Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Hela diskussionen är absurd, det finns uppenbarligen mycket folk på VV( eller vad det heter för dagen) som inte har något vettigt att göra.
I korthet ser verkligheten som dessa människor verkar blunda för ut som följande:
- Polisen behöver inte dokumentera sina hastighetsmätningar så dom kan kontrolleras i efterhand.
- Trots denna undermåliga dokumentation (detta borde SMC jobba mot) får folk 4000:- i böter för vanlig "åka till jobbet lunk"
Sen läser man detta i tidningen
DSC00264.jpg
Av det drar jag slutsatsen att det är värre att köra 110 på en 70-väg än att stjäla i butiker.

Och nu ska alltså vårdslöshet kunna ge konfiskerad hoj/bil?

Världsklass, verkligen!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bwahaha:) Ja, inte renderar bullriga hojar :ligga i sig själv, det kan vi vara överens om:(

Mmm, tillväxten är möjlig att nå, egentligen går de flesta att nå och prata med. Men de som kör drogade, utan kk eller lever gott på sitt rykte som uberfortåkafarbror kräver så stora insatser att påverka, att det kanske inte är möjligt. Det kan säkert funka, men jag tror inte att fokus för en frivillig intresseorganisation kan ta på sig det ansvaret?

Alla förslag för att påverka tillväxten välkomnas. De verktyg som SMC har idag - School och Sport - kan vara ett sätt. Finns fler?

De jag personligen känner stor respekt för är de jag vet kan, men som väljer att avstå! I varje fall när tid, plats och omgivning inte är rätt.

De talanglösa som söker sin plats i solen med ljus och lykta, uppmuntrar i alla fall jag inte med uppmärksamhet. Ödmjukt åsiktsutbyte är en mycket fin sak, men ska det funka måste både sändare och mottagare vara aktiverade för de inblandade parterna:)

...Däremot ser jag att vi kan göra mer än du nämner ovan. Vi kan faktiskt påverka tillväxten!

...Så hur avdramatiserar vi "det coola" i att slanga förbi Sibylla? Mkt har redan skett genom att alla med literhoj kan slanga och det är liksom inte coolt längre som för 10 år sen.

Hur avdramatiserar vi bombreporna? Kanske genom att få dem att inse att de fortfarande är långsamma som fan och att de måste ta sig till en bana för att lära sig att verkligen åka på gränsen!? Finns ju vissa som lyser med sin talanglösa stolthet över sina "bombrepor" mer än andra. Hur kommer det sig att det är så spännande att vara hatat av alla som ser en egentligen? För tjejerna som drar ner trosorna när man passerar 105dB dog nog efter Woodstock.

Aaargh, när jag åkte hemifrån i morse hade vi fått mer än 90mm regn sedan i fredags. Vad funkar då - frälsarkransar?
Väldigt ot men nya vinterdäck påsatta, M5 byttes mot Road3:)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Harmon, vi är överens angående den hårdföra kärnan. De som verkligen innefattas i extremt beteende är en polisiär fråga, inga som vi motorcyklister kan nå. Det vi SH-entusiaster i denna tråd kan göra, är att resonera kring hur vi kan undvika att hamna inom definitionen för extremt beteende.

Sista stycket var riktat till Regenius, det hedrar Dig att Du inte förstod det:)

Skönt att det blev utrett för jag satt och försökte ta mig till det men fick inte ihop det hur jag än försökte :D

I övrigt är jag nog inne på ditt spår att anpassa sig efter omständigheterna och inte dra till sig onödiga blickar från omgivningen. Det är ett utmärkt sätt att gå under radarn. Men det ska så klart inte vara huvudskälet till att sköta sin motorhobby snyggt. Vad som är ännu viktigare är att man sätter sin egen och andras säkerhet i främsta rummet där man verkligen tänker först och handlar sen. Det är nog det enda sättet att undvika att hamna i foldern som man är på väg att införa.

Vad som ändå är lite oroväckande är att man sitter här och föreslår att folk ska anamma ett beteende som bygger på en lögn. Det bedrägliga körbeteendet finns kvar fast där ingen ser på om du förstår min tankegång. Men det är väl det minst onda alternativet, för det lär aldrig gå att få folk att köra som man lärde sig på körskolan. Det går heller inte att få alla att boka bandagar för att köra av sig och få tillfälle att inse sina begränsningar som förare under säkra förhållanden. Den stora massan kommer även fortsättningsvis att använda vägarna som sin rekreationsplats. Jag vet inte hur mycket som skulle vara vunnet i slutändan om alla betedde sig som ögontjänare. Säger och handlar på ett sätt öppet och i det fördolda gör man precis tvärt om. Har vi verkligen sopat framför vår egen matta då som mc-kollektiv?

Jag törs snart inte skriva mer här då helvetet bestämt sig för att jag är en usel extremist:gråta

Men det där vädrades ju i lokaldelen ganska friskt och även via andra kontaktytor men ingen kunde säga vem dom var, och det säger ju hur bökigt det är med idioter på hoj som inte har någon egentlig koppling till "hojkollektivet".

Exakt, det är en slutsats man kan dra. Gossarna i fråga hade ingen koppling till oss andra.

Sedan tycker jag gott att du ska fortsätta vädra dina åsikter. Man kan vara extrem på många olika sätt. Själv tycker jag du är extrem som kör hoj året runt :D
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Tack, Roffe. Jag anser att det är en ickefråga och man riskerar att stigmatisera begreppet extremåkande. De sporthojåkare som jag möter har alla mer eller mindre ett extremåkande om man skall följa definitionen +30 åka bakhjul och passera plåtburkar. Dessa killar och tjejer är mogna 30 plussare familjeföräldrar och allmänt icke kriminella. Vågar påstå att dessa vill använda hojen som ett uttycksmedel i att ha roligt, farligt roligt!

Att därför adressera frågan på detta forum som ett led i att påverka dessa är totalt meningslöst, det skiter i det helt och hållet. Och om du följer debatten så ser du klart och tydligt hur motvilliga alla är till att definiera extremt beteende.

Om du lyfter frågan på SMC forum eller några av customåkarforum så kommer du märka hur du får acceptans men här på SH åker man både på framhjul som bakhjul...kolla på loggan längst upp,(när det inte är reklam) det är så man åker, eller vill åka.:rock:rock

Alal är väl inte emot att definiera "extremt beteende", är en hel del både i denna tråden som andra trådar som inser hur mycket vi har att förlora på att inte följa lagen. Du verkar inte inse att exempelvis både bakhjulsåka och "påtokförhöghastighet", genererar dels hat från svenssons men även en högre försäkringspremier, högre skaderisk både för mc-föraren själv som för andra som blir inblandade i ev olycka. Ta bara det om hur mycket längre din stoppsträcka blir om du ökar hastigheten från 120km/h till 150km/h, det är ju liksom inte några få fjuttmetrar vi pratar om och det kan ju vara det som är skillnaden på att klara tillbuden utan skador eller att kanske själv bli invalidiserad/avliden och ev ta med sig annan person i eländet. SMC skulle ha mycket svårt att få respons för sina frågor centralt och mot myndigheter om SMC inte själva ser till att vara seriösa i debatten och det innebär ju att inte predika att vi mc-åkare ska få bryta mot de skrivna lagarna. Lagen finns redan om beslagtagande av fordon, frågan är bara om att den skall också användas, för att få bort den lilla klick idiotåkare, som förstör för den stora massan hoj-åkare. Har kompisar som kör rena sportmissiler och de kör av sig på bana, istället för att riskera sitt eller andras liv genom att brassa på på allmän väg...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bwahaha:) Ja, inte renderar bullriga hojar :ligga i sig själv, det kan vi vara överens om:(

Mmm, tillväxten är möjlig att nå, egentligen går de flesta att nå och prata med. Men de som kör drogade, utan kk eller lever gott på sitt rykte som uberfortåkafarbror kräver så stora insatser att påverka, att det kanske inte är möjligt. Det kan säkert funka, men jag tror inte att fokus för en frivillig intresseorganisation kan ta på sig det ansvaret?

Alla förslag för att påverka tillväxten välkomnas. De verktyg som SMC har idag - School och Sport - kan vara ett sätt. Finns fler?

De jag personligen känner stor respekt för är de jag vet kan, men som väljer att avstå! I varje fall när tid, plats och omgivning inte är rätt.

De talanglösa som söker sin plats i solen med ljus och lykta, uppmuntrar i alla fall jag inte med uppmärksamhet. Ödmjukt åsiktsutbyte är en mycket fin sak, men ska det funka måste både sändare och mottagare vara aktiverade för de inblandade parterna:)



Aaargh, när jag åkte hemifrån i morse hade vi fått mer än 90mm regn sedan i fredags. Vad funkar då - frälsarkransar?


M5 or är helt vardekassa under 10-:huvet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra tänkt!

En tusenmilaresa sägs börja med ett enda steg. För att relatera till annan lagstiftning eller åtgärder som förändrat attityd/beteende tyckte jag det var roande när miljörörelsen började få influens under 90-talet och det skulle miljöcertifieras här och besiktas kylmediaaggregat där.

Idag kollar jag upp utsläppen från den bil jag kör, retar mig på att ett japanskt bilmärke fick så stort försprång på hybridbilar och funderar en extra gång på om det finns smartare alternativ innan jag gör en investering/underhållsåtgärd. Jag gillar inte att sortera soporna fel, om än det är ett elände att måste leta reda på en miljöstation när ett batteri eller metallföremål ska kastas. Ordet "dagsslända" använder jag inte längre...

Vad jag menar med den något långsökta liknelsen är att attityd och beteende tar tid att förändra. Men någonstans börjar man, i exemplet ovan genom att först etablera ett beteende, med tiden kom insikt, därefter attitydförändringen.

Analogt kanske det är möjligt, att de enkla förslag vi spånar om så småningom kan generera en insikt om att det är rätt kul att köra hoj trots att det inte kranas hela tiden. Och att det är lite mer avspänt att rulla av lite, även i övrigt när jag är ensam på vägen? Jag vet inte, men kanske är det möjligt?

En annan sida är att vi har många av de hastighetsrelaterade korsnings- och mötesolyckorna bland bebyggelse respektive när vi kör bland annan trafik. Det är väl i första hand dessa vi vill komma åt.

Var och en av oss är individer - jag kan inte ta ansvar för Dina hastighetsval, lika lite som Du kan för mina. Men jag kan i varje fall se till att jag inte saboterar Din frihet att välja hojtyp, genom att inte väcka ont blod där jag drar fram.

Ungefär så tänker jag. Är det ögontjäneri eller kan det vara ett första, enkelt steg att komma någonstans?

Det är kanske inte det viktigaste att besvara, det viktigaste är väl att göra något? :)

...Vad som ändå är lite oroväckande är att man sitter här och föreslår att folk ska anamma ett beteende som bygger på en lögn. Det bedrägliga körbeteendet finns kvar fast där ingen ser på om du förstår min tankegång...

...Men det är väl det minst onda alternativet, för det lär aldrig gå att få folk att köra som man lärde sig på körskolan. Det går heller inte att få alla att boka bandagar för att köra av sig och få tillfälle att inse sina begränsningar som förare under säkra förhållanden...

...Säger och handlar på ett sätt öppet och i det fördolda gör man precis tvärt om. Har vi verkligen sopat framför vår egen matta då som mc-kollektiv?
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hela diskussionen är absurd, det finns uppenbarligen mycket folk på VV( eller vad det heter för dagen) som inte har något vettigt att göra.
I korthet ser verkligheten som dessa människor verkar blunda för ut som följande:
- Polisen behöver inte dokumentera sina hastighetsmätningar så dom kan kontrolleras i efterhand.
- Trots denna undermåliga dokumentation (detta borde SMC jobba mot) får folk 4000:- i böter för vanlig "åka till jobbet lunk"
Sen läser man detta i tidningen
(bild)
Av det drar jag slutsatsen att det är värre att köra 110 på en 70-väg än att stjäla i butiker.

Och nu ska alltså vårdslöshet kunna ge konfiskerad hoj/bil?

Världsklass, verkligen!

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7198589

Ovanstående ger inte konfiskerad bil....

Ja 110 på 70-väg är värre än sno ett par jackor ja, speciellt om dom där 110 är runt husen på bulten innan avfarten sorunda eller förbi stallet på bogesundsvägen tex. (iofs 50 precis förbi stallet men get the point ;) )
Inte direkt så att det är någon risk att någon dör för att du krockar med dom i dörren
när du går ut med dina snodda jackor ;)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Jo det krävs nog ungefär samma betingelser/gener som för dom som håller på med dykning, fallskärmshoppning, (kapp)segling, utförsåkning etc. Att det skulle vara en specifik "gen" just för hojåkare har jag svårt att tro.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad jag menar med den något långsökta liknelsen är att attityd och beteende tar tid att förändra. Men någonstans börjar man, i exemplet ovan genom att först etablera ett beteende, med tiden kom insikt, därefter attitydförändringen.

Liknelsen hur man faktiskt ökat folks miljömedvetande var faktiskt inget dumt exempel. Som du säger är det inget som gjordes över en natt. Man sådde ett frö för ett 10 tal år sedan dess har medvetandet hos folk bara ökat. För all del har vi en slit och slängkultur som inte är långsiktigt hållbar, men åtminstone låter folk inte bilar, kylskåp och annat skit stå ute i naturen på sina tomter utan bemödar sig att ta det till återvinning.

När jag var i 10 års åldern såg jag massor med sådant på tomterna uppe i Norrland både i tätbygd och på landet. Idag ser man inte alls mycket sådant. Det kan man nog tacka de många fina återvinningsanläggningar dit folk gratis kan forsla sina förbrukade saker. Utan dem hade vi nog fortfarande sett saker och ting stå och förfalla på tomter och mark.

Det krävs en rätt stor insats för att få folk att ändra beteende. Jag ska ärligt säga att jag inte är särskilt förtjust i dagens trafikmiljöer. Att köra i dem är ju som att stå i kö till pass/säkerhetskontroll på en flygplats. Man känner sig instängd utan egna valmöjligheter - som boskap helt enkelt. Fortsätter det så kommer det säkert att lösa sig självt. Folk kommer nog att välja annat än sporthojar och sportbilar framöver och inte bara på grund av kostnaderna utan för att de helt enkelt inte är anpassade till en sådan trafikmiljö.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det stora problemet är Noll Vision som är passiv säkerhet...:mad:

Då kan vi tillåta mobilprat eftersom hastigheten är låg blir konsekvenserna inte död eller allvarligt skadad, mer än 10% invaliditet...

Vi som inte är skyddade med plåt runt oss behöver aktiv säkerhet.

I Tyskland får jag köra 100 på schuttiväg, (om inte tyska bombarpiloter fixat schutti för hojar förstås) men i Sverige är det på gränsen till Extrem hastighet!
Men orsakar du en olycka får du böter, har du otur får du böter även om du blir påkörd och inte är vållande.

Jag försöker köra snyggt och inte störa eller reta människor men när jag anpassar farten efter omständigheterna i Tyskland, och är laglig, är jag olaglig i Sverige i samma hastighet och det retar mig.:mad:


Ride like hell and be a Hellman or ride safe and survive to become an Old Badger!:lol
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det stora problemet är Noll Vision som är passiv säkerhet...:mad:

Då kan vi tillåta mobilprat eftersom hastigheten är låg blir konsekvenserna inte död eller allvarligt skadad, mer än 10% invaliditet...

Vi som inte är skyddade med plåt runt oss behöver aktiv säkerhet.

I Tyskland får jag köra 100 på schuttiväg, (om inte tyska bombarpiloter fixat schutti för hojar förstås) men i Sverige är det på gränsen till Extrem hastighet!
Men orsakar du en olycka får du böter, har du otur får du böter även om du blir påkörd och inte är vållande.

Jag försöker köra snyggt och inte störa eller reta människor men när jag anpassar farten efter omständigheterna i Tyskland, och är laglig, är jag olaglig i Sverige i samma hastighet och det retar mig.:mad:


Ride like hell and be a Hellman or ride safe and survive to become an Old Badger!:lol


Sådant ska SMC lägga energi på, men kolla bara inställningen Nils-Petter Gregersen på VTI har.

" Avfärdade rapport

Nils-Petter Gregersen, forskningsdirektör på VTI, för fram två huvudsakliga argument som förklaring. För det första visar undersökningar att bilförare i andra *länder ofta struntar i lagen, menar han. Förbud tycks inte leda till att folk slutar använda sina telefoner i trafiken.
– I andra länder har man kunnat se en nedgång en viss tid efter att nya lagar införts. Men sedan har användningen återgått till samma nivå igen. Vi tror inte att folk kommer att följa lagen, säger *Nils-Petter Gregersen. "

http://www.idg.se/2.1085/1.462765/darfor-forbjuds-inte-mobilerna-i-trafiken

Tycker vi han tänker fel eller rätt? han tänker rätt, men då ska detta gälla allt inom trafiken och inte endast nåt så idiotiskt som telefonpratandet som verkligen är ett stort problem.
Så varför tar inte VTI mer rimliga nivåer för hastighetsregler/gränser eller inför frifart men skyltar med rekommenderade hastigheter för att ge en riktlinje?

Känns som SMC och VTI snöat in sig på motorcyklar och runkar i grupp åt statistikerna som de tycker är så jävla nice och kallar vissa för extrema förare.

Är hastigheten sänkt för att man ska kunna prata i telefon?
Jag blir hellre omkörd på motorvägen i 170-200km/h av en förare som verkligen har fokus på det han gör än möter en idiot vart som helst i trafiken som ligger i "laglig" hastighet men pratar i telefon och inte ens vet vad som händer runt han/hon.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Känns som SMC och VTI snöat in sig på motorcyklar och runkar i grupp åt statistikerna som de tycker är så jävla nice och kallar vissa för extrema förare.
Nåja SMC har i.a.f. penetrerat VTI's statistik och skrivit ganska insiktsfullt om det.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-trafikanter-kor-for-fort/

Angående mobiltelefonerna du länkar till så finns det redan en tråd om det.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258776-D%E4rf%F6r-f%F6rbjuds-inte-mobilerna-i-trafiken!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sådant ska SMC lägga energi s]

Är hastigheten sänkt för att man ska kunna prata i telefon?
Jag blir hellre omkörd på motorvägen i 170-200km/h av en förare som verkligen har fokus på det han gör än möter en idiot vart som helst i trafiken som ligger i "laglig" hastighet men pratar i telefon och inte ens vet vad som händer runt han/hon.

JA hur många gånger har ni inte hört företrädare för Noll Vision säga att vi ska kunna krocka utan att vi dör!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nåja SMC har i.a.f. penetrerat VTI's statistik och skrivit ganska insiktsfullt om det.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-trafikanter-kor-for-fort/

Angående mobiltelefonerna du länkar till så finns det redan en tråd om det.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258776-D%E4rf%F6r-f%F6rbjuds-inte-mobilerna-i-trafiken!

Ja och detta har inga samband?

Allt som skriv här har diskuterats i flertal andra trådar, eller forum så varför ta upp det här?

Jag tycker den artikeln var en viktig sak att ta upp för att vissa deras inställning till regler vad SMC lägger energi på och VTI. De lever i en Nollvision, en tom bubbla!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Många banåkare kör mkt gata också, och det går fort. Fine, politiker och "Hell" tycker inte om det heller. Men genom att gasa där det är mer lämpligt och hålla igen genom samhällen, vid omkörningar osv kan vi faktiskt ändra attityden från allmänheten rätt mkt. Jag fick försvara "oss" mot en almänheten en gång med ovan argument, och då backade han faktiskt lite och sa att han kom ihåg en sporthoj som kört om hyfsat snyggt, sen när luckan växt lite hade han försvunnit som en avlöning. Men bara att han insåg att omkörningen och körningen så länge de var "nära" sköttes mer städat sannolikt var just så av respekt, så blev det mer ok även för honom att hojåkaren hade bombat vidare sen när vägen var tom.

Om man bränner förbi med raka pipor på bakhjulet så reagerar folk och blir arga och rädda men om man gör exakt samma sak på t.ex. en uppvisning eller på ett hyffsat avstånd så är folk förberedda och har till och med kanske valt att närvara eller känner att dom har en möjlighet att påverka det dom hör och ser så då är det helt plötsligt inget problem längre. Det handlar inte om ATT man gör saker och ting utan det handlar om HUR och VART man gör det. Och NÄR, kanske......

Om du läser lite vad jag skrivit vid flera tillfällen så säger vi hyffsat på pricken samma saker. Orkar bara leta upp ett exempel men jag har skrivit exakt detta på fler ställen. Håll igen där det finns folk och kör med huvudet. Jag håller faktiskt med dig till 100 % i det du skriver just nu. Och även vi som inte kör renodlade sporthojar får försvara "oss" allt som ofta. Folk har nämligen en tendens att dra alla över en kam. Allt gott.

//J
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Jag har inte anledning att tro annat än beslagstagning av fordon sker endast i yttersta fall där människor och egendom riskerar skada eller olycka.

Däremot kan man undra hur det kommer sig att rattfyllon åker fast för 60:e gången och inte ens får fordonet beslagtaget. De helt enkelt kör samma kväll igen olovligt och rattfulla. De får inte ens en varning då en dom redan är under utredning. :fakta

Som jag sa!:

Polisen kan inte beslagta fordon vid hastighetsöverträdelser. Kör man mycket för fort så tar polisenkörkortet på plats och då har personen inget körkort. Fortsätter personen att köra så gör han eller hon det utan körkort och vid upprepade händelser så kan polisen besluta om beslagtagning av fordonet men då är det grov olovlig körning man gör beslaget för, säger Sten-Åke Axelsson vid trafikpolisen i Dalarna.

Står i senaste MC Folket #8.12
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Om det bara var det du skrev som stod i artikeln så hade jag fattat. Men jag tycker SMC tar upp fler termer i sitt snack och jag blir inte helt klar med vad dom egentligen vill och menar. Se bifogad bild.

Som jag sa!:

Polisen kan inte beslagta fordon vid hastighetsöverträdelser. Kör man mycket för fort så tar polisenkörkortet på plats och då har personen inget körkort. Fortsätter personen att köra så gör han eller hon det utan körkort och vid upprepade händelser så kan polisen besluta om beslagtagning av fordonet men då är det grov olovlig körning man gör beslaget för, säger Sten-Åke Axelsson vid trafikpolisen i Dalarna.

Står i senaste MC Folket #8.12
 

Bifogat

  • DSC00282.jpg
    DSC00282.jpg
    228.1 KB · Visningar: 63
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top