Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nix, vi skall göra det för vår egen skull.
Vi skall själva se till att måla upp gränsen mellan motorcyklist med behörighet att framföra sitt fordon, och dom som inte har körkort, som inte har utbildning, som inte vill vara en del av motorcyklismen - som kanske inte ens kör på en hoj som är riktigt ärlig.
Vi skall inte tillåta att staten ges tillfälle att klumpa ihop oss med dom som förstör för oss.

Jag hör till dem som helst kör själv, men brukar ändå arrangera en eller flera gruppkörningar varje år.
I år för första gången så uppmanade jag deltagarna att visa upp sina körkort för varandra. Inga sura miner: tvärt om! Det var uppskattat, och flera sade att dom skulle ta med sig det hem till den del av landet dom själva bor i och ta upp det där med.

...och vem skall kolla MC-kort om inte vi gör det? Polisen bryr sig ju inte...

Jag bryr mig inte heller om du kör MC utan körkort, det är ju liksom ditt problem. Jag ser hellre att några trafikpoliser flyttas till att jaga riktiga brottslingar istället.

Om du körde Scania utan körkort så skulle jag dock bry mig lite mer om jag visste det. Det betyder ändå inte att jag någonsin skulle börja kräva att få se körkortet varje gång jag träffar en vän som kör lastbil.

Och skulle du ha frågat mig om att se körkortet innan en körning så skulle jag ha visat dig körkortet och sedan lämnat er och kört iväg någonstans på egen hand.
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Vad hade ni/du gjort om någon utav förarna inte haft A-behörighet då?
kollade ni även så att ingen hade fått det på köpet när dom tog B-behörighet, då är dom ju helt outbildade!!

Nix, vi skall göra det för vår egen skull.
Vi skall själva se till att måla upp gränsen mellan motorcyklist med behörighet att framföra sitt fordon, och dom som inte har körkort, som inte har utbildning, som inte vill vara en del av motorcyklismen - som kanske inte ens kör på en hoj som är riktigt ärlig.
Vi skall inte tillåta att staten ges tillfälle att klumpa ihop oss med dom som förstör för oss.

Jag hör till dem som helst kör själv, men brukar ändå arrangera en eller flera gruppkörningar varje år.
I år för första gången så uppmanade jag deltagarna att visa upp sina körkort för varandra. Inga sura miner: tvärt om! Det var uppskattat, och flera sade att dom skulle ta med sig det hem till den del av landet dom själva bor i och ta upp det där med.

...och vem skall kolla MC-kort om inte vi gör det? Polisen bryr sig ju inte...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är emot hela nollillusionen för jag ser det inte som nåt samhällsproblem att 48 motorcyklister dör varje år.
Nähäpp. Och inget om att den endast förutsätter passiv säkerhet? Då har Du en match att gå för att påverka riksdagen att skrota visionen. Det kan underlätta om Du kan lämna ett eget förslag som funkar bättre. Lycka till.

Själv tror jag vi motorcyklister vinner mer på att jobba med de möjligheter visionen ändå ger. Faktiskt tror jag det kan ge både snabbare och mer effektiva resultat...

notrightrider och roffe_s: får man fråga vad ni har för positioner inom SMC?
Sitter i riksstyrelsen, grundinstruktör och avancerad instruktör. Alltså en av de som tidigt pekades ut i debatten som "gubbe som aldrig lagt ett knä i backen, kört riktig literhoj eller dragit upp hojen på slangen". Stämmer hyfsat bra...
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Angående nollvisionen så tycker jag att man fokuserar så fruktansvärt fel när man nästan bara tjatar om farten. Många gånger sänker man farten bara för att jävlas känner jag. Och folk som gör andra fel i trafiken bryr man sig nästan inte om. För att inte tala om skyltar, det enda som kommer upp är hastighetsskyltar, inga andra.

Visst, folk dör för att de krockar i för hög hastighet. Men jag tror att många som gör det struntar totalt i om det står 50/70/90 på skylten när de kör av i 130 rakt in i skogen.

Kör 102 km/h på den här vägen sen kväll, nästan inga bilar. Du blir av med kortet för att du kör extremt mycket för fort, du kan ju dö för du kör ju mer än 30 km/h för fort.

131108_motorvag1.jpg


Här får du bara dryga böter.

131108_motorvag2.jpg


Är det stor skillnad på vägarna? Nej, den senare bilden är 300 m senare...

Fortsätter du en mil till, lika många körfält och i princip likadan väg, så skulle du inte bli stoppad för då ligger du bara 2 km/h över.

Vettigt? Nej, inte om du frågar mig. Som den där kanadensaren sa, hastighetsgränser ska vara rimliga. Kanske t.o.m. tidsatta. 100 km/h en kväll är inte att köra för fort, men om man gör det i rusningstrafik så är det nog det.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
...och vem skall kolla MC-kort om inte vi gör det? Polisen bryr sig ju inte...

Spelar roll? Vet personer som kör bra mycket bättre/säkrare än vissa med kort.
Du förväxlar lite mellan vana k-lösa förare och jippie jag har nyss stulit en hoj och ska bräcka 15min uppsala run för jag körde moped en gång.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Spelar roll? Vet personer som kör bra mycket bättre/säkrare än vissa med kort.
Du förväxlar lite mellan vana k-lösa förare och jippie jag har nyss stulit en hoj och ska bräcka 15min uppsala run för jag körde moped en gång.

Okej!
Så att om JAG vet att Rune kör bättre hoj än Erik så ska mitt omdöme väga tyngre än lagen om körkort?
Mycket underligt tankesätt tycker jag.
Visst kan du ha rätt i sak, men ändå är du så fel ute.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag bryr mig inte heller om du kör MC utan körkort, det är ju liksom ditt problem. Jag ser hellre att några trafikpoliser flyttas till att jaga riktiga brottslingar istället.

Om du körde Scania utan körkort så skulle jag dock bry mig lite mer om jag visste det. Det betyder ändå inte att jag någonsin skulle börja kräva att få se körkortet varje gång jag träffar en vän som kör lastbil.

Och skulle du ha frågat mig om att se körkortet innan en körning så skulle jag ha visat dig körkortet och sedan lämnat er och kört iväg någonstans på egen hand.

Well... Bryr man sig inte ens om ifall folk dammar omkring utan giltig lapp så behöver man väl knappast bekymra sig över vad en organisation som SMC tar för ställning i sakfrågor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Angående nollvisionen så tycker jag att man fokuserar så fruktansvärt fel när man nästan bara tjatar om farten. Många gånger sänker man farten bara för att jävlas känner jag. Och folk som gör andra fel i trafiken bryr man sig nästan inte om. För att inte tala om skyltar, det enda som kommer upp är hastighetsskyltar, inga andra.

Visst, folk dör för att de krockar i för hög hastighet. Men jag tror att många som gör det struntar totalt i om det står 50/70/90 på skylten när de kör av i 130 rakt in i skogen...

Vettigt? Nej, inte om du frågar mig. Som den där kanadensaren sa, hastighetsgränser ska vara rimliga. Kanske t.o.m. tidsatta. 100 km/h en kväll är inte att köra för fort, men om man gör det i rusningstrafik så är det nog det.
Erik, Du har nog många rätt i det Du skriver. Några kommentarer till Ditt inlägg:

- Nollvisionen säger inget om sänkta hastigheter, den säger inte heller något om aktiv eller passiv säkerhet, den säger över huvud taget inget om metodvalen. Vad den säger är att ingen ska behöva dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Och siffran skadade/dödade trafikanter (fotgängare, bilister, motorcyklister etc) är tillräckligt hög för att utgöra ett samhällsproblem, vill man strida mot detta har man förmodligen en lång och ensam uppförsbacke framför sig...

- Det är i trafikverkets strategiarbete och handlingsplaner som metodval för att närma sig visionen som valen görs. Och det är en väsentlig skillnad. Dessa kan på ett enklare sätt kommenteras och revideras.

- SMC besvarar många remisser kring hastighet, bl a denna: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2012/hastighet 2012.pdf
Fler exempel hittar Du här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/

- Med ledning av rapporter kring bl a hastighetsefterlevnad finner SMC att hastighetsgränser måste beakta faktiska omständigheter längs vägen i högre grad än idag. När kontrollerna visar att 60% eller mer av trafikanterna kör fortare än skyltad hastighet måste man även ifrågasätta om bedömningen av tillåten hastighet verkligen är relevant? Variabla gränser som beaktar variabla omständigheter (temperatur, väder, intensitet etc) är ännu bättre, i brist på detta får begrepp som "vårdslöshet" tyvärr tillgripas.

Så - som Du ser återfinns många av Dina tankar och åsikter även i SMC:s politiska arbete. Kanske kan kännas lite bra i alla fall? :)
 
Last edited:

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Förstår inte riktigt problemet?

Hur man än lagstiftar så kommer alla köra som det passar en själv ändå.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På fråga A så har Du alldeles fel, efter denna höst tycker jag Du ska fråga Dig hur "fogliga och välkammade" SMC anses bland de höga herrarna i Trafikverket...

På fråga B blir det en uppriktig och nyfiken motfråga - varför anser Du att Nollvisionen endast omfattar passiv säkerhet? Jag hittar i varje fall inte den kopplingen i något officiellt dokument! Tror Du inte att det krävs insatser inom såväl aktiv som passiv säkerhet för att vi ska närma oss nollvisionen? Du har ju t ex Risk 2, vilket för mig är ett ex på aktiva insatser...

Fråga A kan jag naturligtvis ha fel eftersom jag inte har insyn i SMCs arbete tillsammans med Trafikverket. Men jag har heller inte påstått att SMC är "fogliga och välkammade" men anser att man mycket tidigare borde gjort klart att 30+ inte är vårdslöst. (Misstag som sagt, hjärnsläpp om man vill vara mindre diplomatisk.) Som bild tidigare i denna tråd där det är "för fort" på en plats medans inte "för fort" på en liknande plats visar hur fel "rätt hastighet" kan vara...

Du behöver, åtminstone vad gäller mig, heller inte gå i försvarsställning när det gäller SMC. Jag har varit medlem i över 30 år men det betyder inte att jag gillar allt eller att jag inte kan ha fel...

Fråga B kommer min uppfattning jag fick 1995 när Noll Vision sjösattes och vi fick veta att på sikt måste motorcyklar förbjudas eftersom de inte passar in i Noll Vision! Det blev en pudel, troligtvis för tiden inte var mogen men det är vad jag tror...(Återigen kan jag ha fel men körkortsbyråkratin minskar effektivt återväxten av motorcyklister)

Men att jag inte har ändrat min åsikt kommer också från Trafikverkets hemsida...
http://www.trafikverket.se/Privat/T...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/

Där står det...
"Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador."
Passiv säkerhet som jag fattar det... (Om du tolkar det annorlunda så köper jag det, du får ha annan uppfattning!:))

På samma sida står det...
"Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt."

Det borde väl vara aktiv säkerhet?
Jo, om det inte sedan står...
"Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt."
Då är det återigen passiv säkerhet igen...

Detta är nu inte något dokument från Trafikverket. Om man klickar under Dokument om Nollvisionen på samma sida så hittar man en 10 år gammal proposition...
http://www.trafikverket.se/PageFile...60_fortsatt_arbete_for_en_saker_vagtrafik.pdf som visserligen är intressant att läsa om man har tid med 228 sidor men säger inte så mycket mer...

Och en färgglad "publikation" som inte känns som ett styrande dokument heller...
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/6562/100503_saker_trafik_nollvisionen_pa_vag.pdf

Två bilder med motorcykel hittar jag, en på en 2+1 väg och en krockad med en bil i bakgrunden.
Mitt intryck är inte att det är den aktiva säkerheten utan den passiva säkerheten som prioriteras. Cykelhjälm är det en cyklist bör göra för att öka säkerheten står det. För mig är det bara en säkerhet som har betydelse när olyckan inträffat, passiv säkerhet...

Min slutsats (konklusion för er som pratar modern svenska) är att Noll Vision har havererat.
Det går inte att bygga en vision på säkra bilar i säker trafikmiljö med skyddade människor.

Nu är SMCs forum inte så aktivt, men jag är inte ensam om att tycka att det är en Bilvision...
http://forum.svmc.se/showthread.php?7848-Säkrare-vägräcken-äntligen!&p=115357&viewfull=1#post115357

Att någon motorcyklist efter det senaste med vajerräcken och snorhal asfalt fortfarande kan försvara Noll Vision förstår inte jag men alla är vi olika...
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Vettigt? Nej, inte om du frågar mig. Som den där kanadensaren sa, hastighetsgränser ska vara rimliga. Kanske t.o.m. tidsatta. 100 km/h en kväll är inte att köra för fort, men om man gör det i rusningstrafik så är det nog det.

Det som är intressant om man ser det från min sida är ju att som motorcyklist är ju dom där motorvägsräckena kan ju vara dödliga om man rör sig över promenad fart.

Då är ju frågan om nollvisionen osv.... Jag tycker inte man ska kasta skit på SMC. Det är typ motorcyklisternas fackförbund, hade inte dom funnits då hade vi motorcyklister blivit totalt överkörda.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
- Fråga B kommer min uppfattning jag fick 1995 när Noll Vision sjösattes och vi fick veta att på sikt måste motorcyklar förbjudas eftersom de inte passar in i Noll Vision! Det blev en pudel, troligtvis för tiden inte var mogen men det är vad jag tror...(Återigen kan jag ha fel men körkortsbyråkratin minskar effektivt återväxten av motorcyklister)

Men att jag inte har ändrat min åsikt kommer också från Trafikverkets hemsida...
http://www.trafikverket.se/Privat/T...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/

Där står det...
"Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador."
Passiv säkerhet som jag fattar det... (Om du tolkar det annorlunda så köper jag det, du får ha annan uppfattning!:))

På samma sida står det...
"Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt."

Det borde väl vara aktiv säkerhet?
Jo, om det inte sedan står...
"Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt."
Då är det återigen passiv säkerhet igen...

...Min slutsats (konklusion för er som pratar modern svenska) är att Noll Vision har havererat.
Det går inte att bygga en vision på säkra bilar i säker trafikmiljö med skyddade människor.

Nu är SMCs forum inte så aktivt, men jag är inte ensam om att tycka att det är en Bilvision...
http://forum.svmc.se/showthread.php?7848-Säkrare-vägräcken-äntligen!&p=115357&viewfull=1#post115357

Att någon motorcyklist efter det senaste med vajerräcken och snorhal asfalt fortfarande kan försvara Noll Vision förstår inte jag men alla är vi olika...
Tack för att Du tog Dig tid att skriva ett mycket utförligt svar med många bra synpunkter:tummenupp

När det gäller A kan vi nog lämna den, vill bara säga att Du helt klart har många med Dig när det gäller kopplingen 30+ och extrem hastighet - precis som skrivits i tidigare inlägg. Därför är det också reviderat, som sig bör i en medlemsorganisation:)

Nu kan ju faktiskt SMC peka på att medlemmarna är engagerade, välinformerade och aktiva via denna diskussion, dessutom har av allt att döma olyckorna där extrem hastighet varit den enda utmärkande faktorn faktiskt reducerats denna säsong! Det gör att SMC inte upplevs som särskilt bekväma när vi säger att "nu har vi motorcyklister dragit vårt strå till stacken, när tänker Trafikverk, polis och övriga intressenter dra sitt?"...

Fråga B kanske vi kan enas om att det inte är visionen som havererat, däremot att det "Trafiksäkerhetsarbete" som utförs för att närma sig visionen inte sällan klampar i tveksamma spår?

Det är inget att hymla om - som motorcyklist ska vi ha körkort (den övervägande majoriteten som kör de mest olycksdrabbade segmenten är för unga för att ha fått A-behörighet på köpet), köra med rätt skyddsutrustning, hålla oss nyktra i sadeln och inte köra fortare än att skyddsängeln hinner med (eller vårdslöst, för att tala juridikspråk).

Sedan är det en match för oss motorcyklister att tala klarspråk med väl underbyggda fakta när det gäller strategier för att nå nollvisionen, vi accepterar inte motorcykelförbud, löjligt låga hastighetsbegränsningar, räcken som dödar mc-förare men räddar bilister (vilket i slutändan blir ett förbudsargument) etc. Notera att allt detta kan vi förespråka UTAN att förändra visionen!

Därför tycker jag personligen inte att visionen är en Bilvision, däremot att det trafiksäkerhetsarbete som utförs för att närma sig visionen är åt pepparn för fokuserat på Fyrhjulingar med skyddskaross och i förlängningen kan det medföra ett förbudsargument med hänvisning till genomförda räckesinvesteringar...

Det gäller bara att vi är tillräckligt starka i det politiska arbetet, jobbar för att visa de positiva effekterna med aktiva åtgärder och ser till att vi själva tar ansvar för vår egen framfart!
 
Last edited:

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Därför tycker jag personligen inte att visionen är en Bilvision, däremot att det trafiksäkerhetsarbete som utförs för att närma sig visionen är åt pepparn för fokuserat på Fyrhjulingar med skyddskaross och i förlängningen kan det medföra ett förbudsargument med hänvisning till genomförda räckesinvesteringar...

Där håller i vart fall inte jag med dig.
Jag har följt eländet från början, och den ursprungliga formuleringen/"kontraktet" mellan samhälle och bilförare gick i stil med att:

'Trafikanten' förbinder sig att sitta bältad, köra nykter, följa lagar och bestämmelser samt inte överskrida gällande hastighetsbegränsning. That's it.
Om vi (bilisten) bara sköter detta, så skall staten se till att ingen dödas eller skadas allvarligt.
Direkt där, från första start hakade man av de oskyddade trafikanterna och drog iväg mot horisonten för att bygga en bilistvision.

Det säger sig själv att även om man ersätter "säkerhetsbälte" med hjälm (obligatorisk) eller godkända skyddskläder (tillsvidare frivilliga) så kan man bara inte få plats med oskyddade motorcyklister i samma barnvagn som skyddade, caged drivers.

Vi kan skada oss allvarligt i alla hastigheter över promenadtempo, och vi kan dö om vi dristar oss att köra i moppetempo - dö på egen hand! Oavsett om vi kör lagligt, eller bara står stilla vid ett trafikljus så riskerar vi att spräcka nollvisionen i samma sekund som en enda bilist brister i sitt åtagande gentemot nollvisionen,

Alltså platsar vi inte i noll vision, och Bilsäkerhetsverket vill heller inte ha oss där - eftersom vi är verkligheten som inte uppfyller kartans krav.

...ändå höll jag käft i början. Jag teg och led, och ansträngde mig att försöka se fördelar i noll vision även för mig som motorcyklist och engagerad bilist. En sak som gjorde att jag höll mig på mattan var skottfältsröjningarna längs vägkanterna:
Det är nog inte många som minns det nu, men initialt under nollvisionens upptakt så började man röja slänterna längs vissa vägar: tog ner illa placerade träd, sprängde undan jättekast som ingen tidigare ansett det vara idé att köra undan, skrotade bort taggiga partier i sprängda skärningar så det skulle finnas chans att hellre kasa längs med en bergsvägg, än att hugga tag i en utskjutande kant och dö snabbare än man hann säga "granit".

Alltså bitvis riktigt snygga avkörningszoner - som dessutom gav viltet en prydlig ramp att visa upp sig på innan passagen av vägen...
Äkta, skadeneutralt säkerhetshöjande åtgärder för både motorcyklister och bilister. I like!
Ja, inte nollvisionen då förstås - men just den biten var bra.

Hur länge varade den? Två, tre år...? Sedan kom räckeshysterin...
Dödsräcken i mitten, dödsräcken på kanterna - ingenstans att ta vägen: instant death för en hojåkare.
...och ingen bryr sig.

Så tack men nej tack. För mig är nollvisionen en bilvision, jag hade kunnat köpa den om den lät oss vara ifred - om den inte tog livet av motorcyklister på bekostnad av redan skyddade bilister.
Men sorry - i mina ögon dödar nollvisionen fler motorcyklister än den kanske skulle kunna räddat, och då inte genom dom uppenbara dödsräckena.
Nej, den stora faran som jag ser det är grundsynen att "människor är människor och gör fel ibland. Det skall vi ta hand om och bygga förlåtande system".

Fuck förlåt! Ett förlåt räcker inte när man svängt ut rakt framför en hojåkare man inte "såg" eftersom man inte tittade. Killen är död död död! Vem skall Tingvall säga förlåt till?

Noll vision fördummar och passiviserar! För oss som alltid måste bära den fulla konsekvensen av vår eget agerande och dessutom konsekvensen av alla andra mottrafikanters agerande - eller brist på agerande så är nollvisionen en fullödig katastrof!

...men den är stadfäst och vi måste leva med den. Försöka överleva, trots en MC-fientlig nollvision.
Det finns liksom ingen väg runt den, vi måste se till att navigera oss genom den, men så liten skada på oss själva och så liten skada på motorcykelglädjens kärna som möjligt. Annars dör vi.
Som motorcyklister, och motorcyklismen på kuppen dessutom.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Där håller i vart fall inte jag med dig.
Jag har följt eländet från början, och den ursprungliga formuleringen/"kontraktet" mellan samhälle och bilförare gick i stil med att:

'Trafikanten' förbinder sig att sitta bältad, köra nykter, följa lagar och bestämmelser samt inte överskrida gällande hastighetsbegränsning. That's it.
Om vi (bilisten) bara sköter detta, så skall staten se till att ingen dödas eller skadas allvarligt.
Direkt där, från första start hakade man av de oskyddade trafikanterna och drog iväg mot horisonten för att bygga en bilistvision...
Potatoe, potatoe, hönan eller ägget - Du kanske inte är överens med mig, men jag är i vart fall överens med Dig i det mesta... ;)

Men då jag tror att det är långt mycket svårare att ändra visionen än att ändra handlingsplanen för att närma sig visionen har jag ägnat en del tid till att blicka tillbaka och studera bara den avgränsade visionen. Jag hittar ingenstans eller i något dokument att själva visionen beskriver något annat än ett önskat tillstånd, precis som en vision ska vara utformad! Det tillståndet är att ingen ska behöva dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Allt annat som skrivs är glitter i granen, lull-lull, tolkningar och trafiksäkerhetsarbete, d v s strategier och handlingsplaner för att föra trafikmiljön närmare visionen. Problemet är att vissa aktiviteter är blindgångare, att t ex offra en minoritetsgrupp för de mångas nytta (vajerräcken) är en återvändsgränd, om Du inte i slutändan avser att förbjuda minoritetsgruppen! Där behövs en betydligt skarpare bevakning i framtiden, och kanske att vi aktivt tvingas bevaka metodval nästan ned till detaljnivå för att förhindra eller i varje fall belysa konsekvenserna.

Men visst kan jag ha missat ett dokument eller en utformning av visionen där den mer går in på metodval. Och i så fall bör motorcyklisterna agera!

Det vore intressant att se den formulering såväl som det beslutsunderlag som Riksdagen verkligen antog den gången det begav sig. Men jag hoppas innerligt att det visar sig att min bild är rätt, annars blir det betydligt mer tungarbetat...

I övrigt håller jag med om det mesta i Din beskrivning av handling och konsekvens i de åtgärder Du tar upp.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
notrightrider gör du inte en överanalys av vägräckeshysterin?

Är ingen förespråkare av vajerräcken och mötesfria vägar precis överallt oavsett om jag sitter i bilen eller kör motorcykel. Kan faktiskt tycka att det är lite befriande att åka till länder där trafiksäkerheten har stannat på 60- 70- talet. Där man fortfarande får köra aktivt och göra riskbedömningar. Nollvision är i mina ögon en utopi som aldrig kommer att kunna förverkligas. Trafikmiljön här i Sverige börjar bli rena sömnpillret. Man fokuserar alldeles för mycket på hastighet och sätter orimligt låga gränser i förhållande till trafikintensiteten och vägstandarden på lands och motorvägar. I tätort sänker man gränserna på vägavsnitt som ser ut att klara det dubbla utan problem. Dessa vägavsnitt är perfekta ställen för polisen att ställa sig på när de behöver fylla sin kvot för att göra cheferna nöjda. Vad man istället borde göra är att bygga om dessa vägavsnitt så att man som förare faktiskt kan bedöma vilken hastighet man ska hålla. Jag inser själv att jag allt oftare håller för hög hastighet nu för tiden helt enkelt för att det inte längre går att bedöma hastigheten genom att titta på hur vägen är byggd. Trafiksituationen gör ibland att man inte hinner tolka all information. Det är lätt hänt att man missar en hastighetsskylt om den sitter lite illa placerad och fokus hamnar på vad som händer omkring en.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Noll vision fördummar och passiviserar! För oss som alltid måste bära den fulla konsekvensen av vår eget agerande och dessutom konsekvensen av alla andra mottrafikanters agerande - eller brist på agerande så är nollvisionen en fullödig katastrof!

Håller fullständigt med, om bilsäkerhetsvärket vore vår vän skulle man se till att alla trafikanters säkerhet togs till vara inte bara mobilpratande, (handsfree är ofarligt,) halvsovande men nyktra, bältade bilister som håller hastigheten med antisladd, ABS, antispinn och antiomdöme...

Att snorhal asfalt inte ger anledning till förändring är fane mig katastrof men inget som förvånar med Hr Tingvall och hans Noll Vision...

Vad gäller vajrarna så finns det bättre och långsiktigt billigare lösningar. Vajrarna tar bilar men inte tung trafik, dödar dessutom motorcyklister så enda anledningen att inte ändra sig antingen prestige eller motorcykelhat...

Att döda motorcyklister får väl kosta lite...
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Potatoe, potatoe, hönan eller ägget - Du kanske inte är överens med mig, men jag är i vart fall överens med Dig i det mesta... ;)
Äsch! Meningen med att hacka på dig var att det inte skulle se ut som vi satt ihop vid midjan och tyckte likadant hela tiden.
Men, du har rätt - Nollvisionen som sådan kommer vi inte ifrån; den är klubbad och klar; det är utformningen och genomförandet man måste försöka påverka. Som det är nu så blir vi överkörda gång på gång. Det är inte okay.
Jag hade kunnat nöja mig med att slippa bli berörd av nollvisionen, men andra har självklart högre ambitioner.
Men som nollvisionen genomförs nu så riktar den svärdseggen mot oss, motorcyklisterna, och är en påtaglig fara för oss. Det är fan inte okay!


notrightrider gör du inte en överanalys av vägräckeshysterin?

Inte för egen del. Jag känner faktiskt en stigande olust inför att köra i vardagstrafik med alltmer oengagerade mottrafikanter som år för år verkar få svårare och svårare att hantera samspelet med andra fordon och trafikantgrupper. Även konstigt satta hastighetsgränser gör att jag förlägger allt mer av min långkörning till tider på dygnet när man får rå sig själv i större utsträckning.

Nattkörning innebär rent generellt en större risk för mig som motorcyklist, men jag tar gärna det för att få tillfälle att dra ner på umgänget med läppspelare som inte vet vad dom håller på med.
Men, nattetid och under lågtrafik blir räckesproblematiken extra tydlig. Varje meter blir en livsfara. Eller, egentligen var tredje meter - trots att det inte finns en bil inom synhåll.
Styra undan för vilt? Väja för tappad last? Undvika övergivna bilar? Det är vidrigt på vajerväg redan utan trafik - och när det kommer en mötande idiot som inte bländar av för att... ...han sitter och sover, facebookar eller bara inte tycker att det behövs så är det helt enkelt onödigt spännande med vajerräcken. Eller vilka räcken som helst som är avsedda att slakta motorcyklister.

Men annars, visst - jag håller med dig; jag kör hellre alert i rimliga 120 än komatös i påtvingade 80 km/h och jag saknar våra gamla hederliga 13 metersvägar med fullstor vägren.
Men, jag inser också att jag är ganska ensam om just den nostalgiönskan...


Du förväxlar lite mellan vana k-lösa förare och jippie jag har nyss stulit en hoj och ska bräcka 15min uppsala run för jag körde moped en gång.

Nej, det är inte mycket att förväxla. Båda är kriminella. Visst finns det gradskillader i obehörighetskylskåpet, men i min fabrik har en motorcyklist behörighet för fordonet han eller hon framför. Annars är man ingen motorcyklist. Om man åker hoj utan att klara av att ta körkort eller utan att lyckas behålla det så är man fel på det och skitnar bara ner det vi håller på med.


...kollade ni även så att ingen hade fått det på köpet när dom tog B-behörighet, då är dom ju helt outbildade!!

Skojar du..? Så gamla människor vill man väl inte köra tillsammans med? :dummer

Faktum är att just den frågan dök upp vid samkvämet efter körningen: två killar var födda 1955 och hade teoretiskt kunnat ha fått sitt A-kort på köpet- men så var inte fallet: bägge var stolta 125-piloter engång i världen och hade kört upp som fjuniga 16-åringar.



Vad hade ni/du gjort om någon utav förarna inte haft A-behörighet då?
Ja jävlar. Vad hade man gjort då...? Det hade nog blivit lite tråkig stämning i vart fall...
Det där är sådant som jag sällan tänker på när jag får en bra idé - konsekvenser och sådant därnt.
Sjösätt skutan först så kollar vi sedan hur vi får in den till kaj, det löser sig säkert...


Och skulle du ha frågat mig om att se körkortet innan en körning så skulle jag ha visat dig körkortet och sedan lämnat er och kört iväg någonstans på egen hand.

Lite kränkt också, kanske..? Trist att förlora någon från en körning på det viset, men man kan inte vinna över alla på en gång.
Speciellt inte dom som missade att det inte var jag som skulle kolla på allas och envars körkort - korten visade man upp för killen som stod uppställd bredvid:

KKK_zps6f69d3f1.jpg
Foto: Skye

Du vet: så där lite kompisartat mellan vuxna män som snart kanske skall dra igång skarp HLR på varandra...

Hörrni! Hoppas inte det var fel att komma med ett konstruktivt förslag just här inne på Sporthoj...?
Skjut inte in er för mycket på precis detta med kolla på körkort innan avfärd vid gruppkörnng.
Tycker ni att jag verkar vara en jobbig Dudley Doright så vassegod: tyck det.
Men tjafsa inte sönder tråden om just detta. Det är en idé jag själv hade på egen hand - det skall inte bli något obligatoriskt SMC-tvång från och med 2014, jag lovar.

Själva ämnet är alltför angeläget för att få gå förlorat i sidotrams.



(Har jag missat att svara på någons utestående fråga...? Sorry isf - bara bumpa mig)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men en sak som är konstig när det gäller nollvisionen är att det ibland är helt OK att utsätta grupper för risk. Jag är helt övertygad om att alla dessa jävla 40-sträckor tillkommit som konsekvens på Zebralagen. De har varit tvungna att ta bort en massa övergångsställen eftersom olycksantalet började skena när folk bara klev ut framför bilarna. Kommer inte ihåg var jag läst det, men den ändringen var bland det dummaste de gjort. Följt av kanske nästa, när de ger cyklisterna frisedel ut på övergångsställena. Jo, det finns ett sånt förslag.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Löjlig debatt, säkerhet, säkerhet, säkerhet..
Folk kommer alltid att dö i olyckor, på mc, i bil, på jobbet, byggandes verandan osv.

Bara acceptera, MEN trafikverket låtsas som att detta är det viktiga men i själva verket vill dom bara sänka hastigheten för då håller vägarna betydligt längre...

Det tråkig är att snart hela den svenska befolkningen håller på att bli säkerhetstokiga, -" nej inte kan du låta dina barn klättra i träden, dom kan ju ramla ned!!" Ja jösses...

Fan va jag längtar till våren då jag får slanga förbi några säkerhetsknarkande svennar efter landsvägen :D
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Löjlig debatt, säkerhet, säkerhet, säkerhet..
Folk kommer alltid att dö i olyckor, på mc, i bil, på jobbet, byggandes verandan osv.

Bara acceptera, MEN trafikverket låtsas som att detta är det viktiga men i själva verket vill dom bara sänka hastigheten för då håller vägarna betydligt längre...

Det tråkig är att snart hela den svenska befolkningen håller på att bli säkerhetstokiga, -" nej inte kan du låta dina barn klättra i träden, dom kan ju ramla ned!!" Ja jösses...

Fan va jag längtar till våren då jag får slanga förbi några säkerhetsknarkande svennar efter landsvägen :D

Då förutsätter jag att du inte har något emot vajerräcken och snabelbilslagningarna med grus heller.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top