Masen, Du har rätt i att människor definierar "extremt" på olika sätt, jag har själv cyklat ofrivilligt och håller noga koll på farthållaren numera. Så visst hjälper hot om sanktioner
Men - Du är nog väl insatt i vad vårdslöshet innebär när det gäller hastighetsöverträdelser? Skulle Du verkligen fortsätta att köra warp speed på allmän väg om Du blivit dömd ett par gånger tidigare? Jag skulle det inte?
Men det är klart, det finns andra metoder för myndigheterna om problemet fortsätter, bl a m h a satellittekniken...
Skrivningen bör nyanseras, där är vi överens. Personligen anser jag begreppet vårdslöshet betydligt mer smakligt när det gäller definitionen. Att statistiken kallar >30 km/h mycket över gällande hastighetsgräns, det får vi nog leva med, då omständigheter inte kan beaktas på samma sätt ur statistisk synpunkt.
QUOTE]
Jag slutade köra mc på väg för att det var en jäkla massa förare i bil som ett flertal ggr gjorde vänstersväng och körde ut precis framför mig i korsningar och en rad andra farliga saker som jag blev utsatt för av bilister!
Att jag ofta körde, vad tom jag i efterhand kan tycka var extremt fort, gjorde inte deras handlande rätt när dom hade fri sikt etc. Fler ggr körde jag tom lagligt.
Vad som också borde diskuteras (och som är mycket viktigare enligt mig) är alla 70-80 + ute i trafiken som varken ser eller kan köra bil och varken läkare eller andra vågar ta ifrån dom körkortet. Min far är 72 år och enligt mig körduglig men att han inte fått en enda uppfrächning/uppdatering/prov sedan 60-talet är ju helt sjukt enligt mig!
Hur många mc förare kör ihjäl andra varje år? Hur många gånger är det mc föraren som är vållande i krock med bil? Där kommer det några intressanta och riktigt viktiga frågor. Jag anser att när en gubbe kör ut på motorvägen och kör mot trafiken är ett EXTREMT BETEENDE.
Att ligga 5 meter bakom en bil i 90 km/h är mycket farligare enlig mig än att köra 121 km/h på en 90 väg med viltstängsel och utan annan trafik!
Hur mycket fokuserar myndigheter och Polis här (nu menar jag inte teoretiskt utan praktiskt)...
Att singelolyckor uppstår kommer vi aldrig få bort. Men det drabbar föraren (och familjen) hårdast, inte någon annan dom kör ihjäl. Men när bilförare som inte kan köra bil (finns skrämmande många!) kör ihjäl en motorcyklist det verkar inte diskuteras om att ta av dem bil och körkort?
FEL FOKUS I DEBATTEN! DET ÄR INTE 30+ km/h vi ska straffa hårdast!
Knarkare/tjuvar och helt talanglösa förare borde det vara större fokus på!
(Jag säger inte att detta är SMCs fel men jag tycker debatten är fel fokuserad och snedvriden)
Last edited: