Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I SMCs attitydstudie som genomfördes m. Prof. Gregersen, fick vi fram att 90% ibland använder sin MC till att köra till jobbet.
Sen, som det ses nedan används MC ganska frekvent som pendlar fordon..

image.tiff


Sen, har vi motorcyklister en mega utmaning i att få myndigheter, oss själva och samhället i stort att förstå att vi MC faktisk är ett viktigt fordon i samhällets vanliga transporter.
- Det är ju bara att läsa här i tråden - och man får uppfattningen att det endast är nöje (fast det kan ju vara ett nöje att köra på jobbet!)..

Moderna bilar, drar mindre soppa än t. ex. vad mina gör. MC producenterna, har inte haft önskemål från oss, på att hojerna sku dra mindre soppa - Vi ville ha mera Power.. Därför, är det risky business att med befintlig MC-park, börja att driva MC miljö propaganda!!
Men, bilden håller på att ändras - Vi efter frågor mera och mera soppa snåla hojar..

(och jupp - finns det en vass miljö ingenjör, är jag övertygat om att SMC mycket gärna tar lite hjälp av en sådan..)..

Nåja, väljer man bilar i samma kategori som sporthojar så hamnar man nog på en rätt stor bensinförbrukning. En snål MC (exempelvis CBF125) drar 0,2-0,3 men då är det ju som bekant inget effektmonster, men det är inte heller bilarna som drar 0,5... MC har fler positiva miljöaspekter gentemot bilar, det krävs inte lika mycket yta för parkering, det går inte åt lika mycket material för att producera dem och så vidare.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hondas NC700 skall ju dra under 0,4.
Men vet ingen som har en sån.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håller med Dansken här, vi skall nog inte gå ut med motorcyklar som några sorts miljöfordon för det är de inte i dagsläget. Visst finns det snåla hojar men den kategorin av hojar vi ser på det här forumet tillhör inte den kategorin...:tungan

Även med en relativt snål motorcykel så är en snål bil överlägsen eftersom den tar fyra pers och packning, utifrån transportsynvinkeln då. Sen att vi vet att vi inte kan jämföra dessa fordon är ju vårat problem, svensson och miljöfolket skiter nog högaktningsfullt i det...:)
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Kanske bör vara förbrukning kontra effekt: 0.3 i en bil med 68 hästar är inte lika imponerande som 0.7 i en bil med 270 hästar. Jag hade en "miljöbil" innan, man kör ju med stenhård högerfot för att kompensera för ineffektiviteten. Nuvarande bil har en 3.0 liters 6:a, genomsnitt 0.7 l milen, när jag kör den väldigt inspirerat (oftast) så snittar den 1.1 liter milen. Tror min vinterbil (Jetta typ 2) har en 90 hk ala 0.7 genomsnitt, vad den drar när man gasar lite är antagligen 2 liter milen XD

Royal Enfield har en dieselhoj som drar ca 1 dl/milen, motorn är en pump ursprungligen, tror den är på 8KW eller liknande. Det jag vill påskina är att hojar har inte så stora utsläpp mätt mot effekten som en bil, och ju äldre fordon desto värre blir det.

För att återgå till topic, allt går ju att vrida och paketera, och miljökortet hade varit fint att ha i kortleken, så det kanske borde vridas lite...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man har ju heller inte ställt så höga krav på utsläppen på motorcyklar från myndigheternas håll genom åren. Det är ju inte vi konsumenter som drivit miljödebatten framåt direkt. Det har man gjort med politiska styrmedel. Främst då via höga skatter på drivmedel och allt striktare utsläppsmål, vilket fått konsumenterna att efterfråga allt snålare bilar. Motorcyklar och mopeder har ju jämförelsevis varit snåla. Men man har väl sett dem som ett icke-problem eftersom det är just nöjesfordon. Nu är de hopplöst efter om man ska vara politiskt korrekt.

De som kör motorcykel för att man måste är oerhört få. Jag kan omöjligt tänka mig något annat. Åtminstone så länge vi talar om Sverige och kanske t om Nordeuropa. Tittar vi söderut kan man möjligtvis tala om att det är nyttofordon. I synnerhet i städerna för att undkomma trängsel. Fast i ärlighetens namn är det mest vespor och scootrar med högre kubik man använder då. Inte tunga motorcyklar av äventyrs, touring eller sportmodell. Jag tror inte det kortet kommer att tas emot väl om man försöker påstå att det är nyttofordon.

Om jag skulle köpa en hoj idag skulle jag aldrig komma på tanken att fråga vad den drar, till skillnad från om jag skulle köpa en bil. Det är rätt oväsentligt eftersom man inte lägger tillräckligt många mil för att det ska ha någon som helst betydelse. Möjligtvis skulle räckvidden ha betydelse beroende på ändamål med fordonet. Det är inte många som använder en Ferrari som nyttofordon. Således bryr sig inte ägare om förbrukningen på dem. Tar man däremot en Porsche 911 som fler använder som just nyttofordon skulle ägarna snabbt ifrågasätta om de drog 30% mer än en motsvarande bil från annan tillverkare.

Ägare av äventyrs och touring hojar bryr sig säkert mest av förbrukningssiffrorna för att kunna få så god räckvidd som möjligt. Det har inget med miljödebatt att göra eller för att vara snäll mot plånboken. Det tycker jag ni som äger dessa hojar kan vara ärliga att säga.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Håller med Dansken här, vi skall nog inte gå ut med motorcyklar som några sorts miljöfordon för det är de inte i dagsläget. Visst finns det snåla hojar men den kategorin av hojar vi ser på det här forumet tillhör inte den kategorin...:tungan

Även med en relativt snål motorcykel så är en snål bil överlägsen eftersom den tar fyra pers och packning, utifrån transportsynvinkeln då. Sen att vi vet att vi inte kan jämföra dessa fordon är ju vårat problem, svensson och miljöfolket skiter nog högaktningsfullt i det...:)

...och vad gör den absoluta majoriteten med den tveksamma avgasrening som finns från fabrik? Skulle de sedan se omsättningen på däck är det bara att gräva ett värn för att kunna ta skydd från loskorna. I våra sammanhang berömmer man sig dessutom av att byta olja lika ofta som en snåldiesel tankar.

I de frågorna är vi nog lika trovärdiga som när man försöker påtala det trafikfarliga med skylt fram. Vi får akta oss för att göra oss till mer åtlöje än vi redan gör med de friheter vi tar oss.

Ärligt, det är i våra egna led vi hittar våra främsta fiender.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med Dansken här, vi skall nog inte gå ut med motorcyklar som några sorts miljöfordon för det är de inte i dagsläget. Visst finns det snåla hojar men den kategorin av hojar vi ser på det här forumet tillhör inte den kategorin...:tungan

Även med en relativt snål motorcykel så är en snål bil överlägsen eftersom den tar fyra pers och packning, utifrån transportsynvinkeln då. Sen att vi vet att vi inte kan jämföra dessa fordon är ju vårat problem, svensson och miljöfolket skiter nog högaktningsfullt i det...:)

Hur många av bilarna i trafikstockningen på morgonen sitter det mer än en person i? :)
Plus att en medelstor SUV har mindre miljöpåverkan under sin livstid än en medelstor hund har under sin livstid enligt någon artikel jag läste för ett par år sen, så skillnaden i miljöpåverkan mellan en MC och en bil är ju lite lätt akademisk när det kommer till kritan egentligen, för vi har så in i helvete mycket onödigheter för oss som ger miljöbelastning vid sidan av personlig transport ändå...
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Bränsleförbrukning är fortfarande inget prioriterat ämne bland hojåkare, möjligtvis aktionsradie däremot.
Men miljö handlar inte bara om soppaförbrukning. Som regel går det sex tvåhjulingar per fyrhjuling i trafiken, dvs sex hojar tar lika mycket plats som en bil - både på vägen och när det ska parkeras. Vägslitaget är absolut till motorcykelns fördel och det gäller även vägbuller (avgas beror väl på...). Tillverkning och återvinning av en tvåhjuling kräver betydligt mycket mindre energi än motsvarande för bilen och detsamma gäller även transporten av fordonet från tillverkare till slutkund.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Här har vi ett bra exempel på extremt beteende i trafiken.

Yrkeschaufför i vansinnesfärd på mc
Med polisen efter sig for mc-föraren fram i 150 km/h, körde mot rött ljus fyra gånger och tvingade bilister att väja och tvärbromsa. På motorcykeln satt en yrkeschaufför som nu döms till villkorlig dom och dagsböter för vansinnesfärden.

HELSINGBORG. En dag i somras fick en mc-polis syn på en motorcykel som susade förbi i hög fart vid Långeberga. Polisen slog på sirenerna och körde ikapp mc:n. När han var jämsides uppmanade han föraren att stanna men i stället för att lyda uppmaningen drog mc:n iväg.
När färden så småningom tog slut hade mc-föraren kört i 150 kilometer i timmen på Rausvägen, dundrat förbi en kvinna som stod vid vägkanten med två barn, kört på en cykelbana, tvingat mötande bilister att väja och tvärbromsa och kört mot minst fyra rödljus.
Till slut kastade mc-föraren motorcykeln i från sig och sprang in i ett hus. Polismannen sprang efter och hittade en panikslagen, ledsen och upprörd ung man.
Mannen, som är yrkeschaufför, hävdar att han fick panik när han såg att en motorcykelpolis följde efter honom. Vid rättegången som nyligen hölls i Helsingborgs tingsrätt höll han inte med om särskilt mycket av händelseförloppet och menade att han följde trafikrytmen.
Tingsrätten konstaterar emellertid i sin dom att endast tillfälligheter förhindrade en kollison och att mannen genom sitt sätt att köra motorcykeln varit grovt oaktsam och visat en uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom.
Domen lyder villkorlig dom och 75 timmars samhällstjänst. Att straffet inte blev strängare än så beror på att yrkeschauffören har blivit av med både jobb och körkort i minst två års tid.

http://hd.se/helsingborg/2012/11/03/yrkeschauffor-i-vansinnesfard-pa/
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja men ett beslag tror jag inte gör mer nytta än straffet "han" fick.

Idioti på hög nivå var det iaf.

Just i det här fallet tror jag inte att det var en "snutjagskille" så att säga. Han ångrar sig nog ganska rejält vid det här laget...
Jag tror också att den uppmuntran som finns på bland annat SH för att det på något sätt skulle vara "kutym" att dra snuten och att det skulle vara så "enkelt" att göra får även normala knuttar att kanske i panik göra ett försök... Sen inser de att att det kanske inte var så himla enkelt som vissa tror, speciellt när den efterföljande är en motorcykelpolis...
Ett bra exempel på det är han i Sundsvall för ett par år sedan, han insåg också att polisen har dels flera bilar och dels radio, dessutom hjälper gärna lokalbefolkningen till att peka ut var "huliganen" tog vägen...

Det är inte så himla enkelt som vissa påstår och man måste också inse som förare vad insatsen är, tänk om den här yrkeschauffören hade kört på någon....huga!!!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Stoppad utan körkort 134 gånger - behåller bilen

Man blir lite nyfiken på hur man tänkt sig att någon ska få sin motorcykel eller bil beslagtagen om nedanstående person kan behålla sin bil. I den understrukna texten nedan står det varför man låter honom behålla bilen. Väldigt tafatt kan man tycka. Det lär nog vara fortsatt tafatt även i framtiden av samma anledningar. Den texten markerat med fet stil kan vara av intresse att läsa. Det är nämligen förslaget på skärpt lagstiftning när ett fordon kan anses vara förverkat, men det lämnar som sagt en öppning för att folk ska få behålla sina fordon. I undantagsfallet lär man ta hänsyn till fordonets värde precis som idag vilket gör lagen uddlöss.

Stoppad utan körkort 134 gånger - får behålla bilen
134 gånger har en 30-årig nordvästskåning stoppats utan körkort. Han saknar körkort efter att ha dömts för rattfylleri 21 gånger. Trots det får han behålla en av sina bilar. Enligt ett nytt förslag ska det bli lättare för domstolarna att besluta om så kallat förverkande vid upprepade trafikbrott.

SKÅNE. På måndagen dömdes den 30-årige mannen till fyra månaders fängelse av Helsingborgs tingsrätt. Han befanns vara skyldig till att ha kört utan körkort vid fem tillfällen och för att vid tre av dessa varit berusad sedan september i fjol. Gärningarna rubricerar tingsrätten som grov olovlig körning och grovt rattfylleri.
I februari i år påträffades han i förarplatsen på en personbil han vid McDonalds på Rusthållsgatan i Helsingborg, efter att personal slagit larm. Provtagning visade att han hade 2,43 promille i blodet.
30-åringen uppgav att det var en kompis som kört bilen, något tingsrätten inte tror på.
Det är långt ifrån de första gångerna som mannen gjort sig skyldig till brott i trafiken.
Han har under åren rapporterats för över 200 fall av trafikbrott. Det gäller rattfylleri 21 gånger, olovlig körning 134 gånger och andra trafikbrott vid 46 tillfällen. Första gången han körde utan körkort var han 15 år.
Av dem som dömts för rattfylleri återfaller 20 procent inom tre år. Av de som döms för olovlig körning återfaller 50 procent inom tre år.
Men extrema återfallsförbrytare är relativt ovanliga. I nordvästskåne finns ett tiotal personer som åker fast i liknande utsträckning som 30-åringen, uppskattar polisen.
Vid den senaste rättegången yrkade åklagaren på att två bilar som beslagtagits från 30-åringen i samband med trafikbrotten skulle förverkas, det vill säga att bilarna skrotas eller säljs.
I ett fall beslutade tingsrätten om förverkande. Men den andra bilen fick 30-åringen tillbaka. Mannen hävdade vid rättegången att han sålt bilen, men hos Transportstyrelsen är han fortfarande registrerad som ägare. Det som fällde avgörandet var i stället att tingsrätten ansåg att de saknade tillräckliga uppgifter om den 20 år gamla bilens värde och årsmodell. Tingsrätten ansåg därför att de inte kunde bedöma om det var skäligt att förverka bilen.
Enligt ett nytt så kallat utredningsförslag som presenterades av Justitiedepartementet i förra veckan ska möjligheterna att förverka fordon som används vid upprepade trafikbrott utökas.
Tre fall av rattfylleri eller olovlig körning under en sexårsperiod ska räcka för att bilen ska förverkas, enligt förslaget. Bara i undantagsfall, när det anses oskäligt av någon anledning, ska trafikförbrytaren få behålla fordonet.

– I dag ska man med hjälp av en utredning styrka att det är skäligt att förverka bilen i förhållande till brottet. Därför kan värdet till exempel spela roll, även om det kanske inte borde göra det, säger Bertil Sjunnesson polisinspektör och förundersökningsledare i trafikbrottsutredningar vid polisen i nordvästra Skåne.
Dessutom föreslår Justitiedepartementets utredare att ett av polisen beslagtaget fordon ska kunna förstöras eller säljas redan innan domstolen prövat frågan om förverkande i de fall som förvarande kostnaderna överstiger fordonens värde.
– Många av de bilar vi tar i beslag är skrotbilar som är värda några tusenlappar. Förvaringen kostar uppemot 800 kronor i månaden. Så det går snabbt innan kostnaden överstiger värdet på bilen. Det kan dessutom ta lång tid att få fordonet överskrivet på staten så att bilen förverkas. Det bästa hade varit om det skedde direkt när fordonet beslagtas, säger Bertil Sjunnesson.

Källa: http://hd.se/skane/2012/11/13/stoppad-utan-korkort-134-ganger/
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Man blir lite nyfiken på hur man tänkt sig att någon ska få sin motorcykel eller bil beslagtagen om nedanstående person kan behålla sin bil...
Du har mer än en liten poäng i det Du skriver, anledningen till att det ena fordonet i detta fall inte förverkades får ju en att ta sig för pannan. Jag har sett liknande artiklar tidigare men just denna var ny för mig. De krav på upprepade grova förseelser som ställs idag för att ett fordon ska anses förverkat är helt klart höga, det är väl också därför vissa av oss inte riktigt kunde förstå rädslan och oron för att tillämpningen skulle bli våldsam tidigare i debatten.

Omsatt i hastighetsöverträdelser talar vi ju inte precis om någon enstaka fortkörning precis...?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du har mer än en liten poäng i det Du skriver, anledningen till att det ena fordonet i detta fall inte förverkades får ju en att ta sig för pannan. Jag har sett liknande artiklar tidigare men just denna var ny för mig. De krav på upprepade grova förseelser som ställs idag för att ett fordon ska anses förverkat är helt klart höga, det är väl också därför vissa av oss inte riktigt kunde förstå rädslan och oron för att tillämpningen skulle bli våldsam tidigare i debatten.

Omsatt i hastighetsöverträdelser talar vi ju inte precis om någon enstaka fortkörning precis...?

Det ska väldigt mycket till om man inte skriver om dagens lagstiftning så att den sträcker sig ännu längre och är mer precist formulerad än det som förefaller vara på förslag enligt artikeln ovan. Förslaget är minst sagt tafatt, för det är ju bara redan utslagna människor i samhället som riskerar att få sina fordon beslagtagna och sålda. Vi andra med etablerade liv och en fordonspark som får anses för värdefull i förhållande till förseelserna lär inte beröras alls. Har länge förstått att det inte är helt enkelt att beslagta fordon. Det var en äldre herre som hade det gott ställt i grannstaden Landskrona som fick behålla sina bilar trots upprepade brott mot lagstiftningen. Har länkat till artiklarna i något tidigare inlägg i en av trådarna som handlat om det här ämnet.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det var en äldre herre som hade det gott ställt i grannstaden Landskrona som fick behålla sina bilar trots upprepade brott mot lagstiftningen. Har länkat till artiklarna i något tidigare inlägg i en av trådarna som handlat om det här ämnet.
Jo, det var möjligen därifrån jag sett det, finns någon juvel i Sundsvall som det också skrivits en del om.

På något underligt vis kan jag tycka att det skulle vara bra med en tydligare lagstiftning i dessa frågor - och då talar jag inte om hastigheten specifikt utan mer om ett förtydligande från samhället om när en trafikant missköter sig så mycket att denne ska anses vara "bortom all räddning" och få sina fordon beslagtagna. Att gränsen för värdet uppenbarligen satts så lågt och inte tar hänsyn till trafikantens betalningsförmåga/förmögenhet känns också lite "lagom", "mellanmjölk" eller vad man nu vill kalla det.

Det skulle, om inte annat, tvinga fram ställningstagande från myndigheter, intresseorganisationer och politiker och ge oss en bild av vad som verkligen ses som extremt i samhällets ögon, men även vad som kan vara "ursäktligt" efter en adekvat botgöring.

Återgår vi till hastighetsbegreppet finner jag det idag mer intressant att fundera över vad som är "rätt" hastighetsbegränsning för en vägsträcka, med beaktande av säkerhet, miljö och samhällsnytta. Är de alltid, med stöd av VTI:s brasklappar den senaste tiden, riktigt definierade när mer än varannan fordonsförare kör för fort på vissa mätsträckor? Min personliga bild av "medelsvensson i trafiken" ser i varje fall lite annorlunda ut... Det är dock inte ämnet för denna tråd utan något som lär återkomma i samband med att Riksdagen ska besluta om att slopa ett antal hastighetsgränser...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Så som det skärpta förslaget är skrivet verkar det vara ett sätt för statsapparaten att spara pengar mer än ett sätt att komma åt det verkliga brottet mot lagstiftningen. Det tycker jag sänder ut helt fel signaler personligen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jo, det var möjligen därifrån jag sett det, finns någon juvel i Sundsvall som det också skrivits en del om.

På något underligt vis kan jag tycka att det skulle vara bra med en tydligare lagstiftning i dessa frågor - och då talar jag inte om hastigheten specifikt utan mer om ett förtydligande från samhället om när en trafikant missköter sig så mycket att denne ska anses vara "bortom all räddning" och få sina fordon beslagtagna. Att gränsen för värdet uppenbarligen satts så lågt och inte tar hänsyn till trafikantens betalningsförmåga/förmögenhet känns också lite "lagom", "mellanmjölk" eller vad man nu vill kalla det.

Det skulle, om inte annat, tvinga fram ställningstagande från myndigheter, intresseorganisationer och politiker och ge oss en bild av vad som verkligen ses som extremt i samhällets ögon, men även vad som kan vara "ursäktligt" efter en adekvat botgöring.

Återgår vi till hastighetsbegreppet finner jag det idag mer intressant att fundera över vad som är "rätt" hastighetsbegränsning för en vägsträcka, med beaktande av säkerhet, miljö och samhällsnytta. Är de alltid, med stöd av VTI:s brasklappar den senaste tiden, riktigt definierade när mer än varannan fordonsförare kör för fort på vissa mätsträckor? Min personliga bild av "medelsvensson i trafiken" ser i varje fall lite annorlunda ut... Det är dock inte ämnet för denna tråd utan något som lär återkomma i samband med att Riksdagen ska besluta om att slopa ett antal hastighetsgränser...


HUPP...

Här kom jag igen:hihi

En fråga då... VAD är det då SMC stöttar? En ickebefintlig lagstiftning eller en förändring?

Jag tror att jag i alla inlägg i denna fråga i många trådar bara efterfrågat att ett beslag inte får vara godtyckligt, och jag har en känsla av att om fordonet varit en MC så hade den varit smidd till en plog för länge sedan.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
HUPP...

Här kom jag igen:hihi

En fråga då... VAD är det då SMC stöttar? En ickebefintlig lagstiftning eller en förändring?

Jag tror att jag i alla inlägg i denna fråga i många trådar bara efterfrågat att ett beslag inte får vara godtyckligt, och jag har en känsla av att om fordonet varit en MC så hade den varit omgjord till spik för länge sedan.
Hepp - välkommen, Du är väntad...:)

SMC stöttar att befintlig lag kan tillämpas som den är skriven, alltså för att förhindra upprepade, grova överträdelser för brott mot Trafiklagen. Det gäller drogfylla såväl som vårdslöshet i trafik oavsett hur många hjul fordonet råkar ha.

Så uppfattar jag inställningen idag. Beslagtagandet är ett verktyg för att försvåra fortsatta förseelser.

För att det ska bli aktuellt krävs alltså utredning av polis, åtal av åklagare och avkunnad dom. Inte bara en gång utan flera. Skulle detta kunna vara godtyckligt? I min värld - generellt nej, inte utan att jag tar på mig en mycket blank och mycket tjock foliehatt...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hepp - välkommen, Du är väntad...:)

SMC stöttar att befintlig lag kan tillämpas som den är skriven, alltså för att förhindra upprepade, grova överträdelser för brott mot Trafiklagen. Det gäller drogfylla såväl som vårdslöshet i trafik oavsett hur många hjul fordonet råkar ha.

Så uppfattar jag inställningen idag. Beslagtagandet är ett verktyg för att försvåra fortsatta förseelser.

För att det ska bli aktuellt krävs alltså utredning av polis, åtal av åklagare och avkunnad dom. Inte bara en gång utan flera. Skulle detta kunna vara godtyckligt? I min värld - generellt nej, inte utan att jag tar på mig en mycket blank och mycket tjock foliehatt...

Typ 135 ggr om man sitter i bil.

Jag TROR att jag på hoj med dagens lagstiftning Max fixat 10 innan jag fått åka buss.

Jag har en kastrull, folie är för dom svaga.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top