Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra synpunkt! Jag vet att SMC fick slita hund för att få in antal hojar i trafik i f t antalet olyckor per år i statistiken (den finns med i Strategi 2.0) Tror det kom en pressrelease om detta i fjol. Men visst - ska inte budskap drunkna i mediebruset krävs uthållighet och att det upprepas, som ett mantra.

Jag tycker SMC skall bli bättre på att lyfta fram hur många motorcyklister det finns i Sverige (och för guds skull räkna bort 4-hjulingarna) och hur få dödsolyckor det är procentuellt.
Alla jag träffar som själva inte kör hoj tror att det är farligt och att det är mycket olyckor bland hojåkare, eftersom media framställer det så många gånger.
Detta i sin tur skapar bad will för hojåkandet som kollektiv och det är lättare för oss hojåkare att bli måltavlor i politiska utspel, och svårare för SMC att arbeta...

Ber om ursäkt, klär mig i säckväv och rullar mig i aska:)
Ja det kan man säga att du gjorde =0) .

Jag tolkar Dig som att Du i huvudsak kritiserar presentationen. Visst kanske redovisning och diagram kan snyggas till, men håll i minnet att det inte precis är duvungar som kritiskt granskar SMC:s arbete från den mer trafikkonservativa sidan heller. Uppenbar manipulation av statistik äventyrar motorcyklisternas trovärdighet, jag tror vi vinner mer på att ha infrastrukturministerna med oss, än några missnöjda SH-medlemmar.

Vad jag vet har rapporten stötts och blötts rätt intensivt bland ett par schyssta forskare, men har Du konkreta förslag är jag övertygad om att de skulle uppskattas av kansliet:tummenupp.

Men vi kanske skulle kunna enas i att de behöriga motorcyklisterna vunnit på debatten som visar på att det "extrema inslaget" i statistiken synliggjorts och är uppe på agendan i medier och bland politiker?
...Vill man värna om behöriga motorcyklister så kan man presentera det på ett bättre sätt vilket är det jag poängterar. Den kritiske Svensson (eller valfri politiker) ser bara "fulla motorcyklister, drogpåverkade motorcyklister, motorcyklister utan körkort, motorcyklister som kör för fort" om det är de första denne får kastat i ansiktet. Vilka tar störst skada av den informationen hur korrekt och tillförlitlig den än må vara? Just precis, de behöriga motorcyklisterna...

...de presenterar den med avsikt att det ska nå ut till allmänheten, statistik som i övrigt är förhållandevis anonym även om den finns tillgänglig oavsett. Statistik kan bevisa vad som helst beroende på hur den presenteras är ett talesätt, alltså blir det fel om den som presenterar statistiken inte behärskar ämnet.
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Har ställt frågan innan, detta måste gälla alla typer av fordon? Allt från mopeder till polska långtradare? För det kan väl ändå inte finnas stöd i lagen att det bara skulle gälla motorcyklar?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lagen gäller, vad jag förstått, samtliga fordon registrerade i Sverige (annars kan de svårligen beslagtas). De flesta exempel jag hittat i pressen rör bilar som beslagtagits på grund av upprepade drogfyllor. Så - ingen diskriminering av t ex MC i nuläget:)

Har ställt frågan innan, detta måste gälla alla typer av fordon? Allt från mopeder till polska långtradare? För det kan väl ändå inte finnas stöd i lagen att det bara skulle gälla motorcyklar?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Har ställt frågan innan, detta måste gälla alla typer av fordon? Allt från mopeder till polska långtradare? För det kan väl ändå inte finnas stöd i lagen att det bara skulle gälla motorcyklar?

Som jag förstått det av Dansken gäller lagen oavsett typ av fordon.
Men uppmaningen från SMC gällde oftare tillämpning på hojar.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Alla jag träffar som själva inte kör hoj tror att det är farligt och att det är mycket olyckor bland hojåkare, eftersom media framställer det så många gånger.

Det gör att ridning är 20 gånger farligare än att köra motorcykel

Ska man skratta eller gråta år eländet? Allmänhetens fördommar är helt fantastiska! :huvet
Jag träffade nyligen på en personalchef som på fullt allvar tyckte att man inte skulle anställa motorcyklister, eftersom de så ofta råkade ut för olyckor = dålig lönsamhet på anställd. :huvet :arsele :dummer

Hästar däremot är gulliga. :D Många tror att ryttaren bara sitter där och åker med. :huvet Vad det egentligen innebär att stå över en häst som galopperar för fullt, och vilket ögonblick som helst kan få syn på något 'skrämmande', och kasta sig åt sidan, är det nog inte många som förstår. Vill man ha en riktig adrenalinkick så är full galopp på en häst, en mycket effektivare metod än t.ex 200 på en mc. Även om hästen bara går i ca 60.

Själv tycker jag det är fånigt att fokusera på exakta siffror för hastighet. Fokusera lite mer på begreppet 'vådlöshet i trafik'. Det är ett bra begrepp. Det är de förarna ivf jag vill ha bort. Och vådlös kan man vara även om man ligger under skyltad hastighet. Och man kan köra utan att vara vådlös i mkt höga farter oxå. Men hastighet är lätt att mäta. Vådlöshet kräver en bedömning, vilket är mycket 'jobbigare' att göra.

Om det är ett extremt beteende att köra väldigt fort, beror på var, när och hur. Så även om det blir SÅÅÅÅÅ mycket fel, så är det ju mycket lättare meden absolut gräns som t.ex. 30+. Vad vill vi ha för lagar? Rättvisa? Eller sådana som är LÄTTA att tillämpa? :va

PS. Nu är mc-säsongen slut, så på söndag blir det full galopp isf knix. :lol
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Problemet är att SMCs korståg riskerar inte att verkligen komma åt de riktigt extrema åkarna utan det kommer snarare drabba alla som gasar på över 30-blås någon gång, har oturen att bli mätt utav polisen och faktiskt stannar.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ska samma definition appliceras på bilar?
Men jag tror inte det här gör något bättre. Om den generelle motorcyklisten misstänker att hans hoj kommer bli stulen av staten kommer han aldrig att stanna för blåljus.

Eller så kanske gemene man väljer ATT stanna istället då polisen bara kan åka hem till ägaren och hämta hojen vid eventuell smitning.

Och sen har jag ju väääääldigt svårt att tro att man kommer att beslag ta hojar hela dagarna, antagligen blir det när man stoppar folk utan kort eller är påverkade eller kommer i 100 blås på en 30-sträcka.

Men gäller lagen hojar så ska den gälla andra fordon också.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Antingen så har SMC haft ett totalt haveri i sin komunikationspolicy eller så är detta en haltande anka.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Jag håller med om allt i länken utom att 30+ är extremt per automatik..
Och så länge bilar INTE är med så pekar man ut MC-kollektivet som extrema.
30+ i bil = INTE extremt, 30+ på MC = EXTREMT. :dummer
Betydligt fler T5, GTI, Porsche, Ferrari tom TDI'er som kör 30+ än MC. :fakta

Att man vid 30+ hastighet är en extrem beteende åkare är nog ett missförstånd. Det är bara en hastighetsexempel många extremt beteende förare överskrider med råge som inte längre kan ses som ringa trafikförseelse.
Ingen tvåbarnspappa med ordnat liv kommer förmodligen få sin hoj beslagtagen för en 30+ hastighet så länge han inte är ertappad med olaga vapeninnehav, påverkad och stulen hoj eller andra suspekta kombinationer.

Man ska komma ihåg att man håller på med en kartläggning av extremt beteende och hur man ska komma åt problemet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att man vid 30+ hastighet är en extrem beteende åkare är nog ett missförstånd...

Tyvärr inte. :(
Det finns direkt med som en av faktorerna till extremt beteende på SMC's hemsida.
smc skrev:
Mycket hög hastighet:
MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Om man åker fast för 30+ och får hojjen beslagtagen så lovade roffe_s hjälp ur SMC's rättsfond.
Vi får väl se hur länge det tar innan nån hör av sig...
Jag är, som nån annan också skrev, 40+ och tvåbarnsfar och har varit ExtReM flera ggr i sommar.
Mina övriga aktiviteter som ungdomsledare, frivilligarbetare, donator till Rädda Barnen och skolpappa, kan ju på intet sätt uppväga denna ExtRemiTet!1!!
Flåt. :rodnar
 
Last edited:

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Som den här statistiken är skriven, så verkar det ju som alla olyckor beror på just MC-åkandet.
Men borde det inte någonstans framgå hur stor del som orsakas av andra faktorer?

Tex bilar som kör ut eller svänger osv.
Det finns säkert många, många fler orsaker.

Visst slutresultatet är det samma. Någon har avlidit, men i alla fall jag upplever denna statistik som ett stort "titta vad ni MC-förare ställer till med".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så kanske gemene man väljer ATT stanna istället då polisen bara kan åka hem till ägaren och hämta hojen vid eventuell smitning.

Med dom förutsättningarna så tar jag nog bort nummerplåten. Om jag ska riskera att bli av med hojen för att jag eller någon som lånat min hoj lekt lite så väljer nog att bli jagad någon gång i onödan pga att jag saknar nummerplåt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det var ett j-la tjat om 30+..

hur många här kör inte 200+ på 70-90väg?

Jag vill inte bli av med både kk och hoj..

Definitivt inte dessutom bekosta organisationen som var med om att formulera texten..
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Bli av med tjuvar, pundare och kk lösa på vägarna? Trodde dom va ganska självsanerande då det är deras hojar dom oftast skrapar upp längs vägarna.
Men som sagt så tror jag att dom kommer vi fortfarande få läsa om i pressen då de skiter i lagen oavsett.

Men för oss andra som kanske vrider på rullen lite extra någongång ibland så tycker jag att detta stinker!
För att riskera att få hojen tagen ställer iaf. inte jag upp på. Tror det kommer att få motsatt effekt. Hetsjakterna kommer att öka..

1. Folk kommer gasa över 240 för att undkomma
2. Göra idiotiska saker då poppe ska avbryta när de är fara för förare eller andra trafikanter

Men kanske är det man lär sig på smc kurserna - Köra fort och säkert för att undkomma farbror blå! :hihi

Ta min fru, skjut min hund, bränn ner min villa. Men min hoj rör ni inte!!!
 
Last edited:

mojja83

Guest
En väldigt enkel fråga vill jag ställa till smc:

Om jag framför min cykel försäkrad,skattad och besiktigad med gällande körkort ska jag riskera att bli av med cykeln om jag susar fram i 140 km/h på en 70 väg där det enda brott jag begått varit att köra för fort?

Ett enkelt ja eller nej räcker som svar för min del så jag kan ta ställning till om det blir fortsatt medlemskap i smc och fortsatt deltagande i era kurser.

Med vänliga hälsningar Mojja!
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top