I SMCs attitydstudie som genomfördes m. Prof. Gregersen, fick vi fram att 90% ibland använder sin MC till att köra till jobbet.
Sen, som det ses nedan används MC ganska frekvent som pendlar fordon..
Sen, har vi motorcyklister en mega utmaning i att få myndigheter, oss själva och samhället i stort att förstå att vi MC faktisk är ett viktigt fordon i samhällets vanliga transporter.
- Det är ju bara att läsa här i tråden - och man får uppfattningen att det endast är nöje (fast det kan ju vara ett nöje att köra på jobbet!)..
Moderna bilar, drar mindre soppa än t. ex. vad mina gör. MC producenterna, har inte haft önskemål från oss, på att hojerna sku dra mindre soppa - Vi ville ha mera Power.. Därför, är det risky business att med befintlig MC-park, börja att driva MC miljö propaganda!!
Men, bilden håller på att ändras - Vi efter frågor mera och mera soppa snåla hojar..
(och jupp - finns det en vass miljö ingenjör, är jag övertygat om att SMC mycket gärna tar lite hjälp av en sådan..)..
Nåja, väljer man bilar i samma kategori som sporthojar så hamnar man nog på en rätt stor bensinförbrukning. En snål MC (exempelvis CBF125) drar 0,2-0,3 men då är det ju som bekant inget effektmonster, men det är inte heller bilarna som drar 0,5... MC har fler positiva miljöaspekter gentemot bilar, det krävs inte lika mycket yta för parkering, det går inte åt lika mycket material för att producera dem och så vidare.
Last edited: