Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Jag vill lägga till att om man omvandlar det till siffror blir straffet orimligt i förhållande till brottet:
Inget körkort, eventuellt inget arbete, antagligen x antal tusen i böter + exempelvis 100000 sek i "Böter" uppe på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vill lägga till att om man omvandlar det till siffror blir straffet orimligt i förhållande till brottet:
Inget körkort, eventuellt inget arbete, antagligen x antal tusen i böter + exempelvis 100000 sek i "Böter" uppe på.

Ja, helt klart.
Men det kommer de undan genom att hymla om att det inte är böter eller straff. :mad:
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Njae, talar vi beslag hittar Du förutsättningarna i §7, det handlar om att vara dömd för upprepade förseelser, så att det bedöms troligt att brottet kommer att upprepas.

Både när det gäller beslag eller extremt beteende gäller att Polisen anmäler och utreder, åklagaren beslutar om grund för åtal föreligger och domstol dömer. Många strider kan nog MC-kollektivet ge sig in i, men jag tror inte en av dom är att generellt sätta sig över rättsystemet.

Det handlar ju om dom som vunnit laga kraft, inte vad någon enskild individ (polis eller inte) anser eller vill ha prövat...
Nu ska vi se om jag uppfattat saken rätt, vi säger att du blir tagen för 210 på 70-väg och du blir sedan dömd för vårdslöshet i trafik. Detta räknas som "extremt" men det finns ingen risk att hojen blir tagen i beslag då det inte är en upprepning?

Under hur lång tid räknas förseelser som upprepning? Är det förseelser inom spärrtiden? Räcker det sedan att köra under spärrtiden för att hojen ska bli tagen i beslag?

Varför säger SMC att 30+ är extremt samtidigt som dom säger att det räcker med nuvarande straffsystem? Varför ens ta upp det?
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Ibland har jag faktiskt lite svårt att sätta ord på vad jag själv tycker i frågor som dessa .

Dock undrar jag försynt om ägare till sportcyklar (till ex skribenter i denna tråd) vanligen verkligen är befriade från epitetet extrem förare som tydligen myntats ang hastighets överträdelser ?

I så fall från mitt förenklade perspektiv innebär det då att den generella sportmotorcykel föraren, införskaffar en hyfsat dyr leksak ,med extremt dyr försäkring , fart resurser ca 3x laglig landsvägs fart, i grunden konstruerad för extrem körning , som dessutom är tämligen obekväm att framföra .

Bara för att lydigt ligger o harvar i farter mer lämpade custom cyklar ?? :va
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Fundering

Ibland har jag faktiskt lite svårt att sätta ord på vad jag själv tycker i frågor som dessa .

Dock undrar jag försynt om ägare till sportcyklar (till ex skribenter i denna tråd) vanligen verkligen är befriade från epitetet extrem förare som tydligen myntats ang hastighets överträdelser ?

I så fall från mitt förenklade perspektiv innebär det då att den generella sportmotorcykel föraren, införskaffar en hyfsat dyr leksak ,med extremt dyr försäkring , fart resurser ca 3x laglig landsvägs fart, i grunden konstruerad för extrem körning , som dessutom är tämligen obekväm att framföra .

Bara för att lydigt ligger o harvar i farter mer lämpade custom cyklar ?? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan ju lyfta blicken från mc-kollektivet och fundera på olyckorna som sker med bil så här års. Har givetvis olyckan i Malå i åtanke, även om många detaljer återstår kan man lägga ihop 1+1 när man ser bilen i fråga och omständigheterna och tidpunkten för olyckan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu ska vi se om jag uppfattat saken rätt, vi säger att du blir tagen för 210 på 70-väg och du blir sedan dömd för vårdslöshet i trafik. Detta räknas som "extremt" men det finns ingen risk att hojen blir tagen i beslag då det inte är en upprepning?...

...Varför säger SMC att 30+ är extremt samtidigt som dom säger att det räcker med nuvarande straffsystem? Varför ens ta upp det?
Hold Your horses, jag är ingen jurist och frågorna Du ställer kanske mer hör hemma på deras bord. Men §7 är ju rätt tydlig, fordonet beslagtas "om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag." Så jag har rätt svårt att se att Du, som tidigare skötsam medborgare, skulle dömas för denna första dumhet.

SMC tar enligt hemsidan upp saken för att medlemmarna/motorcyklisterna vill distansera sig från de olyckor (och negativa publicitet) som orsakas av obehöriga och/eller dåligt rustade förare, drogfyllor och speedjunkies som lever rövare utan hänsyn till medtrafikanter och omgivning. De är svåra att nå fram till inom ramen för en intresseorganisation och normala kommunikationskanaler.

Man kan ju lyfta blicken från mc-kollektivet och fundera på olyckorna som sker med bil så här års. Har givetvis olyckan i Malå i åtanke, även om många detaljer återstår kan man lägga ihop 1+1 när man ser bilen i fråga och omständigheterna och tidpunkten för olyckan.
Det som hände var tragiskt och vi vet väl ännu för lite om händelsen. Men visst - som boende här i norr finns många paralleller att dra, när den första snön lägger sig och de ofta unga, manliga och häftiga förarna ska visa sig på styva linan när det gäller förmågan att sladda. Nu brukar oftast inte farten vara så hög så det räcker med att plåtslagarna och bärgarna klappar händerna medan tuppkammen hos föraren slokar betänkligt under en tid...

Nu vet vi inte att det var fallet i Malå. Men misstankarna om grov vårdslöshet och vållande, förarens ålder och bilderna på en gammal bakhjulsdriven Bumse med fräna fälgar indikerar väl att det kan röra sig om en sådan händelse. Malå är en liten ort, föraren kommer att få leva med denna händelse under resten av sitt liv. Hade han i stället "kört aktivt" utefter vägen mellan Norsjö och Norsjövallen eller ännu hellre på någon upplogad isbana hade det räckt med bärgare, plåtslagare och ett jack i tuppkammen. Jag är övertygad om att han trodde sig köra "inom sin förmåga" ändå fram till den sista sladden...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det som hände var tragiskt och vi vet väl ännu för lite om händelsen. Men visst - som boende här i norr finns många paralleller att dra, när den första snön lägger sig och de ofta unga, manliga och häftiga förarna ska visa sig på styva linan när det gäller förmågan att sladda. Nu brukar oftast inte farten vara så hög så det räcker med att plåtslagarna och bärgarna klappar händerna medan tuppkammen hos föraren slokar betänkligt under en tid...

Nu vet vi inte att det var fallet i Malå. Men misstankarna om grov vårdslöshet och vållande, förarens ålder och bilderna på en gammal bakhjulsdriven Bumse med fräna fälgar indikerar väl att det kan röra sig om en sådan händelse. Malå är en liten ort, föraren kommer att få leva med denna händelse under resten av sitt liv. Hade han i stället "kört aktivt" utefter vägen mellan Norsjö och Norsjövallen eller ännu hellre på någon upplogad isbana hade det räckt med bärgare, plåtslagare och ett jack i tuppkammen. Jag är övertygad om att han trodde sig köra "inom sin förmåga" ändå fram till den sista sladden...

Precis som du säger bör man inte gå händelserna i förväg, jag var själv inne på det. Men jag kunde ändå inte låta bli att dra paralleller när vi nu diskuterar extrembeteende. När vintern slår till tittar bilförare fram som tror de är Tommi Häkkinen. Slår aldrig fel lika lite som att vi på våren ser mc-killarna som tror att de är Valentono Rossi. I princip varje år får oskyldiga människor sätta livet till. Någonstans känns det som om mc-kollektivet får dra att hårdare strå än bilisterna. Kanske fullt naturligt med tanke på att mc-kollektivet är litet och mer utsatt för negativ publicitet. Ändå kan jag tycka att det vore på sin plats att ha en mer nyanserad diskussion om extrembeteende i trafiken.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någonstans känns det som om mc-kollektivet får dra att hårdare strå än bilisterna. Kanske fullt naturligt med tanke på att mc-kollektivet är litet och mer utsatt för negativ publicitet. Ändå kan jag tycka att det vore på sin plats att ha en mer nyanserad diskussion om extrembeteende i trafiken.


Kan till viss del hålla med dig, det är mycket fokus på hojåkarkollektivet gentemot bildito och det beror ju på att vi ändå är ganska få, vi låter mycket, vi syns väldigt tydligt när vi gör dumheter, det är förhållandevis mycket lättare att "dra snuten" med en vass sporthoj än med bil, vi lägger upp massor av filmer, fler sådana per capita än bilfolket skulle jag vilja påstå...
...och kanske viktigast av allt. Precis som det Roffe är inne på. Av alla tillbud som sker med bil, vilket är enorma mängder, så slutar de oftast i bärgning och slokande tuppkam. När vi skapar tillbud så går det ofta väldigt fort och utgången av tillbudet på en hoj är svåra skador eller död.

En person som kör av den kurviga vägen med bil skapar inga rubriker eftersom det inte säljer tidningar att en "motordriven ungdom" måste ringa pappa så att han kommer med traktorn och hjälper grabben upp ur diket.
Samma "motordrivna ungdom" som kör av på samma sätt och på samma ställe med hojen ger tidningsförsäljning med vidriga bilder, en helikopter på vägen, fullständigt söndertrasad hoj vid vägkanten osv.

Vi kan snacka i år om att det är orättvist, för det är det. Men det kommer alltid att vara orättvist, vi måste leva med det och försök att dra vårt strå till stacken genom att inte uppmuntra våra kompisar till "stordåd" och "Rossiwannabee-körning"...
Om vi ALLA kunde sköta det hela snyggt genom att inte uuuiiiila framför fartkamerorna eller köra på bakhjulet bland svenssons i tät trafik, och framförallt inte lägga upp filmer på det hela, desto mindre skulle problemet vara, enkel psykologi...
Alla stora härförare genom tiderna har alltid haft en och samma regel, man skall välja sin strid...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis som du säger bör man inte gå händelserna i förväg...

...Någonstans känns det som om mc-kollektivet får dra att hårdare strå än bilisterna. Kanske fullt naturligt med tanke på att mc-kollektivet är litet och mer utsatt för negativ publicitet. Ändå kan jag tycka att det vore på sin plats att ha en mer nyanserad diskussion om extrembeteende i trafiken.
Jag såg att Du skrev det, mitt förtydligande gällde den som till äventyrs skulle citera mitt svar:)

Niklas svarar bra - problemet finns i bilvärlden också, men obestridligt är bilisten bättre skyddad, dessutom är det inte många som har råd med det pulver som erfordras för att försöka smita från polisen. Ur den synvinkeln tror jag att mc-förarna är "extremare", eller i varje fall upplevs så från polis, myndighet och medtrafikanter.

SMC reagerade ju rätt hårt på VTI-publiceringen, där MC-förarna pekades ut trots att bilisterna skötte sig lika dåligt, eller till och med lite sämre!

Men egentligen handlar det väl om att "sopa rent framför egen dörr". Motormännen lär väl ta diskussionen kring våra "fast and furious"-wannabees. Och SMC fortsätter att fundera kring motorcyklisterna.

Eller vad tror Du?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rapporteringen som varit under sommaren har varit en aning mer nyanserad än vanligt, det verkar som att mediaskribenterna delvis har förstått att det inte är så svart eller vitt som det varit hittills. De skriver ju oftare nuförtiden om att föraren saknar körkort och är berusad. Det är ju en bit kvar innan svensson också förstår skillnaden mellan en motorcyklist och ett berusat riksmiffo men som Roffe säger, vi måste städa framför egen dörr innan det kan bli någon som helst förändring på den fronten...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det är otroligt glädjande att så många nu faktiskt skriver att vi själva måste hjälpa till med att bättra på hojåkarnas rykte i allmänhetens ögon och att vi även ska tänka på hur vi kör inom tätorter. Att det är så många nu som faktiskt har den här åsikten på forumet är STRÅLANDE bra. Så sent som för ett år sedan var den här typen av diskussion tämligen omöjlig att ha här på forumet. Det här är BRA. :tummenupp

Allt gott//J
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag såg att Du skrev det, mitt förtydligande gällde den som till äventyrs skulle citera mitt svar:)

Niklas svarar bra - problemet finns i bilvärlden också, men obestridligt är bilisten bättre skyddad, dessutom är det inte många som har råd med det pulver som erfordras för att försöka smita från polisen. Ur den synvinkeln tror jag att mc-förarna är "extremare", eller i varje fall upplevs så från polis, myndighet och medtrafikanter.

SMC reagerade ju rätt hårt på VTI-publiceringen, där MC-förarna pekades ut trots att bilisterna skötte sig lika dåligt, eller till och med lite sämre!

Men egentligen handlar det väl om att "sopa rent framför egen dörr". Motormännen lär väl ta diskussionen kring våra "fast and furious"-wannabees. Och SMC fortsätter att fundera kring motorcyklisterna.

Eller vad tror Du?

Det är ju bra att det sopas rent framför egen dörr i en mån man når klientelet i fråga. På många sätt och vis tror jag det är samma typ av klientel som ställer till det för både mc och bil kollektivet. Det är ett av skälen till att man kanske borde lyfta blicken lite och göra insatser som inte specifikt pekar ut ett helt kollektiv. Som bilförare är det ju lättare att ignorera den här typen av diskussioner. Där kan man verkligen prata om en bråkdel av bilisterna som ägnar sig åt någon form av extrembeteende. Den lilla bråkdelen utger ett minst lika stort huvudbry för allmänheten och polismyndigheter som mc-förare med extremt beteende. De är knappast färre till antalet heller. Det händer olyckor där med dödlig utgång varje år och i de fall en bil är utom kontroll drar de med sig oskyldiga. Malå olyckan är bara ett exempel på en sådan situation. Sedan har jag inte sett motormännen ta någon riktig diskussion om bilismens extremåkare på samma sätt som SMC. Inte som fått samma genomslagskraft. Men som sagt det kanske har att göra med att vi som mc-kollektiv är en känsligare grupp. Vi har inte ett existensberättigande på samma sätt. Det är ett fåtal som använder motorcykel som ett bruksredskap. Nöjesåkning på allmänna vägar är nog inget som samhället prioriterar. Det är inte där samhällsvinsterna skapas. Lastbilarna fortsätter köra med sommardäck mitt i vargavintern och ställer till med trafikstopp och olyckor medan myndigheterna tittar åt andra hållet och så kommer det nog att fortsätta. Money talks.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är ju bra att det sopas rent framför egen dörr i en mån man når klientelet i fråga. På många sätt och vis tror jag det är samma typ av klientel som ställer till det för både mc och bil kollektivet. Det är ett av skälen till att man kanske borde lyfta blicken lite och göra insatser som inte specifikt pekar ut ett helt kollektiv. Som bilförare är det ju lättare att ignorera den här typen av diskussioner. Där kan man verkligen prata om en bråkdel av bilisterna som ägnar sig åt någon form av extrembeteende. Den lilla bråkdelen utger ett minst lika stort huvudbry för allmänheten och polismyndigheter som mc-förare med extremt beteende. De är knappast färre till antalet heller. Det händer olyckor där med dödlig utgång varje år och i de fall en bil är utom kontroll drar de med sig oskyldiga. Malå olyckan är bara ett exempel på en sådan situation. Sedan har jag inte sett motormännen ta någon riktig diskussion om bilismens extremåkare på samma sätt som SMC. Inte som fått samma genomslagskraft. Men som sagt det kanske har att göra med att vi som mc-kollektiv är en känsligare grupp. Vi har inte ett existensberättigande på samma sätt. Det är ett fåtal som använder motorcykel som ett bruksredskap. Nöjesåkning på allmänna vägar är nog inget som samhället prioriterar. Det är inte där samhällsvinsterna skapas. Lastbilarna fortsätter köra med sommardäck mitt i vargavintern och ställer till med trafikstopp och olyckor medan myndigheterna tittar åt andra hållet och så kommer det nog att fortsätta. Money talks.

Visst ligger det mycket i att MC-åkaren har lite svårare att påvisa samhällsnytta än bilisten, i vart fall när det gäller landsvägsturer på helgerna. Om än jag nog tror på ett fortsatt liv efter detta.som pendlarfordon i allt trängre storstadsområden.

Men låt oss inte glömma att den som kan påvisa verkliga, konstaterade och konkreta resultat av sitt arbete kan kräva åtgärder av samma kraftfulla slag av de andra aktörerna. Låt oss nu lämna de få förhärdade procenten som kostar oerhört mycket resurser att påverka (om det ens är möjligt) ett slag och i stället koncentrera oss på de av oss som fortfarande är påverkningsbara och i hyfsat ung ålder. Säg att vi motorcyklister kunde få ner andelen dödsolyckor där det enda utmärkande varit mycket hög fart till, säg 10-15% i stället för nästan 25%. Och att sporthojarna utgör mindre än 40% av dessa (idag ca 70% av alla dödsolyckor).

Tänk så starkt vi mc-förare och SMC skulle stå, med det utfallet i ryggen, när välmotiverade hastighetsgränser, kostnader för körkort, reviderade besiktningsregler etc skulle upp på agendan. Det omedelbara resultatet hittar Du inte hos t ex fartkameraivrarna eller hastighetstalibanerna...

Mmm, jag tror Motormännen börjar fundera på frågorna även dom, det håller nog inte i längden att låta byråkraterna styra trafikpolitiken och t ex höjda körkortskostnaderna, förlängd prövotid, ägaransvar etc drabbar ju även bilisterna. Malå och liknande händelser lär ju inte passera obemärkta....

Lastbilar (utländska) på sommardäck är ett politiskt problem med tanke på ägandet, det är kanske dags vara lite wild and crazy, stoppa och hålla kvar bilarna tills de är trafikdugliga och ta all skäll som kommer att leverans med avsändaradress Bryssel?

Jaja, det är en intressant diskussion - det finns många delar på ett järnspett...:)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det stora problemet är nog det som både Roffe och Harmon är inne på. Vi har inget existensberättigande i samhällets ögon eftersom vi till största delen är ett nöjesepitet. Detta innebär i praktiken att de enda som kan påverka vår position positivt är vi själva, ingen annan kommer att lyfta ett finger för våran skull...

Harmons kommentar om att lyfta blicken och fokusera på själva klientelet att oavsett om de kör hoj, bil eller motoriserade rullskridskor så är det samma människor, det är jätteviktigt att fundera på.
DET om något borde Trafikverket (eller vad de nu heter den här veckan) fokusera på om de vill få fram resultat. Problemet med det är att då måste man titta på grundläggande samhällsproblem med otrygghet, dåliga familjeförhållanden, droger, dåliga uppväxtmiljöer, dåliga skolor osv... En svår hantering för populärberoende politiker...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Javisst är det så! Problemet med speciellt mc är att Du, för en billig peng, får tillgång till superprestanda. DET problemet löser Du inte över en natt eller genom att skylta om...

Problemet med omskyltning till löjligt låga hastigheter innebär i stället att samhället "kriminaliserar" en allt större andel av fordonsförarna. Vem vinner på att folk vanemässigt kör for fort och övergår till att rikta uppmärksamheten mot att leta trafikövervakning i stället för faror?

Men inom gruppdynamik och förändringsarbete är ett välkänt begrepp att det ofta finns ett antal procent (ca 10?) som hårdnackat struntar i argumentation utan själva anser sig ha patent på sanningen. Den gruppen kostar oerhört med ansträngning och resurser att nå fram till och påverka (om det ens lyckas). Personligen tror jag att samma mekanism finns hos de människor Du och Harmon avser. De flesta rekommenderar att man i stället satsar på att nå den grupp som fortfarande är påverkningsbar, kalla det "grå massan" eller "wannabees" om Ni vill.

Däremot inte sagt att det inte ska arbetas med den gruppen. Det är möjligen en för stor uppgift för en intresseorganisation att ensam ge sig ikast med? Som Ni så riktigt påpekar - här handlar det mer om grundläggande samhällsproblem och Maslows behovstrappa - det finns av allt att döma några riktiga juveler till exempel på de sistnämnda här på forumet...:3freak:)

...Harmons kommentar om att lyfta blicken och fokusera på själva klientelet att oavsett om de kör hoj, bil eller motoriserade rullskridskor så är det samma människor, det är jätteviktigt att fundera på...

... En svår hantering för populärberoende politiker...
 
Last edited:

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Som nämnts ovan så ser allmänheten motorcyklismen som i grunden onödig förströelse, medan de flesta utövare rankar det ungefär i höjd med allmän rösträtt. Och lagstiftarna är betydligt närmare en av de polerna.

Vilket leder till att köra motorcykel från dag 1 blir att kategoriskt bryta/ignorera diverse lagar och regler som man inte accepterar/förstår/vill/etc. Hastighet för 1950s fordonspark, konstiga regler om hur man får skruva ihop sin hoj, "miljö"-skräp som kastrerar (och ibland skadar) redan relativt "rena" motorer. En skyltstorlek som måste stå i grundlagen så svår den verkar vara att ändra. Listan kan bli hur lång som helst.

Alla de här reglerna, som man bryter för att få ut allt man kan ur sin passion, föder ju ett rätt starkt, om inte förakt så ointresse för lagstiftning i frågan. Jag tror inte jag är ensam om att knappt bry mig när Tingvallsmaffian kommer med ett nytt vansinnigt förslag, då jag inte lär följa det ändå. Intresset väcks först när det blir saker som inte kan undvikas, som dödsluckan i gatan etc.
Någonstans här ser jag, i min begränsade och egocentriska världsbild, merparten av de som kör hoj.

Sen finns där vissa som kör på ett helt oförsvarbart sätt, hur detta ska bedömas är väl vad vi diskuterar här egentligen. Kan ju vara att binda ris vid egen rygg av SMC att ensam ta "täten" här, hade ju inte varit fel som nämnts att ta ett gemensamt grepp med extremt beteende i trafiken överhuvudtaget.

Sen måste jag påpeka en viss förundran över hur svårt det verkar vara att sälja in motorcykeln som en "miljöhjälte", både i naturen och i förhållande till trängsel etc. En kampanj för motorcykelns fördelar som bruksfordon kanske?

Jag avslutar mitt osammanhängande inlägg med vad jag tror hade varit den enskilt största insatsen för trafiksäkerhet som kan genomföras just nu: en skrotningspremie på 20000+. Få bort alla de trafikfarliga liken som vägrar dö för att motorn skruvades ihop med yrkesstolthet en gång i förra århundradet.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
I SMCs attitydstudie som genomfördes m. Prof. Gregersen, fick vi fram att 90% ibland använder sin MC till att köra till jobbet.
Sen, som det ses nedan används MC ganska frekvent som pendlar fordon..

image.tiff


Sen, har vi motorcyklister en mega utmaning i att få myndigheter, oss själva och samhället i stort att förstå att vi MC faktisk är ett viktigt fordon i samhällets vanliga transporter.
- Det är ju bara att läsa här i tråden - och man får uppfattningen att det endast är nöje (fast det kan ju vara ett nöje att köra på jobbet!)..

Moderna bilar, drar mindre soppa än t. ex. vad mina gör. MC producenterna, har inte haft önskemål från oss, på att hojerna sku dra mindre soppa - Vi ville ha mera Power.. Därför, är det risky business att med befintlig MC-park, börja att driva MC miljö propaganda!!
Men, bilden håller på att ändras - Vi efter frågor mera och mera soppa snåla hojar..

(och jupp - finns det en vass miljö ingenjör, är jag övertygat om att SMC mycket gärna tar lite hjälp av en sådan..)..
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top