Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Och, för att förtydliga - en polis som ser dig åka bakhjul kan inte, får inte, har ingen möjlighet att ta cykeln ifrån dig på plats bara för en sådan sak; hur illa du än vinglar omkring på skolgården bland dagisbarnen.
Men polisen lär definitivt göra ngt i det läget.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
- Nollvisionen säger inget om sänkta hastigheter, den säger inte heller något om aktiv eller passiv säkerhet, den säger över huvud taget inget om metodvalen. Vad den säger är att ingen ska behöva dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Nej, och det skrev jag inte heller. Jag skrev att det enda man fokuserad på var hastigheten, underförstått som metodval.

Ang. att det gäller att underhållskostnaden blir lägre för vägar med sänkt hastighet håller jag med. 225 (eller är det 226, blandar alltid ihop dem) från Vårsta till Sorunda har de sänkt till 70. Övertygad om att det är för att hålla nere kostnaderna, en 90-väg kräver en viss standard.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ngn som vet vad som hände med detta förslag?

Lättare att beslagta bilar vid trafikbrott
RÄTTSVÄSEN 07 Nov. 12:40


Bilar som varit inblandade i trafikbrott ska skrotas eller säljas, föreslår en utredning.
Varje år inträffar närmare 80 000 trafikbrott, där 35 000 handlar om olovlig körning och 30 000 gäller rattfylleri. Återfallen vid olovlig körning ligger på 50 procent, medan 20 procent av rattfylleristerna återfaller inom tre år.

Syfte med förslagen från utredaren Niklas Wågnert, hovrättsråd vid Svea hovrätt, är att bättre förebygga trafikbrott och främja trafiksäkerheten. De bilar som tas i beslag är ofta billiga bilar värda upp till 10 000-15 000 kronor. Utredarens förslag gäller alla bilar, oavsett hur mycket de är värda.

– I dag ligger fokus oftast på att straffa lagöverträdaren, inte på förutsättningarna att förverka fordonet för förebygga fortsatt brottslighet. Den möjligheten används ganska sparsamt, säger Niklas Wågnert.

Bilen ska skrotas eller säljas för den som döms tre gånger för olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri inom sex år.

– Det kommer att behövas starkare skäl för att låta bli att förverka en bil. Och även dyrare bilar ska förverkas. I dag finns det en tendens att de undantas av polisen, säger han.

I vissa fall ska värdet av en bil kunna förverkas. Det gäller om en person hunnit sälja bilen innan den tas i beslag. En sådan reglering finns i övriga Norden.

– Det ska helt enkelt inte vara lönt att försöka komma undan genom att göra en skenförsäljning, säger Niklas Wågnert.

Ett beslagtaget fordon ska kunna säljas eller förstöras redan innan frågan om förverkande har beslutats av domstol, om kostnaden för att förvara bilen förväntas bli högre än bilens värde. Om ett beslag hävs efter en försäljning eller att fordonet förstörts, ska den som drabbats ersättas ekonomiskt.

Utredaren vill få ned statens kostnader för förvaring av beslagtagna bilar, som i dag uppgår till 23 miljoner kronor om året. Lägger man till bärgning och ärendehantering blir kostnaden 31 miljoner kronor om året.

Åklagarmyndigheten och polisen får i uppdrag att förbättra sina metoder och samverkan.

Lagändringarna föreslås börja gälla den 1 juli 2014.

Omkring 2 300 bilar beslagtas per år. Att förvara dem kostar i genomsnitt 10 000 kronor per bil och år. Totalkostnaden för bärgning, förvaring och administration är 31 miljoner kronor om året.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Var ser man status för en motion?

Motion 2013/14:Ju396 - Rätt att beslagta fordon

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att utdöma mycket höga bötesbelopp samt att låta polisen beslagta och med vissa restriktioner (tillsammans med den lagförde) fatta beslut om att förstöra ett fordon vars ägare framfört fordonet utan körkort och trafikförsäkring.

Motivering
I Sverige har vi en vision om att upprätthålla en av världens mest säkra trafik. Stora steg har också tagits mot att minska risken att skadas eller avlida i trafiken och fler åtgärder kommer i framtiden att tas. Likväl finns det mer att göra. Inte minst måste samhällets regler för att komma åt oansvarliga förare stramas åt. En väg, som redan praktiseras i England, är att ge polisen direktiv och makt att tilldela mycket höga bötesbelopp, beslagta och med vissa restriktioner förstöra fordon vars ägare framfört ett fordon utan att inneha ett körkort och utan en betald trafikförsäkring/vägskatt.

Det som anförs i motionen bör ges regeringen tillkänna.

Stockholm den 4 oktober 2013

Johnny Skalin (SD)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Äsch! Meningen med att hacka på dig var att det inte skulle se ut som vi satt ihop vid midjan och tyckte likadant hela tiden.
Men, du har rätt - Nollvisionen som sådan kommer vi inte ifrån; den är klubbad och klar; det är utformningen och genomförandet man måste försöka påverka. Som det är nu så blir vi överkörda gång på gång. Det är inte okay.
Jag hade kunnat nöja mig med att slippa bli berörd av nollvisionen, men andra har självklart högre ambitioner.
Men som nollvisionen genomförs nu så riktar den svärdseggen mot oss, motorcyklisterna, och är en påtaglig fara för oss. Det är fan inte okay!




Inte för egen del. Jag känner faktiskt en stigande olust inför att köra i vardagstrafik med alltmer oengagerade mottrafikanter som år för år verkar få svårare och svårare att hantera samspelet med andra fordon och trafikantgrupper. Även konstigt satta hastighetsgränser gör att jag förlägger allt mer av min långkörning till tider på dygnet när man får rå sig själv i större utsträckning.

Nattkörning innebär rent generellt en större risk för mig som motorcyklist, men jag tar gärna det för att få tillfälle att dra ner på umgänget med läppspelare som inte vet vad dom håller på med.
Men, nattetid och under lågtrafik blir räckesproblematiken extra tydlig. Varje meter blir en livsfara. Eller, egentligen var tredje meter - trots att det inte finns en bil inom synhåll.
Styra undan för vilt? Väja för tappad last? Undvika övergivna bilar? Det är vidrigt på vajerväg redan utan trafik - och när det kommer en mötande idiot som inte bländar av för att... ...han sitter och sover, facebookar eller bara inte tycker att det behövs så är det helt enkelt onödigt spännande med vajerräcken. Eller vilka räcken som helst som är avsedda att slakta motorcyklister.

Men annars, visst - jag håller med dig; jag kör hellre alert i rimliga 120 än komatös i påtvingade 80 km/h och jag saknar våra gamla hederliga 13 metersvägar med fullstor vägren.
Men, jag inser också att jag är ganska ensam om just den nostalgiönskan...




Nej, det är inte mycket att förväxla. Båda är kriminella. Visst finns det gradskillader i obehörighetskylskåpet, men i min fabrik har en motorcyklist behörighet för fordonet han eller hon framför. Annars är man ingen motorcyklist. Om man åker hoj utan att klara av att ta körkort eller utan att lyckas behålla det så är man fel på det och skitnar bara ner det vi håller på med.




Skojar du..? Så gamla människor vill man väl inte köra tillsammans med? :dummer

Faktum är att just den frågan dök upp vid samkvämet efter körningen: två killar var födda 1955 och hade teoretiskt kunnat ha fått sitt A-kort på köpet- men så var inte fallet: bägge var stolta 125-piloter engång i världen och hade kört upp som fjuniga 16-åringar.




Ja jävlar. Vad hade man gjort då...? Det hade nog blivit lite tråkig stämning i vart fall...
Det där är sådant som jag sällan tänker på när jag får en bra idé - konsekvenser och sådant därnt.
Sjösätt skutan först så kollar vi sedan hur vi får in den till kaj, det löser sig säkert...




Lite kränkt också, kanske..? Trist att förlora någon från en körning på det viset, men man kan inte vinna över alla på en gång.
Speciellt inte dom som missade att det inte var jag som skulle kolla på allas och envars körkort - korten visade man upp för killen som stod uppställd bredvid:

View attachment 394619
Foto: Skye

Du vet: så där lite kompisartat mellan vuxna män som snart kanske skall dra igång skarp HLR på varandra...

Hörrni! Hoppas inte det var fel att komma med ett konstruktivt förslag just här inne på Sporthoj...?
Skjut inte in er för mycket på precis detta med kolla på körkort innan avfärd vid gruppkörnng.
Tycker ni att jag verkar vara en jobbig Dudley Doright så vassegod: tyck det.
Men tjafsa inte sönder tråden om just detta. Det är en idé jag själv hade på egen hand - det skall inte bli något obligatoriskt SMC-tvång från och med 2014, jag lovar.

Själva ämnet är alltför angeläget för att få gå förlorat i sidotrams.



(Har jag missat att svara på någons utestående fråga...? Sorry isf - bara bumpa mig)

Mycket av det du nämner om trafikanter är ju toll stora delar skapat av nollvisionens hastighetshysteri. Farterna är så pass låga att folk börjar göra allt möjligt annat än att köra bil. Fejsbookar, SMSar, spelar tetris...
Och det visar sig ju att olyckorna många gånger ökar när hastigheterna sänks men aldrig att vägverket skulle tolka det som att höjd hastighet kan vara bra.

Och svar ja, du kränker min integritet om leker polis och begär att få titta på mitt körkort. Sådana vänner klarar jag mig utan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men en sak som är konstig när det gäller nollvisionen är att det ibland är helt OK att utsätta grupper för risk. Jag är helt övertygad om att alla dessa jävla 40-sträckor tillkommit som konsekvens på Zebralagen. De har varit tvungna att ta bort en massa övergångsställen eftersom olycksantalet började skena när folk bara klev ut framför bilarna. Kommer inte ihåg var jag läst det, men den ändringen var bland det dummaste de gjort. Följt av kanske nästa, när de ger cyklisterna frisedel ut på övergångsställena. Jo, det finns ett sånt förslag.

Ett alldeles för vanligt missförstånd men lagen fanns även tidigare men användes inte av särskilt många så det som hände var att lagen förtydligades.

Sedan att många fotgängare trodde att de hade företräde, och därmed inte behöver se sig för, i kombination med bilister som inte anpassar hastigheten ökade olyckorna vid övergångsställen.

Med Noll Vision blir beslutet naturligvis inte att lära fotgängare att se sig för och lära bilister att inte hålla skyltad hastighet utan anpassa den. Det skulle vara aktiv säkerhet att ändra människors beteende och är betydligt svårare än passiv säkerhet...:död


Då måste ju det logist bli att ta bort övergångsställen och sänka skyltad hastighet...:huvet

Eftersom jag tillhörde den lilla minoritet som släppte över fotgängare även innan förtydligandet blev jag också massvis med gånger omkörd både till höger och vänster vid övergångsställen... :rolleyes:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Löjlig debatt, säkerhet, säkerhet, säkerhet..
Folk kommer alltid att dö i olyckor, på mc, i bil, på jobbet, byggandes verandan osv.

Bara acceptera, MEN trafikverket låtsas som att detta är det viktiga men i själva verket vill dom bara sänka hastigheten för då håller vägarna betydligt längre...

Det tråkig är att snart hela den svenska befolkningen håller på att bli säkerhetstokiga, -" nej inte kan du låta dina barn klättra i träden, dom kan ju ramla ned!!" Ja jösses...

Fan va jag längtar till våren då jag får slanga förbi några säkerhetsknarkande svennar efter landsvägen :D

Håller med dig men att sticka huvudet i sanden och tro att denna idioti försvinner är inte ett vinnande recept om vi vill kunna köra hoj på landsvägen i framtiden...
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Löjlig debatt, säkerhet, säkerhet, säkerhet..
Folk kommer alltid att dö i olyckor, på mc, i bil, på jobbet, byggandes verandan osv.

Bara acceptera, MEN trafikverket låtsas som att detta är det viktiga men i själva verket vill dom bara sänka hastigheten för då håller vägarna betydligt längre...

Det tråkig är att snart hela den svenska befolkningen håller på att bli säkerhetstokiga, -" nej inte kan du låta dina barn klättra i träden, dom kan ju ramla ned!!" Ja jösses...

Fan va jag längtar till våren då jag får slanga förbi några säkerhetsknarkande svennar efter landsvägen :D

Du har nog bara sett början på säkerhetsutvecklingen. http://tarmacadam.wordpress.com/2011/05/23/fornuftets-franvaro/
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Haha, man ska definitivt hålla sig ifrån det forumet. Kul skrivet, harpyor... :tuttar:huvet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du har nog bara sett början på säkerhetsutvecklingen. http://tarmacadam.wordpress.com/2011/05/23/fornuftets-franvaro/


Stark kontrast till när en själv var barn. Man satt utan bälte och lutade sig fram mellan förarstolarna under färd. Min mamma lät montera in ett "hinder" mellan stolarna som man kunde stödja sig mot. Det var i alla fall så jag använde det. Jag hoppas inte hon trodde att det skulle hindra en flygtur genom fönsterrutan vid en kraftig inbromsning eller en olycka.Tveksamt om det hade gjort någon större skillnad nämligen. Det här var ett par år innan 1986 då man lagstiftade om tvång att använda bilbälte bak. Runt 1986 eller kanske strax därpå började man med arbetet att försöka få skolbarnen att använda cykelhjälm. Det var inte särskilt framgångsrikt. Idag är ju genomslaget med cykelhjälm rätt stort bland både vuxna som barn. I slutet av 80-talet sänkte man även hastigheten till 90 km/h på motorvägarna. Sätter man sig och tittar på gamla avsnitt av Trafikmagasinet kan man nog få en känsla för tidsandan på 80-talet.

Ni lite äldre i tråden som var vuxna på 80-talet hur gick snacket om de nymodigheter som instiftades?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ni lite äldre i tråden som var vuxna på 80-talet hur gick snacket om de nymodigheter som instiftades?
Javisst var det så, man åkte i skuffen på kombibilar, tyckte bältet var ett otyg då det aldrig fanns tillräckligt av dom när man som tonåring satt i knät på varandra i baksätet och ansåg beteckningar som Injection, 16v, turbo, 4wd, 4ws etc betydligt mer intressanta än ABS och airbag:)

Nu är vi svenskar i gemen en foglig natur och jag kan inte påminna mig om några större proteststormar, statistiken som användes för att påvisa nyttan med bilbälte var ju rätt tydlig. Jag vill t ex minnas ett arrangemang med en åkbur som rullade på sluttande medar och ambulerade land och rike kring där man kunde simulera en krock i 30km/h, propaganda med att åka med en elefant i baksätet etc.

Problemet är ju att hastigheten är ett billigt och enkelt sätt att reducera utsläpp såväl som krockvåld. Mot detta står att det någonstans finns en kritisk gräns där folk inte längre anser det rimligt eller logiskt att krypa fram, fullständigt släpper sin aktiva riskbedömning och dessutom börjar det kosta för mycket samhällsekonomiskt då transporttid och -kostnad ökar för mycket (vi bor trots allt i ett avlångt land).

Jag tror personligen att det är här myndighet och intresseorganisationer har en fundering att ta och ett arbete att göra - hur får vi människor att respektera hastighetsbegränsningar igen? VTI har gjort hastighetsmätningar i samband med de nya begränsningarna, de visar föga förvånande att när hastighetsen höjs med 10 km/h höjs snittfarten 2-3 km/h, när den sänks sjunker hastigheten med 2-3 km/h. Men på vissa mätställen visar det sig att 60% eller fler kör för fort! Det innebär att inte bara herr och fru Svensson kör för fort, vi talar även deras farföräldrar...

Byråkraten kan använda dessa siffror för att peka på de bångstyriga trafikanterna och förorda fler informations- och övervakningsinsatser. Jag tror att de visar på ett behov att låta revidera den aktuella hastighetsbegränsningen utifrån de verkliga risker som finns längs sträckan.

I min nya bil behöver jag inte ens sköta helljuset själv, det ansvaret har en tysk ingenjör befriat mig från. Kommer jag för nära en annan bil piper och blinkar det, i slutändan bromsas det utan någon insats från mig. Den talar om när jag vinglar för mycket och behöver dricka kaffe. Vi behöver inte parkera själv, omgivningen scannas med radar och IR-kamera, snart har vi fordonståg då vi till och med slipper styra själv. Innebär det att nollvisionen blir verklighet?

Tyvärr tror jag inte det, vi har fortfarande situationer när människan analyserar snabbare än de tekniska systemen. Om vi som förare har erfarenhet, är aktiva och besitter kompetens att undvika en fara. Tyvärr är det inga egenskaper som finslipas om körningen via systemen blir allt för passivicerande, varför ska jag över huvud taget behöva hålla mig vaken under en automatiserad färd i 60km/h mellan t ex Stockholm och Örebro?

Så ska vi närma oss nollvisionen på ett samhällsekonomiskt och realistiskt sätt bör vi förmodligen argumentera för att föraren fortsatt ska vara aktiv och kompetent, färdas i en rimlig hastighet längs vägar som erbjuder en säker trafikmiljö i fordon med goda hjälpsystem för att stötta och hjälpa föraren i en farlig situation (ABS, TC etc).

Mina 2p
 
Last edited:

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Vajerräcken och snabellagningar är väl deras andra medicin för att sänka hastigheterna? Varför tror du att jag skulle tycka det är ok?

Jag föredrar en rejäl 2+2 motorväg och hela och rena vägar ute på landsbygden. Men allt trafikverket bryr sig om är att göra allt så billigt som möjligt, om människors hälsa och naturen vore prio ett skulle väl dom knappast satsa på 2+1, personligen så är det alltid fullgas på 2 och pallnit på 1, vilket jag inte tror är så ovanligt..

Sverige är ett u-land när det kommer till infrastruktur.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trafikverk och myndigheter vill "stävja buset" och trafikanterna vill ha frihet under ansvar. Problemet är att det kostar för mycket pengar att gå efter trafikanterna och när det kostar pengar så sätter politikerna upp stora stoppspaden. Våran demokratiska modell med fyra år mellan valen och fullständig demokrati innebär att ingen politiker kan göra något som är långsiktigt bra för allmänheten, de väljer alltid kortsiktiga lösningar.

Problem: Skolbarnen har dåliga tänder -
Lösning: Inför fluorsköljning och informationskampanjer för att borsta tänderna -
P: Skolbarnen får bra tänder -
L: Dra in fluorsköljningen för att det kostar pengar -
P: Barnen får dåliga tänder och kostar samhället hundra gånger mer i form av tandläkarvård...

Istället för att bygga dyra, säkra (aktiva) vägar som tillåter en av allmänheten lämplig hastighet och håller folk vakna. så inför man fler kameror och mer övervakning på de dåliga vägarna. Det är billigare kortsiktigt men väldigt mycket dyrare på lång sikt. Det är billigare att åtgärda symptomen, tror man... ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Javisst var det så, man åkte i skuffen på kombibilar, tyckte bältet var ett otyg då det aldrig fanns tillräckligt av dom när man som tonåring satt i knät på varandra i baksätet och ansåg beteckningar som Injection, 16v, turbo, 4wd, 4ws etc betydligt mer intressanta än ABS och airbag:)

Nu är vi svenskar i gemen en foglig natur och jag kan inte påminna mig om några större proteststormar, statistiken som användes för att påvisa nyttan med bilbälte var ju rätt tydlig. Jag vill t ex minnas ett arrangemang med en åkbur som rullade på sluttande medar och ambulerade land och rike kring där man kunde simulera en krock i 30km/h, propaganda med att åka med en elefant i baksätet etc.

Man blir nästan lite nostalgisk när man läser det du skriver ovan. Man hade nog större frihet förr där man tog ett större ansvar för sin och andras säkerhet. Idag överlåter man det i allt större utsträckning till forskare och ingenjörer som strävar efter en utopi där ingen skadas eller avlider i trafiken. Dels genom säkrare trafikmiljöer och dels genom allt säkrare bilar.

Antisladd och ABS är väldigt bra hjälpmedel, men de invaggar oss i en trygghet att det inte är några som helst problem tänja lite på gränserna när förhållandena är svåra. I realiteten finns det en gräns för vad systemen kan reda upp i ett skarpt läge. Har man redan tänjt på dem är olyckan ändå ett faktum.

Det är relativt odramatiskt att köra i 160 km/h i en modern bil på motorvägen om trafikintensiteten är låg. Vid hög intensitet är kanske 80- 100 km/h en bättre gräns och det anpassar förarna sig själv till. Kan personligen tycka att det hade varit lämpligare att fokusera på farligt trafikbeteende framför hastighet och lägga ett större ansvar på enskilda individer.

Man kan ha en rekommenderad hastighet, men inte vara så strikt om någon ligger 10- 20 km/h över på en motorväg med låg trafikintensitet. Däremot desto hårdare om man påvisar ett aggressivt körbeteende i synnerhet där trafikintensiteten är hög.

Det hade givetvis gjort det svårare för polisen att ställa sig gömd på någon bro eller påfart och vinka in folk och sedan klappa varandra på huvudet över att man nått upp till målen utan att det i grunden förändrat något körbeteende alls. De måste känna sig oerhört stolta de där trafikpoliserna. Åkt fast två gånger för fortkörning i mitt liv. Båda gångerna stod man strategiskt placerad bara för att kunna fylla sin kvot. Det förstod alla inblandade.

Precis som du tror jag att man måste sätta hastighetsgränser utifrån faktiska omständigheter. Kör folk generellt sätt för fort på en viss sträcka är det något som är fel på det vägavsnittet eller hastighetsgränsen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kanske man skulle bygga om vägen så att folk naturligt håller en lägre hastighet. Det är ju utifrån vägens utformning och de risker man som förare bedömer som avgör vilken hastighet man kör i.

Nu verkar man lite godtyckligt t ex skylta om en infartsled till säg 50- 60 km/h som en gång i tiden kanske anpassades efter 90 km/h. Ska man bli förvånad då ifall folk ligger i 80-90 km/h precis under körkortsindragningen? Vill man spetsa till det hela gör man en buss/taxi fil som är i princip tom 9 gånger av 10. Som förare upplevs vägen fortfarande som en 90 sträcka. Man kan så klart spetsa till det ytterligare och lägga till ett par farthinder som täcks av snö vintertid där man som förare står på bromsen vid varje hinder och bildar en hinna av ren is. Gärna ett övergångsställe framför. Ibland undrar man om forskarna och ingenjörerna som tänkt ut det här ens bor i Norden där det finns ett stort antal mörka vintermånader med vinterväglag. Här nere i Skåne reflekteras knappt ljuset upp från vägbanan. Mest troligt sitter de i ett laboratorium de så gott som aldrig lämnar och spelar war games i trafiksäkerhetsmiljöer.

De mest naturliga vägvalen är egentligen gamla kostigar och vandringsleder. Kan bara beklaga att man bygger om dem med fattigmanslösningar 2+1 och vajerräcken. Man blir i allt högre grad en mänsklig variant på en labbråtta eller boskap i inhägnad ute i trafiken.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men polisen lär definitivt göra ngt i det läget.

Ja, det får vi väl hoppas - eller?

Mycket av det du nämner om trafikanter är ju toll stora delar skapat av nollvisionens hastighetshysteri. Farterna är så pass låga att folk börjar göra allt möjligt annat än att köra bil. Fejsbookar, SMSar, spelar tetris...
Och det visar sig ju att olyckorna många gånger ökar när hastigheterna sänks men aldrig att vägverket skulle tolka det som att höjd hastighet kan vara bra.

Oh yes! De nedtvingade hastigheterna öppnar upp för användadet av "infotainment" som är monterat i bilarna från början - och rent surfande eller jobbrelaterat e-mailande.

Så länge de som bestämmer över trafikpolitiken anser att det är tråkigt och improduktivt att färdas i eget fordon så kommer vi att få se massa beslut som vi i bästa fall tycker är puckade och i värsta fall är rent farliga för oss oskyddade trafikanter.

Men, för den stora massan av bil-ister är det bra. Dom gillar att få chans att pyssla med annat eftersom det är så tråkigt att köra bil. Politikerna säger samma sak - så länge ingen dör eller skadas allvarligt så är det okay att surfa. Den nya "uppmärksamhetslagen" börjar gälla 1 december. Titta på hur den är utformad!

<snip>”...vid färd på väg med motordrivet fordon, ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”

Förut var det liksom en gråzon, men nu blir det alltså uttalat okay att pyssla med annat, spela spel eller kolla på porrfilm - så länge det inte "inverkar menligt på framförandet av fordonet." Sug på den lite grann...

Myndigheterna är medvetna om att den förda trafikpolitken skapar fler olyckor - men om de sker i lägre hastighet och i gynnsamma inbördes vinklar så blir det bara plåtskador och man varken dör eller skadas allvarligt.
...om man har en plåtkostym
Problemet är att våra deformationszoner blöder och sölar ner en massa.

Det stora problemet är inte att Nollvisionen - som den nu genomdrivs av Bilsäkerhetsverket, ställer motorcyklister utanför säkerhetsarbetet. Det jävliga är att den manglar oss! Att den tar utav våra marginaler och ger till dom som inte förstår vad dom skall göra med den.



För komma lite närmare hur de politiker och tjänstemän som skapar vår trafikmiljö egentligen tänker så kan vi titta lite på de två besläktade förteelsena "sladd" (med bil) och "bakhjulsåk". (mer sällan med bil...)

För de flesta av oss som läser här inne så innebär bägge grejerna något positivt.

"Bakhjulsåk" med lätt 10 olika synonymer eller graderingsuttryck är något man kan provocera fram - och njuta utav. Det går också att "råka ut" för det, men är då ganska lätt korrigerat.

"Sladd" har minst lika många synonymer - och en del mer eller mindre agralt färgade lokala varianter.
Dom som gillar bakhjulsåka på MC brukar inte vara helt negativt inställda till att sladda runt med bilar heller.
Så länge det har funnits ett förhållande mellan motoreffekt och friktion som tillåtit "sladd" så har folk sladdat. ...och även om bilfan är för trött för att sladda som man vill så finns det trix och knix man kan ta till som hjälper upp situationen. :yoparty
Det har sladdats i första halkan på stormarknadens parkering och året runt på grusvägar sedan strax efter det att hjulet uppfanns - och det är inte bara kul; det är nyttigt också!
Det är bra att under någorlunda kontrollerade former kunna ta reda på i vilken härad gränserna går.

Men det tycker bara vi. Vi som är intresserade. Vi som vill utvecklas som förare.
För majoriteten av landets befolkning - och för alla som arbetar med eller beslutar om trafiksäkerhet så är en sladd en vidrig företeelse som skall utrotas. Olika varianter på stabilseringsprogram och elektroniska strypkoppel ser till att färden blir sladdfri och trygg.

En sladd är onödig och tillför absolut ingenting till det transportarbete som skall utföras.
Någon här som ser att ett res på mellan några växlar på en hoj bedöms på samma vis som en provocerad sladd av dom som bestämmer? Totalt onödig, en vettlös lek med döden - egen och andras.

Tramsigt? Ja visst!

Men sedan händer sådana här katastrofer:

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1518053-kvinna-ihjalkord-pa-trottoar-i-norrtalje

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5326398


Kids som sladdar på helt fel ställe, utan känsla för vilka krafter dom sätter i rörelse - och sopar helrent brevid vägen. Malöeländet med obesiktigad bil dessutom. Inte för att det spelar någon roll för utgången - men det kanske kanske säger något om den som körde...?

Hur som helst är det klockrena exempel på vad myndigheterna är ute för att stävja när dom sätter ljuset på "extremt beteende".

Hur skall man därefter kunna argumentera för att lite bakhjulsåka inte är så farligt och att sladda är nyttigt?
 
Last edited:

Täppas

Guest
Det finns en minlängd på inlägg, jag tycker det borde finnas en maxlängd också...för att stävja extremt betende :rolleyes:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur skall man därefter kunna argumentera för att lite bakhjulsåka inte är så farligt och att sladda är nyttigt?

Det är helt fel att använda den typen av händelser för att kategoriskt säga att det är helt fel att öva upp sina färdigheter under säkra förhållanden. Sedan kan man så klart argumentera var övningarna ska ske.

Köra på bakhjulet är inget jag behärskar. Har inte ens gett mig på att försöka eftersom jag tycker att det vore synd att krascha hojen under de betingelserna på allmän väg. Om det vore något som verkligen intresserade mig hade jag säkert kunnat hitta någon lämplig plats där jag inte riskerar någon annans hälsa utom min egen.

Så fort nysnön har fallit brukar jag leta upp ett avsides industriområde eller större parkeringsplats där jag vet hur underlaget ser ut utan snö. Har aldrig haft några poliser som visat något som helst intresse för aktiviteterna. Däremot läser man inte sällan hur poliserna skrämmer bort andra personer som har varit ute och lekt på likartat sätt. Möjligt att det bara har varit slumpen som talat. Om jag fått besök av polisen hade jag förklarat avsikten med aktiviteterna. Det vill säga förbereda mig lite bättre inför det väglag som råder ett par månader framåt. Det är aldrig fel att lära känna hur ens bil beter sig över gränsen och hur man kan häva sladden. En dag kanske det räddar mitt eget och andras liv. Fördelen på snö är att det inte behöver gå fort. Samma typ av aktivitet sommartid och hastigheten hade behövt vara betydligt högre och det hade även övningsområdet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Antisladd och ABS är väldigt bra hjälpmedel, men de invaggar oss i en trygghet att det inte är några som helst problem tänja lite på gränserna när förhållandena är svåra. I realiteten finns det en gräns för vad systemen kan reda upp i ett skarpt läge. Har man redan tänjt på dem är olyckan ändå ett faktum.

Det är relativt odramatiskt att köra i 160 km/h i en modern bil på motorvägen om trafikintensiteten är låg. Vid hög intensitet är kanske 80- 100 km/h en bättre gräns och det anpassar förarna sig själv till. Kan personligen tycka att det hade varit lämpligare att fokusera på farligt trafikbeteende framför hastighet och lägga ett större ansvar på enskilda individer...
Ja - jag kan illustrera med ett exempel från förra veckan. En motorväg mellan Piteå och Luleå, under goda förhållanden fullt möjlig att överskrida skyltad hastighet med 30+ utan att tangera det jag kallar för vårdslös. I fredags morse rådde underkylt regn som övergick till snömodd och jag skulle med flyget.

Trots fyrhjulsdrift, antispinn och nya nordiska dubbfria var omkörningsfilen så moddig att jag åkte med fyrhjulssladd i omkörningsfilen, det smaskade så där vattenplaningsmässigt gött i hjulhusen och jag fick konstant parera sladdarna inom ett spann av 10 km/h medan jag svajade mellan det fordon jag försökte passera och vajerräcket vid vägmitt - så på gränsen åkte jag. Till slut var det bara att acceptera faktum och inordna sig i kön.

Hastighet? 80-90 km/h, jag tog mig inte om långtradarna till slut, trots att jag körde långt mer på gränsen, långt mer vårdslöst än vad jag enligt mitt eget omdöme gjort under hela mc-säsongen... Sensmoral? Man lever inte alltid som man lär. Och att det inte finns en chans att jag skulle ha åkt dit enligt gällande lagstiftning trots min "mormorslillakråka"-körning, vilket i ärlighetens namn och med handen på hjärtat är långt ifrån okey.

Så - de flesta av oss kan nog acceptera att omständigheterna har mer än bara lite att göra med vad som är en okey hastighet. Problemet är bara att hitta en enkel och kostnadseffektiv metod att anslå och bevaka den hastigheten...
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

Ett exempel på inlägget ovanför. Jag kör själv (49 år gammal) ofta lite åt det hållet, fast kanske inte så nära annat folk. Har en 945:a.

Olyckor sker. Även ett så säkert sätt som spårvagn. Kommer ni ihåg vagen som började rulla för att de släppte bromsarna?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top