Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
28-årig Uppsalabo döms för att ha kört sin motorcykel på bakhjulet.

För att undkomma vid en polisjakt ska han även ha kört mellan bilar som stått stilla vid trafikljus, kört mot trafiken i en rondell och kört på en cykelbana. Han ska dessutom ha färdats betydligt snabbare än tillåtet. Det hela hände en aprildag i år på bland annat E4 vid Mora Stenar.

28-åringen döms till 10 000 kronor i böter som även innefattar att MC:n var avställd och saknade registreringsskyltar.


Niklas har rätt, det behöver inte ha varit så extremt som tidningen får det att låta, kört mellan bilar före trafikljus har vi väl alla gjort? Kört mot trafiken i en rondell är ju också en fråga som har en ganska stor gråzon, det finns ju en del väldigt små rondeller som nästan mer liknar korsningar, en aprildag kanske han fick för mycket vår i benen och tog ut hojen på en tur trots att den var avställd.
Inte så att det kan rättfärdigas ändå men vad tidningen får oss att tolka som svart behöver inte vara mer än ljusgrått.

Antag att det istället var mycket värre än vad tidningen beskriver det är det då en ursäkt att motarbeta motorcyklar? Jag tror att dessa individer kommer bara söka sig till andra områden så om inte motorcyklar funnits så skulle han ha gjort nåt minst lika dumt med en bil.

Men om ny motorcyklister ska särbehandlas för att några beter sig felaktigt så är det väl även korrekt att vi börjar särbehandla alla muslimer för att några av dem begår terroristbrott.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan ju vara så enkelt att snubben ÄR en laglig motorcyklist med körkort och allt och kör på egen hoj. I en eufori av körglädje så kör han på bakhjulet, bara för att han kan, bara för att det är roligt, ungefär som vi alla gör eller har gjort någon gång...

I samma ögonblick som man bestämmer sig för att inte stanna så tycker åtminstone jag att man går från olaglig/olämplig till extremt beteende. Vi kör alla för fort, i mitt fall oftare med bil än med hoj faktiskt, men då kalkylerar åtminstone jag med risken att åka fast och att då stanna och ta straffet. Att smita från polisen och dessutom göra det på ett sådant sätt att man riskerar andras liv på en cykelbana är inte okej och jag förstår att myndigheterna VERKLIGEN vill sätta stopp för detta...

Vi har alla ett ansvar, både gentemot oss själva och mot samhället, vi måste ta det ansvaret om vi skall kunna fortsätta att köra motorcykel i framtiden...

Edit: Sktibra skrivet av dig CFr med just det enkla faktum att det är allmänheten som äger definitionen, vi som kollektiv kan aldrig ta ifrån allmänheten detta, vi kan bara anpassa oss...:tummenupp
Mmm, jag köper det Du säger och med handen på hjärtat är det inte många situationer i livet som är helt monokromatiska, det mesta vi tvingas ta ställning till är målat i en himmelens mängd gråskalor. Som Ni bägge konstaterar - samhället eller allmänheten äger tyvärr rätten i kraft av sitt antal att tolka situationer och avge dom över händelser av denna typ, tyvärr tenderar det omdömet också att smitta av sig på "kollektivet".

Så vad göra? Det är liksom enklare att distansera sig från körkortslösa och drogjockeys, betydligt knepigare när det gäller motorcyklister som borde veta bättre? Kanske förpliktigar ett körkortsinnehav till mer än man kan tro...?

Niklas har rätt, det behöver inte ha varit så extremt som tidningen får det att låta, kört mellan bilar före trafikljus har vi väl alla gjort? Kört mot trafiken i en rondell är ju också en fråga som har en ganska stor gråzon, det finns ju en del väldigt små rondeller som nästan mer liknar korsningar, en aprildag kanske han fick för mycket vår i benen och tog ut hojen på en tur trots att den var avställd.
Inte så att det kan rättfärdigas ändå men vad tidningen får oss att tolka som svart behöver inte vara mer än ljusgrått.

Antag att det istället var mycket värre än vad tidningen beskriver det är det då en ursäkt att motarbeta motorcyklar? Jag tror att dessa individer kommer bara söka sig till andra områden så om inte motorcyklar funnits så skulle han ha gjort nåt minst lika dumt med en bil.

Men om ny motorcyklister ska särbehandlas för att några beter sig felaktigt så är det väl även korrekt att vi börjar särbehandla alla muslimer för att några av dem begår terroristbrott.
Ja den som är utan synd må kasta första stenen, heter det väl? :) Och visst händer det säkert att någon får plikta under tuffa omdömen. Men handen på hjärtat - det är väl inte heller helt otroligt att händelsen är hyfsat korrekt beskriven? Du är inne på ett spår när det gäller "adrenalinjunkies" om än liknelsen med muslimer måhända tangerar gränsen för kända argumentationsfel... :)

Men vilka argument biter på statistiknissarna på TrV? Hur lyckas vi påvisa att restriktioner och pålagor endast drabbar de "redan frälsta" och inte den grupp som åtgärderna ska stävja?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja den som är utan synd må kasta första stenen, heter det väl? :) Och visst händer det säkert att någon får plikta under tuffa omdömen. Men handen på hjärtat - det är väl inte heller helt otroligt att händelsen är hyfsat korrekt beskriven? Du är inne på ett spår när det gäller "adrenalinjunkies" om än liknelsen med muslimer måhända tangerar gränsen för kända argumentationsfel... :)

Men vilka argument biter på statistiknissarna på TrV? Hur lyckas vi påvisa att restriktioner och pålagor endast drabbar de "redan frälsta" och inte den grupp som åtgärderna ska stävja?

Det är väl två olika synvinklar, jag är emot att vissa grupper ska särbehandlas sen spelar det ingen roll om det är motorcyklister, muslimer eller feminister. Samma regler måste rimligtvis gälla för alla.
Det är väl förstås inget som biter på en byråkrat på trv men det är ändå min åsikt.

Byråkraterna på trv borde väl dock ändå kunna förstå att de här adrenalinknarkarna och dylikt kommer alltid hitta sina metoder. Om motorcyklar totalföbjuds så kommer de sista motorcyklarna ägas i smyg av just dessa adrenalinknarkare som kommer köra 100% illegalt för de skiter i lagen.

Några andra adrenalinknarkare kommer härja med bilar istället vilket ju ökar risken avsevärt för andra.

Eller nej, jag har inget större hopp om att politiker ska förstå det. De tror ju att strängare krav för vapenlicenser ska minska antalet brott där vapen används också så nej, logik funkar knappast på politiker...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är väl två olika synvinklar, jag är emot att vissa grupper ska särbehandlas sen spelar det ingen roll om det är motorcyklister, muslimer eller feminister. Samma regler måste rimligtvis gälla för alla.
Det är väl förstås inget som biter på en byråkrat på trv men det är ändå min åsikt...
Ja, missförstå mig rätt - jag är helt enig med Dig, och har i nuläget inget bättre råd till de som förhandlar än att droppa så mycket de bara orkar och kan, i hopp om att kanske någon gång urholka stenen och nå fram med lite sunda, reflekterande och logiska argument...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jämförelsen med muslimer, eller kriminella invandrare också för den delen, måste inte vara helt fel. Ju fler invandrare du känner, muslimer eller inte, ju fler möjligheter har du att få erfarenheter och synpunkter från andra sidan av "problemet". Du märker också att majoriteten inte är terrorister eller kriminella. Du har då också möjlighet att ge din syn på saken och kanske förklara hur en del saker fungerar...

Om vi som vill ha lite frihet kvar i framtiden diskuterar trafiksäkerhet kanske fler har möjlighet att förstå oss motorcyklister.

Och med diskutera menar jag inte det svenska sättet, att komma fram till en gemensam åsikt, utan att utbyta åsikter och kanske bli mer vidsynt.
Svårt, jag vet. Anpassning och hänsyn är inte svenskens starkaste grenar. :(
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Eller nej, jag har inget större hopp om att politiker ska förstå det. De tror ju att strängare krav för vapenlicenser ska minska antalet brott där vapen används också så nej, logik funkar knappast på politiker...


Du tror väl inte på allvar att politiker och byråkrater själva tror att hårdare regler som drabbar vapen ägare med licens och tex mc ägare med körkort ska hjälpa mot kriminella och terrorister. Nä det handlar snarare om att dom ser sin chans att inskränka på oss utan att nån kan protestera för att det beror på en god sak.
Våran frihet ska nog minimeras så gott det går för att passa deras agenda eller vad det är dom far efter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du tror väl inte på allvar att politiker och byråkrater själva tror att hårdare regler som drabbar vapen ägare med licens och tex mc ägare med körkort ska hjälpa mot kriminella och terrorister. Nä det handlar snarare om att dom ser sin chans att inskränka på oss utan att nån kan protestera för att det beror på en god sak.
Våran frihet ska nog minimeras så gott det går för att passa deras agenda eller vad det är dom far efter.

Rent intuitivt får man den känslan men rationellt känns det svårt att tro... Man lever väl kanske hellre i förnekelse än att tro det där.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rent intuitivt får man den känslan men rationellt känns det svårt att tro... Man lever väl kanske hellre i förnekelse än att tro det där.
Jag är nog inne på Din linje här - jag tror knappast TrV:s byråkrater är beredda att ge upp sin övertygelse om att de förmår korrigera buset genom generella åtgärder som drabbar samtliga motorcyklister kollektivt.

Att acceptera ett misslyckande innebär ju samtidigt att man erkänner att till buds stående maktmedel är otillräckliga och att lika individuella som kraftfulla åtgärder måste till för att komma till rätta med problemet.

Personligen tror jag man är långt ifrån där. Ännu. Situationen måste nog gå dem än mer ur händerna för att de ska nå och erkänna den insikten.
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Ja, vad ska man säga... Hmmm, jo hur ska man komma åt en fyllskalle på mc eller i en BIL som tydligen både Trafikverket och SMC glömmer bort, det kan ni INTE!!. Ända sätet är traditionellt polisarbete, poliser som sitter och fikar och gör nykterhetskontroller för statistikens skull på bestämda tider hjälper ingen. Vi har fler poliser i det här landet än någonsin men ser vi dom som förr, svaret är nej. detta gäller även körning utan hjälm körkortslösa mm, gör kontroller så hittar ni dessa förare, ibland börjar man fundera hur Trafikverket och SMC tänker. Jag vill se när man börjar rikta in sig på bilister som gör allt i sin bil förutom att köra vad ser man på morgonen när man är på väg till jobbet på hojen, man messar, sminkar sig, läser en bok, äter sin frukost, rakar sig och surfar på sin padda. HELT jävla otroligt!, inte konstigt att man nästan blir påkörd ibland, om man skulle ta statistiken på alla bilister slå ut den summan och jämför med mc förare så skulle bilen förbjudas. Det här med hastighet snälla sluta nu en del kör för fort ja det är inte bra det gäller både bilar och mc, men skulle vi sätta in en hastighetsregulator i alla mc och bilar till max 130 km så skulle jag dö ändå om jag blir påkörd i den hastigheten. Åter igen det är polisens uppgift att kontrollera trafikanter börja där, dom är ineffektiva, slöa och riktar in sig på fel saker, hur vet jag detta jo svärfar jobbar på Riks Krim så man får höra en del.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, vad ska man säga... Hmmm, jo hur ska man komma åt en fyllskalle på mc eller i en BIL som tydligen både Trafikverket och SMC glömmer bort, det kan ni INTE!!. Ända sätet är traditionellt polisarbete, poliser som sitter och fikar och gör nykterhetskontroller för statistikens skull på bestämda tider hjälper ingen. Vi har fler poliser i det här landet än någonsin men ser vi dom som förr, svaret är nej. detta gäller även körning utan hjälm körkortslösa mm, gör kontroller så hittar ni dessa förare, ibland börjar man fundera hur Trafikverket och SMC tänker. Jag vill se när man börjar rikta in sig på bilister som gör allt i sin bil förutom att köra vad ser man på morgonen när man är på väg till jobbet på hojen, man messar, sminkar sig, läser en bok, äter sin frukost, rakar sig och surfar på sin padda. HELT jävla otroligt!, inte konstigt att man nästan blir påkörd ibland, om man skulle ta statistiken på alla bilister slå ut den summan och jämför med mc förare så skulle bilen förbjudas. Det här med hastighet snälla sluta nu en del kör för fort ja det är inte bra det gäller både bilar och mc, men skulle vi sätta in en hastighetsregulator i alla mc och bilar till max 130 km så skulle jag dö ändå om jag blir påkörd i den hastigheten. Åter igen det är polisens uppgift att kontrollera trafikanter börja där, dom är ineffektiva, slöa och riktar in sig på fel saker, hur vet jag detta jo svärfar jobbar på Riks Krim så man får höra en del.

Håller fullständigt med men beteendeövervakning kommer inte att vara viktigt så länge vi mäter allt i siffror.

Kan du med siffror visa att trafiksäkerheten blir bättre? :va

Hastigheten mäts JeTteENckelt i siffror och att risken för konsekvenserna av en olycka ökar med hastigheten, särskilt för oskyddade trafikanter, är svårt att säga emot. Vi är några här som vet att vi undviker olyckor genom att bete oss rätt i trafiken. Även om hastigheten är högre än skyltad hastighet. Men vi tillhör inte majoriteten... :(

Tyvärr är det accepterat att prata i telefon, sminka sig och allt annat än koncentrera sig på körningen. Medans en majoritet tycker att motorcyklister kör för fort. Där har alla vi som inte bombar vägarna utan vill fortsätta att kunna köra hoj i framtiden en uppförsbacke att förklara att mantrat Håll hastigheten, kör bältad och nykter inte hjälper oss oskyddade trafikanter.

Trötthet i trafiken är förbjudet och lika allvarligt som att vara alkoholpåverkad. Men bara på pappret eftersom det inte går att mäta och inga kampanjer liknande nolltolerans mot alkohol kommer från våra styrande.

Att köra uttröttad är ett lagbrott, som jämställs med alkohol- och drogpåverkan.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...f-299b-4f35-9f11-ead68a4e314c_sv&_t_hit.pos=1

När våra styrande inte anser trötthet vara ett problem så brys sig inte "Svensson" heller. Inte bara några utan alla på mitt jobb ansåg att det inte är företagets eller någon annans ansvar att se till att jag kan sova någonstans efter nattjobb. Istället för att köra trött hem med reaktionshastighet som en fyllskalle eller mobilpratare borde man väl kunna använda vilrummet som finns? Absolut inte, det är avsett för akuta sjukdomar och trötthet är inte det... :huvet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är nog inne på Din linje här - jag tror knappast TrV:s byråkrater är beredda att ge upp sin övertygelse om att de förmår korrigera buset genom generella åtgärder som drabbar samtliga motorcyklister kollektivt.

Att acceptera ett misslyckande innebär ju samtidigt att man erkänner att till buds stående maktmedel är otillräckliga och att lika individuella som kraftfulla åtgärder måste till för att komma till rätta med problemet.

Personligen tror jag man är långt ifrån där. Ännu. Situationen måste nog gå dem än mer ur händerna för att de ska nå och erkänna den insikten.

Egentligen tror jag allt bottnar i målstyrning, TrV har efter Dingvalls önskemål fått som mål att ta ner dödstalen på våra väga till noll. Nu sitter byråkraterna där och försöker uppnå dessa mål med alla till buds stående medel och med skygglappar för alla andra negativa effekter de skapar på vägen dit.

Skulle inte förvåna mig om de dessutom har bonus på lönen om vissa målnivåer uppfylls.

Så skapas icke tänkande nickedockor i ett företag.
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Det har blivit mindre farligt att köra motorcykel.

En ny undersökning visar att mc-olyckorna minskat med 47 procent de senaste tre åren.

Och i de olyckor som förekommer är det oftast bilisternas fel att det smäller.

– Superbra, men vi motorcyklister måste fortsätta att ta vårt ansvar, säger Johan Ahlberg, som driver sajten fastbikes.se


Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har analyserat alla 755 motorcykelolyckor med fler än en inblandad förare och där motorcyklisten var försäkrad hos företaget. Olyckorna inträffade åren 2007 till 2009, och statistiken visar att antalet olyckor minskat med 47 procent jämfört med föregående år.

– Att olyckorna går ner i kombination med att det oftast inte är motorcyklisterna som ligger bakom olyckan tyder på att motorcyklisterna är säkra förare. Det är en mycket positiv utveckling vi ser, under 2009 har vi inte haft ett enda dödsfall bland motorcykelolyckorna, säger Kjell Rytterström, Skadeförebyggare på Trygg-Hansa.

Bilisterna är bovarna

Trygg-Hansas analys av statistiken visar också att det sällan är motorcyklisten som är vållande till olyckorna.

I stället är det i nästan två av tre olyckor (64 procent) bilister som orsakar olyckorna. Bara 30 procent av mc-olyckorna orsakas av hojåkaren.

– De absolut vanligaste orsakerna till MC-olyckor är att bilföraren missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Kjell Rytterström, skadeförebyggare på Trygg-Hansa.

Johan Ahlberg, som driver sajten fastbikes.se och skriver om hojar för Aftonbladet Bil gläds åt siffrorna i undersökningen.

– Det är positivt, självklart. I alla år har man skyllt olyckor på unga förare, och sedan har det visat sig att det ofta är de äldre som just återupptäckt mc som står för de flesta fallen. Numer har vi väldigt bra och hård utbildning av nya förare. Till exempel kör många på bana och höjer sin kompetens på hojen.

MC-föraren tar smällen

Men Ahlberg höjer också ett varningens finger.

– Även om lagen säger att bilisten är vållande till en olycka är det alltid motorcyklisten som gör sig mest illa. Sitter du på en hoj måste du alltid vara aktiv och utgå från att andra inte ser dig, annars smäller det.

Ett bättre säkerhetstänk är också en orsak till att olyckstalen går ner, tror Johan Ahlberg.

– Säkerhet har blivit coolt. För bara tio år sedan var ryggskydd något larvigt som få använde, idag tittar majoriteten snett mot dem som inte använder skyddskläderna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller fullständigt med men beteendeövervakning kommer inte att vara viktigt så länge vi mäter allt i siffror.

Kan du med siffror visa att trafiksäkerheten blir bättre? :va

Hastigheten mäts JeTteENckelt i siffror och att risken för konsekvenserna av en olycka ökar med hastigheten, särskilt för oskyddade trafikanter, är svårt att säga emot. Vi är några här som vet att vi undviker olyckor genom att bete oss rätt i trafiken. Även om hastigheten är högre än skyltad hastighet. Men vi tillhör inte majoriteten... :(

Tyvärr är det accepterat att prata i telefon, sminka sig och allt annat än koncentrera sig på körningen. Medans en majoritet tycker att motorcyklister kör för fort. Där har alla vi som inte bombar vägarna utan vill fortsätta att kunna köra hoj i framtiden en uppförsbacke att förklara att mantrat Håll hastigheten, kör bältad och nykter inte hjälper oss oskyddade trafikanter.

Trötthet i trafiken är förbjudet och lika allvarligt som att vara alkoholpåverkad. Men bara på pappret eftersom det inte går att mäta och inga kampanjer liknande nolltolerans mot alkohol kommer från våra styrande.

Att köra uttröttad är ett lagbrott, som jämställs med alkohol- och drogpåverkan.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...f-299b-4f35-9f11-ead68a4e314c_sv&_t_hit.pos=1

När våra styrande inte anser trötthet vara ett problem så brys sig inte "Svensson" heller. Inte bara några utan alla på mitt jobb ansåg att det inte är företagets eller någon annans ansvar att se till att jag kan sova någonstans efter nattjobb. Istället för att köra trött hem med reaktionshastighet som en fyllskalle eller mobilpratare borde man väl kunna använda vilrummet som finns? Absolut inte, det är avsett för akuta sjukdomar och trötthet är inte det... :huvet

När man färdas i trafiken i vissa mindre utvecklade lände så inser man att trafiken är helt galen men alla trafikanter är vakna och man ser aldrig att de hävdar sin rätt bara för att de har rätt etc. Inga plastpoliser som hindrar omkörningar mm.
Folk gör fel hela tiden och övriga trafikanter är ändå hjälpsamma och lämnar lucka så kaoset fungerar vanligen. Men visst dödssiffrorna är skyhögt över våra.

Min poäng är att svenskar i trafiken sitter bakom ratten och målar naglar etc bara för att vår trafik är så långsam och styrd och de är så säkra på att alla andra trafikanter håller sig till reglerna och inte gör nåt oförväntat. Eller välter pga överlast osv.
Men när väl något ändå händer så sitter de och uppdaterar sin facebook.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...hur ska man komma åt en fyllskalle på mc eller i en BIL som tydligen både Trafikverket och SMC glömmer bort, det kan ni INTE!!. Ända sätet är traditionellt polisarbete, poliser som sitter och fikar och gör nykterhetskontroller för statistikens skull på bestämda tider hjälper ingen...
Jag kan lova Dig att jag personligen och SMC delar Din åsikt fullt ut - vi kan bara jobba med och påverka de normala mc-förare som har körkort, använder skydd, kör sin egen hoj och framför ekipaget på ett sansat vis. Däremot möter tydligen SMC åsikten att man "förhärligar hastigheten" och genom sin argumentation rättfärdigar "friheten" att själv avgöra hastigheten.

Sicket trams! Det är väl självklart att motorcyklisterna med sitt förnuft måste välja att köra defensivt och med rimliga marginaler, det kommer inte att funka med övervakning och tvång. Och - det extrema buset är helt enkelt en polisiär fråga! Tror jag...

Artikeln jag frågade kring är däremot lite intressant, är det så att denne är en riktig motorcyklist med körkort och allt i ordning är det ju en person vi borde ha kunnat nå?

Håller fullständigt med men beteendeövervakning kommer inte att vara viktigt så länge vi mäter allt i siffror...

...När våra styrande inte anser trötthet vara ett problem så brys sig inte "Svensson" heller. Inte bara några utan alla på mitt jobb ansåg att det inte är företagets eller någon annans ansvar att se till att jag kan sova någonstans efter nattjobb. Istället för att köra trött hem med reaktionshastighet som en fyllskalle eller mobilpratare borde man väl kunna använda vilrummet som finns? Absolut inte, det är avsett för akuta sjukdomar och trötthet är inte det... :huvet
Det ligger mycket i vad Du skriver, och detta handlar i hög grad om (uteblivna) symbolhandlingar! Att motorcyklisterna i högre grad än andra trafikantgrupper är engagerade i trafikmiljön torde inte gå att säga emot - det är bara att titta på medlemsantalet hos SMC och att medlemmarna enligt undersökningar anser det politiska vara den mest värdefulla insatsen.

Att samhället ensidigt försöker skuldbelägga mc-förarna, välja räcken som förvisso räddar bilister men ökar skador och dödlighet bland mc-förare och inte anse medvetenhet och körkortsinnehav som prioriterade mål är exempel på felaktiga respektive uteblivna symbolhandlingar som förmodligen inte förstärker viljan att själv dra ytterligare strå till stacken...

Egentligen tror jag allt bottnar i målstyrning, TrV har efter Dingvalls önskemål fått som mål att ta ner dödstalen på våra väga till noll. Nu sitter byråkraterna där och försöker uppnå dessa mål med alla till buds stående medel och med skygglappar för alla andra negativa effekter de skapar på vägen dit.

Skulle inte förvåna mig om de dessutom har bonus på lönen om vissa målnivåer uppfylls.

Så skapas icke tänkande nickedockor i ett företag.
Du sätter tydligt fingret på en mycket öm punkt i hela trafikstrategin. Den nuvarande målstyrningen och uppföljande mätningarna tolkas för enkelt! I stället för att se mätresultaten som symptomen och söka påverka den bakomliggande orsaken koncentrerar man sig på att genom tvång eliminera symptomen. Men hur illustrerar man detta tydligt för byråkraterna?

Som läget nu utvecklar sig tror jag tyvärr hela strategiska målsättningspaketet kommer att haverera inom en icke alltför avlägsen framtid, det är priset vi får betala för feltolkade mätresultat, suboptimering och kortsiktigt resultattänkande.

Och då ska det jagas syndabockar, gissa vad mitt stalltips är när det gäller vilka som ska beslås vid skampålen...?
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Däremot borde smc fokusera mer på klass1 mopederna eftersom dom idag går såpass snabbt och inte kan ses som en cyckel med hjälpmotor. Ett exempel är deras egenarrangerade moppeträffar som kanske behöver bli uppstyrda av en seriös aktör. Med lite stöd slipper vi att rubriker såsom " 400 mopeder körde som idioter genom Göterborg på gator och trotoarer. Man orskade flera olyckstillbud o.s.v."

Att jobba med den gruppen är viktigt om vill ha fler yngre mc förare som tar t.ex A2 körkort när dom är 18 år - 20 år. Det är är viktigt att dom får en bra attityd till moped- och mc körning redan som tonåringar.

Du har rätt i att det finns vinster att göra, både samhällsekonomiskt och trafiksäkerhetsmässigt, genom att styra upp mopederiet - men skall verkligen just SMC göra det?
Sveriges Motorcyklister...?

Det känns som ett sisyfosarbete som ingen kommer att vilja betala för, ingen kommer att tacka SMC för och som riskerar att stjäla kraft, resurser och fokus från motorcykelarbetet.

Det finns ingen naturlig övergång mellan moped -> 125;a - > stor hoj längre, och jag tror att det skulle vara förbannat svårt att återskapa detta flöde.




Egentligen tror jag allt bottnar i målstyrning, TrV har efter Dingvalls önskemål fått som mål att ta ner dödstalen på våra väga till noll. Nu sitter byråkraterna där och försöker uppnå dessa mål med alla till buds stående medel och med skygglappar för alla andra negativa effekter de skapar på vägen dit.

Skulle inte förvåna mig om de dessutom har bonus på lönen om vissa målnivåer uppfylls.

Så skapas icke tänkande nickedockor i ett företag.

Du sätter tydligt fingret på en mycket öm punkt i hela trafikstrategin. Den nuvarande målstyrningen och uppföljande mätningarna tolkas för enkelt! I stället för att se mätresultaten som symptomen och söka påverka den bakomliggande orsaken koncentrerar man sig på att genom tvång eliminera symptomen. Men hur illustrerar man detta tydligt för byråkraterna?

Som läget nu utvecklar sig tror jag tyvärr hela strategiska målsättningspaketet kommer att haverera inom en icke alltför avlägsen framtid, det är priset vi får betala för feltolkade mätresultat, suboptimering och kortsiktigt resultattänkande.

Och då ska det jagas syndabockar, gissa vad mitt stalltips är när det gäller vilka som ska beslås vid skampålen...?

Brrr....

Fy fan ett sådant galet spår man är inne på.
Nu skall motorcykeldegen knådas och kavlas ut tunt, tunt, tunt.

Sedan skall den stansas med en form man förstår sig på

pepparskaksform-bil-utstickare_zpsmsnr0pni.jpg


och som trafikforskare klarar av att måttsätta och kvantifiera

pepparskaksform-bil-dimensioner_zps7yxnjf1s.jpg


...så fixar dom något för oss:

pepparskaksform-bil_zpsjmecfy7y.jpg


väderskyddat med defroster och vindrutetorkare, bälten och krockkuddar, bagageutrymme och rattmuff, ITS och mer elektronik ändå.

Hurra! så glada alla motorcyklister kommer att bli.
Tror dom.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top