roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Harmon, jag tror att det är viktigt att försöka göra något, annars återstår ju bara en fatalistisk ödestro om att inget egentligen går att påverka, var man för sig själv. Det är inte mer än människor i beslutsfattande ledet heller - myndigheter, folkvalda så väl som lagstiftarna.
Låt mig exemplifiera: För några år sedan rasade en debatt angående fartkamerorna då många av oss levde rövare förbi dessa. Toppfartstest, bakhjul och fingervisning var väldigt vanligt förekommande. Frågan om skylt fram var högaktuell och jag vet att det framfördes till bl a SMC att man var spyless på uppträdandet - någonstans satt människor vid en skärm hela dagarna och tvingades titta på varenda "lustighet" för kanske tusende gången. Det uppstod en debatt i en massa forum, bland annat här på SH.com. Veckan därefter sjönk "busbilderna" på mc-åkare med 40%!
Exemplet ovan är inte från Dansken. Det är Tingvall som framhållit detta i flera sammanhang, nu senast på någon Europeisk konferens, som ett exempel på att det går att nå resultat utan tvingande lagstiftning. Om. Vi. Vill.
Rövslickeri? Eller konsten att förhandla och värna mc-åkandet framför revirpinkande och barnsliga provokationer? Blev livet så mycket tråkigare och utflykterna så mycket menlösare bara för att vi slog av på rullen och höll fingrarna på styret när skåpen passerades? Döm själv...
Min förhoppning är fortfarande att vi kunde hålla oss i skinnet och ta oss undan strålkastarljuset på samma sätt när det gäller fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse. Att skrämma en barnfamilj och fåna sig bland andra (ett exempel från en numera stängd tråd) förbättrar inte allmänhetens omdöme om mc-förare, är det ens roligt för den som utför och filmar bragden? Vem kan, seriöst, försvara skiten?
Denna fråga är svårare - när det gäller extrema hastigheter (vad än definitionen i slutändan blir). Men själv försöker jag sakta av när jag passerar mätslangarna över vägen samt ta det något så när sansat och köra på låga varvtal genom bebyggelse. Om än det inte finns en polis på 10 mils radie. Det kanske drar något litet strå till stacken och kostar mig, handen på hjärtat, ingenting i förlorad upplevelse...
Naivt eller inte, så verkar exemplets makt fortfarande fungera
Låt mig exemplifiera: För några år sedan rasade en debatt angående fartkamerorna då många av oss levde rövare förbi dessa. Toppfartstest, bakhjul och fingervisning var väldigt vanligt förekommande. Frågan om skylt fram var högaktuell och jag vet att det framfördes till bl a SMC att man var spyless på uppträdandet - någonstans satt människor vid en skärm hela dagarna och tvingades titta på varenda "lustighet" för kanske tusende gången. Det uppstod en debatt i en massa forum, bland annat här på SH.com. Veckan därefter sjönk "busbilderna" på mc-åkare med 40%!
Exemplet ovan är inte från Dansken. Det är Tingvall som framhållit detta i flera sammanhang, nu senast på någon Europeisk konferens, som ett exempel på att det går att nå resultat utan tvingande lagstiftning. Om. Vi. Vill.
Rövslickeri? Eller konsten att förhandla och värna mc-åkandet framför revirpinkande och barnsliga provokationer? Blev livet så mycket tråkigare och utflykterna så mycket menlösare bara för att vi slog av på rullen och höll fingrarna på styret när skåpen passerades? Döm själv...
Min förhoppning är fortfarande att vi kunde hålla oss i skinnet och ta oss undan strålkastarljuset på samma sätt när det gäller fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse. Att skrämma en barnfamilj och fåna sig bland andra (ett exempel från en numera stängd tråd) förbättrar inte allmänhetens omdöme om mc-förare, är det ens roligt för den som utför och filmar bragden? Vem kan, seriöst, försvara skiten?
Denna fråga är svårare - när det gäller extrema hastigheter (vad än definitionen i slutändan blir). Men själv försöker jag sakta av när jag passerar mätslangarna över vägen samt ta det något så när sansat och köra på låga varvtal genom bebyggelse. Om än det inte finns en polis på 10 mils radie. Det kanske drar något litet strå till stacken och kostar mig, handen på hjärtat, ingenting i förlorad upplevelse...
Naivt eller inte, så verkar exemplets makt fortfarande fungera
Man ska inte underskatta videoklippen som sprids på nätet hur de de påverkar allmänhetens syn på oss som mc-kollektiv men frågan är hur mycket man kan påverka nationellt eller ens i ett europeiskt perspektiv...
Last edited: