Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Harmon, jag tror att det är viktigt att försöka göra något, annars återstår ju bara en fatalistisk ödestro om att inget egentligen går att påverka, var man för sig själv. Det är inte mer än människor i beslutsfattande ledet heller - myndigheter, folkvalda så väl som lagstiftarna.

Låt mig exemplifiera: För några år sedan rasade en debatt angående fartkamerorna då många av oss levde rövare förbi dessa. Toppfartstest, bakhjul och fingervisning var väldigt vanligt förekommande. Frågan om skylt fram var högaktuell och jag vet att det framfördes till bl a SMC att man var spyless på uppträdandet - någonstans satt människor vid en skärm hela dagarna och tvingades titta på varenda "lustighet" för kanske tusende gången. Det uppstod en debatt i en massa forum, bland annat här på SH.com. Veckan därefter sjönk "busbilderna" på mc-åkare med 40%!

Exemplet ovan är inte från Dansken. Det är Tingvall som framhållit detta i flera sammanhang, nu senast på någon Europeisk konferens, som ett exempel på att det går att nå resultat utan tvingande lagstiftning. Om. Vi. Vill.

Rövslickeri? Eller konsten att förhandla och värna mc-åkandet framför revirpinkande och barnsliga provokationer? Blev livet så mycket tråkigare och utflykterna så mycket menlösare bara för att vi slog av på rullen och höll fingrarna på styret när skåpen passerades? Döm själv...

Min förhoppning är fortfarande att vi kunde hålla oss i skinnet och ta oss undan strålkastarljuset på samma sätt när det gäller fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse. Att skrämma en barnfamilj och fåna sig bland andra (ett exempel från en numera stängd tråd) förbättrar inte allmänhetens omdöme om mc-förare, är det ens roligt för den som utför och filmar bragden? Vem kan, seriöst, försvara skiten?

Denna fråga är svårare - när det gäller extrema hastigheter (vad än definitionen i slutändan blir). Men själv försöker jag sakta av när jag passerar mätslangarna över vägen samt ta det något så när sansat och köra på låga varvtal genom bebyggelse. Om än det inte finns en polis på 10 mils radie. Det kanske drar något litet strå till stacken och kostar mig, handen på hjärtat, ingenting i förlorad upplevelse...

Naivt eller inte, så verkar exemplets makt fortfarande fungera:)
Man ska inte underskatta videoklippen som sprids på nätet hur de de påverkar allmänhetens syn på oss som mc-kollektiv men frågan är hur mycket man kan påverka nationellt eller ens i ett europeiskt perspektiv...
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Tråkig händelse i trafiken..

Den här händelsen och utgången av det hel beklagar jag med hela hjärtat av flera orsaker..
Naturligtvis med respekt för alla efterlevande familj och nära..

http://www.unt.se/uppsala/forare-som-kraschade-har-avlidit-1893049.aspx

Det jag vill visa med det här eländet är att det i princip lika gärna kunde ha varit
en hojåkare som en bilist.

Samma typ av skithändelse som han som körde in i bommen...

Den här händelsen gör att statistiken kommer bli väldigt sned,
och den kommer att garanterat ge en jäkligt skev bild av olyckan...
I statistiken så kommer det att travas upp typ:

Olyckor är värst mellan 18-24 År..
Kört antagligen alldeles för fort
Kört med släckta lysen.
Kört utan bälte
Han omkom tyvärr i olyckan..:=(

En till död i statistiken som INTE har med trafiksäkerhet att göra
eller vilken hastighet som stod på skylten.
Eller att det finns fartkameror på vägen.
Extremt beteende ?? Ja antagligen om man hårdrar det..

Men tyvärr så kommer trafiken att få sota för det här i alla fall
då det är godis för VV med flera att använda mot alla som ska kuvas
av fel orsaker.
Tycker Roffe
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Harmon, jag tror att det är viktigt att försöka göra något, annars återstår ju bara en fatalistisk ödestro om att inget egentligen går att påverka, var man för sig själv. Det är inte mer än människor i beslutsfattande ledet heller - myndigheter, folkvalda så väl som lagstiftarna.

Låt mig exemplifiera: För några år sedan rasade en debatt angående fartkamerorna då många av oss levde rövare förbi dessa. Toppfartstest, bakhjul och fingervisning var väldigt vanligt förekommande. Frågan om skylt fram var högaktuell och jag vet att det framfördes till bl a SMC att man var spyless på uppträdandet - någonstans satt människor vid en skärm hela dagarna och tvingades titta på varenda "lustighet" för kanske tusende gången. Det uppstod en debatt i en massa forum, bland annat här på SH.com. Veckan därefter sjönk "busbilderna" på mc-åkare med 40%!

Exemplet ovan är inte från Dansken. Det är Tingvall som framhållit detta i flera sammanhang, nu senast på någon Europeisk konferens, som ett exempel på att det går att nå resultat utan tvingande lagstiftning. Om. Vi. Vill.

Rövslickeri? Eller konsten att förhandla och värna mc-åkandet framför revirpinkande och barnsliga provokationer? Blev livet så mycket tråkigare och utflykterna så mycket menlösare bara för att vi slog av på rullen och höll fingrarna på styret när skåpen passerades? Döm själv...

Min förhoppning är fortfarande att vi kunde hålla oss i skinnet och ta oss undan strålkastarljuset på samma sätt när det gäller fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse. Att skrämma en barnfamilj och fåna sig bland andra (ett exempel från en numera stängd tråd) förbättrar inte allmänhetens omdöme om mc-förare, är det ens roligt för den som utför och filmar bragden? Vem kan, seriöst, försvara skiten?

Denna fråga är svårare - när det gäller extrema hastigheter (vad än definitionen i slutändan blir). Men själv försöker jag sakta av när jag passerar mätslangarna över vägen samt ta det något så när sansat och köra på låga varvtal genom bebyggelse. Om än det inte finns en polis på 10 mils radie. Det kanske drar något litet strå till stacken och kostar mig, handen på hjärtat, ingenting i förlorad upplevelse...

Naivt eller inte, så verkar exemplets makt fortfarande fungera:)


Det förvånar inte att öppna diskussioner i den här typen av frågor bidra till att vissa får upp ögonen som tidigare höll på och tramsade sig framför fartkameror bara för att de kunde utan risk att åka fast. De flesta gjorde det nog som en form av protest mot något de ogillade. Bilförare gjorde även de en del obscena saker bakom presidentmasker och nerplockade registreringsskyltar minns jag. Mc-kollektivet var därmed inte de enda som gjorde tokiga saker när kamerorna började sättas upp. Man får nog sätta upp det som nyhetens behag för i grunden tror jag att de som utgör den här lilla extrema skara trafikanter inte bryr sig särskilt mycket om det skulle tvingas igenom registreringsskyltar fram på motorcyklar eller att ägaren är ansvarig för det som händer när deras fordon är "utlånat". Det är väl ändå den här gruppen man främst vill åt inte sant och hur gör man det effektivast? Jag har inte svaret på den frågan tyvärr.

Ögontjänare är vi nog allihopa på ett eller annat sätt. Kanske ännu mer om man hela tiden anpassar hastigheten framför hastighetskamerorna bara för att inte reta upp några tjänstemän hos trafikverket och polisen. Jag är likadan och det enda skälet är väl för att man inte vill dra blickarna på sig och få ännu mer kollektiv bestraffning där man inför fler inskränkningar. Som du säger "kostar" det inte särskilt mycket av en som individ att dra av på gasen inför kamerorna för att sedan sätta sitt vanliga tempo strax under körkortsindragningen på en ödslig väg mitt ute i ingenstans bara för att en byråkrat bestämt det. Frågan är vad man egentligen har uppnått? Knappast så att man har mer fokus på utfarterna om man nu inte sitter på en mc. Nu bor jag inte i en region och kör sträckor där det här berör mig på daglig basis som tur är. Men jag kan förstå att det här är ett ämne som många är förbannade över i det tysta men de vet inte hur de ska få ut sina invändningar på rätt sätt.
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Harmon, jag tror att det är viktigt att försöka göra något, annars återstår ju bara en fatalistisk ödestro om att inget egentligen går att påverka, var man för sig själv. Det är inte mer än människor i beslutsfattande ledet heller - myndigheter, folkvalda så väl som lagstiftarna.

Låt mig exemplifiera: För några år sedan rasade en debatt angående fartkamerorna då många av oss levde rövare förbi dessa. Toppfartstest, bakhjul och fingervisning var väldigt vanligt förekommande. Frågan om skylt fram var högaktuell och jag vet att det framfördes till bl a SMC att man var spyless på uppträdandet - någonstans satt människor vid en skärm hela dagarna och tvingades titta på varenda "lustighet" för kanske tusende gången. Det uppstod en debatt i en massa forum, bland annat här på SH.com. Veckan därefter sjönk "busbilderna" på mc-åkare med 40%!

Exemplet ovan är inte från Dansken. Det är Tingvall som framhållit detta i flera sammanhang, nu senast på någon Europeisk konferens, som ett exempel på att det går att nå resultat utan tvingande lagstiftning. Om. Vi. Vill.

Rövslickeri? Eller konsten att förhandla och värna mc-åkandet framför revirpinkande och barnsliga provokationer? Blev livet så mycket tråkigare och utflykterna så mycket menlösare bara för att vi slog av på rullen och höll fingrarna på styret när skåpen passerades? Döm själv...

Min förhoppning är fortfarande att vi kunde hålla oss i skinnet och ta oss undan strålkastarljuset på samma sätt när det gäller fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse. Att skrämma en barnfamilj och fåna sig bland andra (ett exempel från en numera stängd tråd) förbättrar inte allmänhetens omdöme om mc-förare, är det ens roligt för den som utför och filmar bragden? Vem kan, seriöst, försvara skiten?

Denna fråga är svårare - när det gäller extrema hastigheter (vad än definitionen i slutändan blir). Men själv försöker jag sakta av när jag passerar mätslangarna över vägen samt ta det något så när sansat och köra på låga varvtal genom bebyggelse. Om än det inte finns en polis på 10 mils radie. Det kanske drar något litet strå till stacken och kostar mig, handen på hjärtat, ingenting i förlorad upplevelse...

Naivt eller inte, så verkar exemplets makt fortfarande fungera:)


Präktig, bra, utmärkt, förträfflig, av god kvalitet, ståtlig, praktfull, härlig, glänsande, magnifik, ypperlig; ordentlig, hederlig, pålitlig, rejäl, rekorderlig, ansenlig, stadig, gedigen...kärt barn har många namn.

Tror du ens med den enfalden att man med hjälp av hot och nonsens diskussioner skulle ändra ett beteende hos den minoritet som utövar extrembeteende.

Både du och Swedie har ju tappat lite greppet om verkligheten. Swedie utövar nån slags härskarstruktur när han släcker ner en tråd för att nyansera debatten och du fortsätter med dina resonemang kring en hotbild av vad politikerna kan göra för att begränsa en minoritets beteende.

Det finns ingen politiker i världen som kan stoppa hur en person beter sig i trafiken!!
Det finns ingen lag i världen som kan stoppa hur en person beter sig i trafiken!!

Faktum är att denna debatt blir nu mer en diskussion i hur puckad åsikt man har mer än en konstruktiv debatt i hur man kan förebygga olyckor där en mc-förare är inblandad.

När kommer SMC påverka lagstiftaren om att använda det lagrum som ger strängaste straff där en bil" inte ser mc-föraren vid en vänstersväng". Dagsböter eller max 6 månader för bilisten vid dödskrasch för mc-föraren.

När skall SMC påverka forskningen kring orsaken till varför bilisterna inte ser mc-föraren!!

Nä, sitta i ett EU möte och vara enfaldig och tro att man kan förebygga "fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse""skrämma en barnfamilj""etc.etc. genom en lagtext!! Detta tror inte ens Dansken eller Tingvall på (även när de tagit en pilsner eller två) för om det vore så så skulle lagen redan finnas...vilken lag..den med nummerplåter eller den med regnummer på hjälmen...eller gps på alla hojar...eller färdskrivare...de du Roffe!

Sluta var så naiv och gnäll och kom med egna konstruktiva förslag!:7peta
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ögontjänare är vi nog allihopa på ett eller annat sätt. Kanske ännu mer om man hela tiden anpassar hastigheten framför hastighetskamerorna bara för att inte reta upp några tjänstemän hos trafikverket och polisen.
Nu står de flesta hastighetskameror i Sverige utplacerade på platser där hög fart är särskilt riskfyllt.
Så att bromsa ner just där för att sedan gasa på fyller en större funktion än enbart ögontjäneri.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, men tänk, bara tänk om en konsekvens av att vi bara:
- höll oss i skinnet och visade rimlig respekt bland bebyggelse och medtrafikanter (slå av på gas vid möte, undvika varvstopp ut ur och in bland byar)
- undvek att ge samhället vatten på sin kvarn vid kameraskåp och mätpunkter

kunde bli att andelen svårt skadade och döda SH-åkare som kört mer än 30 km/h för fort, i övrigt oklanderligt, minskade! Till under 20%, som ett första steg? Det om något vore väl något speciellt vi på denna site kunde glädja oss åt, färre trådar i lunden...

Varken Du eller jag vet om sambandet finns. Men nog tusan kunde det väl vara värt att försöka?

...Det är väl ändå den här gruppen man främst vill åt inte sant och hur gör man det effektivast? Jag har inte svaret på den frågan tyvärr.

Ögontjänare är vi nog allihopa på ett eller annat sätt. Kanske ännu mer om man hela tiden anpassar hastigheten framför hastighetskamerorna bara för att inte reta upp några tjänstemän hos trafikverket och polisen. Jag är likadan och det enda skälet är väl för att man inte vill dra blickarna på sig och få ännu mer kollektiv bestraffning där man inför fler inskränkningar. Som du säger "kostar" det inte särskilt mycket av en som individ att dra av på gasen inför kamerorna för att sedan sätta sitt vanliga tempo strax under körkortsindragningen på en ödslig väg mitt ute i ingenstans bara för att en byråkrat bestämt det. Frågan är vad man egentligen har uppnått? Knappast så att man har mer fokus på utfarterna om man nu inte sitter på en mc. Nu bor jag inte i en region och kör sträckor där det här berör mig på daglig basis som tur är. Men jag kan förstå att det här är ett ämne som många är förbannade över i det tysta men de vet inte hur de ska få ut sina invändningar på rätt sätt.

Förslag - lika konstruktiva, sakliga och belysande som de Du ger? I Ditt inlägg - heeelt utan gnäll? När Du skriver förslag eller riktar kritik som är möjlig att beakta - lovar jag att kommentera dem:)
...Sluta var så naiv och gnäll och kom med egna konstruktiva förslag!:7peta
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Nu står de flesta hastighetskameror i Sverige utplacerade på platser där hög fart är särskilt riskfyllt.
Så att bromsa ner just där för att sedan gasa på fyller en större funktion än enbart ögontjäneri.

Att kamerorna står där du beskriver tror jag inte ett skit på!!
Åk tex Östhammarsvägen och man konstaterar snabbt att dom står lite placerade här och där bara för att dom vill dra ner medelhastigheten för att dom tycker det är enklare än något annat.
Vilka dessutom dom flesta skiter i!!!:död
 

mojja83

Guest
Präktig, bra, utmärkt, förträfflig, av god kvalitet, ståtlig, praktfull, härlig, glänsande, magnifik, ypperlig; ordentlig, hederlig, pålitlig, rejäl, rekorderlig, ansenlig, stadig, gedigen...kärt barn har många namn.

Tror du ens med den enfalden att man med hjälp av hot och nonsens diskussioner skulle ändra ett beteende hos den minoritet som utövar extrembeteende.

Både du och Swedie har ju tappat lite greppet om verkligheten. Swedie utövar nån slags härskarstruktur när han släcker ner en tråd för att nyansera debatten och du fortsätter med dina resonemang kring en hotbild av vad politikerna kan göra för att begränsa en minoritets beteende.

Det finns ingen politiker i världen som kan stoppa hur en person beter sig i trafiken!!
Det finns ingen lag i världen som kan stoppa hur en person beter sig i trafiken!!

Faktum är att denna debatt blir nu mer en diskussion i hur puckad åsikt man har mer än en konstruktiv debatt i hur man kan förebygga olyckor där en mc-förare är inblandad.

När kommer SMC påverka lagstiftaren om att använda det lagrum som ger strängaste straff där en bil" inte ser mc-föraren vid en vänstersväng". Dagsböter eller max 6 månader för bilisten vid dödskrasch för mc-föraren.

När skall SMC påverka forskningen kring orsaken till varför bilisterna inte ser mc-föraren!!

Nä, sitta i ett EU möte och vara enfaldig och tro att man kan förebygga "fortåka bland medtrafikanter och bebyggelse""skrämma en barnfamilj""etc.etc. genom en lagtext!! Detta tror inte ens Dansken eller Tingvall på (även när de tagit en pilsner eller två) för om det vore så så skulle lagen redan finnas...vilken lag..den med nummerplåter eller den med regnummer på hjälmen...eller gps på alla hojar...eller färdskrivare...de du Roffe!

Sluta var så naiv och gnäll och kom med egna konstruktiva förslag!:7peta

Och det enda du gjorde med detta inlägg var att klanka,klaga och vara bitter på en människa som orkar och försöker att vara konstruktiv. Vad har du tillfört mc-kollektivet? Vad har du gjort för att försöka göra det bättre för gemene man?
Vad ger dig rätten att klanka ner och näst intill idiotförklara en människa som bryr sig och försöker göra mc-kollektivet en tjänst genom att komma med genomtänkta och och konstruktiva inlägg?

Det enklaste är ju att vara bitter och klaga. Försök att bjuda till själv och gör något konstruktivt för mc folket istället för att klaga på dom som gör det.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
1. När skall SMC påverka forskningen kring orsaken till varför bilisterna inte ser mc-föraren!!

Resten är väl knappast värt att bemöta men just här så gör väl SMC en hel del av vad jag förstått och försöker sprida information. SMC har skapat sig en uppfattning gällande detta.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Varselvast_/

Att lusa ner hojen med lampor för att synas bättre är säkert en hyffsat korkad idé och även förbjudet men reflexer är nog bra när det är mörkt och dom punkter man tar upp som man kan fundera lite över är följande.....:

- ögonkontakt med bilföraren och titta om hjulen på bilen är i rörelse
- anpassa hastigheten, inta bromsberedskap och placera sig väl synligt i körfältet
- flytta motorcykeln åt sidorna när man ser att en kollision kan uppstå.

Det handlar ju mer om att förebygga olyckor än att synas mer. Syns det gör man när det är ljust men personligen tycker jag helt ärligt att det kan vara lite halvsvårt att se en del hojåkare när det är mörkt och framförallt när det regnar. Det är lite samma sak med dykning, som jag höll på med tidigare. Dyker man med svart dräkt, svarta fenor, svart mask, svart flaska så syns man dåligt. Framförallt i Sverige där det är mörkt och grumligt vanligtvis. Gula fenor syns OTROLIGT mycket bättre. Samma med hojar känns det som för min del. Väljer man en helsvart hoj och svart ställ + mattsvart hjälm så hjälper inte det precis upp synbarheten när det är mörkt och regn. Jag tycker även att det är jävligt svårt att se gångtrafikanter och cyklister när det är mörkt och blött så för min del gäller det inte bara hojåkare. Man gör som man vill men personligen tycker jag att det känns bra att INTE ha en mattsvart hjälm på bollen och gärna reflexer på jackan. Men jag kör vanligtvis inte med väst för min personliga del. Men SMC´s punkter ovan för att motverka en olycka är inte alls fel. Det är väl kanske detta det handlar om. Att inte ta för givet att bilister faktiskt ser oss utan själva ta ansvar för att undvika en olycka.

//J
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det första som undersökningen gör fel tycker jag är att den antagligen listar samma olycka i flera kategorier tex. alkohol/droger+stulen+utan hjälm vilket för mig är statistiskt självmord!

Är personen påverkad så skall den föras in i endast det fältet.
Är hojen stulen skall endast det fältet kryssas.
Är du utan körkort skall bara det fältet kryssas.

När de gör på detta sätt så kommer vi se hur många RIKTIGA mc-förare som går åt och varför!

Jämför det med att åka störtlopp och lägg till de olika påståendena för att höra hur vansinnigt det låter att räkna dom till de verkliga störtloppsåkarna!
Han omkom i Eisfall(Kitzbühl) men hade aldrig åkt skidor tidigare....:brinnerup

Sen vet jag att jag är fartskadad men sen när är EXTREM fart 30km/h över skyltad hastighet?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Att kamerorna står där du beskriver tror jag inte ett skit på!!
Åk tex Östhammarsvägen och man konstaterar snabbt att dom står lite placerade här och där bara för att dom vill dra ner medelhastigheten för att dom tycker det är enklare än något annat.
Vilka dessutom dom flesta skiter i!!!:död

Jag sa att inte att alla kameror är utplacerade pga trafiksäkerhet.
Men de som är det fyller en bra funktion :tummenupp.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jag sa att inte att alla kameror är utplacerade pga trafiksäkerhet.
Men de som är det fyller en bra funktion :tummenupp.

Fartkameror är ett trubbigt verktyg som skapar en orytmisk trafiksituation,
Folk blir förbannade på skiten för det upplevs inte skapa en bättre trafiksituation.
Dessutom så spär det på hyckleriet
Det finns ingen som helst bevis eller statistik, som visar att det faktiskt blir färre döda på
grund av dessa skitapparater.
Dödsolyckor längs med en vägsträcka är så slumpartad så det går inte att använda som
argument om man inte jobbar som statistiker på VTI eller som snut för att
argumentera med rädda bilister...
Fartkameror står där för att VV inte kan lösa son uppgift som den ska.
Dvs., Bygga bra och säkra vägar!!
Fartkameror fyller därför aldrig en bra funktion
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Att lusa ner hojen med lampor för att synas bättre är säkert en hyffsat korkad idé och även förbjudet
//J[/QUOTE]
Vad menar du? Jag har monterat två extraljus kopplat till halvljuset och märker tydligt hur bilister
regerar jämfört med utan extraljusen.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Bara som ett inlägg appropå stolliga "lagar":

Arbetsmiljöverket inför nu en lag/förordning om att bärä "varselväst" när man jobbar med röjsåg/motorsåg ifrån första dec!
Detta innebär att ALLA som är ute och sågar i skogen kan bli bötfällda, för att ej bära en Reflexjacka/väst :mad:,varför?

Jo för att nån satt fast i skogen under ett träd under uppröjningen efter stormen Gudrun. 10+ år sen?

(Obs arbete på gårdsplan undantagen):rodnar

Ytterligare en tjänsteman i nån korridor som måste visa att man arbetar.

Lika lätt kommer det komma idiotförslag ifrån nått annat verk som berör Hojåkning.

Nog med gnäll !
:yoparty
Förslag:
Att De korttänkta stollar med GoPro kameror slutar lägga upp sina Bombar Repor ifrån allmän väg på Tuben Lr SH

Och istället behåller dessa inspelningar för eget bruk, Ni kan fortfarande sitta och mysa i soffan ibland
kaffekopparna och återuppleva känslan.

Dessa "Bombar" Filmer kommer att bita sporthojkollektivet i Arschlet för eller senare, Vi Bevisar själva att dessa Trafik/nolltoleransarre har rätt.:död

Så sluta för fan och ge dem mer ammo.

Det är inte så långt bort att nån kvällstidning kommer och sno rubrikerna ifrån "SH-Bladet" rakt av!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag sa att inte att alla kameror är utplacerade pga trafiksäkerhet.
Men de som är det fyller en bra funktion :tummenupp.

Problemet är väl att en försvinnande lite minoritet av kamerorna är utplacerade pga trafiksäkerhet.

Exempel 1: Enligt vad som sägs så är det viktigt att hålla hastigheten på 30 sträckor och vid platser där barn uppehåller sig. Hur många av dagens drygt 1000 kameror sitter vid skolor och liknande eller på 30 sträckor.

Svar: I stort sett inga kameror sitter på platser som man från trafiksäkerhetshåll säger är viktiga. Dvs på 30 sträckor eller vid skolor och liknande.

Exempel 2: Åk mellan Stockholm och Borlänge. Efter den sträckan så finns i storleksordningen 20 kameror utplacerade. Hur många av dessa är placerade på ett sätt som är motiverat av trafiksäkerhetsskäl?

Svar: I stort sett inga. Efter den sträckan så är majoriteten av kamoerorna utplacerade på raksträckor på 90 sträckor och det är i ytterst få fall som det är någon korsning i närheten. Dvs dom är placerade där det är mer sannolikt att man kör lite fortare. Inte för att platsen är farlig. Om jag inte missat någon så är en kamera placerad på en 30 sträcka vid en korsning. En kamera är placerad på en 50 sträcka vid en utfart. Övriga är på 90 sträckor.

Kamerorna placeras ut för att generera pengar till statskassan. Inte primärt för att förhindra olyckor i trafiken. Om så vore så skulle man använda andra tröskelvärden för kamerorna och dom borde stå placerade på andra ställen.
I dagsläget är tröskelvärdet 6 km/h men då blir det så många bilder att dom inte klarar av att ha den aktiv mer än 2-3 minuter/ dygn. Resten av dygnet är det fri fart. Men det stora problemet är nog inte dom som kör 96 på 90 väg. Det vore nog bättre att lägga tröskeln lite högre och ta dom värre syndarna. Kanske lägga gränsen vid 30+ och ha kameran på hela tiden.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
ska dom ha død på hoj åkandet så kan dom
inføra en lag som sæger att man måste ha en gul kycklingdrækt
nær man kør mc. och det gæller alla.
ly4-bigbird.jpg
den här dressen menar jag.
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Att lusa ner hojen med lampor för att synas bättre är säkert en hyffsat korkad idé och även förbjudet men reflexer är nog bra när det är mörkt och dom punkter man tar upp som man kan fundera lite över är följande.....:
Där har du faktiskt fel. Enligt trafikförordningen får faktisk motorcykel under dagtid ha varselljus tillsammans med halvljus vilket inte bilar får.
Även om vi inte sympatiserar med dem i övrigt så kan vi faktisk tacka MP för det, då de 1996 motionerade för varselljus på hoj.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Motorcyklar-i-trafiken_GK02T532/?text=true

Jag orkade inte leta efter paragrafen i trafikförordningen men ni kan kolla polisens brottskoder för brott mot trafikförordningen här. Sök på varselljus i dokumentet.
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_111003.pdf
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top