Känns som att det här med fokus på MC och hastigheter bara har börjat... Myndighet efter myndighet plockar fram "fakta", media hänger på och allmänheten som redan retar sig på motorcyklister får ytterligare bränsle på elden och kan alltid med "fakta" i ryggen slänga fram argumentet "jo, men ni motorcyklister kör ju alltid för fort".
Nästa steg är så klart att det börjar ställas krav på att politikerna skall vidta åtgärder. Nu har de skapat sig en verktygslåda med diverse statistik, mål och förslag. Tyvärr tror jag inte det kommer stanna vid krav på beslagtagning vid "extremt beteende". Tror vi får räkna med fler förslag som successivt begränsar vår frihet. Motorcyklister är samtidigt en grupp som det är ganska lätt att ge sig på, i och med att vi utgör en minoritet och kan alltid beskyllas för att vara själva problemet.
Vi har en organisation (SMC) som gör vad de kan för att påverka lagstiftarna, genom att bl.a. lyfta fram en mer nyanserad bild av olycksstatistiken, genom att visa på hur brister i vägmiljön och hos andra trafikanter spelar in, genom att visa på att många av olyckorna beror på en minoritet med "extremt beteende" och genom att bedriva fortbildning via SMC School för att minska risken för olyckor som beror på förarmisstag m.m.
Men... SMC får det förmodligen väldigt motigt när deras motpart nyss sett ett youtubeklipp med tillhörande moralpaniksrubrik på Aftonbladet där någon försökt sätta nytt hastighetsrekord på favoritvägen, eller där motparten minns den där gången då han blev omkörd av tre hojar på bakhjulet, eller när han satte eftermiddagskaffet i halsen då ett gäng ylande radfyror passerade på den lilla vägen utanför sommarstället.
Problemet är att hur mycket fakta och bra argument vi än kan plocka fram är det väldigt svårt att få en förståelse från allmänheten för detta, då det handlar om känslor och upplevelser. Vi kan tycka att folk har fel, att de är dumma i huvudet osv, men det hjälper inte. De kommer fortfarande att tycka vad de tycker och snarare bli än mer stärkta i sin uppfattning och det kommer inte direkt hjälpa oss i debatten. Enda sättet tror jag är att jobba med våra egna attityder och försöka visa mer hänsyn.
Att köra hoj är för de flesta ett nöje som innebär att vi ofta ligger över hastighetsgränserna. Det är detta vi vill fortsätta kunna göra, vid rätt tillfällen, men finns det kanske något vi kan göra för att visa hänsyn? Kanske ta det lugnt i tättbebyggt område, sakta ner rejält så vi inte skrämmer cyklister, hundar, fotgängare m.fl., köra om på ett "snyggt" sätt osv... Kort sagt, att välja rätt tillfällen vi kör inspirerat så att vi inte stör eller skapar onödiga risker för andra och att försöka köra som föredömen när vi befinner oss i trafiksituationer bland andra där vi riskerar att dra på oss dålig uppmärksamhet.
Vi har nått väldigt långt med att få ner olyckorna, skapa säkrare och bättre utbildade förare osv, men för att bli accepterade i allmänhetens ögon tror jag attitydfrågan blir viktig. Visst, vi kan tycka att "allmänheten har fel", skita i allt och köra på som vanligt osv, men då tror jag heller inte man skall bli allt för förvånad när det börjar dyka upp fler och fler förslag som begränsar den lilla frihet vi faktiskt har. För det är väl det MC-åkning handlar om - frihet...