roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Bra synpunkt! Jag vet att SMC fick slita hund för att få in antal hojar i trafik i f t antalet olyckor per år i statistiken (den finns med i Strategi 2.0) Tror det kom en pressrelease om detta i fjol. Men visst - ska inte budskap drunkna i mediebruset krävs uthållighet och att det upprepas, som ett mantra.
Ber om ursäkt, klär mig i säckväv och rullar mig i aska
Jag tolkar Dig som att Du i huvudsak kritiserar presentationen. Visst kanske redovisning och diagram kan snyggas till, men håll i minnet att det inte precis är duvungar som kritiskt granskar SMC:s arbete från den mer trafikkonservativa sidan heller. Uppenbar manipulation av statistik äventyrar motorcyklisternas trovärdighet, jag tror vi vinner mer på att ha infrastrukturministerna med oss, än några missnöjda SH-medlemmar.
Vad jag vet har rapporten stötts och blötts rätt intensivt bland ett par schyssta forskare, men har Du konkreta förslag är jag övertygad om att de skulle uppskattas av kansliet.
Men vi kanske skulle kunna enas i att de behöriga motorcyklisterna vunnit på debatten som visar på att det "extrema inslaget" i statistiken synliggjorts och är uppe på agendan i medier och bland politiker?
Jag tycker SMC skall bli bättre på att lyfta fram hur många motorcyklister det finns i Sverige (och för guds skull räkna bort 4-hjulingarna) och hur få dödsolyckor det är procentuellt.
Alla jag träffar som själva inte kör hoj tror att det är farligt och att det är mycket olyckor bland hojåkare, eftersom media framställer det så många gånger.
Detta i sin tur skapar bad will för hojåkandet som kollektiv och det är lättare för oss hojåkare att bli måltavlor i politiska utspel, och svårare för SMC att arbeta...
Ber om ursäkt, klär mig i säckväv och rullar mig i aska
Ja det kan man säga att du gjorde =0) .
Jag tolkar Dig som att Du i huvudsak kritiserar presentationen. Visst kanske redovisning och diagram kan snyggas till, men håll i minnet att det inte precis är duvungar som kritiskt granskar SMC:s arbete från den mer trafikkonservativa sidan heller. Uppenbar manipulation av statistik äventyrar motorcyklisternas trovärdighet, jag tror vi vinner mer på att ha infrastrukturministerna med oss, än några missnöjda SH-medlemmar.
Vad jag vet har rapporten stötts och blötts rätt intensivt bland ett par schyssta forskare, men har Du konkreta förslag är jag övertygad om att de skulle uppskattas av kansliet.
Men vi kanske skulle kunna enas i att de behöriga motorcyklisterna vunnit på debatten som visar på att det "extrema inslaget" i statistiken synliggjorts och är uppe på agendan i medier och bland politiker?
...Vill man värna om behöriga motorcyklister så kan man presentera det på ett bättre sätt vilket är det jag poängterar. Den kritiske Svensson (eller valfri politiker) ser bara "fulla motorcyklister, drogpåverkade motorcyklister, motorcyklister utan körkort, motorcyklister som kör för fort" om det är de första denne får kastat i ansiktet. Vilka tar störst skada av den informationen hur korrekt och tillförlitlig den än må vara? Just precis, de behöriga motorcyklisterna...
...de presenterar den med avsikt att det ska nå ut till allmänheten, statistik som i övrigt är förhållandevis anonym även om den finns tillgänglig oavsett. Statistik kan bevisa vad som helst beroende på hur den presenteras är ett talesätt, alltså blir det fel om den som presenterar statistiken inte behärskar ämnet.