Förbrukning vid pendling på literhojar?

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag pendlar på min K6 när vädret tillåter, 0.65 i skapligt tempo (230 - 240) till jobbet och lite lägre fart men på inspirerade vägar. 0.85 i PMC tempo och ren dampkörning, hojen är helt orginal i maskin och pipa.
R1 verkar mycket törstigare när jag surrar med kompisar, men det är som sagt inte soppan som kostar, däck och service är det som kostar...

Fredrik:tummenupp
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
förbrukning vid pendling....

Brukar åka TRX850 tillfrån jobb då vädret är någorlunda humant....varje tur-retur genererar 14,5 mil ( vanliga 70-90 vägar ) på mätaren och hastigheten brukar vara lite halvinspirerad "strax över" om man säger.......idag tankade jag och fick i 13,2 liter på 29 mil varav 7 i farter uppåt 200 då jag var väldans trött och vaknade sent en morgon.....
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
R1'a - har varit nere på 0.48 vid laglig körning mellan 100-120km/h.
Vid farter kring 200km/h så brukar den ligga kring 0.7-0.8 liter/mil.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Min Mille-R -00 sörplar i sig 0,7 helt orginal, min GSXR1100 drar dock bara 0,5 i samma tempo.

Och vilken har du roligaste åkningen på...? :tummenupp
Betänk att du kommer att tillbringa nästan 10% av din vakna tid på detta fordon. Det blir mycket skoj om du väljer rätt hoj !!! :D
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Håll i er... BMW R1150R. Fick låna den för alprepan (kommer film inom kort). 41 mil på 14 liter!! Blandat motorväg (Autobahn 130 km/h) och kurvtouring i ca 80 km/h. 0.34 l/mil, inte överdrivet. Helt sjukt. Skakade och kollade ifall jag kunde få i mer då jag var övertygad om att det var nån luftficka eller nått men icke.

Så, literhoj på 0,34...dock ingen sporthoj men.. :fakta
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
rent logiskt så förlorar en literhoj i bränsleekonomi mot en hoj med mindre motor....

De gånger jag har varit på långstyrningar tillsammans med folk som kör 600, så få då de i mer i tanken då man stannar på macken. Varje gång och alltid. Samma gäller snöskoter, mindre motor=tanka mer. Detta gäller såklart om man kör i samma tempo, annars vet jag inte..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Någon som har haft möjlighet att kunna jämföra mellan fuggar/insprut på samma hojmodell? Tex R1 eller 929 kontra 954 osv.
Jag personligen tror inte att sprut är effektivare men det vore inte fel att bli bevisad motsatsen:D

Ingen direkt jämförelse, men insprutning har den fördelen att den stänger av helt vid ren motorbroms och det är lättare att programmera den att gå snålt (om man kör original eller med flit ställer blandingen magert), än vad det är att ställa in förgasare. Fördelen med förgasare är väl annars att det går att skruva på hemma i verkstan utan avancerad elektronik och dator. Som hemmamekare väljer jag förgasare, men i andra avseenden är insprutning att föredra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Duccen går inte värst snålt...men man brukar få i en 10 liter på ~14-15 mil, så den snittar 0,7, blandad körning.
 

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
08
Hoj
ER6f
pendlar dagligen med en er6f, brukar köra lite drygt 30 mil på en tank som fylls upp med 12-13 liter soppa när lampan lyser, kör dock aldrig i farter som riskerar mitt körkort.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Och vilken har du roligaste åkningen på...? :tummenupp
Betänk att du kommer att tillbringa nästan 10% av din vakna tid på detta fordon. Det blir mycket skoj om du väljer rätt hoj !!! :D
Aprullan bjuder helt klart på bättre köregenskaper jämfört med min gamla GSXR1100-90, den känns som ett broräcke med gångjärn på mitten och svänger lika bra som en Finlandsfärja.

Dock har bägge hojarna sin charm, Gixxern passar bra att långtoura på medans Aprullan kräver mer inspirerad körstil.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fazer1000

Snittar på ca 0,7-075 vid pendling, rekord på långfärd jämn halvhög fart 0,42.
Plattslitna däck kostar absolut mest, jag räknar med femman per mil.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Om man ska snacka ekonomisk körning så kan det ju också vara av intresse att man sliter däck 2-4 ggr mer i 120 än i 70 km/h ...

Skillnaden mellan 70 och 120 handlar alltså om 2-4 kr mer i däckkostnad per mil. Detta innebär alltså att den högre farten orsakar större kostnad i däckslitage än i ökad bränsleförbrukning.

.

Oj det var intressant, kan det vara så? Jag tycker min hoj käkar däck..., bytte igår igen.
Förbrukningen däremot ligger omkring 0.4 l/mil.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en Aprilia Falco sl1000, V-twin. Den är omöjlig att få under 0,7l/mil och ligger oftast runt 0,8 eller mer. Lite surt när man va på mc-semester i Norge förra sommaren och tjejens SV650 drog hälften så mycket som min hoj, literpriset på bensin låg på 15kr.

Jag hade åkt billigare om jag hade tagit bilen istället..... Fast det hade ju inte varit riktigt samma grej.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Oj det var intressant, kan det vara så? Jag tycker min hoj käkar däck..., bytte igår igen.
Förbrukningen däremot ligger omkring 0.4 l/mil.

Nu går jag i.o.f.s. lite off topic men jag svarar ändå på detta eftersom tråden även handlar om driftskostander i stort.

Ett nytt framdäck kostar omkring 1 800 kr, ett bakdäck ca 2 500. (Det finns många olika hojar och däck men jag räknar detta som ett snitt för någorlunda moderna hojar.)

Hur många mil får man ur ett däck? På min Thunderace så får jag ur ca 1 000 mil på ett framdäck och 600 på ett bakdäck. Det blir alltså en milkostnad på ca 1,80 kr + 4,16 kr = 6 kr. Samtidigt drar cykeln ca halvlitern. Det betyder alltså att däckslitaget kostar lika mycket som soppan.

Däckslitaget är dock starkt kopplat till hastigheten. En fördubbling av hastigheten innebär långt mer än en fördubbling av slitaget. I normala fall slits bakdäcket betydligt mycket fortare än ett framdäck - samtidigt som bakdäcket ofta innehåller betydligt mycket mer däcksmaterial - och anledningen är ju att bakdäcket konstant spinner några procent mot underlaget. Om en cykel färdas i 100 km/h så rullar bakdäcket ofta i 102-105 km/h. (Beroende på däck och underlag) Ökar man farten så ökar luftmotståndet och det i sin tur gör att bakhjulet kommer att spinna ännu mer procentuellt sett = ökat slitage = ökade kostnader.

Hade en gång en polare som hade legat i 200 km/h i 6-7 mil i sträck. Hans bakdäck (som var av hög kvalitet) var med andra ord skapligt varmt. Han svängde sen in på en grusväg och spann till lite i ca 40 meter. Efter det såg bakdäcket ut som om man använt ett rivjärn på det ... Det blev en mycket kostsam resa det ...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De gånger jag har varit på långstyrningar tillsammans med folk som kör 600, så få då de i mer i tanken då man stannar på macken. Varje gång och alltid. Samma gäller snöskoter, mindre motor=tanka mer. Detta gäller såklart om man kör i samma tempo, annars vet jag inte..

Det är klart. Det kan påverka en del hur dom lagt vridet också. En rad-4 600 har ju ganska lite vrid på lågra varv så då ligger dom säkert på en lägre växel och därmed högre varvtal vilket ger en högre genomlupen cylindervolym på samma sträcka och då ökar givetvis bränsleförbrukningen.

Att min 850 går så snålt på långstyrning beror antagligen på att den har bra vrid redan på låga varv så jag ligger nästan hela tiden på högsta växeln med ganska låga varvtal när jag tuffar på långkörning och då blir bränsleförbrukningen lägre.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
FZ1-N 0.54 vid lugn körning.

Håller med, mätte upp 0,53l/mil efter en lugn tur med damen baktill.

Eftersom FZ-1 har motor från en 1000cc R-hoj fast inga kåpor som hjälper till med vinden så borde det ju gå att köra Rettan ännu billigare. Vad roligt att snikhojarna vars enda existensberättigande argument är att allt med dom är billigt i verkligheten inte går billigare än ett 180hästars avgrundsmonster. Naturligtvis så blir väl försäkring lite billigare, men ändå.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Ta en extrasväng på roliga vägar o betala med nöjespengar så har du pendlat gratis! Min Gixxer 1000 -03 med pc3 mm kör jag på ca 0.8 ( men då inte i 120 )
 

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
En sak jag tycker är att alla 2-t dra cp mycket mer.
R-6,an är inte heller snål.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top