...Läste även den här artikeln i Expressen av Lars-Otto Frick
Trafikplaneringsingenjör i Stockholm:
http://www.expressen.se/motor/det-finns-inga-motiv-for-lagre-hastigheter/
Frick har nog många rätt i sitt tänk. Ta VTI:s "larmrapport" om mc för några veckor sedan, som tillsammans med den tidigare (bil- & yrkestrafik) visar att mer än 50% av trafikanterna kör för fort.
50%! En annan iakttagelse i rapporten var att när skyltningen sänktes med 10 km/h, sjönk medelfarten endast med ett par, tre km/h. Det kommuniceras vitt och brett. Nu är det riktigt intressanta, att när skyltningen
höjdes med 10km/h, ökade medelhastigheten... - med ett par, tre km/h! Det talas det tystare om...
Jag har sett i tidigare undersökningar att ett antal mätningar utefter en och samma vägsträcka kan påvisa att vid ena stället kör mer än 50% av trafikanterna för fort, vid andra ställen endast 20-25%.
Vilken körstil har då "medeltrafikanten", fundera på det när Ni åker ut i trafiken nästa gång? Jag
tror det är en person som försöker hålla sig inom lagens råmärken men kanske inte bevakar hastighetsskyltarna minutiöst. En medeltrafikant som vet vilken bashastighet som råder på sträckan men ibland låter omständigheterna avgöra när denne lättar på gasen lite extra. Skyltar vi då farten omotiverat lägre än vad medeltrafikanten anser befogat m a p förhållandena - har vi skapat oss en person som "ofrivilligt" bryter mot fartgränserna och kan bötfällas. Men till vilken nytta?
Vad kan man dra för slutsatser av detta? Jo - en möjlighet är att hastighetsgränserna måhända inte återspeglar de faktiska förhållandena på platsen! Personligen skulle jag tippa att 20-25% av oss trafikanter medvetet lägger på lite moms på hastighetsgränserna och att det skulle vara en rimligt korrekt satt hastighetsgräns. Det vore intressant att se vad det skulle innebära på ett antal 70-90 vägar, kommer jag ihåg rätt indikerade den gamla undersökningen en sisådär 10-15 km/h...
...Men verkligheten är inte svartvit utan en gråskala. Och det är just det svartvita resonemanget som möjliggör idéer som att beslagta hojar motorcyklar med mera - gör man även den allra ljusaste grå till svart är det lätt att visa på resultat.
...Men nej, givetvis ska vi inte låta myndigheterna bestämma över våra huvuden. Men det innebär inte att vi ska förneka vad vi är för att på så sätt "förtjäna" att vara med i gänget. När man gör det är risken att man, och med man menar jag motorcyklisternas företrädare, alienerar sig från de man ska representera...
...Dels borde vi införa ett utökat ägaransvar av liknande typ som finns i Tyskland. Det skulle få bukt med lejonparten av alla fulregistreringar samt få många smitare att tänka en extra gång innan de drar eftersom de så att säga åker dit även om de kommer undan.
Sedan borde försäkringspremierna generellt sett sänkas och balanseras med väsentligt höjda självrisker...
...Kan man dessutom koppla en premierabatt till utbildning genom exempelvis SMC - grundproblematiken är en attitydfråga bland hojåkare och attityd ändrar man enbart genom utbildning/kunskap, inte med regler - har vi nog kommit långt på väg.
Kloka och intressanta förslag
Några kommentarer:
- Livet på mc precis som livet i övrigt är en oändlig mängd nyanser av grått, det är riktigt. Och hur jag kör min MC svarar jag för, precis som Du svarar för Din framfart. Det funkar, så länge jag inte kör så vettlöst att samhällets åtgärder för att stävja min körning riskerar att inskränka Din tillvaro...
- Nej, det gäller att våga vara obekväm. Men det svärdet ät tveeggat! Läser Du trådarna här hittar Du en mängd kverulanter som minsann
INTE accepterar någon som helst inskränkning i deras "rättighet" att använda landsvägen som bana - åka riktig bana är ju för dyyyrt. Den typen av argument vill jag inte att mina företrädare ska försöka försvara inför Tingvalls lakejer. Jag vill ha en ruskigt påläst organisation som kan slå byråkraterna på deras hemmaplan - resursstarka, med vettiga argument och goda kontakter.
- Utökat ägaransvar - rimligt, för allvarligare förseelser som t ex smitning...
- Försäkring - redan testat av SMC tillsammans med Folksam under sporthojsprojektet. Tyvärr blev kostnaderna, trots en självrisk på 25 kkr, för höga och Folksam hoppade av! Jag tror SMC skulle välkomna ett nytt, liknande försök vilken dag som helst, om bara något bolag tände till på idén...
Som tillägg kan jag också säga att motorcyklisternas företrädare borde vara bättre på att framhålla allt vi är bra på...
Och där slår Du huvudet på spiken - information, något av det svåraste som finns! Jag ska inte argumentera i frågan, men gå gärna in och läs några av de remissvar som Maria skrivit bara i år. Därefter skulle det vara intressant att höra Din åsikt kring vilken bild av motorcyklisterna som förmedlas. Remissvaren hittar Du via
denna länk.