Förbrukning vid pendling på literhojar?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
fz6s går att köra under 0,5 i jämn fin pendlarfart 110-130, gasar du järnet på bankörningar så drar den ändå inte över 0,7. Då har jag mätt exakt då den står på centralstöd då jag tankat och mot trippen, inte något ca, ungerfär..

Edit, jag får nog ändra då många skriver att litershojar drar 0,5m så då skriver jag 0,39 då då..:Bugar närmare 0,6 kan jag tro på men inte 0,5...

Varför skulle inte en literhoj kunna dra mindre? Du har sämre aerodynamik på din 6:a med tanke på mindre halvkåpa samt att den varvar mycket mer i marschfart vilket kan ge negativt vridmoment i klass med en 1000cc på lägre varv

Hur som helst så låter det hela lovande. Jag hade en förhoppning om att man klarar sig på runt halvlitern. Tankväska säger någon...för att eliminera baksuget/turbulensen bakom kåpan då gissar jag - Bra idé!

Någon som har haft möjlighet att kunna jämföra mellan fuggar/insprut på samma hojmodell? Tex R1 eller 929 kontra 954 osv.
Jag personligen tror inte att sprut är effektivare men det vore inte fel att bli bevisad motsatsen:D
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Ca 0,6 (kanske till och med lägre) med en Superduke vid landsvägdkörning 110-120 km/t.
Normalkörning 0,8 kanske och som mest 1,2 vid bankörning...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ser man till effekten så tror jag att BMW drar väldigt lite soppa. En polare kunde snålköra sin K1200S (ca. 165hk) på strax under 0,5l i laglig motorvägsfart.

Toppeffekten spelar inte speciellt stor roll då man vid jämn och laglig motorvägsfart kanske plockar ut 20 hk med den typen av hoj.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Släng på en lite större tankväska, så kan du nog kapa upp till 1 dl milen, oavsett hoj.

Min BB, 0,6 blandad, 0,5 m tankväska o jämn hastighet runt 100-110.

:)

Du menar att du har packningen i tankväska istället för i ryggsäck ?



Någon som har haft möjlighet att kunna jämföra mellan fuggar/insprut på samma hojmodell? Tex R1 eller 929 kontra 954 osv.
Jag personligen tror inte att sprut är effektivare men det vore inte fel att bli bevisad motsatsen:D

Har inte personligen gjort någon jämförelse på det.
Men jag har läst från folk som pendlar med scooter att det ska göra ca 1dl / mil lägre på motsvarande insprut försedd modell. Men även om det stämmer så kan man ju kompensera med att gasa på. ;)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
0,60 ungefär på min gts1000, men den är visserligen drevad lite för att ta ned varvtalen. Ligger på ungefär 140km/h vid 5000varv/min
Den ligger ganska stadigt runt 0,6-0,65 i förbrukning. Någon enstaka gång uppemot 0,7...

kanske ska tillägga att jag oftast har krauserväskorna på. Dom kan beskrivas med många ord, men varken snygga eller aerodynamiska hör dit gissar jag.

Min erfarenhet är det skiljer mycket mellan hojar. Hade en BMW 1100 som nästan alltid låg under 0,6 oavsett körstil eller fart. Ska du piska motorväg 10mil om dan kommer du snabbt att inse hur man värdesätter andra egenskaper än rent sportiga....:)
 
Last edited:

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
T-ace,00 0,5-0,6 hr inte lyckats å få den att dra mer än 0,7 jag gasar på ganska så bra:tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Thunderace med tre hårda packväskor + tält. Totalt ca 50 kg packning. Touringkörning med snittfart 90 km/h. = 0,44 liter/milen.

Med på samma resa var en annan T-ace som hade ca 60 kg mer last (i form av en spätta). Den var dynojettad å drog 0,49 liter/milen.

Jag har legat under halvlitern även när jag satt dit 80 kg spätta utöver den andra "packningen".

Tillägg:
Om man ska snacka ekonomisk körning så kan det ju också vara av intresse att man sliter däck 2-4 ggr mer i 120 än i 70 km/h ...

Skillnaden mellan 70 och 120 handlar alltså om 2-4 kr mer i däckkostnad per mil. Detta innebär alltså att den högre farten orsakar större kostnad i däckslitage än i ökad bränsleförbrukning.

.
 
Last edited:

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Körde en r1 -00 på 0.48.(Långtur med kärringen) Kan tillägga att det var före barn så hon var lite lättare då.:gnissla:gnissla
Kör en gsx-r 1000 -03 idag utan kärring och långtur den drar från 0.7:confused::confused:
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
K1200S, Blackbird dynojet, FZR 1000

K1200S
Går att köra på under 0,5 vid snäll laglig landsvägskörning.
0,55 runt 120. ca 0,58-0,65 vid hårdare o snabbare touring.
Tror inte jag varit över 0,75 vid mkt stadskörning

Blackbird -98, förgasare, dynojet och dubbla slipon
Enstaka gång ned runt 0,5 i lugn touring (med packning eller utan gör knappt skillnad). ca 0,6 runt 110-120. 0,64 vid 120-140.
(BMW RT1200 -06 och R1 ca 03 orginal var ca 1 dl snålare under samma resa)

FZR 1000 -91
Drog ungefär som Blackbirden

Se till att byta till riktiga hårdare touringdäck så inte däckkontot blir för stort.
Pilot road 1 (2an verkar slitas fortare), Metzler MEZ4 el dyl.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför skulle inte en literhoj kunna dra mindre? Du har sämre aerodynamik på din 6:a med tanke på mindre halvkåpa samt att den varvar mycket mer i marschfart vilket kan ge negativt vridmoment i klass med en 1000cc på lägre varv

Hur som helst så låter det hela lovande. Jag hade en förhoppning om att man klarar sig på runt halvlitern. Tankväska säger någon...för att eliminera baksuget/turbulensen bakom kåpan då gissar jag - Bra idé!

Någon som har haft möjlighet att kunna jämföra mellan fuggar/insprut på samma hojmodell? Tex R1 eller 929 kontra 954 osv.
Jag personligen tror inte att sprut är effektivare men det vore inte fel att bli bevisad motsatsen:D

rent logiskt så förlorar en literhoj i bränsleekonomi mot en hoj med mindre motor. Det har att göra med att en motor går mindre effektivt på dellast då man har större strömningsförluster pga att motorn försöker stuga luft förbi ett delvis stängt spjäll.
Jämför att du tvingar din hoj att andas genom ett sugrör.
I högre hastigheter kan jag mycket väl tänka mig att en literhoj med kåpa kan bli mer ekonomisk än en mindre hoj utan kåpa då luftmotståndet börjar spela större och större roll ju fortare det går. Dock är det frågan om ganska höga hastigheter då så jag tror tveklöst att du gör av med mindre bränsle med en hoj med mindre motor oavsett kåpa. Dock är det ju ytterst en fråga om vad du tycker det är värt. Du kör väl inte en literhoj för att det ska vara ekonomiskt. Vill man vara bara ekonomisk köper man ju en liten 125:a och pendlar på.

Min TDM 850 med fullpackade Givi-väskor (en 52 liter topbox och två 45 liter sidoväskor) går på lite drygt 0,4 vid 10+ tempo på långkörning (90-100 på 90 väg osv.)
Min normala jobbpendling med bara topboxen och 30+ tempo på mest 90 och 110 väg drar ungefär 0,5 så det verkar inte som om det gör någon skillnad. en hoj har redan så otroligt kass aerodynamik. Inspirerad körning efter kurviga vägar har det hänt att den dragit 0,6 men då får jag ligga i ganska bra och det verkar som om dom flesta literhojar har ohyggligt svårt att komma ner i dom siffrorna. Om det beror på den glada gashanden eller något annat kan jag dock inte uttala mig om.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Min firestorm har hålitanken tror jag, rekommenderas inte om låg bränsleförbrukning är viktigt. :näsblod

Det sägs att vtwinar är törstigare än radfyror. Är det så och varför i så fall?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Min gamla Ducce 748 ville aldrig under 0.6 L/mil på långkörning i "lagom" tempo motorväg Min nuvarande 996cc SPS klarar sig på ca. 0.5L/mil på landsväg. Då har den iofs öppet system och är mappad och kamtimad också..

Som motpunkt så kan jag säga att farsgubben åker en BMW F650CS "Scarver" (ful som f*n, men praktisk).
Den ligger på 0.4L/mil i Rask pendlingstrafik i Stockholm, men runt 0.3L/mil om man konstantkör den i 90-100km/t.. Dessutom är det en Rotax-Stånka, så den är ganska så driftsäker även om tråkighetsstämpeln finns på karaktären, över 130 låter motorn ansträngd.
Som pendlingshoj är den f*n svårslagen med en försäkringskostnad på under 1500sek Hel/Hel, 0.35-0.40L/mil och servicen gör man själv. Dessutom ABS bromsar så man slipper dratta på ändan om det regnar satan och standard med en massa bra småsaker som handtagsvärme, cig-tändaruuttag och "gubb-stämpel" som gör att länsman inte bryr sig om en så är det ett hyfsat val om man bara pendlar..

Men jag skulle f*n inte köpa en!:D
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En ny insprutare kan dra enormt lite soppa.

Körde en Varadero i normal fart 110 och hade snitt på 0,40 när jag tanka...

Sen lade jag på pc3a och feta upp vridet lite och då hamna den på 0,5 - men då måste man hålla sig ifrån dampryck me gasen.

Däremot..

Fullastad i pendling i farter mellan 140-160 me 70 liters toppbox och små 15 liters sidoväskor så drar den 0,7-08
Men där är det luftmotståndet som sabbar det.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top