Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu vet inte jag riktigt om du förstod vad jag menade och jag vet heller inte om jag förstår vad du menar.

För att klargöra min åsikt i det hela:
...Jag är intresserad av att veta hur personerna som var nyktra, bar hjälm och hade körkort dog.
Hur många var det av dessa 31 (?) stycken som dog förra året som upfyller kraven som ställs för att framföra en båge? 10, 15?...
...Bara för att man sitter på en motorcykel när man dör, betyder inte att det var en motorcykelolycka.

Ska bevista någon form av håkky-tävling i kväll, men statistik på längden och tvären finns här: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf

Motsvarande rapport finns även för svårt skadade. Ser fram emot Din analys!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag är inte ett dugg intresserad av dödsolyckor som skedde där föraren begick ett lagbrott redan när denna startade hojen och rullade iväg i utan körkort, utan hjälm, drog- eller alkoholpåverkade osv.
Nuvarande statistik urskiljer inte detta.
Genom begreppet 'Extremt Beteende' är tanken att det ska ge oss ett verktyg att räkna bort just dessa från motorcykelstatistiken.

Men dessutom används det nu av vissa som ett bollträ mot de som inte uppfyller ngn typ av godtycklig norm för hur man ska köra hoj.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Tack för länken Roffe!

På sidan 57 så ser man statistik mellan 2009-2011, inte purfärskt men bra ändå.

47, 37 och 45 dödsfall respektive år. Totalt 129 omkomna som satt på en hoj.
64% FICK framföra hojen och resterande var fulla, höga, inget körkort eller hjälm osv.

83 personer hade alltså rätt att köra och ska därför räknas med i statistiken, övriga skall byta kategori som jag skrev tidigare.

Det är min åsikt, som nödvändigtvis inte är rätt, men som jag inte kommer att ändra på.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ny inriktning publicerad på SMC:s sajt.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Extremt beteende
Andelen motorcyklister som dör i olyckor som orsakas av extremt beteende ökar. Det handlar om mer än hälften av alla dödsolyckor. Detta måste uppmärksammas anser SMC. Det är en grupp som inte kan nås av SMC eller med traditionellt trafiksäkerhetsarbete.

Vad är extremt beteende?
Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhetsmedvetna trafikanter. Man tar inte onödiga risker och man njuter av att köra motorcykel. Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. SMC har valt att kalla faktorerna extremt beteende. Deras andel av dödsolyckorna ökar, samtidigt som antalet MC-olyckor sjunker. Det handlar om en grupp som är svår att nå och påverka med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder.

Vilka är faktorerna?

Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort, har aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresenterade. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm när man körde ihjäl sig. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 92 av totalt 336 personer vilket motsvarar 27,3 % av alla omkomna MC-förare 2005-2012.



Klicka på bilden för att se större diagram.



Andelen körkortslösa av omkomna MC-förare 2005-2011, källa Trafikverket.

2005 17 %
2006 19 %
2007 39 %
2008 25 %
2009 16 %
2010 31 %
2011 30 %
2012 35%
snitt 27,3%
Körning i påverkat tillstånd: MC-föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 30 % av alla omkomna 2009-2011.


Klicka på bilden för större format.

Aggressiv körning: MC-föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om vårdslös bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC av alla omkomna. Men, eftersom SMC varje år får ta del av Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister vet vi att det finns flera fall varje år i denna grupp där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Mycket hög hastighet i kombination med vårdslöshet i trafik: Här talar vi om MC-körning i hastigheter som ligger långt över körkortsindragningsgränsen under omständigheter som gör att körningen ses som vårdslöst enligt Trafikbrottslagen. Som vårdslöshet räknas körning som vållar en olycka, som grovt vårdslöst räknas grov oaktsamhet eller att man visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv och egendom. Andelen som överskridit hastigheten med mer än 30 km/h är 36 % av alla som omkom på MC 2005-2010. Hur många av dessa som samtidigt kört vårdslöst/grovt vårdslöst är okänt.

Stämmer denna bild av svenska motorcyklister?
Det finns få likheter med svenska motorcyklister i denna statistik om man ser på SMC:s och NTF:s studie om attityder till trafiksäkerhet 2010. I den studien uppger alla att de har MC-körkort. Inställningen till att köra berusad och/eller påverkad av droger är klart avståndstagande. MC-förare hade en mycket bättre attityd i fråga om alkohol/droger jämfört med bilister. Att man betalar skatt, försäkring och kör ett registrerat fordon är en själklarhet likväl som att man inte kör skenförsäkrad motorcykel. Att man kontrollbesiktar hojen och sköter om den visar Bilprovningens statistik år efter år. Det finns bara en faktor där MC-åkare är "sämre" än bilförare och det gäller hastighet. Motorcyklister är något sämre än bilister på att följa gällande hastighetsgräns. Läs hela studien här.

SMC:s åsikt om extremt beteende
SMC och SMC:s medlemmar står inte bakom extremt beteende. Tvärtom. Det är denna typ av MC-körning och inställning till lag och rätt som ger alla motorcyklister ett dåligt rykte. Och det är precis därför som medlemmarna kräver att SMC ska ta en klar ställning emot extremt beteende!

- Att det är krångligt och dyrt att ta körkort ger inte motorcyklister rätt att köra olovligt. SMC arbetar för att ändra reglerna istället. Vill du köra med en MC-kompis som inte har körkort och därmed kompetens för att köra MC? Nej, självklart inte.

- Att det är dyrt att försäkra en motorcykel ger inte MC-ägaren rätt att ställa av hojen, skenregistrera den och/eller köra oförsäkrat. Att köra på ett sätt som leder till olyckor betyder dessutom ännu högre försäkringar för alla motorcyklister.

- Det finns inget försvar när någon tar motorcykel (eller något annat fordon) och kör berusad eller påverkad av alkohol och/eller droger.

- Det finns spelregler i trafiken som är till för att följas. Varje år dödas och skadas oskyldiga trafikanter bara för att någon annan inte följer dem. Det gäller även motorcyklister.

- Vill man köra fort, busa och testa sina gränser finns det många möjligheter att göra det... på rätt ställe, det vill säga på bana. Flera arrangörer har bandagar där man får gasa av sig. SMC arrangerar kurser på banor och andra avlysta områden där man får köra MC under säkra former och med syfte att bli bättre förare. Ett annat alternativ är att man blir medlem i SMC Sport eller annan klubb för MC-sport.

SMC har arbetat med trafiksäkerhet för motorcyklister under snart 50 år. Olyckstalen har sjunkit under denna tid trots ökat antal motorcyklister. SMC har svårt att nå ut till personer som inte är motorcyklister, de faller under polisens ansvar. SMC kan och vill däremot sprida kunskap om hur stor andel av alla dödsolyckor det faktiskt handlar om.

Artikel "Motorcyklar och hastighet" MC-Folket 2/13.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bra formulerade ändringar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att ge lite perspektiv, drygt 90000 svenskar dör varje år och de flesta äter ihjäl sig. Fler liv skulle nog avskaffas genom att förbjuda tv-apparater än motorcyklar.

336 döda motorcyklister på 7 år = 48 döda/år! Motorcyklister utgör alltså 0,5 promille av alla döda svenskar. :jisses

De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm när man körde ihjäl sig. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 92 av totalt 336 personer vilket motsvarar 27,3 % av alla omkomna MC-förare 2005-2012.

Dessa personer finns det väl redan lagliga möjligheter att ta fordonen ifrån? Särskilt den gruppen som sitter på stulna fordonen?

Aggressiv körning: MC-föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om vårdslös bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC av alla omkomna. Men, eftersom SMC varje år får ta del av Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister vet vi att det finns flera fall varje år i denna grupp där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Flera fall varje år! Ja då har vi ju verkligen problem med den här gruppen så man förstår ju att det måste beslagtas hojar. Antalet sparade liv/år kommer nog kunna räknas på ena handens tumme! :glömdet

Mycket hög hastighet i kombination med vårdslöshet i trafik: Här talar vi om MC-körning i hastigheter som ligger långt över körkortsindragningsgränsen under omständigheter som gör att körningen ses som vårdslöst enligt Trafikbrottslagen. Som vårdslöshet räknas körning som vållar en olycka, som grovt vårdslöst räknas grov oaktsamhet eller att man visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv och egendom. Andelen som överskridit hastigheten med mer än 30 km/h är 36 % av alla som omkom på MC 2005-2010. Hur många av dessa som samtidigt kört vårdslöst/grovt vårdslöst är okänt.

Kanske bara jag, men jag tycker mig mellan raderna läsa in en önskan att koppla denna grupp till alla som kör mer än 30 km/h för fort.
36% av 48 personer är 17 personer, och sedan använder man alltså en okänd andel av detta som argument? En siffra som alltså ligger mellan 0 och 17?

Håll även tungan i rätt mun med procenträkningen här för av dessa 17 personer kan några samtidigt tillhöra gruppen med droger i kroppen, och/eller gruppen som kört utan hjälm, kanske på en hoj som ägs av någon annan. Rent statistiskt kan man anta detta gäller 5 personer av dessa 17.

Dessutom är det efter olyckor ganska svårbevisat hur fort den döde faktiskt kört. Allt bygger på uppskattningar och eventuella vittnesmål som inte är tillräckligt starka bevis för att leda till några körkortsindragningar i en tingsrätt.

För detta så vill SMC alltså ge bort vår frihet.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ibland kan statistik visa SANNINGEN! :tummenupp

Dock en trist sådan i med att den förvridna sanningen är den som gjort / gör att MC-kollektivet blir allt mindre.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det är väl antagligen en stor andel förare på stulna hojar i gruppen utan körkort.

Vilka med körkort som kör utan hjälm är jag mer osäker på, men gissar erfarenhetsmässigt på customhojar samt provkörningar i samband med meck.

Mjoo, visserligen krävs det ju en ganska imponerande brist på intelligens för att stjäla en hoj samtidigt som man inte har körkort för MC... men att DESSUTOM köra utan hjälm...

Känner mig lite tvådelad i det hela. Å ena sidan blir man inte förvånad, "tre fel av tre möjliga är kanske lättare än två fel av tre möjliga", samtidigt som man blir extra förvånade över den totala idiotin :hihi
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Exempelvis så tar de ifrån mig friheten att göra en wheelie när de accepterar sådana här lagar.

Nej, där har du faktiskt fel. SMC vill inte ta ifrån dig möjligheten att poppa en wheelie.
Faktum är att det inte ens behöver vara olagligt att köra bakhjul. Det finns många exempel på:

Sporthoj: http://www.sporthoj.com/forum/showt...%F6shet-i-trafik-pga-bakhjuls%E5kning-hj%E4lp!

Trafikjuristen:
http://shop.trafikjuristen.se/index.php?route=product/product&path=60_71&product_id=74
(Det går säkert att nosa upp domen gratis, om du inte vill pynta 25 spänn för att lära dig mer)

..så där antingen ljög du medvetet eller var väldigt illa insatt i det du vill diskutera.

Men, det där var vara ett exempel på hur du anser att "SMC vill ge bort vår frihet".
Jag är säker på att du har fler. Fram med dem bara! Låt höra!! Hur vill SMC egentligen ge bort vår frihet?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Exempelvis så tar de ifrån mig friheten att göra en wheelie när de accepterar sådana här lagar.
Vet Du, nu är Du lite krånglig att följa - och med tanke på Dina kvaliteter i övrigt misstänker jag att det är hyfsat medvetet... ;)

Du gillar inte att samhället intresserar sig för de relativt få mc-olyckor vi har per år, med hänvisning till att kost, rökning, fetma etc dödar så många fler? Men samhället köper inte det argumentet, det accepterar inte att ge alla andra fribrev i avvaktan på t ex ett botemedel mot cancer. Så då har vi två val - stampa med foten i golvet och skrika a'la franska bönder eller agera för att påvisa att den stora massan mc-förare sköter sig. Vilket tror Du funkar bäst? I längden? Seriöst?

Jag vet vad jag tror. Ett par länkar från den senaste veckan, där bl a Infrastrukturministern uppmanar Trafikverket att samarbeta med SMC i trafiksäkerhetsfrågor:

http://svmc.se/smc/Nyheter/Friktion-pa-agendan-i-riksdagsmote/
http://svmc.se/smc/Nyheter/Friktion-i-Riksdagens-MC-sallskap/

Jag har nog svårt att se att t ex äggkastande på riksdagshuset skulle ge bättre resultat...

Sedan skulle SMC acceptera nya lagar? Vilka då? Vad jag förstår handlar detta endast om tillämpning av den befintliga lagstiftningen.

Hjula på Du. Men är Du så oskicklig eller väljer så tossiga ställen att det anses som vårdslöshet får Du stå Ditt kast. Gör Du det dessutom vid upprepade tillfällen, så tätt inpå varandra att samhället beslagtar Din hoj så är det nog Ditt eget personliga val och inget som en organisation kan försvara. Men lagstiftningen finns idag och SMC har ingen önskan om att förändra den, det finns däremot en fråga ställd för att säkerställa att motorcyklister inte särbehandlas negativt.

Avslutningsvis påstår Du i ett tidigare inlägg att det "mellan raderna" finns en önskan att koppla extrem hastighet till ett överskridande av skyltad hastighet med 30 km/h. Har Du alldeles missat debatten eller glömt vad den handlade om? Jo, önskan finns nog från andra deltagare i strategiarbetet, men medlemmarna i SMC vill inte se en sådan koppling, de vill att extrem hastighet ska kopplas till begreppet vårdslöshet och därmed precis samma omständigheter som för andra fordonsslag. Och detta är precis vad SMC nu säger!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Exempelvis så tar de ifrån mig friheten att göra en wheelie när de accepterar sådana här lagar.

"Det handlar till exempel om vårdslös bakhjulskörning"

Taget från SMCs yttrande, jag tycker det är ganska tydligt vad som menas,
wheela på du, själv tränas det fortfarande med varierande resultat,
kanske är åldern som spökar.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
"Det handlar till exempel om vårdslös bakhjulskörning"

Taget från SMCs yttrande, jag tycker det är ganska tydligt vad som menas,
wheela på du, själv tränas det fortfarande med varierande resultat,
kanske är åldern som spökar.
Om det nu är tydligt, definiera gärna vårdslös bakhjulsåkning vs icke vårdslös.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om det nu är tydligt, definiera gärna vårdslös bakhjulsåkning vs icke vårdslös.

Men det är väl ganska enkelt?
Om man wheelar på en sådan plats och ett sådant sätt att en polisman ser det, anser att det kan kallas för vårdslöshet i trafik, rapporterar det och kan belägga det i rätten på ett sådant sätt att man verkligen döms till vårdslöshet i trafik i domstol; ja, då är det vårdslöshet i trafik.

Hur många fall känner du till där en wheelie har lett till en fällande dom...? Spontant säger jag att jag känner till fler som blivit frikända för det samma, eller att ärendet inte ens passerat "Gå!" eftersom åklagaren insett det omöjliga och lagt ner fallet. ...men det kan ju bero på att fler braggar med att dom blivit frikända än att någon faktiskt berättar om att dom blivit fällda.

Hur som helst: det är mycket lång väg mellan att få ett gläderes på ett vettigt ställe och att bli fälld i rätten för samma sak.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet Du, nu är Du lite krånglig att följa - och med tanke på Dina kvaliteter i övrigt misstänker jag att det är hyfsat medvetet... ;)

Du gillar inte att samhället intresserar sig för de relativt få mc-olyckor vi har per år, med hänvisning till att kost, rökning, fetma etc dödar så många fler? Men samhället köper inte det argumentet, det accepterar inte att ge alla andra fribrev i avvaktan på t ex ett botemedel mot cancer. Så då har vi två val - stampa med foten i golvet och skrika a'la franska bönder eller agera för att påvisa att den stora massan mc-förare sköter sig. Vilket tror Du funkar bäst? I längden? Seriöst?

Jag vet vad jag tror. Ett par länkar från den senaste veckan, där bl a Infrastrukturministern uppmanar Trafikverket att samarbeta med SMC i trafiksäkerhetsfrågor:

http://svmc.se/smc/Nyheter/Friktion-pa-agendan-i-riksdagsmote/
http://svmc.se/smc/Nyheter/Friktion-i-Riksdagens-MC-sallskap/

Jag har nog svårt att se att t ex äggkastande på riksdagshuset skulle ge bättre resultat...

Sedan skulle SMC acceptera nya lagar? Vilka då? Vad jag förstår handlar detta endast om tillämpning av den befintliga lagstiftningen.

Hjula på Du. Men är Du så oskicklig eller väljer så tossiga ställen att det anses som vårdslöshet får Du stå Ditt kast. Gör Du det dessutom vid upprepade tillfällen, så tätt inpå varandra att samhället beslagtar Din hoj så är det nog Ditt eget personliga val och inget som en organisation kan försvara. Men lagstiftningen finns idag och SMC har ingen önskan om att förändra den, det finns däremot en fråga ställd för att säkerställa att motorcyklister inte särbehandlas negativt.

Avslutningsvis påstår Du i ett tidigare inlägg att det "mellan raderna" finns en önskan att koppla extrem hastighet till ett överskridande av skyltad hastighet med 30 km/h. Har Du alldeles missat debatten eller glömt vad den handlade om? Jo, önskan finns nog från andra deltagare i strategiarbetet, men medlemmarna i SMC vill inte se en sådan koppling, de vill att extrem hastighet ska kopplas till begreppet vårdslöshet och därmed precis samma omständigheter som för andra fordonsslag. Och detta är precis vad SMC nu säger!

Jag kanske kommer ihåg fel men jag vill minnas att det var nytt lagförslag på gång med lite nya definitioner på när fordon kan beslagtas.

Jag begär inga frikort, jag tycker bara kort sagt att samhället kan lägga dessa resurser där det finns möjlighet att rädda fler liv. Och det gäller hela den hysteriska nollillusionen med sänkta hastigheter, fartkameror och allt därtill.

Man kan ju även fundera på vad individer kommer göra av sina liv om staten tar av dem deras motorcyklar efter någon buskörning som den lokala konstapeln definierar som extremt beteende. En ung grabb som blir berövad sitt fritidsintresse? En ung grabb som dessutom gillar när adrenalinet flödar? Det är inte säkert att hans nästa hobby är bättre för samhället.

Jag tar inga dumma risker själv i trafiken även om jag kan leka ibland men jag vet och andra sidan att vissa polismän är beredda att ljuga för att få fällande domar mot personer dom anser ska straffas. Så jag är ändå inte helt säker på att jag skulle klara mig straffri om jag väljer att stanna.

Följande mening är här kopplad ur sitt sammanhang men sådana här meningar gör mig oroad över hur länge det dröjer innan 30+ återigen diskuteras som extremt beteende.
Andelen som överskridit hastigheten med mer än 30 km/h är 36 % av alla som omkom på MC 2005-2010.

Och för att bli lite off topic...
Vi har SMC att tacka för hjälmtvånget också! Nog för att jag eg alltid kör med hjälm och skulle göra det även utan lagkrav. Men jag gillar inte faktumet att lagen tar av mig friheten att själv välja. Jag vill kanske ta hojen till postlådan som jag har 100 meter bort efter en grusväg som leder fram till mig samt tre andra oftast obebodda hus och skulle polisen då dyka upp så får jag böter. Och det är inte helt ovanligt att polisen passerar där eftersom dom spanar på ett knarkargäng lite längre bort i byn. Granne med postlådan bor dessutom en polis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är väl ganska enkelt?
Om man wheelar på en sådan plats och ett sådant sätt att en polisman ser det, anser att det kan kallas för vårdslöshet i trafik, rapporterar det och kan belägga det i rätten på ett sådant sätt att man verkligen döms till vårdslöshet i trafik i domstol; ja, då är det vårdslöshet i trafik.

Hur många fall känner du till där en wheelie har lett till en fällande dom...? Spontant säger jag att jag känner till fler som blivit frikända för det samma, eller att ärendet inte ens passerat "Gå!" eftersom åklagaren insett det omöjliga och lagt ner fallet. ...men det kan ju bero på att fler braggar med att dom blivit frikända än att någon faktiskt berättar om att dom blivit fällda.

Hur som helst: det är mycket lång väg mellan att få ett gläderes på ett vettigt ställe och att bli fälld i rätten för samma sak.

Du står och faller med godtycket hos konstapeln. Han kan ha en helt annan uppfattning än du och jag och då tar han din hoj.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top