Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
kastar mig ut :)

Jag förstår verkligen inte hur fixeringen vid en enda punkt har uppkommit,
detta är ju en befintlig lag som redan finns och som resulterar i följande:
Har du blivit haffad för fyllekörning 10 ggr så kanske bilen beslagtas,
observera kanske...

någon som fortfarande tror att hojen kommer att beslagtas för att
man en gång kör 32 km/h för fort på 90-väg?

För min del så tycker jag att man borde beslagta fordonet
första ggn man åker dit för rattfylla, beslagta och mosa ihop
det till en kub och ställ ut kuberna som konstverk.
(ja jag är bitter på rattfyllon)
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
kastar mig ut :)

Jag förstår verkligen inte hur fixeringen vid en enda punkt har uppkommit,
detta är ju en befintlig lag som redan finns och som resulterar i följande:
Har du blivit haffad för fyllekörning 10 ggr så kanske bilen beslagtas,
observera kanske...

någon som fortfarande tror att hojen kommer att beslagtas för att
man en gång kör 32 km/h för fort på 90-väg?

För min del så tycker jag att man borde beslagta fordonet
första ggn man åker dit för rattfylla, beslagta och mosa ihop
det till en kub och ställ ut kuberna som konstverk.
(ja jag är bitter på rattfyllon)

Jag känner mig helt trygg iaf.


http://www.expressen.se/ledare/121006-satt-stopp-for-amatordomarna/
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Sådär ja. Nu har man köpt sig ett sexpack nödraketer och en påse popcorn, så nu är jag redo för kvällens inlägg! :tummenupp

1. Körkortslösa förare behöver ej vara dåliga förare. Vågar fasen inte räkna bort dom som kör på tävlingslicens.
2. Vad som räknas som extremt är nog upp till åskådarna.
3. Tror mer på att detta är ett storstadsproblem än för oss på landsbygd.

Men att ta hojen från en påtänd tjomme som brassar runt på en gångväg i 150 låter som en bra idé. Frågan är ju hur dom ska få stopp på fanskapet!
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Frågade en av våra lokala konstaplar här uppe vad han tyckte och tänkte. Han sa att det skulle vara bra att stoppa ratt/styronyktra, men han såg ingen lösning i att ta fordon kors och tvärs då problemen sitter djupare än så.
Sen när det gällde hastighetsöverträdelserna så var det mer en ryckning på axlarna och Vem Bryr Sig?
Finns fler brott som har högre prio än det, och om de inte hinner med dom, så tänker dom inte jaga runt efter någon som har "kul" (citat) :hihi
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Mycket klokt sagt! :rock
Som jag uppfattar detta om hastigheten, har man valt den nivå som normalt leder till återkallande av körkortet (just nu 30 km/h på landsvägen). Om SMC skulle välja att försvara sådan överträdelse med "klart grabbarna ska få kruta på lite" gör de ju hela mc-kollektivet till 1-procentare (=väljer själva vilka lagar vi vill lyda) och då blir vi fredlösa, utan påverkan, utan rätten att tas på allvar.

Grunden i vårt agerande som motorcyklister kan inte vara annan än att vi också ska lyda svensk lag - även om det inte passar alla.
 

Raderad medlem 51742

Guest

Känns som att det här med fokus på MC och hastigheter bara har börjat... Myndighet efter myndighet plockar fram "fakta", media hänger på och allmänheten som redan retar sig på motorcyklister får ytterligare bränsle på elden och kan alltid med "fakta" i ryggen slänga fram argumentet "jo, men ni motorcyklister kör ju alltid för fort".

Nästa steg är så klart att det börjar ställas krav på att politikerna skall vidta åtgärder. Nu har de skapat sig en verktygslåda med diverse statistik, mål och förslag. Tyvärr tror jag inte det kommer stanna vid krav på beslagtagning vid "extremt beteende". Tror vi får räkna med fler förslag som successivt begränsar vår frihet. Motorcyklister är samtidigt en grupp som det är ganska lätt att ge sig på, i och med att vi utgör en minoritet och kan alltid beskyllas för att vara själva problemet.

Vi har en organisation (SMC) som gör vad de kan för att påverka lagstiftarna, genom att bl.a. lyfta fram en mer nyanserad bild av olycksstatistiken, genom att visa på hur brister i vägmiljön och hos andra trafikanter spelar in, genom att visa på att många av olyckorna beror på en minoritet med "extremt beteende" och genom att bedriva fortbildning via SMC School för att minska risken för olyckor som beror på förarmisstag m.m.

Men... SMC får det förmodligen väldigt motigt när deras motpart nyss sett ett youtubeklipp med tillhörande moralpaniksrubrik på Aftonbladet där någon försökt sätta nytt hastighetsrekord på favoritvägen, eller där motparten minns den där gången då han blev omkörd av tre hojar på bakhjulet, eller när han satte eftermiddagskaffet i halsen då ett gäng ylande radfyror passerade på den lilla vägen utanför sommarstället.

Problemet är att hur mycket fakta och bra argument vi än kan plocka fram är det väldigt svårt att få en förståelse från allmänheten för detta, då det handlar om känslor och upplevelser. Vi kan tycka att folk har fel, att de är dumma i huvudet osv, men det hjälper inte. De kommer fortfarande att tycka vad de tycker och snarare bli än mer stärkta i sin uppfattning och det kommer inte direkt hjälpa oss i debatten. Enda sättet tror jag är att jobba med våra egna attityder och försöka visa mer hänsyn.

Att köra hoj är för de flesta ett nöje som innebär att vi ofta ligger över hastighetsgränserna. Det är detta vi vill fortsätta kunna göra, vid rätt tillfällen, men finns det kanske något vi kan göra för att visa hänsyn? Kanske ta det lugnt i tättbebyggt område, sakta ner rejält så vi inte skrämmer cyklister, hundar, fotgängare m.fl., köra om på ett "snyggt" sätt osv... Kort sagt, att välja rätt tillfällen vi kör inspirerat så att vi inte stör eller skapar onödiga risker för andra och att försöka köra som föredömen när vi befinner oss i trafiksituationer bland andra där vi riskerar att dra på oss dålig uppmärksamhet.

Vi har nått väldigt långt med att få ner olyckorna, skapa säkrare och bättre utbildade förare osv, men för att bli accepterade i allmänhetens ögon tror jag attitydfrågan blir viktig. Visst, vi kan tycka att "allmänheten har fel", skita i allt och köra på som vanligt osv, men då tror jag heller inte man skall bli allt för förvånad när det börjar dyka upp fler och fler förslag som begränsar den lilla frihet vi faktiskt har. För det är väl det MC-åkning handlar om - frihet...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Som jag uppfattar detta om hastigheten, har man valt den nivå som normalt leder till återkallande av körkortet (just nu 30 km/h på landsvägen). Om SMC skulle välja att försvara sådan överträdelse med "klart grabbarna ska få kruta på lite" gör de ju hela mc-kollektivet till 1-procentare (=väljer själva vilka lagar vi vill lyda) och då blir vi fredlösa, utan påverkan, utan rätten att tas på allvar.

Grunden i vårt agerande som motorcyklister kan inte vara annan än att vi också ska lyda svensk lag - även om det inte passar alla.

Naturligtvis ska SMC inte uppmuntra till att vi bryter mot lagen. Men de kan propagera för att gränsen för Extremt beteende vid fortkörning inte är en hastighetsrelaterad *förseelse*.

En överträdelse med upp till 30 km/h är också brottsligt men överträdelser däröver går INTE automatiskt till åklagare förrän efter 50+

Wikipedia - Fortkörning

Straffen för fortkörning ändras ibland, från den 1 oktober 2006 gäller följande skalor

Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120-väg:

1-10 km/h över hastighetsgränsen 1 500 kronor
11-15 km/h över hastighetsgränsen 2 000 kr
16-20 km/h över hastighetsgränsen 2 400 kr
21-25 km/h över hastighetsgränsen 2 800 kr
26-30 km/h över hastighetsgränsen 3 200 kr
31-35 km/h över hastighetsgränsen 3 600 kr
36-40 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr
41-50 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr

Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet att tillfälligt dras in. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat. Det innebär att körkortet kan dras in av polis på platsen utan rättegång under förutsättning att brottet erkänns. Trots att det inte räknas som straff anses det mer kännbart än bötesstraffet. Yrkesförare kan förlora sitt arbete (om de har vikariat) eller tvingas till tjänstledighet under perioden.

Brottet Grov vårdslöshet, som det kan följa fängelsestraff på, är dessutom inte direkt hastighetsrelaterat.

Lawline - Preskribtionstid för fortkörning

Var gränsen för grov vårdslöshet i trafik går är inte knutet till några i hastighet uppställda gränser, utan för bedömas utifrån omständigheterna i det aktuella fallet, väglag, siktförhållanden etc.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
OK !
Jag funderar kring det lite oxå...
Varför är det så jäkla viktigt och som jag uppfattar medieintresset att just trafikdöden ska bekämpas till den milda grad att diskussionen blir och resultatet blir så snedvridet..

Varför hör man ingen Nollvision och förbudstalibanerna tiger tyst då:
ca 1400 människor väljer att begå självmord.
Eller ca 7000 dör av rökning
Eller att över 50% av Sveriges hela sjukvårdsräkning är Alkoholrelaterat..

Det patetiska är hur dom som skriver inlägg.
politiker,VV med flera behandlar statistiken
helt efter eget behag för att visa hur bra deras åsikt är istället för att titta på
Vad som egentligen har hänt!!
Om vi nu vill ha mindre trafikdöda så ska vi göra säkrare vägar.
Inte sätta upp flera kameror.

Alla dom trafikolyckor som vi läser om är skapade av individer som
uppnått sin inkompetensnivå med råge och med taskig talang förolyckats.
Helt enkelt för att dom inte anpassat sin körning efter rådande förhållandet.

Om vi plockar bort alla som har förolyckats under ett år i trafiken som kan relateras till
Nyckter skötsam inte vållande på grund av egen inkompetens så är det en
handfull mängd skulle jag tro.

Men det är ju naturligtvis inte bra för statistiken för hastighetstalibanerna..:=//

Tycker Roffe :gnissla
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, finns en egen tråd där den nya rapporten diskuteras .

...Mycket bra slutsatser!...

Det ligger naturligtvis en del i vad Du säger, Roffe. Men i demokratins namn har våra representanter parlamentariskt antagit nollvisionen, det är bara att gilla läget till dess annat sägs. Och då vi sticker ut så otroligt när det gäller höga hastigheter är det också därför vi får finna oss i åtgärder. Rökning, självmord etc hanteras av andra organisationer, och visst bekämpas väl även de dödstalen, bl a med prisvapnet?

Att vi syns så förbaskat, både på Youtube och när vi pangar om folk i dubbla hastigheten lär ju inte göra saken bättre, rökningen är ju mer diskret (särskilt efter förbudet i offentliga sammanhang). Vi lägger ju därmed rätt fina krokben för oss själva. Det börjar kanske vara hög tid att sopa framför vår egen dörr, drömmen vore ju att vi själva fick ner talen innan myndigheterna hunnit reagera allt för våldsamt.

OK !
Jag funderar kring det lite oxå...
Varför är det så jäkla viktigt och som jag uppfattar medieintresset att just trafikdöden ska bekämpas till den milda grad att diskussionen blir och resultatet blir så snedvridet...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men - pekar inte min länkning på VTI-tråden? Så funkar det i alla fall på min burk:3freak

Jag tänkte bara att VTI-prylen och Hell:s länk till DN lämpligen diskuterades på ett ställe. Men jag har haft fel förr...:)

Du länkar alltså tillbaka upp i samma tråd och anger det som en ny tråd? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att vi syns så förbaskat, både på Youtube och när vi pangar om folk i dubbla hastigheten lär ju inte göra saken bättre, rökningen är ju mer diskret (särskilt efter förbudet i offentliga sammanhang). Vi lägger ju därmed rätt fina krokben för oss själva. Det börjar kanske vara hög tid att sopa framför vår egen dörr, drömmen vore ju att vi själva fick ner talen innan myndigheterna hunnit reagera allt för våldsamt.

Man ska inte underskatta videoklippen som sprids på nätet hur de de påverkar allmänhetens syn på oss som mc-kollektiv men frågan är hur mycket man kan påverka nationellt eller ens i ett europeiskt perspektiv. När man påpekar filmerna får man inte glömma att många av de videoklipp som sprids på nätet är producerade i andra länder och media inte har en helt oskyldig del i det hela i att leta upp och distribuera dumheterna. För inte så många veckor sedan visade t ex Expressen ett videoklipp där någon körde ifrån polisen i en Porsche i Australien i vad man verkligen kan betrakta som vansinneskörning i dess rätta bemärkelse. Frågan är vad det har för vad det nu hade för nyhetsvärde i vårt land egentligen. Att man spred den på Expressen var nog ren underhållning egentligen. I mediabruset gör man allt för att synas och kvalitén på det som publiceras blir allt sämre.

Tjuv och polisjakter fascinerar många människor och kommer göra för all framtid. Även sådana som aldrig skulle få för sig att själv försöka köra ifrån polisen om de upptäcktes göra något olagligt. Att påstå något annat vore ren självförnekelse.

Den här filmen har säkert tjänat som förlaga och inspiration för många efterföljande produktioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/C'était_un_rendez-vous

Tack vare internet är det väldigt lätt att filma och distribuera den typen av material till skillnad från när det begav sig. Jag tror inget lagstiftare gör när det gäller trafikregler och skärpa straff kan få bort den här typen av produktioner och censur på nätet är nog ingen politiker med självbevarelsedrift tokig nog att försöka driva igenom. Någonstans känns allt det här bara som ett spel för gallerierna. Risken att åka dit för extremt beteende är så gott som mikroskopisk. Inte ens med material filmat av förarna själva är risken att bli fälld i någon domstol särskilt hög.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top