Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det där vet jag men det är vad som gäller idag! Men jag är inte lika säker vart detta leder oss imorgon.

Bra, då är vi överens där. Det är inte generellt olagligt att köra på bakhjulet - flera olika omständigheter påverkar huruvida den enskilde polismannen väljer att rapportera vad han upplever är en förseelse som "vårdslöshet i trafik", ändå fler saker påverkar om åklagaren väljer att driva målet vidare - och ytterligare fler variabler spelar in för att man verkligen skall bli fälld för det samma.

Vi är också överens om framtiden. Den är sanslöst svår att sia om.
Jag personligen är övertygad om att den kommer att bli ytterligt svår för oss motorcyklister, av den enkla anledningen att fordonet i sig inte passar in i framtidens trafiksystem.

Lägg därtill "pensionsavgångar" bland Europas motorcyklister som tydligt visar på att vi inom en 20-årsperiod kraftigt kommer att decimeras i antal - och därigenom också tappa mycket av den hävstång vi har idag gentemot Europas politiker tack vare hängivna och engagerade intresseorganisationer med stort antal aktiva utövare bakom sig.

Självklart håller SMC ett getöga på framtiden: allt annat skulle listas under "oförstånd i ämbetet".
Men att göra ingenting med hänvisning till att framtiden inte är här på plats ännu...?

Du hör inte till dem som vill twelve o' clocka mitt i innerstaden och tappa in hojen i en folksamling, eller hur?
Bra, då kan vi lägga ouilandet åt sidan i just denna delen av debatten.

Du nämnde dessa nu bordlagda bakhjulsåken under epitetet "exempelvis" när det handlade om hur "SMC ger bort vår frihet". Det måste innebära att du har fler exempel att ta upp. Bring 'em on!
Jag är nyfiken! Det är starka ord du använder - jag är säker på att du har fler bra exempel att backa upp dem med.

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Du står och faller med godtycket hos konstapeln. Han kan ha en helt annan uppfattning än du och jag och då tar han din hoj.

Nej nej nej - vad får dig att tro något sådant? Hojen förverkad på plats för en trafikförseelse...?
Om detta är den allmänna uppfattningen här på SH om rättsläget i landet så förstår paniken som grasserat här under ett år eller så. Jeezus!

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Och för att bli lite off topic...
Vi har SMC att tacka för hjälmtvånget också! Nog för att jag eg alltid kör med hjälm och skulle göra det även utan lagkrav. Men jag gillar inte faktumet att lagen tar av mig friheten att själv välja. Jag vill kanske ta hojen till postlådan som jag har 100 meter bort efter en grusväg som leder fram till mig samt tre andra oftast obebodda hus och skulle polisen då dyka upp så får jag böter. Och det är inte helt ovanligt att polisen passerar där eftersom dom spanar på ett knarkargäng lite längre bort i byn. Granne med postlådan bor dessutom en polis.

Off topic är bra!
SMC jobbade sannerligen hårt för att hjälmlagen skulle bli verklighet! Arbetet inleddes direkt efter ett att man lyckats mala sönder förslaget där alla motorcyklar skulle ges 70 km/h som högsta tillåtna hastighet.
SMC hade helt enkelt ett bättre, mer effektivt förslag för att minska dödstalen - ett förslag som dessutom inte inverkade lika menligt på glädjen att köra hoj som myndigheten föreslog...

Dessutom - genom att själv rycka åt sig stafettpinnen och påverka utformningen av hjälmlagen så lyckades SMC undvika myndigheternas förslag som krävde hjälmar med obligatoriska visir/ögonskydd och istället skapa något som fler kunde acceptera och ställa sig bakom.

Tror du inte att myndigheterna som just spikat lagen om obligatorisk användning av säkerhetsbälte i framsätet på bil hade drivit igenom krav på hjälm för motorcyklister också...? På sina villkor? Är det inte bättre att vara med och påverka än att springa bakom i efterhand och böla om att det blev fel...?

Men det var mitten av -70 talet det. Jag är mer intresserad av hur SMC "vill ge bort vår frihet" idag.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har notrightrider föredömligt besvarat det mesta, ska bara kommentera det uppenbara:
Jag kanske kommer ihåg fel men jag vill minnas att det var nytt lagförslag på gång med lite nya definitioner på när fordon kan beslagtas...
Du minns nog (tack och lov) fel - det utvecklades till en "SH-sanning", d v s "en farhåga eller påstående som upprepas tillräckligt ofta för att skapa en sanning i sig" när extremdebatten rasade som värst. Vad jag känner till har inget nytt lagrum någonsin diskuterats - Vi pratar lag om straff för vissa trafikbrott och inget annat.
Jag begär inga frikort, jag tycker bara kort sagt att samhället kan lägga dessa resurser där det finns möjlighet att rädda fler liv. Och det gäller hela den hysteriska nollillusionen med sänkta hastigheter, fartkameror och allt därtill...
Mjo, men nu har Riksdagen antagit nollvisionen och vare sig vi vill eller ej kan vi endera försöka riva upp det eller så kan vi argumentera för vår sak utifrån de möjligheter nollvisionen inrymmer. Tyvärr - så länge Riksdagsbeslutet gäller, så länge gäller satsningen på att reducera antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken. Det är utgängläget och det är vad vi motorcyklister har att förhålla oss till. Deal with it.
...Man kan ju även fundera på vad individer kommer göra av sina liv om staten tar av dem deras motorcyklar efter någon buskörning som den lokala konstapeln definierar som extremt beteende. En ung grabb som blir berövad sitt fritidsintresse? En ung grabb som dessutom gillar när adrenalinet flödar? Det är inte säkert att hans nästa hobby är bättre för samhället...
Även här kan det säkert finnas enstaka fall när Din farhåga slår in. Men generellt och på lång sikt? Tror Du att det stoppar fler eller förvärrar för fler? Kom ihåg att vi talar om upprepade förseelser enligt någon av de faktorer som lagen gäller...?
Jag tar inga dumma risker själv i trafiken även om jag kan leka ibland men jag vet och andra sidan att vissa polismän är beredda att ljuga för att få fällande domar mot personer dom anser ska straffas. Så jag är ändå inte helt säker på att jag skulle klara mig straffri om jag väljer att stanna...
Det finns fall där polismän blivit fällda för mened eller undanhållande av bevis, så helt säkert är inget rättsystem. Men generellt sett påstår jag att de flesta motorcyklister får ett rimligt korrekt bemötande när det kommer till rättsak. Är omständigheterna rimligt gynnsamma har dessutom en SMC-medlem möjligheten att ansöka ur rättsfonden för att få medel samt i övrigt få hjälp från kansliet med att driva sin sak...
...Följande mening är här kopplad ur sitt sammanhang men sådana här meningar gör mig oroad över hur länge det dröjer innan 30+ återigen diskuteras som extremt beteende.
Det är så att all statistik som ligger till grund för strategin ursprungligen inhämtas från STRADA, ett system där olyckorna klassificeras enligt vissa ramar. När det gäller hastighet är de ramarna inom hastighetsgräns, 0-30 km/h över hastighetsgräns eller mer än 30 km/h över hastighetsgräns. Det är alltså inte möjligt att med enkla medel ändra denna klassificeringen och därför kommer statistiken även fortsättningsvis att kategoriseras på det sättet. Någon annan dold agenda kan vi nog anta inte existerar med anledning av 30+...

...Och för att bli lite off topic...
Nej, den debatten tycker jag Du tar med notrightrider, jag har nog med on-topicargumentationen... ;)

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Vad är problemet? Kör som folk förväntar sig att du ska köra.
Idioter som kör långt över satt fartgräns i tät trafik får väl ta konsekvensen av sitt agerade.
Körkortslösa och drogpåverkade kommer även i framtiden utgöra vårt största problem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej nej nej - vad får dig att tro något sådant? Hojen förverkad på plats för en trafikförseelse...?
Om detta är den allmänna uppfattningen här på SH om rättsläget i landet så förstår paniken som grasserat här under ett år eller så. Jeezus!

Jag har sett polismän ljuga. Dom är bara människor dom också och visst är många av dem bra men inte alla...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har sett polismän ljuga. Dom är bara människor dom också och visst är många av dem bra men inte alla...

Visst är det så. Alla snutar är inte bra snutar - och vissa andra gör fel utan att ens vara medvetna om det.
Men förmåga, nivå och ambition hos enskilda polismän är faktiskt inte SMCs sak att arbeta med.

Och, för att förtydliga - en polis som ser dig åka bakhjul kan inte, får inte, har ingen möjlighet att ta cykeln ifrån dig på plats bara för en sådan sak; hur illa du än vinglar omkring på skolgården bland dagisbarnen.
Claro?

Så, hur var det nu med "den frihet som SMC vill ge bort"? Du står kvar och trampar kring det här med bakhjulsåk - det har vi avhandlat, och du hade fel.
Vad hade du mer att komma med? Du vinner retorikpoäng om du klarar av att ta dig bort från den planka du själv satt fyr på...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ditt resonomang stämmer ur ett generellt perspektiv, men du har fel om du tror att SMC vill ge enskilda polismän några ökade befogenhetet, och i fallet med "Extremt beteende" så handlar det heller inte om några nya regler som skall införas.

Komigen - ge mig något konkret som backar upp ditt påstående om att "SMC vill ge bort vår frihet."

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bara en stilla undran, ni som är insatta i SMC´s resonemang runt extremt beteende. Har man reviderat sin syn eller bara förtydligat saker som blivit ifrågasatta av de som aktivt deltagit i diskussionerna i den här tråden och andra?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag hade gärna sett filmsnuttar av 20 olika senarion gärna med hastighet i hörnet och fått fram till mig vilka av dessa filmsnuttar som anses höra till kategorin extremt beteende.

Gärna att alla snuttar ligger i farosonen men att 10 av dem verkligen är så kallat extremt beteende.

Lite "IRL" referenser så jag/vi tydligare kan förstå vad som verkligen menas.

En bild visar mer än 1000 ord känns verkligen aktuellt här i mitt tycke.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade gärna sett filmsnuttar av 20 olika senarion gärna med hastighet i hörnet och fått fram till mig vilka av dessa filmsnuttar som anses höra till kategorin extremt beteende.

Gärna att alla snuttar ligger i farosonen men att 10 av dem verkligen är så kallat extremt beteende.

Lite "IRL" referenser så jag/vi tydligare kan förstå vad som verkligen menas.

En bild visar mer än 1000 ord känns verkligen aktuellt här i mitt tycke.

Tänk "Hade en moldav gjort så?", så har du svaret där. ;)

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Men det är väl ganska enkelt?
Om man wheelar på en sådan plats och ett sådant sätt att en polisman ser det, anser att det kan kallas för vårdslöshet i trafik, rapporterar det och kan belägga det i rätten på ett sådant sätt att man verkligen döms till vårdslöshet i trafik i domstol; ja, då är det vårdslöshet i trafik.

Hur många fall känner du till där en wheelie har lett till en fällande dom...? Spontant säger jag att jag känner till fler som blivit frikända för det samma, eller att ärendet inte ens passerat "Gå!" eftersom åklagaren insett det omöjliga och lagt ner fallet. ...men det kan ju bero på att fler braggar med att dom blivit frikända än att någon faktiskt berättar om att dom blivit fällda.

Hur som helst: det är mycket lång väg mellan att få ett gläderes på ett vettigt ställe och att bli fälld i rätten för samma sak.
Japp verkligen solklart, mao är det beroende på om polis och åklagaren har haft en dålig dag.
Har inte riktigt följt upp det men enligt förslag -> I promemorian föreslås vidare att ett beslagtaget fordon ska få säljas eller förstöras redan innan förverkandefrågan har prövats.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Japp verkligen solklart, mao är det beroende på om polis och åklagaren har haft en dålig dag.
Har inte riktigt följt upp det men enligt förslag -> I promemorian föreslås vidare att ett beslagtaget fordon ska få säljas eller förstöras redan innan förverkandefrågan har prövats.

Det finns ju dessutom fordon som är oersättliga. Som tex Jörgens HD, det ligger ju oändligt med arbetstimmar på den hojen utöver sånt som kan köpas för pengar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns ju dessutom fordon som är oersättliga. Som tex Jörgens HD, det ligger ju oändligt med arbetstimmar på den hojen utöver sånt som kan köpas för pengar.

Jag tror att "extremt beteende" syftar på den typ av körning som den körkortslöse SH-medlemmen som (efter flera timmars provokativt beteende och utdragna polisjakter) körde ihjäl sig mot vägbommen gjorde sig skyldig till. Eller valfri polishetsrulle med GR.

Så jag tror att det blir lite hypotetiskt att dra in min hoj i detta. Men visst, det vore ju en katastrof för mig om min hoj skulle bli förverkad.

Jag tror att såna här trådar ofta blir tummelplats för de som gärna vill tro att de är extrema. Men att dessa personer (tack och lov) inte är i närheten av det beteendemönster som man här vill åt. Dvs utpräglade rättshaverister utan kk som återkommande ägnar sig åt en sorts live-variant av GTA.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bara en stilla undran, ni som är insatta i SMC´s resonemang runt extremt beteende. Har man reviderat sin syn eller bara förtydligat saker som blivit ifrågasatta av de som aktivt deltagit i diskussionerna i den här tråden och andra?
Truth or dare. ;) Som Du säkert vet finns styrelseprotokoll från både Riks och Distrikt att läsa på www.svmc.se . Svaret på Din fråga är nog att det beror på vem Du pratar med:
1 - När Strategi 2.0 skulle presenteras var det rätt kort om tid, SMCs kansli via GD lyfte frågan om påskrift, och fick styrelsens välsignelse att underteckna.
2 - SMC har aldrig förespråkat tuffare lagstiftning - varken då eller nu. De flesta såg nog därför ingen koppling mellan 30+ och beslagtagande enligt gällande lagstiftning.
3 - den debatt som sedan följde här och i andra forum föranledde att frågan togs upp till djupare diskussion i olika forum, och alla enades kring att vi borde förtydliga definitionen framför allt när det gäller hastighet och bus, kopplingen mot vårdslöshet var alldeles för svag.
4 - nu är kopplingen tydligare formulerad och åsikten även framförd till övriga Strategideltagare, inför nästa revidering 14/15.

Så visst har debatten påverkat skrivningen, några har säkert också tvingats fördjupa sig i frågorna (det finns faktiskt mc-förare som inte sett något problem då de personligen aldrig kör för fort eller på bakhjulet, tro det eller ej ;) ). Men de flesta har nog aldrig sett någon farhåga med att koppla statistikens 30+ till en negativ särbehandling av mc-förare visavi andra fordon.

Men förhoppningsvis är medlemmarna mer trygga i nuvarande skrivning, samt att debatten gett både förståelse och nyttiga diskussioner både internt och på forumen. Och då är ju debatten till nytta! :)

Hoppas det besvarar Din fråga?
Du vet lika väl som jag vad som krävs för att få ett mer värdefullt fordon beslagtaget med gällande lagstiftning. Jag kan seriöst inte ens föreställa mig vad som skulle få Jörgen att bete sig på det viset att ett beslagtagande kunde bli juridiskt hållbart?

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...