDej typ KOnztaNt utvEKkling å D må typ Zå Va, typ mEn ja hävDAR atT herR typ lIndztröM e djäVuLenz typ AvkomMa å typ borDe bjännAz pÅ Bål...... *skrattar*

VI inoM Zfzz krävEr typ atT typ ägajen typ tE typ zpORthoj.Com genazt INför eTT FILteR Zom hIndraR dålig zvENzkA att nå Den bReda typ allMänheTen... vi vIlL zamtidIT poängtEra atT d e nÖdvänDIt typ atT inföRA eTt typ FiLTEj fÖr typ att zkrivA Ihop ojd... aZzÅ Å Att FramkalLa ePIleptiZkA aNFalL aV Zkribenter zoM ANvändej typ uttjykK ZoM ”fett jao” LR zkriver KÄNzloutTjYkk inOm zTJÄrNa, typ eXemPELViz ”*zkratT*” lR zOM fortZÄtter tala oM typ tvåTAKT zoM oM d vOje lÖznINgen pÅ Alla ProbleM.

med typ vänliga hÄLzNIngar

zfzz

http://www.angelfire.com/indie/lunarizer/

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Hur ställer sig denna grupp till följande förkortningar?

a.a.
agr.
ang.
anm.
aka
ASAP
avd.
BB
B.B.
betr.
bg
bh
bil.
bl.a., bl a
c., ca, c:a
civ.ek.
civ.ing.
Co.
d.
dir.
div.
dnr
do, d:eek:
doc.
D:r, dr
ds
d.v.s., d v s.
d.y.
d.ä.
e.d., el. dyl.
eftr.
eg.
ekon.
e.Kr.
el.
el. dyl., e.d.
em., e.m.
enl.
e.o.
ESO
etc.
e.u.
ev.
ex.
exkl.
f.
farm.
f.d.
ff.
ffg
fig.
fil.
f.Kr.
f.m.
f.n.
forts.
fr.
fr.a.
frk
fr.o.m.
f.v.b.
f.ö.
följ.
föreg.
förf.
ggr
gm
H.H.K.K.H.H.
H.K.H.
H.M.
hr
Ibid., ib
ill. ,
imo
inkl.
iofs
iom
ISBN
i sht
i st.f.
jfr
jr
jur.
k:a
kand.
kap.
kl.
kr.
krfm
krm
leg.
lic.
m.
mag.
m.a.o.
max.
mc
med.
m.fl.
m.h.a.
milj.
min
min.
Mdr kr.
Mkr.
m.m.
mom.
m v h
mån.
möjl.
n.b.
nr
näml.
o.
obs.
o.d.
odont.
o.dyl.
omkr.
omm
op.
ordf.
o.s.a., OSA
o.s.v.
pers.
pg
p.g.a.
pol.
prof.
ref.
resp.
s.
s:a, sa
sek.
SEK.
sekr.
sid.
sign.
s.k.
sms
SMS
spec.
sr
ss
ssk
st.
S:t
S:ta
stud.
särsk.
t.
tab.
tekn.
tel.
temp.
teol.
t.ex.
tf.
tfn
tgm
t.h.
tim.
tjf
tjl
tkr, kkr
t.o.m.
tr.
trol.
trpt
t.v.
ung.
u.p.a.
urspr.
utg.
v.
w.
VD
vpl
åk
ö.g.
ö.h. över havet
övers.
civ.ek.
civ.ing.
teol.kand.
teol.lic.
teol.dr.
jur. kand.
jur.utr.kand.
jur.lic.
jur.dr.
med.dr
med.lic.
med.kand.
odont.kand.
odont.lic.
odont.dr.
fil.dr.
fil.lic.
fil.kand.
fil.mag.
pol.mag.
tekn.dr
tekn.lic.
ekon.dr.
ekon. mag.
ekon. kand.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Turture: Det var som fan. Vi har dock båda fel. Eftersom det är en förkortning så blir det inte ihopskrivet, utan med ett bindestreck. SMS-förkortningar. Du får bli hedersmedlem av första graden!
Det var just det att det saknades bindestreck som gör särskrivningen.
Jag hade rätt.:pannkyss
Ser fram emot medlemsskapet.:)

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Hur ställer sig denna grupp till följande förkortningar?
..........

Ja du, de svenska går alldeles utmärkt, dvs de som finns i Svenska Akademins Ordlista. De engelska känns främmande att försvara. Varför skulle vi gå i frontlinjen för att använda ASAP (As Soon As Possible), annat än att det sparar lite tid?

Och sedan undrar en enkel Stockholmare vad B.B. står för? BB vet jag....

Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Ja du, de svenska går alldeles utmärkt, dvs de som finns i Svenska Akademins Ordlista. De engelska känns främmande att försvara. Varför skulle vi gå i frontlinjen för att använda ASAP (As Soon As Possible), annat än att det sparar lite tid?

Och sedan undrar en enkel Stockholmare vad B.B. står för? BB vet jag....

En enkel sthlm-wanbi (smaka på den förkortningen) svarar att B.B. står för Bäste bror.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tycker att vi kan införa regler såsom i tekniskrapport eller liknande uppsats där man måste visa sina källor till alla citat eller påståenden som skrivs i texten. Det vore en bra regel. Detta skulle medföra att inga påståenden skulle kunna betraktassom grundlösa dessvärre antagligen ej genomförbar.

För övrigt så håller jag med till viss del, att helt och fullt följa akademins ordlista är väll kanske lite väl mycket begärt, men många gånger är texter näst intill oläsbara på grund av konstiga meningsuppbyggnader mm.

/Oskar

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Hellre ett forum där alla skriver än få utvalda. Skitsamma om det är riktiga förkortningar eller inte. Bara man hänger med i vad personen skriver och har man lite i huvudet så gör man det, även om det inte är en korrekt förkortning.

SH skulle bli urtråkigt om bara dom med korrekt svenska, skrev här.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Dags att förtydliga. Vi godkänner förkortningar, om de finns omnämnda i Svenska Akademins Ordlista. Det är en naturlig utveckling av språket. Att bara misshandla och förolämpa Svenska språket är en utveckling vi vill förhindra.
Nänä, nu paradoxar du allt, ord som inte blir vedertagna (genom språkligt bruk) kommer aldrig att hamna i SAOL.

Det går ju inte att vara så egoistisk och framhålla att den SAOL som finns i dag är den "rätta" för det tyckte man säkert 1874 också.

Nej det måste ju rimligtvis vara upplaga no1 som gäller, eller hur?
Det "måste" ju vara den perfekta svenskan så varför inte ta steget fullt ut och gå strikt efter den?

Eftersom upplaga nr1 inte finns lätt tillgänglig så kan vi väl för enkelhetens skull utgå från upplaga nr6 (1889)
http://runeberg.org/saol/6/

En lustig bieffekt är att om vi går efter den så framstår vi alla som dyslektiker när vi försöker skriva något, perfekt, ingen som kan kasta skit på någon annan för att han stavar ruttet, alla kommer att stava ruttet :D

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...