Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tackar, var lite nyfiken på svaret.
Har sett statistiken, kan tycka en aning missvisande. Eller kanske inte rent statiskt men skulle gärna sett det lite mera uppdelat.
Det kommer ;) Jag vet att SMC delar upp detta ytterligare och kanske kan vi ha en ny presentation inom någon vecka? Återkommer...
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
SMC ska hålla två presentationer på VTI:s Transportforum. En handlar om Extremt beteende, utifrån körkortsinnehav. Där kommer ny statistik att presenteras. Statistiken är sammanställd och analyserad av SMC - inte Trafikverket. Samtidigt går vi ut med pressmeddelande och information på hemsidan. Ni får hålla ut tills dess. Diskutera gärna om körkortsinnehav har betydelse när detta är klart.
SMC-medlemmar kommer in gratis, meddela mig ditt namn och medlemsnummer innan via e-post: maria.nordqvist@svmc.se . Datum: 9 januari 2014 14.00-15.30. Plats: Linköping. Lokal: meddelas senare.
Den andra SMC-presentationen är redovisning av enkät om motorcyklister och hastighet. Under sessionen presenteras också ett projekt om säkrare sidoområden istället för räcken samt en studie av var MC-olyckor sker. Även dessa är SMC inblandad i.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Okey, skakar liv i en gammal tråd med en enkel fråga angående en länk jag fick mig tillsänd per mail ikväll: http://www.unt.se/uppland/uppsala/10000-i-boter-for-bakhjulsfard-4005510.aspx

Den jag fick länken av var tämligen trött och less då det inte är den första länken av denna typ personen fått i nyllet efter att ha stuckit ut hakan och pratat motorcykelkultur. Jag är lite mer nyfiken på vad som föranlett händelsen - i korthet får en 28-årig förare tio tuss i böter efter att först ha slangat, därefter försökt att smita via fortåka, kryssning mellan bilar, körning på cykelväg och körning mot trafikriktningen etc.

Mina frågeställningar:

- Hojen var avställd och saknade reggplåt. Men hade föraren körkort? Någon som känner personen eller känner till händelsen? Av artikeln nämns inget om olovlig körning...
- I mina trakter passerar inland bygdens ungdom på bakhjulet på sina Yamaha Sliders och tycker förmodligen att de äger fett. Men i detta fall är karln 28 år. Vad i hela friden får man för kick i den åldern av att köra bland folk som ett moppefucko och dessutom lägga sådan energi på att försöka smita?
- Vad svarar man folk som funderar varför i hela friden vi som kollektiv försvarar även denna typ av motorcyklist? Jag har lite svårt att hitta argumenten, annat än att denna typ av förare inte är representativa, inte i min bok...

Som Ni kanske vet så manglas just nu utkasten till nästa revidering av MC- och Mopedstrategi. Ni kanske också kommer ihåg att SMC tillsammans med tiotusentals mc-förare lyckades få bort TrVs 30-pktlista som helhet ur det arbetet? Men jobbet med strategin fortsätter och det är väl i min bok inte helt lätt att förbättra de frostiga relationerna om denna typ av artiklar mailas runt bland de som SMC förhandlar med. Om det ens går att hitta samsyn...?

Ergo - vad jag egentligen undrar är väl - är detta ett exempel på "Extremt beteende"? Vad kan vi i så fall göra för att slippa att "buntas ihop" med denna typ av händelser?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Extremt beteende för mig är när man ägnar sig åt saker som är rejält över gränsen för det tillåtna och samtidigt stör och/eller orsakar fara för andra. Exempel på sådant kan vara att försöka smita från polisen, köra på bakhjulet och/eller rejält mycket för fort när man riskerar att hamna i konflikt med andra trafikanter, i synnerhet oskyddade sådana. De som ägnar sig åt detta vill jag gärna inte behöva försvara eller vara med och ta ansvar för som motorcyklist.

Det handlar kort sagt om att bete sig ansvarsfullt och handla omdömesfullt när man är bland medmänniskor. Att dra på lite grann på en kurvig favoritväg med gles trafik och köra på bakhjulet när det passar är definitivt inte extremt beteende för mig, även om det inte är lagligt.

En sak att tänka på vad gäller extremt beteende är att det i huvudsak inte är vi själva som äger definitionen av begreppet, utan allmänheten. Om vi skall ta avstånd från något som vi inte vill bli förknippade med kan inte vår egen definition av extremt beteende ligga allt för långt ifrån det som uppfattas som extremt i allmänhetens ögon.
 
Last edited by a moderator:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Extremt beteende för mig är när man ägnar sig åt saker som är rejält över gränsen för det tillåtna och samtidigt stör och/eller orsakar fara för andra... De som ägnar sig åt detta vill jag gärna inte behöva försvara eller vara med och ta ansvar för som motorcyklist.

Det handlar kort sagt om att bete sig ansvarsfullt och handla omdömesfullt när man är bland medmänniskor. Att dra på lite grann på en kurvig favoritväg med gles trafik och köra på bakhjulet när det passar är definitivt inte extremt beteende för mig, även om det inte är lagligt.

Nej, jag tror jag både förstår och sympatiserar med hur Du tänker. Tolkar jag Dig rätt har alltså juvelen i länken, om uppgifterna stämmer, måhända passerat den gränsen oavsett körkortsinnehav eller ej?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, jag tror jag både förstår och sympatiserar med hur Du tänker. Tolkar jag Dig rätt har alltså juvelen i länken, om uppgifterna stämmer, måhända passerat den gränsen oavsett körkortsinnehav eller ej?

Ja, jag tror gränsen är passerad i det här fallet. Det innebär inte att jag nödvändigtvis tycker att det är rätt väg att gå att införa hårdare regler, bevakning och liknande för att försöka sätta dit motorcyklister som någon gång går över gränsen för vad som kan anses vara "extremt beteende" - då hamnar man i en betydligt större principiell diskussion och jag tycker det är fel väg att gå av så många anledningar. Den utveckling jag skulle vilja se är snarare att uppnå större frihet genom att visa att vi tar ansvar, även om en sådan utveckling i nuläget kanske inte är så sannolik.

Det vi som motorcyklister behöver tänka på är att om vi skall ha någon framgång kan vi själva inte ha en syn på vad som anses OK som fundamentalt skiljer sig från åsikten hos allmänheten i stort - då kommer vi inte få något gehör. Detta kan vi jobba med från två håll: Vi kan förändra våra attityder och vi kan förändra allmänhetens bild av oss genom att bidra till en mer nyanserad och faktabaserad diskussion. Vad gäller det senare gör t ex SMC sen länge ett bra jobb med att lyfta fram fakta för att ta död på myter bland icke-motorcyklister - ofta baserade på hur vi framställs i media och utifrån hur de värsta rötäggen agerar.
 
Last edited by a moderator:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, jag tror gränsen är passerad i det här fallet. Det innebär inte att jag nödvändigtvis tycker att det är rätt väg att gå att införa hårdare regler, bevakning och liknande för att försöka sätta dit motorcyklister som någon gång går över gränsen för vad som kan anses vara "extremt beteende" - då hamnar man i en betydligt större principiell diskussion och jag tycker det är fel väg att gå av så många anledningar. Den utveckling jag skulle vilja se är snarare att uppnå större frihet genom att visa att vi tar ansvar, även om en sådan utveckling i nuläget kanske inte är så sannolik.

Det vi som motorcyklister behöver tänka på är att om vi skall ha någon framgång kan vi själva inte ha en syn på vad som anses OK som fundamentalt skiljer sig från åsikten hos allmänheten i stort - då kommer vi inte få något gehör. Detta kan vi jobba med från två håll: Vi kan förändra våra attityder och vi kan förändra allmänhetens bild av oss genom att bidra till en mer nyanserad och faktabaserad diskussion. Vad gäller det senare gör t ex SMC sen länge ett bra jobb med att lyfta fram fakta för att ta död på myter bland icke-motorcyklister - ofta baserade på hur vi framställs i media och utifrån hur de värsta rötäggen agerar.
Bra tankar. Vi är ju en hel del mc-förare som tror oss veta att ännu mera övervakning, ännu mera tvång och ännu fler restriktioner endast drabbar de redan frälsta och skötsamma, buset skiter väl i vilket?

Men hur förklarar man detta för en hord byråkrater i TrVs dunkla korridorer? Hur gör man detta trovärdigt? Finns exempel? Paralleller? Historiska fakta?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bra tankar. Vi är ju en hel del mc-förare som tror oss veta att ännu mera övervakning, ännu mera tvång och ännu fler restriktioner endast drabbar de redan frälsta och skötsamma, buset skiter väl i vilket?

Men hur förklarar man detta för en hord byråkrater i TrVs dunkla korridorer? Hur gör man detta trovärdigt? Finns exempel? Paralleller? Historiska fakta?

Tyvärr tror jag bara resultat har någon betydelse för dem. Vi måste kunna visa på en faktisk minskning av MC-olyckor och kunna sätta detta i samband med hur vi själva bidragit till detta. Även där jobbar vi i motvind. Om vi exempelvis själva skulle kunna bidra till en minskning av antalet olyckor (vilket jag är övertygade om att vi redan gjort på många sätt) kommer det alltid finnas någon TrV-byråkrat som tolkar statistiken som att all eventuell utveckling i positiv riktning beror på åtgärder som sänkta hastighetsgränser eller som väljer att tolka utvecklingen som mer negativ än den är och därigenom motivera ytterligare frihecsbegränsande åtgärder osv.

Skall vi nu hitta på några förslag till åtgärder från eget håll måste det alltså vara sådana som vi är övertygade kan bidra till färre olyckor.
 
Last edited by a moderator:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att det mailas olika medie uppgifter till myndigheter m.fl. tillhör en demokrati. Det är inget som går eller skall förhindras.

Däremot borde smc fokusera mer på klass1 mopederna eftersom dom idag går såpass snabbt och inte kan ses som en cyckel med hjälpmotor. Ett exempel är deras egenarrangerade moppeträffar som kanske behöver bli uppstyrda av en seriös aktör. Med lite stöd slipper vi att rubriker såsom " 400 mopeder körde som idioter genom Göterborg på gator och trotoarer. Man orskade flera olyckstillbud o.s.v."

Att jobba med den gruppen är viktigt om vill ha fler yngre mc förare som tar t.ex A2 körkort när dom är 18 år - 20 år. Det är är viktigt att dom får en bra attityd till moped- och mc körning redan som tonåringar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tyvärr tror jag bara resultat har någon betydelse för dem. Vi måste kunna visa på en faktisk minskning av MC-olyckor och kunna sätta detta i samband med hur vi själva bidragit till detta. Även där jobbar vi i motvind. Om vi exempelvis själva skulle kunna bidra till en minskning av antalet olyckor (vilket jag är övertygade om att vi redan gjort på många sätt) kommer det alltid finnas någon TrV-byråkrat som tolkar statistiken som att all eventuell utveckling i positiv riktning beror på åtgärder som sänkta hastighetsgränser eller som väljer att tolka utvecklingen som mer negativ än den är och därigenom motivera ytterligare frihecsbegränsande åtgärder osv.

Skall vi nu hitta på några förslag till åtgärder från eget håll måste det alltså vara sådana som vi är övertygade kan bidra till färre olyckor.
Ah, jag anar att Du antyder att ett uns hälsosam självkritik och korrigerande åtgärder av vår hittillsvarande argumentation kan agera isbrytare? Intressant spår, spinn gärna vidare på det! Vad skulle vi motorcyklister kunna föreslå för åtgärd som dessutom vore möjlig att följa upp?

När det gäller TrVs fallenhet att tolka alla siffror till egen fördel gäller det nog att vi måste se till att uppbåda egna duktiga statistiker att vässa argumenten med. Tyvärr är det TrV som sitter på pengarna, vi får se till att agera klokt i det lilla...

Att det mailas olika medie uppgifter till myndigheter m.fl. tillhör en demokrati. Det är inget som går eller skall förhindras.

Däremot borde smc fokusera mer på klass1 mopederna eftersom dom idag går såpass snabbt och inte kan ses som en cyckel med hjälpmotor. Ett exempel är deras egenarrangerade moppeträffar som kanske behöver bli uppstyrda av en seriös aktör. Med lite stöd slipper vi att rubriker såsom " 400 mopeder körde som idioter genom Göterborg på gator och trotoarer. Man orskade flera olyckstillbud o.s.v."

Att jobba med den gruppen är viktigt om vill ha fler yngre mc förare som tar t.ex A2 körkort när dom är 18 år - 20 år. Det är är viktigt att dom får en bra attityd till moped- och mc körning redan som tonåringar.
Njae Tobbe, problemet är inte att det mailas för mycket till TrV - Du missar poängen. Problemet är snarare att denna typ av händelse för den oinvigde byråkraten medvetet eller omedvetet misstolkas som representiv för motorcyklister i allmänhet och plasträserpiloter i synnerhet - vi är ett gäng nöjesåkande adrenalinstinna nöjesåkare som skiter i medtrafikanter och regelverk utan jagar våra fartkickar utan ringaste tanke på morgondagen. Typ.

Jag delar Din uppfattning om mopedisterna - men hur når man dom? Temadag? MoppeKnix? Via distrikten?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, jag tror jag både förstår och sympatiserar med hur Du tänker. Tolkar jag Dig rätt har alltså juvelen i länken, om uppgifterna stämmer, måhända passerat den gränsen oavsett körkortsinnehav eller ej?

Läste nu nyheten igen och inser att den ger en allt för knapphändig beskrivning av händelsen och sammanhanget för att jag egentligen skall kunna ta ställning till om jag tycker det är extremt beteende eller ej. Det framgår inte i vilken trafiksituation bakhjulskörningen och fortkörningen skett, om rondell-incidenten skett på en tom väg, om körningen på cykelbana skett på ett sett som orsakade fara för cyklister osv. Att köra mellan stillastående bilar vid ett rödljus kan ju dessutom vara lagligt om det sker på rätt sätt. Så som händelsen beskrivs finns det nog utrymme för att händelsen var allt ifrån väldigt extrem till bara olaglig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Läste nu nyheten igen och inser att den ger en allt för knapphändig beskrivning av händelsen och sammanhanget för att jag egentligen skall kunna ta ställning till om jag tycker det är extremt beteende eller ej. Det framgår inte i vilken trafiksituation bakhjulskörningen och fortkörningen skett, om rondell-incidenten skett på en tom väg, om körningen på cykelbana skett på ett sett som orsakade fara för cyklister osv. Att köra mellan stillastående bilar vid ett rödljus kan ju dessutom vara lagligt om det sker på rätt sätt. Så som händelsen beskrivs finns det nog utrymme för att händelsen var allt ifrån väldigt extrem till bara olaglig.
Nej, vi är överens om att uppgifterna är knapphändiga. I min värld baseras vårt resonemang på att:
1 - killen körde oskattad, oreggat och utan plåt.
2 - killen hjulade, förmodligen hyfsat olämpligt till då lagen fanns i närheten.
3 - killen försökte därefter åka från polisen i hög fart, mot körriktningen i rondell och på cykelväg
4 - det relativt höga bötesbeloppet tyder på få förmildrande omständigheter.

Mer framgår inte, så vi får helt enkelt basera våra spekulationer på det. Till dess att fler fakta framkommer.

Men - han hade av allt att döma körkort, bar lagstadgad säkerhetsutrustning och körde nykter. Det passar liksom inte in i bilden...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ah, jag anar att Du antyder att ett uns hälsosam självkritik och korrigerande åtgärder av vår hittillsvarande argumentation kan agera isbrytare? Intressant spår, spinn gärna vidare på det! Vad skulle vi motorcyklister kunna föreslå för åtgärd som dessutom vore möjlig att följa upp?

När det gäller TrVs fallenhet att tolka alla siffror till egen fördel gäller det nog att vi måste se till att uppbåda egna duktiga statistiker att vässa argumenten med. Tyvärr är det TrV som sitter på pengarna, vi får se till att agera klokt i det lilla...
Önskar jag satt på några patentlösningar. Jag tror inte bara det handlar om självkritik, utan också om att vara stolta över det ansvar vi faktiskt redan tar och att bli ännu bättre på att leda det i bevis. Att när vi gör olika insatser också ha i åtanke på hur vi kan följa upp dem och använda statistik för att visa på att det vi gör får effekt. Många orsakssamband är naturligtvis ohyggligt svåra att leda i bevis, men det är återigen resultat som räknas. Ser vi en faktisk minskning i antalet olyckor är det mycket lättare att argumentera för vårt bidrag till detta än att försöka förklara att det inte beror på oss om olyckorna ökar. Sen handlar det naturligtvis, som du är inne på, om kompetens och enträget arbete. Vi får helt enkelt vara bättre än myndigheterna på att ta fram relevant fakta och forskning - där tycker jag våra myndigheter ofta visar påfallande brister.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, vi är överens om att uppgifterna är knapphändiga. I min värld baseras vårt resonemang på att:
1 - killen körde oskattad, oreggat och utan plåt.
2 - killen hjulade, förmodligen hyfsat olämpligt till då lagen fanns i närheten.
3 - killen försökte därefter åka från polisen i hög fart, mot körriktningen i rondell och på cykelväg
4 - det relativt höga bötesbeloppet tyder på få förmildrande omständigheter.

Mer framgår inte, så vi får helt enkelt basera våra spekulationer på det. Till dess att fler fakta framkommer.

Men - han hade av allt att döma körkort, bar lagstadgad säkerhetsutrustning och körde nykter. Det passar liksom inte in i bilden...


Håller helt med - ville mest förtydliga så att mitt resonemang om hur jag såg på extremt beteende inte skulle tolkas som att den gällde alla möjliga tolkningar av nyheten utan utgick från de antaganden (ungefär de du listar) som jag gjorde när jag först läste nyheten.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Önskar jag satt på några patentlösningar. Jag tror inte bara det handlar om självkritik, utan också om att vara stolta över det ansvar vi faktiskt redan tar och att bli ännu bättre på att leda det i bevis. Att när vi gör olika insatser också ha i åtanke på hur vi kan följa upp dem och använda statistik för att visa på att det vi gör får effekt. Många orsakssamband är naturligtvis ohyggligt svåra att leda i bevis, men det är återigen resultat som räknas. Ser vi en faktisk minskning i antalet olyckor är det mycket lättare att argumentera för vårt bidrag till detta än att försöka förklara att det inte beror på oss om olyckorna ökar. Sen handlar det naturligtvis, som du är inne på, om kompetens och enträget arbete. Vi får helt enkelt vara bättre än myndigheterna på att ta fram relevant fakta och forskning - där tycker jag våra myndigheter ofta visar påfallande brister.
Ja, jag förväntar mig egentligen inte någon "snake oil" eller universalmedicin - men det är intressant att bolla tankar :) TrV sitter både på pengar och resurser, därför tror jag personligen att resonemang som de vi just nu för är så oherrans viktiga att få publika. Kommer man på en tanke eller idé framför TVn, på muggen eller innan drömmen - upp med dom på bordet så att de som företräder SMC kan ta med dom in till förhandlingsbordet...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan ju vara så enkelt att snubben ÄR en laglig motorcyklist med körkort och allt och kör på egen hoj. I en eufori av körglädje så kör han på bakhjulet, bara för att han kan, bara för att det är roligt, ungefär som vi alla gör eller har gjort någon gång.

Precis efter denna eufori av körglädje, framhjulet har precis landat och man har den där mysiga känslan i kroppen av hur skönt det kändes med lite kontroll (upplevd eller riktig) och plötsligt hör han sirenerna och det blinkar blått bakom honom, en kall hand kramar hans hjärta och han ser plötsligt hur tusenlapparna flyger, körkortet flyger, han vet att han kanske tappar jobbet på grund av att körkortet brinner upp och alla möjliga skräckscenarios flashar innanför hjälmen... Han vrider på gasen, pulsen går i 180, tunnelseende inträder och det är endast rädsla som driver honom framåt. I paniken för att undkomma det hemska så genar han över rondeller, kör in på cykelbanor, tar många oerhörda risker under kort tid tills han inser att det är kört och han stannar...

Jag säger inte att det gått till på detta sätt men OM personen har körkort så är det inte en omöjlig situation. Ett i mina ögon knappt olagligt beteende som bevisligen i många fall inte varit olaglig övergår till ett väldigt extremet beteende. I samma ögonblick som man bestämmer sig för att inte stanna så tycker åtminstone jag att man går från olaglig/olämplig till extremt beteende. Vi kör alla för fort, i mitt fall oftare med bil än med hoj faktiskt, men då kalkylerar åtminstone jag med risken att åka fast och att då stanna och ta straffet. Att smita från polisen och dessutom göra det på ett sådant sätt att man riskerar andras liv på en cykelbana är inte okej och jag förstår att myndigheterna VERKLIGEN vill sätta stopp för detta...

Vi har alla ett ansvar, både gentemot oss själva och mot samhället, vi måste ta det ansvaret om vi skall kunna fortsätta att köra motorcykel i framtiden...

Edit: Sktibra skrivet av dig CFr med just det enkla faktum att det är allmänheten som äger definitionen, vi som kollektiv kan aldrig ta ifrån allmänheten detta, vi kan bara anpassa oss...:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett problem som vi motorcyklister har är att alla olyckor med en motorcykel inblandad oftast är en "motorcykelolycka" oavsett orsak, vållande, brist på körkort eller stulen hoj. Nu har det blivit bättre, delvis tack vare SMC, :tummenupp eller kanske inte lika illa som tidigare, men det är oftast bara vi motorcyklister som måste bättra oss.
Ett exempel för några år sedan när en alkohol- och drogpåverkad körkortslös 27 -28 årig "motorcyklist" på en stulen motorcykel krockade och dog, (jag vägrar kalla det "köra ihjäl sig",) i centrala Sötälje. Det blev en artikel i lokaltidningen men där nämndes naturligtvis inte vad han krockade med och omständigheterna. Däremot nämndes SMCs arbete för trafiksäkerhet med tips om hur vi "motorcyklister" kunde bli bättre! :va Killen kallade sig ryktesvis Yrkeskriminell på Farcebook så för de flesta av oss här hade nog SMC inte kunnat förhindrat det. (Eller påverka ens en minoritet av alla moppefuckon i Sötälje.)
Men samtidigt dog två obältade bilister på motorvägen vid Nykvarn. Inga "tips" för oss "bilister" hur vi blir bättre från tidningen, ingen information om vilka bilorganisationer som jobbar med bilisters säkerhet...

Nu har jag inga färska uppgifter men gamla tyska tagna ur huvudet så av alla olyckor mellan bilister och motorcyklister med dödlig utgång var bilisten vållande i 76% av olyckorna. 96% av de förolyckade var motorcyklister.
Så med billig statistik, om vi förbättrar oss 100% och tar bort den fjärdedel där "vi" är vållande kommer det ändå dödas motorcyklister.
Tyskland är inte Sverige, jag vet, alla som kört där vet att det går fortare med mer trafik men principen gäller även här. Även om alla motorcyklister gör rätt och aldrig är vållande kommer det att hända olyckor.

Nu har vi inget Trafiksäkerhetsverk längre som upplyser oss trafikanter hur vi kan bli bättre utan mantrat är Håll hastigheten, kör bältad och nykter men det hjälper inte de oskyddade trafikanter som bilisten kör på. :(
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oh! så mycket vettigt som sägs.
Jag skriver under på de mesta - men personligen känns det avigt att ta avstamp i en isolerad händelse, att steka just den snubben; körkort eller inte körkort. Det blir lite Hej Domstol! över det hela, och det var knappast meningen...?
Det finns bättre kanaler att ta reda på verkligheten bakom rubrikerna.


Så, när jag nu skriver så är det inte direkt kopplat till just den refererade händelsen i Uppsala - okay?

Åka bakhjul är inget konstigt egentligen. Det händer titt som tätt - frågan är var det händer.
Ett lyft över ett krön på grusvägen? Gasres på några växlar på landsvägen för att det är så skönt?
Eller 12 O'clock på Storgatan för att så många som möjligt skall se hur ball man är...?

Inget av det är extremt, egentligen - men uppfattas så otroligt olika.
Eller, "uppfattas" - om ett träd faller i skogen..? :rolleyes:

Den absoluta gränsen överträds även i min värld när man väljer att inte stanna på polismans tecken. Då tar man ett quantum leap från att vara medborgare som tar ansvar för sina handlingar även om man dabbat sig, till att vara en odåga som inte vill spela spelet, följa reglerna, vara en del av det gemensamma samhället.


Dock!
I mina ögon är inte detta det allra värsta.
Värre är att man skämmer ut motorcyklismen, och bäddar för att nästa hojåkare riskerar att få en sämre behandling i deras möte med den lagvårdande delen av samhället.

...och värst av allt är att varje löjlig liten enstaka incident faktiskt kan stänka ända upp på politisk nivå, och därmed försvåra det viktiga långsiktiga arbetet vi har att göra.

Ja, "Bror Duktig" - jag kan säga det själv, så slipper ni andra säga, skriva eller tänka det.

Jag tycker verkligen att "motorcyklist" är att vara lite förmer än bara "bilist".
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nej, vi är överens om att uppgifterna är knapphändiga. I min värld baseras vårt resonemang på att:
1 - killen körde oskattad, oreggat och utan plåt.
2 - killen hjulade, förmodligen hyfsat olämpligt till då lagen fanns i närheten.
3 - killen försökte därefter åka från polisen i hög fart, mot körriktningen i rondell och på cykelväg
4 - det relativt höga bötesbeloppet tyder på få förmildrande omständigheter.

Mer framgår inte, så vi får helt enkelt basera våra spekulationer på det. Till dess att fler fakta framkommer.

Men - han hade av allt att döma körkort, bar lagstadgad säkerhetsutrustning och körde nykter. Det passar liksom inte in i bilden...

Nu är jag kanske lite naiv, men borde inte allt detta resultera i indraget körkort med om sådant fanns? Det står det ju inte heller något om.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu är jag kanske lite naiv, men borde inte allt detta resultera i indraget körkort med om sådant fanns? Det står det ju inte heller något om.
Mmm, nu tror jag möjligen att körkortsindragningen är ett ärende för Länsstyrelse/TrV efter att "dom" fastställs och därför inte en fråga som prövas av domstol. Tror jag :)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top