Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja - jag kan illustrera med ett exempel från förra veckan. En motorväg mellan Piteå och Luleå, under goda förhållanden fullt möjlig att överskrida skyltad hastighet med 30+ utan att tangera det jag kallar för vårdslös. I fredags morse rådde underkylt regn som övergick till snömodd och jag skulle med flyget.

*beskrivning av händelsen*

Så - de flesta av oss kan nog acceptera att omständigheterna har mer än bara lite att göra med vad som är en okey hastighet. Problemet är bara att hitta en enkel och kostnadseffektiv metod att anslå och bevaka den hastigheten...

Vi har nog alla försatt oss i situationer som hade kunnat sluta med en incident. För många år sedan skulle jag upp till Stockholm över en julhelg. Det var bara en fil som var plogad någonstans i Småland. De som låg och körde i den körde långsammare än vad situationen krävde. Det började bildas en kö. Antagligen hade bilen längst fram sommardäck. Hade några timmar framför mig i bilen, så jag gav mig på en omkörning. Ungefär när jag kom i jämnhöjd med bilen jag tänkte köra om började min bil understyra i riktning mot räcket. Bara att släppa på gasen och ge upp försöket att köra om och lägga sig snällt bakom tills det gavs ett bättre tillfälle att passera.

Själv gillar jag att köra när det råder förrädiska förhållanden. Helt enkelt av den anledningen att man själv får göra sin egen riskbedömning. Som du påpekade går det att köra på gränsen utan att polisen kan ha några synpunkter. Man kör ju under hastighetsgränsen och så länge man visar att man är i kontroll har man ryggen fri. På samma sätt kan man ligga och köra i kraftigt regn där sikten fortfarande är god. Man har fullt fokus på bilkörningen. Att sitta och fundera på att byta musik på stereon är inte att tänka på. Snarare är det så att man har stereon avstängd för att alla ens sinnen kan fokusera på hur mycket väggrepp som finns. Bilkörning när den är som bäst. Sömnpillret är när man kör på torr och fin vägbana efter fartgränserna där man har automatisk övervakning. Efter ett tag tappar man fokus och faller in i sitt normala tempo. Man är helt enkelt inte aktiv i sin bilkörning. Inte sällan sitter man gömd bakom solskyddet när man påminns att det är en kamerasträcka. Inte för att man håller för hög hastighet utan för att man helt enkelt inte längre har koll på vilken hastighet det var som gällde vid skåpet eller vilken hastighet man själv håller. Utfarten har man sällan någon större koll på. Egentligen är det ju dem man borde ha 100% fokus på. Bara att erkänna att man har helt fel prioriteringar på dessa sträckor. Tror inte att jag är ensamen om det. Senast idag satt jag i bilen med en kompis bakom ratten när han frågade vilken hastighet som gällde inför kameran. Hans reaktion var ungefär som min egen.

På 2+1 vägar ligger man och planerar omkörningar så att man kan ligga först där det är en fil så att ingen kan ligga och sinka en genom att ligga exakt i rätt hastighet. I synnerhet om man är på långresa. Som tur är har man inte prestige att vilja om till varje pris när utrymmet börjar ta slut. Inte sällan laddar folk ganska rejält och lämnar minsta möjliga marginal. Är faktiskt förvånad över att det inte sker fler olyckor. I synnerhet på vinterhalvåret. Dessa 2+1 vägar har ofta dålig och sliten vägbana efter bara några år där det samlas vatten i fårorna efter all tung trafik. Om det är något ställe jag inte skulle vilja stå med en havererad bil är just på enkelfilen i en 2+1 väg. Inte mycket utrymme för trafiken bakom att passera om det vill sig illa.

Sedan kan man ju nästan köra av vägen och krascha när man minst anar det. Skulle ner till Nürburgring för ett par år sedan och tänkte bara åka och fylla upp bensintanken kvällen innan. Låg i innerfilen efter trafikljuset ut på motorvägen och accelererade mjukt med halvgas. Skulle av på första avfarten. Hade kanske 70 km/h när jag i treans växel fick en oförutsebar kraftig sladd i riktning mot räcket som jag lyckades häva med en ryggmärgsreflex. Vägbanan var våt, men greppet var ungefär som på en isbana. Mest troligt låg det dieselspill, kylarevätska, olja eller dylikt på vägbanan. Ringde och anmälde det till myndigheterna som visade väldigt litet intresse för min varning. Bara en sådan sak blir man rätt förbannad över. Polishuset ligger snett över motorvägen. Det hade tagit dem två minuter att ta sig dit och kontrollera vägbanan. De hade väl viktigare saker för sig med fikapaus med doughnut och svart avslaget kaffe på menyn.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den här tråden måste slå nya SH-rekord i långa inlägg... :)
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Folk har för mycket fritid :hihi

Inte jag, det kan jag lova dig!
Jag lägger just nu en massa kraft här inne eftersom jag är less på skitsnacket kring SMC: "gamla", "reflexvästar" och att "SMC ger bort vår frihet". Det startar någonstans kring tjurbajs och slutar i rena lögner - någon jävla måtta får det vara.
Visst: självklart skall vi kunna ifrågasätta verksamheten, och att strikt koppla 30+ till "Extremt beteende" var ett sjujävla magplask. Men vi måste försöka inse att vi är förbi det nu. SMC har fattat! När skall ni andra snappa? Att SMC inte bara har lyssnat, utan även korrigerat en grym blunder. Hallå? Hallå...?

Men framförallt förvånas jag över oförmågan, eller är det kanske ointresset, för att plocka upp signalerna från omvärlden, från samtiden - signalerna från framtiden!

Vi står inför sådana helvittes utmaningar om vi vill kunna köra hoj alls, överhuvudtaget om 20 år - eller ens om 10 år, utan att vara skyhookat begränsade.
Jag tror inte att man ouiilar sig förbi det som ligger i framtiden, yopartyBrassarnstyle
därför lägger jag tid och kraft här. Jag vill kunna köra hoj efter lagar, omständigheter samt eget huvud och dessutom ha roligt samtidigt, även om 20 år - och absolut om 10 också.
Jag ser ingen bättre att föra vår talan än SMC - dom är pålästa, engagerade och inne i loopen samt är dessutom respekterade av myndigheterna.
Är man intresserad av motorcyklismens framtid så engagerar man sig och tycker det är intressant att läsa igenom även längre inlägg i ämnet.

Jag är uppvuxen i det gamla DDR-Sverige, och gick som 15-åring runt och samlade underskrifter emot ett annat av dåtidens idiotförslag - ett som är nästintill bortglömt nu: en trafikförsäkringsreform som krävde att alla fordon skulle hållas trafikförsäkrade, alltid - även tävlingsfordon på inhägnade banor.
Ja, precis, du läste rätt: Alltid trafikförsäkrade! Och, för att kunna trafikförsäkras så måste bilarna och motorcyklarna hållas registrerade...

Så såg det ut på den tiden, och trots att "mina" två sporter jag då var engagerad i: rally och Tillförlitlighet(sedermera Enduro) var dom som hade kunnat komma lindrigast undan så slogs jag mot detta eftersom jag var förbannad på att jag missat upptakten till Terrängkörningslagen och körde därefter med i protesttågen mot Rapport 13 på min lilla moppe. "Moppe" som i moped...

Jag är förvånad att så många yngre ser motorcykelkörande som något naturligt och självklart. För mig är det något man måste slåss för - och en kamp verkligen värd att föra. Jag lägger gärna saker åt sidan för att belysa min syn på saken. Kan jag få en enda människa att hänga på så är det värt tiden och energin jag lagt ner.

Om någon annan inte orkar läsa det jag och andra skriver - synd.
Synd inte bara för dem själva, utan synd även för det vi försöker föra fram.
Men, allt låter sig inte sägas i snärtiga one-liners. Somligt kräver resonemang och engagemang.



Det är aldrig fel att lära känna hur ens bil beter sig över gränsen och hur man kan häva sladden. En dag kanske det räddar mitt eget och andras liv. Fördelen på snö är att det inte behöver gå fort. Samma typ av aktivitet sommartid och hastigheten hade behövt vara betydligt högre och det hade även övningsområdet.

Det vet du, och det vet jag. Det vet de flesta här inne.
Men hur kan vi föra fram att vidareutbildning av fordonsförare under ordnade former är bra när Trafikverket säger motsatsen?

För mer än 10 år sedan beställde och betalade dåvarande Vägverket för en utredning som sade precis det man ville: Förarutbildningarar riskerna.



Åtgärder riktade mot föraren

Man finner inte något belägg för att frivilligt vald utbildning efter att man har tagit
körkort haft någon effekt på olycksrisk, tvärtom kan frivilligt vald utbildning öka
olycksrisken. Det är ovisst varför detta sker. Man kan tänka sig att förarna känner sig
mer kompetenta efter genom förd upplärning, samtidigt som de har lärt irrelevanta
färdigheter eller inte reellt sett har fått en ökat färdighetsnivå efter kursen.
Man har kritiserat utbildningskurserna för att lägga mest vikt på färdighetsträning
och lite vikt på motiverande faktorer, det vill säga den motivation som ligger bakom
medvetet risktagande i trafiken. Ett moment i detta sammanhang är att det
inte nödvändigtvis är körfärdigheterna i sig som förorsakar olyckor, men hur man
väljer att använda sina färdigheter. Vidare kritiseras upplärningen för att fokusera
lite på hur man kan uppfatta farliga situationer för att undvika att olyckor inträffar.
http://www.svmc.se/upload/SMC centr...erhet_en_litteraturstudie_och_meta_analys.pdf

Trots att det gjorts flera studier senare som kommit fram till andra resultat så är det just denna som Bilsäkerhetsverket klamrar sig fast vid.

Hur kommer man förbi sådant? Vem arbetar för att förändra en föråldrad och felaktigt syn på förarutbildning hos Trafikverket?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Stark kontrast till när en själv var barn. Man satt utan bälte och lutade sig fram mellan förarstolarna under färd. Min mamma lät montera in ett "hinder" mellan stolarna som man kunde stödja sig mot. Det var i alla fall så jag använde det. Jag hoppas inte hon trodde att det skulle hindra en flygtur genom fönsterrutan vid en kraftig inbromsning eller en olycka.Tveksamt om det hade gjort någon större skillnad nämligen. Det här var ett par år innan 1986 då man lagstiftade om tvång att använda bilbälte bak. Runt 1986 eller kanske strax därpå började man med arbetet att försöka få skolbarnen att använda cykelhjälm. Det var inte särskilt framgångsrikt. Idag är ju genomslaget med cykelhjälm rätt stort bland både vuxna som barn. I slutet av 80-talet sänkte man även hastigheten till 90 km/h på motorvägarna. Sätter man sig och tittar på gamla avsnitt av Trafikmagasinet kan man nog få en känsla för tidsandan på 80-talet.

Ni lite äldre i tråden som var vuxna på 80-talet hur gick snacket om de nymodigheter som instiftades?

Mitt favoritställe under längre bilturer sent -60/tidigt 70-tal, var "hatthyllan" över/bakom baksätet vid bakrutan på farsans Ford Anglia. Där låg jag och sov. Ibland kröp hunden upp också. Då blev det lite trångt men det gick! Vi hade kommit farandes som två projektiler vid en krock! Sovandes båda två!!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Eller i "lådan" bakom baksätet i en VW Bubbla. Låg där och tittade ut genom fönstret rakt upp.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mitt favoritställe under längre bilturer sent -60/tidigt 70-tal, var "hatthyllan" över/bakom baksätet vid bakrutan på farsans Ford Anglia. Där låg jag och sov. Ibland kröp hunden upp också. Då blev det lite trångt men det gick! Vi hade kommit farandes som två projektiler vid en krock! Sovandes båda två!!

Har fått berättat för mig av en äldre kusin hur han låg och sov på hatthyllan i min pappas Mercedes 450 SE under en skidsemesterresa på Autobahn på 70-talet. Hade tänkt nämna det i inlägget, men utelämnade det. Nu när du skrev det verkar det som om det inte var något unikt direkt. Tiderna har sannerligen förändrats. För ca 15 år sedan såg jag en parkerad Ferrari 355 på Bondstreet i London. Tjejen satt med deras lilla dotter i knät när mannen steg ur bilen för något ärende. Inte särskilt politisk korrekt ens då. Log lite för mig själv minns jag.

Det vet du, och det vet jag. Det vet de flesta här inne.
Men hur kan vi föra fram att vidareutbildning av fordonsförare under ordnade former är bra när Trafikverket säger motsatsen?

För mer än 10 år sedan beställde och betalade dåvarande Vägverket för en utredning som sade precis det man ville: Förarutbildningarar riskerna.


http://www.svmc.se/upload/SMC centr...erhet_en_litteraturstudie_och_meta_analys.pdf

Trots att det gjorts flera studier senare som kommit fram till andra resultat så är det just denna som Bilsäkerhetsverket klamrar sig fast vid.

Hur kommer man förbi sådant? Vem arbetar för att förändra en föråldrad och felaktigt syn på förarutbildning hos Trafikverket?

Rapporten genomsyras av rätt mycket godtyckliga värderingar. Man försöker påvisa att förare som genomgått vidareutbildningar efter genomförd körkortsutbildning oftare är inblandade i olyckor. Jag kan förstå resonemanget man för, men kan inte hålla med om slutsatsen om man nu kan kalla det för slutsats. Det är ju högst individuellt vad deltagarna gör av sina ökade färdigheter. Rapporten känns som rena beställningsjobbet.

Den här videon kanske har varit publicerad på forumet. Den spreds för ett par veckor sedan på olika motorforum. Det syns att det är en erfaren förare bakom ratten på sättet han avläser och avväpnar den plötsligt oväntat uppkomna situationen. Det skulle inte förvåna mig det minsta om föraren i fråga har rutin från banmöten, slalomkörning och dylikt. En oerfaren förare hade inte klarat sig lika väl. Det är således rätt pinsamt att skriva en sådan rapport som du länkade. Det säger sig själv att man har större möjlighet att hantera en plötsligt uppkommen situation om man har övat olika scenarion så att det sitter i ryggmärgen.

http://www.youtube.com/watch?v=LKzk21s3SxM
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Spelar roll? Vet personer som kör bra mycket bättre/säkrare än vissa med kort.
Du förväxlar lite mellan vana k-lösa förare och jippie jag har nyss stulit en hoj och ska bräcka 15min uppsala run för jag körde moped en gång.
Och hur ska allmänheten, politiker och lagstiftare veta skillnaden? Ska samhället åberopa Dig som "vet" som sakkunnig i varje enskilt fall? Ska vi motorcyklister riskera svåra inskränkningar i vårt intresse för att vi buntas ihop med svåra skador och rena dåd som orsakats av icke-körkortsinnehavare och därmed vad jag kallar icke-motorcyklister, tyvärr med en mc som redskap?

Maria Nordqvist gjorde ett tänkvärt inlägg på svmc.se med en referens till ett sådant aktuellt fall, så bra att jag citerar det i sin helhet. Läs, begråt och begrunda:

"Igår startade rättegången mot en 21-årig kille som körde ihjäl en 11-årig flicka som gick på en trottoar i Lillhärdal. Åklagaren har åtalat den 21-årige man som körde motorcykeln för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och olovlig körning eftersom han saknade körkort för motorcykel. Men familjens advokat anser att åklagaren lagt sig på en för låg nivå när det kommer till brottrubriceringen och menar att det handlar om dråp.

Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5704244 "

Nej, jag vet i nuläget inte mer än detta om fallet - om åtalet för grov vårdslöshet baseras på bakhjulsåka, vilken fart föraren körde i, om han var fuller eller om fordonet var i icke brukbart skick etc, därför kan jag inte säga att det inte skulle kunna hända en körkortsinnehavare, t ex jag själv. Men jag vet att OM det skulle hända mig, så skulle samhället veta att jag i vart fall tagit mig tid, ork och råd att tillskanska mig de mest basala färdigheter för aktuellt fordon, att ett objektivt bevis på att jag bryr mig om samhällets regler finns och att jag har en grundläggande insikt i de risker jag försätter mig, medtrafikanter och tredje man i när jag framför mitt fordon...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Länken fungerar inte.

Sedan håller jag med dig. Det ser ju inte bra ut om allmänhet och beslutsfattare buntar ihop motorcyklister. Vi har ju haft diskussioner i flera år på forumet där man framhållit att man inte gillar att bli nämnd i samma andetag som förare som kört påverkade av droger, alkohol, körkortslös, vårdslöst och förorsakat en singelolycka eller som i fallet ovan kört ihjäl en oskyldig person.

Tycker det är rätt ovidkommande i diskussionen att en förare som saknar körkort (aldrig tagit A-kort) skulle rent tekniskt skulle kunna vara en bättre förare och ha mer trafikvana än en som bara kört några säsonger med giltigt A-kort. I all statistik som presenteras framstår det att föraren saknade körkort och om han har en bakgrund som roadracingförare och många år i trafiken bakom ratten på sin personbil är det en klen tröst i sammanhanget. Det vore ju väldigt enkelt för en sådan person att skaffa rätt behörighet.

Minns själv när jag tog mitt A-kort. Körde i princip bara 1 "lektion" i trafiken och det var inför uppkörningen för att få lite tips om placering på vägen och sådant som hör till att köra motorcykel på allmän väg. Resten av lektionerna ägnades åt körning på övningsbanan. Anledningen till den här uppdelningen var att jag redan hade körvana i trafiken sedan ett par år när jag tog mitt A-kort.

Culpa kanske syftar på att det är folk som blivit av med sitt A-kort på grund av någon trafikförseelse. Det är ju inte så att man per automatik blir en sämre förare bara för att man har blivit av med körkortet i en simpel fortkörning (t ex 145 km/h på 110 väg). Frågan är om man ska ge sig ut i trafiken under spärrtiden? Med det sagt inser jag att det finns en hel del personer som faktiskt chansar. Mest troligt för att de är beroende av att köra bil i tjänsten och de har svårt att säga till sin chef att de inte kan köra på 3 månader. Där kan man se hur hårt nuvarande regler kan drabba folk. Om man tänker på sådana situationer kanske det inte vore så dumt med ett pricksystem. Råder ju ingen större tvekan om att det finns gott om förare som saknar behörighet ute på vägarna både på bil och motorcykel. Det är lika illa i båda fallen.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Och hur ska allmänheten, politiker och lagstiftare veta skillnaden? Ska samhället åberopa Dig som "vet" som sakkunnig i varje enskilt fall? ...

Givetvis ett brott, ser det inte som en dödsynd bara. Inte lagstiftarna heller då olovlig i 99.9% är ett bötesbrott.

Fallet du tar upp är ett bra exempel på vårdslös körning. Är väl inte så värst svårt att skillja på dessa fall och enduroföraren som sakta puttrade på i utkanten av samhället på väg till bana med e-regg och licens.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Givetvis ett brott, ser det inte som en dödsynd bara. Inte lagstiftarna heller då olovlig i 99.9% är ett bötesbrott.

...Fallet du tar upp är ett bra exempel på vårdslös körning. Är väl inte så värst svårt att skillja på dessa fall och enduroföraren som sakta puttrade på i utkanten av samhället på väg till bana med e-regg och licens.
Nej, då verkar vi ju hyfsat överens ändå. Visst tycker jag personligen att Din enduroförare gör sig skyldig till en lindrigare förseelse, han framför dessutom sitt fordon med omdöme så länge som han puttrar fram. Men kanske blir blir det knepigare den gången han grenslar polarens R1 och åker ut för att visa sina färdigheter på bakhjulet/"testa" vad hojen går för. Då är gränsen inte riktigt lika solklar, så länge inget händer känns kanske inte förseelsen så svår, han har ju ändå erfarenhet från endurospåret?

Sedan händer något riktigt svårt, en olycka med svårt skadade eller döda. Plötsligt frågar sig människor och samhälle om inte bromsprov, manöverkörning eller riskutbildning hade kunnat innebära att olyckan kunnat undvikas eller i vart fall fått lindrigare konsekvenser om vår förare tagit sig tid, råd och engagemang till att ta sitt körkort?

Gränsdragningar är svåra. Men med tanke på samhällsdebatten kring mc må man sätta ned foten någonstans, och jag tror den klara och mest entydiga gränsen är körkortsutbildningen, som Harmon säger kan en driven förare greja det hyfsat enkelt. Annars ska omständigheter, erfarenheter, hojtyp etc värderas i oändlighet, med många dunkla viljor att beakta...
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
..
Sedan händer något riktigt svårt, en olycka med svårt skadade eller döda. Plötsligt frågar sig människor och samhälle om inte bromsprov, manöverkörning eller riskutbildning hade kunnat innebära att olyckan kunnat undvikas eller i vart fall fått lindrigare konsekvenser om vår förare tagit sig tid, råd och engagemang till att ta sitt körkort?
Sant, men en fråga. Är det en förmildrande omständighet ifall en sådan olycka inträffar om den ansvarige innehar a-kort?
Dvs vid vårdslös körning, ska en innehavare av kort för behörigheten straffas mindre än en som gör samma sak utan kort?
Annars visst har du en poäng i allt du skriver, mycket vettigt i det mesta.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sant, men en fråga. Är det en förmildrande omständighet ifall en sådan olycka inträffar om den ansvarige innehar a-kort?
Dvs vid vårdslös körning, ska en innehavare av kort för behörigheten straffas mindre än en som gör samma sak utan kort?
Annars visst har du en poäng i allt du skriver, mycket vettigt i det mesta.
Bra fråga Du ställer, Culpa.

Jag vet faktiskt inte hur domstolen bedömer graden av vårdslöshet beroende på om föraren har behörighet för aktuellt fordon (bedöms lika för alla fordonsslag) eller ej. Jag tror inte att körkortet någonsin anses som förmildrande då lagstiftaren förutsatt att behörighet föreligger, snarare att avsaknad av körkort utgör ytterligare ett brott och därmed kan utgöra en försvårande omständighet. Du ser skillnaden? Det kan kanske få betydelse om domstolen prövar om graden av vårdslöshet är ordinär eller grov?

Om det däremot påverkar straffet om graden bedöms lika kan jag inte spekulera i, principen med att straff utdöms för det mest allvarliga brottet etc är jag för dåligt inläst.

Hoppas att jag i någon mån besvarat Din fråga, någon annan kanske har mer information?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Var lite riktat till dej personligen, vad du anser. Om man glömmer rättsväsendet för en stund.
Okey,

Personligen anser jag att det tidigare juridiska resonemanget är rätt, d v s att vårdslösheten kan vara svårare om dessutom körkort saknas.

Jag stödjer min uppfattning på den statistik som finns kring dödade/svårt skadade i mc-relaterade olyckor, nu sitter jag på ett flyg och har svårt att infoga länkar men allt material finns på SMC:s hemsida. Bland annat kör 60% av de körkortslösa döda eller svårt skadade berusade, motsvarande siffra är 10-15% av de som har körkort. Det finns en överrepresentation bland de körkortslösa i nästan alla andra av de redovisade faktorerna.

Logiskt ser jag det som att en förare som investerar tid, pengar och engagemang i sitt körkort dels visar att man har för avsikt att följa lagar och regler, riskerar att förlora mer vid allt för grova överträdelser och påvisat att den besitter grundläggande färdighet att framföra motorcykeln.

För en drabbad medtrafikant eller tredje man är den praktiska skillnaden kanske bara teoretisk, skadan blir ju inte mindre bara för att föraren hade ett körkort? Men ansvaret utkrävs ju i och med åtalet för vårdslöshet i bägge fallen, till detta kommer även olovlig körning om körkortet saknats.

Det anser jag personligen vara rimligt, logiskt och moraliskt rätt.

Är Du intresserad kan jag komplettera inlägget med en länk till statistiken senare i kväll?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Okey,

Personligen anser jag att det tidigare juridiska resonemanget är rätt, d v s att vårdslösheten kan vara svårare om dessutom körkort saknas.

Jag stödjer min uppfattning på den statistik som finns kring dödade/svårt skadade i mc-relaterade olyckor, nu sitter jag på ett flyg och har svårt att infoga länkar men allt material finns på SMC:s hemsida. Bland annat kör 60% av de körkortslösa döda eller svårt skadade berusade, motsvarande siffra är 10-15% av de som har körkort. Det finns en överrepresentation bland de körkortslösa i nästan alla andra av de redovisade faktorerna.

Logiskt ser jag det som att en förare som investerar tid, pengar och engagemang i sitt körkort dels visar att man har för avsikt att följa lagar och regler, riskerar att förlora mer vid allt för grova överträdelser och påvisat att den besitter grundläggande färdighet att framföra motorcykeln.

För en drabbad medtrafikant eller tredje man är den praktiska skillnaden kanske bara teoretisk, skadan blir ju inte mindre bara för att föraren hade ett körkort? Men ansvaret utkrävs ju i och med åtalet för vårdslöshet i bägge fallen, till detta kommer även olovlig körning om körkortet saknats.

Det anser jag personligen vara rimligt, logiskt och moraliskt rätt.

Är Du intresserad kan jag komplettera inlägget med en länk till statistiken senare i kväll?

Logik och hur verkligheten ser ut är två skilda saker många gånger. Omvänd logik används ofta. Rätt eller fel kan diskuteras beroende på hur man för sitt resonemang. Som jag förstått det blir t ex den som endast har ett B-kort och sätter sig på en motorcykel blir hårdare straffad än den som aldrig tagit ett körkort och sätter sig på en motorcykel i juridisk mening. Resonemanget går antagligen ut på att den som har kommit i kontakt med teoriböckerna borde vetat bättre vad han får framföra i trafiken. Enligt min logik borde det vara lindrigare att köra en motorcykel om man har grundläggande kunskaper om trafikregler.

Man kan även diskutera om det är en förmildrande omständighet om man sätter sig i bilen efter att ha förlorat sitt körkort (t ex 145- 150 km/h på 110 väg) jämfört med någon som aldrig tagit det enligt samma logik.

Nu måste man så klart dra en gräns där man markerar att det inte är OK att bryta mot trafiknormerna. Annars skulle ju varenda person som blivit av med körkortet 3 månader efter en fortkörning på väg till jobbet satt sig i bilen redan dagen efter. Jag tror nämligen inte att de ser sig som någon trafikfara. Själv ser jag dock en rätt stor skillnad mellan en som kör fast han blivit av med körkortet och en som aldrig tagit ett. Den ena har både teoretiska och praktiska kunskaper. Den andra har kanske bara det senare i olika grad. Finns säkert de ute i trafiken som kört i 20- 30 år utan körkort som aldrig har blivit stoppad i någon kontroll och sköter sig exemplariskt. Men de hör nog till undantagen. Hur många i statistiken som beskrivs som körkortslös har aldrig haft ett A eller B kort?

I slutändan är det dock precis som du säger är ingen förmildrande omständighet i praktiken för den som blir påkörd eller anhöriga som får leva med att deras familjemedlem dött. Resultatet är detsamma. En död död eller skadad person.

Man blir så klart extra upprörd när man sedan läser att föraren har saknat behörighet och kanske t om varit påverkad av någon substans. Man förutsätter per automatik att det är en som struntar i de normer samhället har satt upp och ofta stämmer det nog med verkligheten.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är Du intresserad kan jag komplettera inlägget med en länk till statistiken senare i kväll?

Tackar, var lite nyfiken på svaret.
Har sett statistiken, kan tycka en aning missvisande. Eller kanske inte rent statiskt men skulle gärna sett det lite mera uppdelat.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top