Oj det var intressant, kan det vara så? Jag tycker min hoj käkar däck..., bytte igår igen.
Förbrukningen däremot ligger omkring 0.4 l/mil.
Nu går jag i.o.f.s. lite off topic men jag svarar ändå på detta eftersom tråden även handlar om driftskostander i stort.
Ett nytt framdäck kostar omkring 1 800 kr, ett bakdäck ca 2 500. (Det finns många olika hojar och däck men jag räknar detta som ett snitt för någorlunda moderna hojar.)
Hur många mil får man ur ett däck? På min Thunderace så får jag ur ca 1 000 mil på ett framdäck och 600 på ett bakdäck. Det blir alltså en milkostnad på ca 1,80 kr + 4,16 kr = 6 kr. Samtidigt drar cykeln ca halvlitern. Det betyder alltså att däckslitaget kostar lika mycket som soppan.
Däckslitaget är dock starkt kopplat till hastigheten. En fördubbling av hastigheten innebär långt mer än en fördubbling av slitaget. I normala fall slits bakdäcket betydligt mycket fortare än ett framdäck - samtidigt som bakdäcket ofta innehåller betydligt mycket mer däcksmaterial - och anledningen är ju att bakdäcket konstant spinner några procent mot underlaget. Om en cykel färdas i 100 km/h så rullar bakdäcket ofta i 102-105 km/h. (Beroende på däck och underlag) Ökar man farten så ökar luftmotståndet och det i sin tur gör att bakhjulet kommer att spinna ännu mer procentuellt sett = ökat slitage = ökade kostnader.
Hade en gång en polare som hade legat i 200 km/h i 6-7 mil i sträck. Hans bakdäck (som var av hög kvalitet) var med andra ord skapligt varmt. Han svängde sen in på en grusväg och spann till lite i ca 40 meter. Efter det såg bakdäcket ut som om man använt ett rivjärn på det ... Det blev en mycket kostsam resa det ...