Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Jag är en ung viril man i mina bästa år (38). Jag har alltid varit intresserad av fart, motorer, bilar, hojar, båtar mm mm. Bestämde mig att ta hojkort förra året eftersom jag tillhör den där skaran som gått runt och sagt att jag kommer tjöra ihjäl mig direkt om jag tar kort och tjöper sporthoj....Som sagt, det tog 38 år innan jag la det resonemanget åt sidan och insåg att det faktiskt är min egen högerhand, som jag hittills har full kontroll på, som avgör min egen hastighet. Jag ångrar mig bittert att jag inte tog tag i detta tidigare eftersom det är få saker som slår känslan av att sätta sig på hojen och dra iväg på en liten repa.

Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att en överväldigande majoritet av hojåkare kör aningens snabbare än vad som är tillåtet, inte alltid men nog gasas det ibland på en raka eller en fin kurvig 70 väg mitt ute i ingenstans.

Jag har absolut inga som helst problem med att det gasas så länge det görs på väl vald plats. 150 Km/h på en 30 sträcka utanför dagis är inte ett av dessa ställen. Blir innerligt trött på dessa "moralkärringar" som gafflar om detta "extrema beteende". Ja, det finns de som kör som dårar precis som det finns de som kör utan kort, fulla, drogpåverkade, med snodd hoj. Jag har till och med hört talas om att det finns folk som kör i ruskiga hastigheter i bil också :7peta

Med all skräckpropaganda plus det faktum att hojåkarnas egen förening går ut så hårt med detta kommer att påverka hojkollektivet i stort och inte till dess fördel. Dårar kommer alltid att finnas, precis som fyllon, knarkare och tjuvar. Satsa polisresurser på att få fatt i dessa grupper istället för att zooma in på kollektivet i stort. Jag är också helt övertygad om att mycket sk buskörning skulle försvinna om det fanns fler och mer lättillgängliga banor runt om i Sverige UTAN en massa jävla bullerkrav och tjafs. Slut på meddelandet. :fyllisar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Och som jag skrev "Ja jag är helt övertygad att det är en groda skriven i affekt" så tror jag det var så, men att bara dra upp extremkortet när man inte gillar läget innom en organisation som inte är direkt prosporthoj lär ju inte göra att vi hamnar högre i kurs.
Nej, men uppriktigt sagt tror jag tyvärr vi "SH-are" faktiskt alienerar oss från "de andra" eller "SMC" i betydligt högre grad än vad som är fallet om Du ställer Dig inom SMC och tittar på "SH"-arna. Fler än 10 000 av ca 65 000 medlemmar äger en eller flera sporthojar.

Jag kommer aldrig att slita av en customåkare träskorna och banka honom i huvudet med hälarna. På samma sätt förväntar jag mig att slippa predikningar om mitt framhjul skulle råka lämna moder jord eller jag skulle råka passera en kontroll med lite för hög fart. Det är en sak mellan mig och samhället, inte mellan medlemmarna i en rikstäckande ideell intresseorganisation. Så jag väljer att fokusera på likheter, inte att reta mig på olikheter. Eller proffstyckare som alltid måste lufta sina åsikter in i minsta detalj ;)

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nej, men uppriktigt sagt tror jag tyvärr vi "SH-are" faktiskt alienerar oss från "de andra" eller "SMC" i betydligt högre grad än vad som är fallet om Du ställer Dig inom SMC och tittar på "SH"-arna. Fler än 10 000 av ca 65 000 medlemmar äger en eller flera sporthojar.

Jag kommer aldrig att slita av en customåkare träskorna och banka honom i huvudet med hälarna. På samma sätt förväntar jag mig att slippa predikningar om mitt framhjul skulle räka lämna moder jord eller jag skulle råka passera en kontroll med lite för hög fart. Det är en sak mellan mig och samhället, inte mellan medlemmarna i en rikstäckande ideell intresseorganisation. Så jag väljer att fokusera på likheter, inte att reta mig på olikheter. Eller proffstyckare som alltid måste lufta sina åsikter in i minsta detalj ;)

ja vill du kalla mig för proffstyckare så gärna för mig, men jag står iaf för vad jag tycker.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
ja vill du kalla mig för proffstyckare så gärna för mig, men jag står iaf för vad jag tycker.
Nope, jag kallar inte Dig för proffstyckare, det var avsett för den som tyckte att en motard på bakhjulet och en V-max som gasade var förfääärligt och dessutom ansåg det nödvändigt att kungöra sin uppfattning på ett organisationsforum och inte under eget namn... ;)

Du och jag företräder ju oss själva och det är gott så :)

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
...samla in skarorna och hålla en gemensam linje...
På tal om detta var det lite märkligt idag. Det var soligt och över tio grader varmt här kring Staden - och hur länge sen var det inte det? -, så jag var ute och körde i många timmar. Idag hälsade alla. Kromet, aphänget, street, café, turneringsmotorcyklar, sport, motard, babeskjutsarna och ensamkörarna. Osså ja då, lille åttitalet. Det var som om alla idag, den första motorcykeldagen på månader, kände att sitter du på en maskin med motor mellan två hjul som går fortare än hundratjugi så gillar vi däj. Det var lite special asså. Lite fint faktiskt. Genom alla visir å solbriller lös det lite:kär

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Mmmm aahhh , det finns inget som väcker en som en fet wheelie i stan på väg till jobbet :yoparty

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag är också helt övertygad om att mycket sk buskörning skulle försvinna om det fanns fler och mer lättillgängliga banor runt om i Sverige UTAN en massa jävla bullerkrav och tjafs. Slut på meddelandet. :fyllisar

Det e som att säga att slagsmål skulle försvinna för att MMA är tillåtet. Nä, jag gillar att busköra , dock väljer jag mina tillfällen

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Det var som om alla idag, den första motorcykeldagen på månader, kände att sitter du på en maskin med motor mellan två hjul som går fortare än hundratjugi så gillar vi däj. Det var lite special asså. Lite fint faktiskt. Genom alla visir å solbriller lös det lite:kär
Snygg beskrivning av känslorna den där första vårdagen:tummenupp Och parallellen med hälsningen är slående - det är väl upp till var och en av oss att välja själva, fokusera på det som är bra och förenar eller tjura i vårt eget lilla hörn när åsikterna går isär. Det förra valet kräver dock en viss förmåga att överse med plumpa påpekanden från en och annan weltmeister med patent på sanningen:)

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har inget emot åsikter.

Det som störde mig rejält dock är att SMC-Skånes officiella FB-sida användes till fördömandet (utan undertecknat personnamn dessutom) och att båda hojarna drogs över samma kam med det tyngsta uttryck som finns inom SMC, "Extremt Beteende".

Häxjakt har aldrig varit ngn bra lösning.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var som om alla idag, den första motorcykeldagen på månader, kände att sitter du på en maskin med motor mellan två hjul som går fortare än hundratjugi så gillar vi däj.

Lite cyniskt så tror jag snarare att endast de mest genuina hojfolket tinat fram och den gruppen inser att det är en själsfrände dom möter oavsett vad den andre har mellan benen.

Lite senare på säsongen kommer de balla attityd-typerna...

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Det e som att säga att slagsmål skulle försvinna för att MMA är tillåtet. Nä, jag gillar att busköra , dock väljer jag mina tillfällen

Nja, jag skrev inte att all buskörning kommer försvinna. Hela min poäng med mitt inlägg är ju precis din poäng, nämligen att oavsett lagar och regler kommer det alltid finnas en klick som inte vill följa dessa. Så var lite stolt över dig själv att du uppenbarligen tillhör denna klick.:krama

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Personligen anser jag att 40 km/h utanför en skola är ett mer extremt betéende än 200 km/h på en 110 väg.

Jag har inte riktigt begripit vart man vill komma med begreppet "extremt betéende" och allt vad det innebär.

Jag menar, det finns viktigare saker att lägga på pengar på för SMC, t ex gratis korv på knix-körningarna, nya färger på västarna, fler bullar på årsmötena osv.

Uppmana alla att köra med förnuft istället för att blanda in knarkarjonen, rattfyllona, skurkpatrasken och olovlig körningtattarna. De kommer ju ändå att fortsätta.

Låt dessa avskrap av mänskligheten helt enkelt få dö, simple as that.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mmm. nu har jag inte orkat plocka ut än i år och är trött på hojen jag har. Jag har ingen ball attityd, men heller ingen lust att sitta och vinka.

Vad är jag för" typ"-typ?

Det vet väl inte jag? Att jag vet hur de med attityd beter sig betyder ju inte jag kan bedöma din personlighet på den där beskrivningen.
Eller ens på din egen beskrivning som kanske inte alls sammanfaller med andras beskrivning av dig.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har inte riktigt begripit vart man vill komma med begreppet "extremt betéende" och allt vad det innebär.

Jag tycker det är ett smart grepp att flytta allmänhetens fokus från "Alla som kör hoj är idioter" till "Bara kriminella kör som idioter".

Synd bara att det håller på att bli jättebajs av hela kampanjen när hojåkare börja titta snett på varandra för att konceptet idiot är lite väl subjektivt :brinnerupp

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag tycker det är ett smart grepp att flytta allmänhetens fokus från "Alla som kör hoj är idioter" till "Bara kriminella kör som idioter".

Synd bara att det håller på att bli jättebajs av hela kampanjen när hojåkare börja titta snett på varandra för att konceptet idiot är lite väl subjektivt :brinnerupp

Nu vet inte jag riktigt om du förstod vad jag menade och jag vet heller inte om jag förstår vad du menar.

För att klargöra min åsikt i det hela:

Jag är inte ett dugg intresserad av dödsolyckor som skedde där föraren begick ett lagbrott redan när denna startade hojen och rullade iväg i utan körkort, utan hjälm, drog- eller alkoholpåverkade osv.

Om en påtänd knarkare som inte har något flygcertifikat, snor ett flygplan på Arlanda och kraschar in i en hangar så kallar jag inte det för en "flygolycka".

Om en påtänd knarkare som inte har något A-körkort, snor en hoj och kraschar in i en vägbom så kallar jag det inte mc-olycka.

Jag är intresserad av att veta hur personerna som var nyktra, bar hjälm och hade körkort dog.
Hur många var det av dessa 31 (?) stycken som dog förra året som upfyller kraven som ställs för att framföra en båge? 10, 15?

Dessa 10-15 ska man koncentrera sig på, INTE de övriga, eftersom det är inga som tillhör MC-kollektivet, utan de ska skrivas in en annan kategori, t ex "personer som omkom pga man gjorde sådant som man inte borde ha gjort".

I denna kategori ska även knarkaren och flygplanet skrivas in, likväl ungdomarna som leker uppe på tåget och han som gick balansgång på Ölandsbron.

Bara för att man sitter på en motorcykel när man dör, betyder inte att det var en motorcykelolycka.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!