Äsch! Meningen med att hacka på dig var att det inte skulle se ut som vi satt ihop vid midjan och tyckte likadant hela tiden.
Men, du har rätt - Nollvisionen som sådan kommer vi inte ifrån; den är klubbad och klar; det är utformningen och genomförandet man måste försöka påverka. Som det är nu så blir vi överkörda gång på gång. Det är inte okay.
Jag hade kunnat nöja mig med att slippa bli berörd av nollvisionen, men andra har självklart högre ambitioner.
Men som nollvisionen genomförs nu så riktar den svärdseggen mot oss, motorcyklisterna, och är en påtaglig fara för oss. Det är fan inte okay!
Inte för egen del. Jag känner faktiskt en stigande olust inför att köra i vardagstrafik med alltmer oengagerade mottrafikanter som år för år verkar få svårare och svårare att hantera samspelet med andra fordon och trafikantgrupper. Även konstigt satta hastighetsgränser gör att jag förlägger allt mer av min långkörning till tider på dygnet när man får rå sig själv i större utsträckning.
Nattkörning innebär rent generellt en större risk för mig som motorcyklist, men jag tar gärna det för att få tillfälle att dra ner på umgänget med läppspelare som inte vet vad dom håller på med.
Men, nattetid och under lågtrafik blir räckesproblematiken extra tydlig. Varje meter blir en livsfara. Eller, egentligen var tredje meter - trots att det inte finns en bil inom synhåll.
Styra undan för vilt? Väja för tappad last? Undvika övergivna bilar? Det är vidrigt på vajerväg redan utan trafik - och när det kommer en mötande idiot som inte bländar av för att... ...han sitter och sover, facebookar eller bara inte tycker att det behövs så är det helt enkelt onödigt spännande med vajerräcken. Eller vilka räcken som helst som är avsedda att slakta motorcyklister.
Men annars, visst - jag håller med dig; jag kör hellre alert i rimliga 120 än komatös i påtvingade 80 km/h och jag saknar våra gamla hederliga 13 metersvägar med fullstor vägren.
Men, jag inser också att jag är ganska ensam om just den nostalgiönskan...
Nej, det är inte mycket att förväxla. Båda är kriminella. Visst finns det gradskillader i obehörighetskylskåpet, men i min fabrik har en motorcyklist behörighet för fordonet han eller hon framför. Annars är man ingen motorcyklist. Om man åker hoj utan att klara av att ta körkort eller utan att lyckas behålla det så är man fel på det och skitnar bara ner det vi håller på med.
Skojar du..? Så gamla människor vill man väl inte köra tillsammans med?
Faktum är att just den frågan dök upp vid samkvämet efter körningen: två killar var födda 1955 och hade teoretiskt kunnat ha fått sitt A-kort på köpet- men så var inte fallet: bägge var stolta 125-piloter engång i världen och hade kört upp som fjuniga 16-åringar.
Ja jävlar. Vad hade man gjort då...? Det hade nog blivit lite tråkig stämning i vart fall...
Det där är sådant som jag sällan tänker på när jag får en bra idé - konsekvenser och sådant därnt.
Sjösätt skutan först så kollar vi sedan hur vi får in den till kaj, det löser sig säkert...
Lite kränkt också, kanske..? Trist att förlora någon från en körning på det viset, men man kan inte vinna över alla på en gång.
Speciellt inte dom som missade att det inte var jag som skulle kolla på allas och envars körkort - korten visade man upp för killen som stod uppställd bredvid:
View attachment 394619
Foto: Skye
Du vet: så där lite kompisartat mellan vuxna män som snart kanske skall dra igång skarp HLR på varandra...
Hörrni! Hoppas inte det var fel att komma med ett konstruktivt förslag just här inne på Sporthoj...?
Skjut inte in er för mycket på precis detta med kolla på körkort innan avfärd vid gruppkörnng.
Tycker ni att jag verkar vara en jobbig Dudley Doright så vassegod: tyck det.
Men tjafsa inte sönder tråden om just detta. Det är en idé jag själv hade på egen hand - det skall inte bli något obligatoriskt SMC-tvång från och med 2014, jag lovar.
Själva ämnet är alltför angeläget för att få gå förlorat i sidotrams.
(Har jag missat att svara på någons utestående fråga...? Sorry isf - bara bumpa mig)