VBK
Mas.
Bara att sätta honom på ignore-listan
Din röst behövs här.
Väldigt ot men nya vinterdäck påsatta, M5 byttes mot Road3
Bara att sätta honom på ignore-listan
Din röst behövs här.
...Däremot ser jag att vi kan göra mer än du nämner ovan. Vi kan faktiskt påverka tillväxten!
...Så hur avdramatiserar vi "det coola" i att slanga förbi Sibylla? Mkt har redan skett genom att alla med literhoj kan slanga och det är liksom inte coolt längre som för 10 år sen.
Hur avdramatiserar vi bombreporna? Kanske genom att få dem att inse att de fortfarande är långsamma som fan och att de måste ta sig till en bana för att lära sig att verkligen åka på gränsen!? Finns ju vissa som lyser med sin talanglösa stolthet över sina "bombrepor" mer än andra. Hur kommer det sig att det är så spännande att vara hatat av alla som ser en egentligen? För tjejerna som drar ner trosorna när man passerar 105dB dog nog efter Woodstock.
Väldigt ot men nya vinterdäck påsatta, M5 byttes mot Road3
Harmon, vi är överens angående den hårdföra kärnan. De som verkligen innefattas i extremt beteende är en polisiär fråga, inga som vi motorcyklister kan nå. Det vi SH-entusiaster i denna tråd kan göra, är att resonera kring hur vi kan undvika att hamna inom definitionen för extremt beteende.
Sista stycket var riktat till Regenius, det hedrar Dig att Du inte förstod det
Jag törs snart inte skriva mer här då helvetet bestämt sig för att jag är en usel extremist
Men det där vädrades ju i lokaldelen ganska friskt och även via andra kontaktytor men ingen kunde säga vem dom var, och det säger ju hur bökigt det är med idioter på hoj som inte har någon egentlig koppling till "hojkollektivet".
Tack, Roffe. Jag anser att det är en ickefråga och man riskerar att stigmatisera begreppet extremåkande. De sporthojåkare som jag möter har alla mer eller mindre ett extremåkande om man skall följa definitionen +30 åka bakhjul och passera plåtburkar. Dessa killar och tjejer är mogna 30 plussare familjeföräldrar och allmänt icke kriminella. Vågar påstå att dessa vill använda hojen som ett uttycksmedel i att ha roligt, farligt roligt!
Att därför adressera frågan på detta forum som ett led i att påverka dessa är totalt meningslöst, det skiter i det helt och hållet. Och om du följer debatten så ser du klart och tydligt hur motvilliga alla är till att definiera extremt beteende.
Om du lyfter frågan på SMC forum eller några av customåkarforum så kommer du märka hur du får acceptans men här på SH åker man både på framhjul som bakhjul...kolla på loggan längst upp,(när det inte är reklam) det är så man åker, eller vill åka.
Bwahaha Ja, inte renderar bullriga hojar :ligga i sig själv, det kan vi vara överens om
Mmm, tillväxten är möjlig att nå, egentligen går de flesta att nå och prata med. Men de som kör drogade, utan kk eller lever gott på sitt rykte som uberfortåkafarbror kräver så stora insatser att påverka, att det kanske inte är möjligt. Det kan säkert funka, men jag tror inte att fokus för en frivillig intresseorganisation kan ta på sig det ansvaret?
Alla förslag för att påverka tillväxten välkomnas. De verktyg som SMC har idag - School och Sport - kan vara ett sätt. Finns fler?
De jag personligen känner stor respekt för är de jag vet kan, men som väljer att avstå! I varje fall när tid, plats och omgivning inte är rätt.
De talanglösa som söker sin plats i solen med ljus och lykta, uppmuntrar i alla fall jag inte med uppmärksamhet. Ödmjukt åsiktsutbyte är en mycket fin sak, men ska det funka måste både sändare och mottagare vara aktiverade för de inblandade parterna
Aaargh, när jag åkte hemifrån i morse hade vi fått mer än 90mm regn sedan i fredags. Vad funkar då - frälsarkransar?
...Vad som ändå är lite oroväckande är att man sitter här och föreslår att folk ska anamma ett beteende som bygger på en lögn. Det bedrägliga körbeteendet finns kvar fast där ingen ser på om du förstår min tankegång...
...Men det är väl det minst onda alternativet, för det lär aldrig gå att få folk att köra som man lärde sig på körskolan. Det går heller inte att få alla att boka bandagar för att köra av sig och få tillfälle att inse sina begränsningar som förare under säkra förhållanden...
...Säger och handlar på ett sätt öppet och i det fördolda gör man precis tvärt om. Har vi verkligen sopat framför vår egen matta då som mc-kollektiv?
Hela diskussionen är absurd, det finns uppenbarligen mycket folk på VV( eller vad det heter för dagen) som inte har något vettigt att göra.
I korthet ser verkligheten som dessa människor verkar blunda för ut som följande:
- Polisen behöver inte dokumentera sina hastighetsmätningar så dom kan kontrolleras i efterhand.
- Trots denna undermåliga dokumentation (detta borde SMC jobba mot) får folk 4000:- i böter för vanlig "åka till jobbet lunk"
Sen läser man detta i tidningen
(bild)
Av det drar jag slutsatsen att det är värre att köra 110 på en 70-väg än att stjäla i butiker.
Och nu ska alltså vårdslöshet kunna ge konfiskerad hoj/bil?
Världsklass, verkligen!
Vägskylt utanför Örebro!!
View attachment 371309
Köra hoj ligger i generna, inte i händerna på lagstiftarna!
http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/5670-motorcykelkoerning-det-finns-i-ditt-dna
Vad jag menar med den något långsökta liknelsen är att attityd och beteende tar tid att förändra. Men någonstans börjar man, i exemplet ovan genom att först etablera ett beteende, med tiden kom insikt, därefter attitydförändringen.
Det stora problemet är Noll Vision som är passiv säkerhet...
Då kan vi tillåta mobilprat eftersom hastigheten är låg blir konsekvenserna inte död eller allvarligt skadad, mer än 10% invaliditet...
Vi som inte är skyddade med plåt runt oss behöver aktiv säkerhet.
I Tyskland får jag köra 100 på schuttiväg, (om inte tyska bombarpiloter fixat schutti för hojar förstås) men i Sverige är det på gränsen till Extrem hastighet!
Men orsakar du en olycka får du böter, har du otur får du böter även om du blir påkörd och inte är vållande.
Jag försöker köra snyggt och inte störa eller reta människor men när jag anpassar farten efter omständigheterna i Tyskland, och är laglig, är jag olaglig i Sverige i samma hastighet och det retar mig.
Ride like hell and be a Hellman or ride safe and survive to become an Old Badger!
Nåja SMC har i.a.f. penetrerat VTI's statistik och skrivit ganska insiktsfullt om det.Känns som SMC och VTI snöat in sig på motorcyklar och runkar i grupp åt statistikerna som de tycker är så jävla nice och kallar vissa för extrema förare.
Sådant ska SMC lägga energi s]
Är hastigheten sänkt för att man ska kunna prata i telefon?
Jag blir hellre omkörd på motorvägen i 170-200km/h av en förare som verkligen har fokus på det han gör än möter en idiot vart som helst i trafiken som ligger i "laglig" hastighet men pratar i telefon och inte ens vet vad som händer runt han/hon.
Nåja SMC har i.a.f. penetrerat VTI's statistik och skrivit ganska insiktsfullt om det.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-trafikanter-kor-for-fort/
Angående mobiltelefonerna du länkar till så finns det redan en tråd om det.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258776-D%E4rf%F6r-f%F6rbjuds-inte-mobilerna-i-trafiken!
Många banåkare kör mkt gata också, och det går fort. Fine, politiker och "Hell" tycker inte om det heller. Men genom att gasa där det är mer lämpligt och hålla igen genom samhällen, vid omkörningar osv kan vi faktiskt ändra attityden från allmänheten rätt mkt. Jag fick försvara "oss" mot en almänheten en gång med ovan argument, och då backade han faktiskt lite och sa att han kom ihåg en sporthoj som kört om hyfsat snyggt, sen när luckan växt lite hade han försvunnit som en avlöning. Men bara att han insåg att omkörningen och körningen så länge de var "nära" sköttes mer städat sannolikt var just så av respekt, så blev det mer ok även för honom att hojåkaren hade bombat vidare sen när vägen var tom.
Om man bränner förbi med raka pipor på bakhjulet så reagerar folk och blir arga och rädda men om man gör exakt samma sak på t.ex. en uppvisning eller på ett hyffsat avstånd så är folk förberedda och har till och med kanske valt att närvara eller känner att dom har en möjlighet att påverka det dom hör och ser så då är det helt plötsligt inget problem längre. Det handlar inte om ATT man gör saker och ting utan det handlar om HUR och VART man gör det. Och NÄR, kanske......
Jag har inte anledning att tro annat än beslagstagning av fordon sker endast i yttersta fall där människor och egendom riskerar skada eller olycka.
Däremot kan man undra hur det kommer sig att rattfyllon åker fast för 60:e gången och inte ens får fordonet beslagtaget. De helt enkelt kör samma kväll igen olovligt och rattfulla. De får inte ens en varning då en dom redan är under utredning.
Som jag sa!:
Polisen kan inte beslagta fordon vid hastighetsöverträdelser. Kör man mycket för fort så tar polisenkörkortet på plats och då har personen inget körkort. Fortsätter personen att köra så gör han eller hon det utan körkort och vid upprepade händelser så kan polisen besluta om beslagtagning av fordonet men då är det grov olovlig körning man gör beslaget för, säger Sten-Åke Axelsson vid trafikpolisen i Dalarna.
Står i senaste MC Folket #8.12
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |