Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Min egna lilla analys av statistiken:
De utan körkort...
Går oftare åt i singelolyckor. - Darwin...
De är yngre. - Det är väl lite vanligare att man busar i yngre år...
Många kör påverkade - De skiter alltså fullkomligt i lagen
Är inte juridiska ägare - Nä, undra varför med de försäkringspremierna...
De kör oftare utan hjälm, registrerad eller påställd hoj - De skiter fortfarande i lagen.
De kör gärna lite fort - Lagen igen...
Och gärna fort inom tättbebyggt område. - Så var det det där med lagar...
Dessutom skiter de i att skaffa körkort vilket i sig är ett lagbrott.

Att köra utan körkort, utan försäkring, oregistrerad eller avställd hoj är att göra sig skyldig till Olovlig körning som idag är ett brott med fängelse i straffskalan. När samma fordon varit inblandad i 3 olovliga körningar så beslagtas det i regel och förverkas.
Kör du för fort blir du av med kortet, kör du påverkad blir du av med kortet.
Med andra ord, lagen finns i princip redan, fast i andra termer, och nu ger den dig dessutom 2 chanser, du får en tredje om du hade körkort från början (känns logiskt, då har du åtminstone velat göra någorlunda rätt för dig). Finns alltså ingen anledning att införa andra regler och lagar eller att hålla på och visa sig som farbror duktig med snack om extremt beteende! Enda inverkan jag kan se av denna lag är att tredje man tar skada samt att det blir fler som kommer ge sig på att försöka dra så fort de ser blåljus i backspegeln = fler dödsolyckor.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nja.. jag tycker de krånglar till det.

Istället för att i första hand bena ner sig i statistiken och presentera en djupanalys borde de antingen inte ta med ej behöriga enligt lag att framföra mc på väg alt. dela upp den så enkelt.

Olyckstatistik har undantag, ex:

Den preliminära statistiken över dödade kan innehålla personer som avlidit till följd av sjukdom eller till följd av avsiktliga händelser (t.ex. självmord). Dessa utesluts ur den officiella statistiken när dödsorsaken fastställts. Vidare kan antalet öka, om vi i efterhand får kännedom om att en skadad person har avlidit inom 30 dagar till följd av olyckan.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/

Om man då är ute efter att redovisa en rättvis bild av statistiken för de behöriga motorcyklisterna borde kanske SMC träna lite på den punkten, hjälpa inte stjälpa.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lag om beslagtagande av fordon vid extremt beteende kommer knappast påverka de 68% som inte äger fordonet eller hur? Utan bara den minoritet som inte är tjyvar/pundare

Detta kan bli hur bra som helst ju. Om Polisen beslagtar hojen från ickeägaren innan den kraschas så kan ju den riktiga ägaren få tillbaka den i fungerande skick. Försäkringspremierna ner = alla glada.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Hela diskussionen om antalet avlidna mc-förare är ganska onödig i det stora hela eftersom det är förhållandevis så få som avlider i mc-olyckor jämfört med andra dödsorsaker. Tex vad jag kan tyda av diagrammet ovan avlider ca ett 50 tal personer i mc-olyckor per år. Om vi ska jämföra det med tex rökarna så avled år 2009 3579 personer i lungcancer och år 2011 tog 1378 personer självmord. Då är ett 50-tal dödsfall med mc ganska försumbart, dock självklart tragiskt.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39498&l=sv
http://www.cancerfonden.se/Global/D...rfondsrapporter/Cancerfondsrapporten 2011.pdf
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Min egna lilla analys av statistiken:
De utan körkort...
Går oftare åt i singelolyckor. - Darwin...
De är yngre. - Det är väl lite vanligare att man busar i yngre år...
Många kör påverkade - De skiter alltså fullkomligt i lagen
Är inte juridiska ägare - Nä, undra varför med de försäkringspremierna...
De kör oftare utan hjälm, registrerad eller påställd hoj - De skiter fortfarande i lagen.
De kör gärna lite fort - Lagen igen...
Och gärna fort inom tättbebyggt område. - Så var det det där med lagar...
Dessutom skiter de i att skaffa körkort vilket i sig är ett lagbrott.

Att köra utan körkort, utan försäkring, oregistrerad eller avställd hoj är att göra sig skyldig till Olovlig körning som idag är ett brott med fängelse i straffskalan. När samma fordon varit inblandad i 3 olovliga körningar så beslagtas det i regel och förverkas.
Kör du för fort blir du av med kortet, kör du påverkad blir du av med kortet.
Med andra ord, lagen finns i princip redan, fast i andra termer, och nu ger den dig dessutom 2 chanser, du får en tredje om du hade körkort från början (känns logiskt, då har du åtminstone velat göra någorlunda rätt för dig). Finns alltså ingen anledning att införa andra regler och lagar eller att hålla på och visa sig som farbror duktig med snack om extremt beteende! Enda inverkan jag kan se av denna lag är att tredje man tar skada samt att det blir fler som kommer ge sig på att försöka dra så fort de ser blåljus i backspegeln = fler dödsolyckor.

Du har helt rätt men i lex landet Sverige räcker det inte med en lag eftersom den inte används.

Exempel

Det finns en lag som säger att man inte får ta livet av andra.

Sen råkar någon slå ihjäl någon med ett knippe brocolli och eftersom det är första gången det hänt lyckas någon högt betald advokat få mördaren fri.

Genast skriker pressen ut att detta är förfärligt och att en Lex Brocolli genast måste skapas.

Efter en stor mängd arbetstimmar och stora kostnader finns Lex Brocolli på plats.

Surprise- surprise, nu är det någon som slår ihjäl en person med vitlökfläta.

Ok, jobbet med Lex Vitöksfläta startas.


Vore det inte mycket enklare att

1. Använda de lagar som finns
2. Se till att det tydligt framghår i polisens och rättssystemets arbetsbeskrivningar att man skall lösa brott mot våra lagar IRL istället för att vända papper och smygfilma folk.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men - är det inte det man gör genom att sätta fingret på andelen obehöriga, missbrukare, hjälmlösa och speedfreaks i statistiken?

Vad jag förstår har Du helt rätt i de undantag som finns i statistiken. På vilket sätt menar Du motorcyklisterna skulle hjälpas av att dessa räknades in igen?

SMC producerar och sammanställer inte statistiken, vad man kan göra är att väcka debatt kring denna. Och det är det som sker när man pekar på just de extrema grupperna. För att visa på dess inflytande på totalsiffrorna.

Men jag missförstod kanske Ditt inlägg?

...Om man då är ute efter att redovisa en rättvis bild av statistiken för de behöriga motorcyklisterna borde kanske SMC träna lite på den punkten, hjälpa inte stjälpa.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
dom verkliga bovarna, pundarna o körkortlösa kommer ingen lag åt.
det blir inte bättre tror jag.... inegn av dom tre där bryr sig ändå.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har helt rätt men i lex landet Sverige räcker det inte med en lag eftersom den inte används.

Eftersom det skulle kunna vara så att jag för sissådär 6-7 år sedan ingick i en liten grupp killar som eventuellt kan ha kört utan körkort så vet jag även exempel på folk som fått sina hojar förverkade just pga detta, så jo, den används...
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag micklade lite med siffrorna, lite lättare att se mönstren kanske? :va
stat_2.JPG

Det gick fort så kan finnas något skrivfel...:rolleyes:

:hej

/e
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag tycker SMC skall bli bättre på att lyfta fram hur många motorcyklister det finns i Sverige (och för guds skull räkna bort 4-hjulingarna) och hur få dödsolyckor det är procentuellt.
Alla jag träffar som själva inte kör hoj tror att det är farligt och att det är mycket olyckor bland hojåkare, eftersom media framställer det så många gånger.
Detta i sin tur skapar bad will för hojåkandet som kollektiv och det är lättare för oss hojåkare att bli måltavlor i politiska utspel, och svårare för SMC att arbeta.

Inte helt i linje med topic men ändå...
 

Kneedrag

Guest
Min egna lilla analys av statistiken:
De utan körkort...
Går oftare åt i singelolyckor. - Darwin...
De är yngre. - Det är väl lite vanligare att man busar i yngre år...
Många kör påverkade - De skiter alltså fullkomligt i lagen
Är inte juridiska ägare - Nä, undra varför med de försäkringspremierna...
De kör oftare utan hjälm, registrerad eller påställd hoj - De skiter fortfarande i lagen.
De kör gärna lite fort - Lagen igen...
Och gärna fort inom tättbebyggt område. - Så var det det där med lagar...
Dessutom skiter de i att skaffa körkort vilket i sig är ett lagbrott.

Att köra utan körkort, utan försäkring, oregistrerad eller avställd hoj är att göra sig skyldig till Olovlig körning som idag är ett brott med fängelse i straffskalan. När samma fordon varit inblandad i 3 olovliga körningar så beslagtas det i regel och förverkas.
Kör du för fort blir du av med kortet, kör du påverkad blir du av med kortet.
Med andra ord, lagen finns i princip redan, fast i andra termer, och nu ger den dig dessutom 2 chanser, du får en tredje om du hade körkort från början (känns logiskt, då har du åtminstone velat göra någorlunda rätt för dig). Finns alltså ingen anledning att införa andra regler och lagar eller att hålla på och visa sig som farbror duktig med snack om extremt beteende! Enda inverkan jag kan se av denna lag är att tredje man tar skada samt att det blir fler som kommer ge sig på att försöka dra så fort de ser blåljus i backspegeln = fler dödsolyckor.


Lite vad jag tror också, att det hela kommer leda till att ännu fler flyr från farbro blå.
Ska man vara lite konspratiorisk så får de ännu mer vatten till sin kvarn och kan således förbjuda sporthojar helt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag håller med om allt i länken utom att 30+ är extremt per automatik..
Och så länge bilar INTE är med så pekar man ut MC-kollektivet som extrema.
30+ i bil = INTE extremt, 30+ på MC = EXTREMT. :dummer
Betydligt fler T5, GTI, Porsche, Ferrari tom TDI'er som kör 30+ än MC. :fakta
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har länge hoppats på ett sådant aktivt ställningstagande mot alla former av extrem körning (sånt som möjligen hör hemma inom ramen för tävlings- eller uppvisningsverksamhet) men bättre sent än aldrig!
Den tydliga kopplingen till allvarliga olyckor borde ta udden ur dem som tjafsat och ansett SMC på något sätt förråda motorcyklisterna - jag tycker till 100% att de gör rätt nu även om t.ex. gränser för beslag gott kan diskuteras.
Och som Tina säger: Ofta kommer man nog åt den verklige ägaren om man plockar fordonet från den som kör.

Det stora problemet är att det kan vara bökigt för den riktiga ägaren att få tillbaka sin stulna hoj när den dessutom är beslagtagen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Men jag missförstod kanske Ditt inlägg?

Ja det kan man säga att du gjorde =0)

Men - är det inte det man gör genom att sätta fingret på andelen obehöriga, missbrukare, hjälmlösa och speedfreaks i statistiken?

Absolut för den som vill sätta sig in i det hela, man ska inte undanhålla statistik naturligtvis men djupanalys i "första hand" blir fel som sagt = det är att krångla till det. Vill man värna om behöriga motorcyklister så kan man presentera det på ett bättre sätt vilket är det jag poängterar. Den kritiske Svensson (eller valfri politiker) ser bara "fulla motorcyklister, drogpåverkade motorcyklister, motorcyklister utan körkort, motorcyklister som kör för fort" om det är de första denne får kastat i ansiktet. Vilka tar störst skada av den informationen hur korrekt och tillförlitlig den än må vara? Just precis, de behöriga motorcyklisterna.

På vilket sätt menar Du motorcyklisterna skulle hjälpas av att dessa räknades in igen?

Det jag menade var motsatsen :) Alltså använd undantag på ett smart sätt eller kalla det att dela upp statistiken om man så vill.

SMC producerar och sammanställer inte statistiken

Nej men de presenterar den med avsikt att det ska nå ut till allmänheten, statistik som i övrigt är förhållandevis anonym även om den finns tillgänglig oavsett. Statistik kan bevisa vad som helst beroende på hur den presenteras är ett talesätt, alltså blir det fel om den som presenterar statistiken inte behärskar ämnet.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ridning farligare än mc-körning
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2007/Ridning-farligare-an-mc-korning/
I senaste numret av Ridsport konstateras att det är farligare att rida än att köra motorcykel.

Flygambulanspersonal i engelska Yorkshire och Lincolnshire har noterat en stor ökning av antalet ridolyckor under de senaste fem åren enligt en undersökning i BBC. Det senaste året har 150 skadade ryttare tagits om hand, för fem år sedan fick 97 skadade ryttare hämtas med flygambulans i området.

En konsult vid Stoke Mandeville-sjukhuset säger till BBC att ryttare riskerar en allvarlig olycka en gång per 350 timmar i ridsadeln.
Jämför man detta med en motorcyklist är motsvarande risk en gång per 7 500 timmar på sin motorcykel. Det gör att ridning är 20 gånger farligare än att köra motorcykel

Jag har sagt det förr och jag säger det igen -
Förbjud hästjä__larna..:mad:
Eller inför åtminstone kusekort för hel__te...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Föraren är ägaren: 32%

Så varför skapa en lag som jagar en minoritet av förbrytarna?

Det är ingen NY lag.
SMC uppmanar Rikspolisen att tillämpa den befintliga oftare.

Men det som är olyckligt är formuleringen i rapporten att det räcker med 30 km/h för fort för att räknas till Extremt beteende :brinnerupp

SMC har på sitt eget forum bestämt dementerat att den typen Svensson-fortåkning ska räknas dit. Men rapporten ser ut som den gör :brynad
 

mojja83

Guest
Det är ingen NY lag.
SMC uppmanar Rikspolisen att tillämpa den befintliga oftare.

Men det som är olyckligt är formuleringen i rapporten att det räcker med 30 km/h för fort för att räknas till Extremt beteende :brinnerupp

SMC har på sitt eget forum bestämt dementerat att den typen Svensson-fortåkning ska räknas dit. Men rapporten ser ut som den gör :brynad


Om det ser ut som en anka låter som en anka och går som en anka så är det förmodlingen en anka.

Smc har satt på pränt att +30 km/h är att ses som extremt beteende. Det dom behöver göra är att dementera detta öppet och inför våra politiker innan varje Svensson som framför en mc i 30+ hastigheter riskerar att få sin cykel tagen av polisen.

En sådan ställning kommer endast påverka dom vanliga svensson då buset skiter i vilket och kör på stulna,avställda oförsäkrade hojar ändå.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det finns tydligen en lista på andra otrevligare åtgärder som myndigheten lade fram innan detta klubbades igenom inom SMC, den vore ju intressant att se.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top