Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Masen, Du har rätt i att människor definierar "extremt" på olika sätt, jag har själv cyklat ofrivilligt och håller noga koll på farthållaren numera. Så visst hjälper hot om sanktioner:)

Men - Du är nog väl insatt i vad vårdslöshet innebär när det gäller hastighetsöverträdelser? Skulle Du verkligen fortsätta att köra warp speed på allmän väg om Du blivit dömd ett par gånger tidigare? Jag skulle det inte?

Men det är klart, det finns andra metoder för myndigheterna om problemet fortsätter, bl a m h a satellittekniken...

Skrivningen bör nyanseras, där är vi överens. Personligen anser jag begreppet vårdslöshet betydligt mer smakligt när det gäller definitionen. Att statistiken kallar >30 km/h mycket över gällande hastighetsgräns, det får vi nog leva med, då omständigheter inte kan beaktas på samma sätt ur statistisk synpunkt.
QUOTE]

Jag slutade köra mc på väg för att det var en jäkla massa förare i bil som ett flertal ggr gjorde vänstersväng och körde ut precis framför mig i korsningar och en rad andra farliga saker som jag blev utsatt för av bilister!
Att jag ofta körde, vad tom jag i efterhand kan tycka var extremt fort, gjorde inte deras handlande rätt när dom hade fri sikt etc. Fler ggr körde jag tom lagligt.
Vad som också borde diskuteras (och som är mycket viktigare enligt mig) är alla 70-80 + ute i trafiken som varken ser eller kan köra bil och varken läkare eller andra vågar ta ifrån dom körkortet. Min far är 72 år och enligt mig körduglig men att han inte fått en enda uppfrächning/uppdatering/prov sedan 60-talet är ju helt sjukt enligt mig!
Hur många mc förare kör ihjäl andra varje år? Hur många gånger är det mc föraren som är vållande i krock med bil? Där kommer det några intressanta och riktigt viktiga frågor. Jag anser att när en gubbe kör ut på motorvägen och kör mot trafiken är ett EXTREMT BETEENDE.
Att ligga 5 meter bakom en bil i 90 km/h är mycket farligare enlig mig än att köra 121 km/h på en 90 väg med viltstängsel och utan annan trafik!
Hur mycket fokuserar myndigheter och Polis här (nu menar jag inte teoretiskt utan praktiskt)...

Att singelolyckor uppstår kommer vi aldrig få bort. Men det drabbar föraren (och familjen) hårdast, inte någon annan dom kör ihjäl. Men när bilförare som inte kan köra bil (finns skrämmande många!) kör ihjäl en motorcyklist det verkar inte diskuteras om att ta av dem bil och körkort?
FEL FOKUS I DEBATTEN! DET ÄR INTE 30+ km/h vi ska straffa hårdast!
Knarkare/tjuvar och helt talanglösa förare borde det vara större fokus på!

(Jag säger inte att detta är SMCs fel men jag tycker debatten är fel fokuserad och snedvriden)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Henrik, Du missförstod mig. Jag VET att olyckor som bedöms bero på självmord är uteslutna ur den nuvarande statistiken och att man kompenserat de tidigare åren vid jämförelserna (t ex räknat bort de motsvarande andel uppskattade självmord ur statistiken, möjligen har man gått igenom de gamla rapporterna igen), däremot vet jag inte vilken metod som använts.

Men enligt mitt minne hittar Du mer information på Trafikverkets webbplats.

Det innebär att de nedgångar som diskuteras SKA vara relevanta, d v s äpplen och äpplen...

Nej, lagen ska gälla oavsett fordonsslag. MC särbehandlas varken positivt eller negativt.
Ok, då är den stora negången av antalet dödade i trafiken enbart en papperprodukt då, en som samtidigt berättigar fortsatta inskränkningar då "det ger ju resultat!"...

Ang. småskoletipset sååå....
Är det ens möjligt för en myndighet att utesluta andra grupper trafikanter om de påvisas att det är samma beteende där?...

Mjo, men nu talar Du mot Dig själv. I första inlägget ville Du att SMC skulle jobba för ALLA motorcyklister. Nu vill Du styra bort delar av vad många touring- och glidarklubbar tycker är viktiga frågor. SMC lägger oerhört fokus på School och utbildning, det är inte orimligt att delar av engagemanget även läggs på våra kamrater på andra hojtyper.

Enade vi stå...
Jo det som gör mig förbannad är att det är inte hojen som försäkrar utan det är jag som kör. Och,,, sen är det nått som kallas för klantighet som inte kostar nånting.
Fler saker som retar mig finns på repertoaren,,, reflexväst, sicksack-körning med hoj är saker som SMC tror är viktiga frågor.

VBK, detta har Du och jag argumenterat kring i tjogtals inlägg. Du ändrar Dig inte oavsett vad jag säger, jag har utmanat Dig att visa det första fall där en hoj beslagtas från en MC-åkare som inte gjort sig skyldig till annat brott än fortkörning vid ett eller för all del enstaka tillfällen. Då kommer jag att ge Dig rätt, inte förr. Och får väl käka mackan med hull och hår...

Så - vi kommer nog inte längre här:)
...Sitter det 2 bittra konstaplar i åklagarbåset som yppar vårdslöshet/extremt så kommer den åtalade att få käka en så stor bajsmacka så du anar inte.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Henrik, Du missförstod mig. Jag VET att olyckor som bedöms bero på självmord är uteslutna ur den nuvarande statistiken och att man kompenserat de tidigare åren vid jämförelserna (t ex räknat bort de motsvarande andel uppskattade självmord ur statistiken, möjligen har man gått igenom de gamla rapporterna igen), däremot vet jag inte vilken metod som använts.

Men enligt mitt minne hittar Du mer information på Trafikverkets webbplats.

Det innebär att de nedgångar som diskuteras SKA vara relevanta, d v s äpplen och äpplen...

Nej, lagen ska gälla oavsett fordonsslag. MC särbehandlas varken positivt eller negativt.


Mjo, men nu talar Du mot Dig själv. I första inlägget ville Du att SMC skulle jobba för ALLA motorcyklister. Nu vill Du styra bort delar av vad många touring- och glidarklubbar tycker är viktiga frågor. SMC lägger oerhört fokus på School och utbildning, det är inte orimligt att delar av engagemanget även läggs på våra kamrater på andra hojtyper.

Enade vi stå...


VBK, detta har Du och jag argumenterat kring i tjogtals inlägg. Du ändrar Dig inte oavsett vad jag säger, jag har utmanat Dig att visa det första fall där en hoj beslagtas från en MC-åkare som inte gjort sig skyldig till annat brott än fortkörning vid ett eller för all del enstaka tillfällen. Då kommer jag att ge Dig rätt, inte förr. Och får väl käka mackan med hull och hår...

Så - vi kommer nog inte längre här:)

Du ger väl inte upp på en förtappad själ???!!!!
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Detta står i MC och Mopedstrategi från Trafikverket m.fl.

Exempel på åtgärder som genomförs inom området:

  • SMC har definierat extremt beteende.
  • Trafikverket har tagit fram inledande olycks- fakta på området.
  • SMC har gått ut med debattartiklar, pressmed- delanden och lyft frågan i olika forum där den diskuteras livligt.
  • Försäkringsbolagen. Vid grov vårdslöshet kan trafikskadeersättningen jämkas (minskas). Även skador på motorcykeln (vagnskade- försäkringen) kan minskas eller helt utgå vid extremt beteende som hög hastighet eller att föraren inte var nykter.
  • Polisen utför kontroller.

Så går vi vidare:

  • Detta är en grupp som på många sätt väljer att ställa sig vid sidan av lagen. Problematiken med extremt beteende handlar om attityder och normer hos en eller flera undergrupper av motorcyklister. De behöver kartläggas och beskrivas för att man senare ska kunna formulera tänkbara åtgärdsstrategier.
  • Fakta om extremt beteende och konsekvenser för mc-försäkringen behöver synliggöras, både bland motorcyklister och anhöriga. Anhöriga är oftare ägare till motorcykeln i olyckorna med extremt beteende, (9 % jämfört med 3 % för övriga).
  • Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöver- trädelser) som vid olovlig körning och rattfyl- leri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjlig- heten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.


Exteremt beteende förekommer i 50-70 procent i dödsolyckorna med motorcycklar. (Här gillar jag verkligen att trafikverket m.fl. släpper en rapport/publikation som lyckats få in två STORA stavfel i en rubrik.)

  • 1. Olovlig körning: Föraren har ingen behörighet
    för att köra motorcykel. Förare har antingen aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel, eller så är körkortet återkallat. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresente- rade. Gruppens andel är 25 procent av alla omkomna 2005–2010.
  • 2. Körning i påverkat tillstånd: Föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Gruppens andel är 26 procent av alla omkomna 2005–2010. Gruppen korrelerar starkt med olovlig körning, eftersom 60 procent av de om- komna som saknade A-behörighet var påverkade.
  • 3. Aggressiv körning: Föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om bakhjulskörning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är 2–3 procent av alla omkomna men korrelerar starkt med gruppen med mycket hög hastighet.
  • 4. Mycket hög hastighet: Föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/tim eller mer för fort. Gruppens andel är 37 procent av alla omkomna 2009–2011.



En rapport som jag håller med om i mångt och mycket, MEN det rödmarkerade sparkar jag rakt bakut mot. Om jag kör en fin kurvig väg (70) med min gamla caféracer i 110, då är jag extrem i rapportens hänseende. Eller om jag tourar E4 en tidig morgon då det inte är en kotte ute och kör och jag kommer upp i 150 så är jag extrem per definition enligt rapporten. Det spelar ingen roll vad Jesper och andra SMC-representanter säger och tycker här på forumet. Rapporten är fortfarande det som lägger grunden.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Håller med till 100%!:fakta

Detta står i MC och Mopedstrategi från Trafikverket m.fl.

Exempel på åtgärder som genomförs inom området:

  • SMC har definierat extremt beteende.
  • Trafikverket har tagit fram inledande olycks- fakta på området.
  • SMC har gått ut med debattartiklar, pressmed- delanden och lyft frågan i olika forum där den diskuteras livligt.
  • Försäkringsbolagen. Vid grov vårdslöshet kan trafikskadeersättningen jämkas (minskas). Även skador på motorcykeln (vagnskade- försäkringen) kan minskas eller helt utgå vid extremt beteende som hög hastighet eller att föraren inte var nykter.
  • Polisen utför kontroller.

Så går vi vidare:

  • Detta är en grupp som på många sätt väljer att ställa sig vid sidan av lagen. Problematiken med extremt beteende handlar om attityder och normer hos en eller flera undergrupper av motorcyklister. De behöver kartläggas och beskrivas för att man senare ska kunna formulera tänkbara åtgärdsstrategier.
  • Fakta om extremt beteende och konsekvenser för mc-försäkringen behöver synliggöras, både bland motorcyklister och anhöriga. Anhöriga är oftare ägare till motorcykeln i olyckorna med extremt beteende, (9 % jämfört med 3 % för övriga).
  • Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöver- trädelser) som vid olovlig körning och rattfyl- leri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjlig- heten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.


Exteremt beteende förekommer i 50-70 procent i dödsolyckorna med motorcycklar. (Här gillar jag verkligen att trafikverket m.fl. släpper en rapport/publikation som lyckats få in två STORA stavfel i en rubrik.)

  • 1. Olovlig körning: Föraren har ingen behörighet
    för att köra motorcykel. Förare har antingen aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel, eller så är körkortet återkallat. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresente- rade. Gruppens andel är 25 procent av alla omkomna 2005–2010.
  • 2. Körning i påverkat tillstånd: Föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Gruppens andel är 26 procent av alla omkomna 2005–2010. Gruppen korrelerar starkt med olovlig körning, eftersom 60 procent av de om- komna som saknade A-behörighet var påverkade.
  • 3. Aggressiv körning: Föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om bakhjulskörning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är 2–3 procent av alla omkomna men korrelerar starkt med gruppen med mycket hög hastighet.
  • 4. Mycket hög hastighet: Föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/tim eller mer för fort. Gruppens andel är 37 procent av alla omkomna 2009–2011.



En rapport som jag håller med om i mångt och mycket, MEN det rödmarkerade sparkar jag rakt bakut mot. Om jag kör en fin kurvig väg (70) med min gamla caféracer i 110, då är jag extrem i rapportens hänseende. Eller om jag tourar E4 en tidig morgon då det inte är en kotte ute och kör och jag kommer upp i 150 så är jag extrem per definition enligt rapporten. Det spelar ingen roll vad Jesper och andra SMC-representanter säger och tycker här på forumet. Rapporten är fortfarande det som lägger grunden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Masen - snälla, läs strategin, skumma igenom statistiken så hittar Du precis all info kring de olyckor som sker i möten och korsningar också. Det bär mig emot att länka till egna inlägg men i denna post finns några av diagrammen med mina egna reflektioner.

Bra insikt om Din egen fart vid den tiden... Ett fel blir ju inte mindre bara för att andra också gör fel...

Det är bara här, på Sporthoj, som fokus ligger på en text om "+30 km/h". Tyvärr skedde, om jag förstått det rätt, de flesta endast-hastighetsrelaterade dödsolyckorna i långt högre hastigheter än bara 30-40 km/h för fort... I de flesta andra media (gör gärna google-sökning) diskuteras de andra delarna - körkortslösa, stulna/lånade hojar, drogpåverkan etc...

Visst, det finns även andra områden för andra organisationer att jobba med. Men att t ex 7 av 10 förare som dog i hastighetsrelaterade olyckor satt på en sporthoj, det är magstarkt att försöka snacka sig undan...

Låt oss sopa rent framför vår egen dörr, det brukar bli bäst så, eller? :)
...Jag slutade köra mc på väg för att det var en jäkla massa förare i bil som ett flertal ggr gjorde vänstersväng och körde ut precis framför mig i korsningar och en rad andra farliga saker som jag blev utsatt för av bilister!
Att jag ofta körde (vad tom jag i efterhand kan tycka) var extremt fort gjorde inte deras handlande rätt när dom hade fri sikt etc. Fler ggr körde jag tom lagligt.
Vad som också borde diskuteras (och som är mycket viktigare enligt mig) är alla 70-80 + ute i trafiken som varken ser eller kan köra bil och varken läkare eller andra vågar ta ifrån dom körkortet. Min far är 72 år och enligt mig körduglig men att han inte fått en enda uppfrächning/uppdatering/prov sedan 60-talet är ju helt sjukt enligt mig...
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Masen - snälla, läs strategin, skumma igenom statistiken så hittar Du precis all info kring de olyckor som sker i möten och korsningar också. Det bär mig emot att länka till egna inlägg men i denna post finns några av diagrammen med mina egna reflektioner.

Bra insikt om Din egen fart vid den tiden... Ett fel blir ju inte mindre bara för att andra också gör fel...

Det är bara här, på Sporthoj, som fokus ligger på en text om "+30 km/h". Tyvärr skedde, om jag förstått det rätt, de flesta endast-hastighetsrelaterade dödsolyckorna i långt högre hastigheter än bara 30-40 km/h för fort... I de flesta andra media (gör gärna google-sökning) diskuteras de andra delarna - körkortslösa, stulna/lånade hojar, drogpåverkan etc...

Visst, det finns även andra områden för andra organisationer att jobba med. Men att t ex 7 av 10 förare som dog i hastighetsrelaterade olyckor satt på en sporthoj, det är magstarkt att försöka snacka sig undan...

Låt oss sopa rent framför vår egen dörr, det brukar bli bäst så, eller? :)

Jo visst skall vi fokusera på det vi håller på med där är jag enig.
Men när de flesta olyckor där ANDRA blir drabbade inte är motorcyklistens fel (om man nu inte direkt tycker att 1 km/h hastighetsöverträdelse rättfärdigar vilket beteende som helst av medtrafikanter) är största problemet (enligt mig för då skadar ju motorcyklisten andra) tycker jag man kan lägga över ett visst fokus...
Att köra ihjäl sig själv är ju beklagligt men att köra ihjäl andra är i mitt tycke EXTREMT mycker värre!

Du får gärna länka så mycket du orkar/kan/vill för jag varken orkar eller vill sätta mig in i allt innan jag tycker att debatten/formuleringarna är ens i närheten av bra. Det har nog framgått vilken del jag vänder mig emot.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Aldrig! Men jag är för gammal, torr och gisten för att hinna urholka stenen...
Du ger väl inte upp på en förtappad själ???!!!!

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - jag tycker inte man ska blanda brott och förelägganden på detta sätt, förseelserna står inte i paritet med varandra. Min personliga uppfattning är att delen om extrem fart i varje fall borde knytas mot begreppet vårdslöshet i trafik.
...En rapport som jag håller med om i mångt och mycket, MEN det rödmarkerade sparkar jag rakt bakut mot. Om jag kör en fin kurvig väg (70) med min gamla caféracer i 110, då är jag extrem i rapportens hänseende. Eller om jag tourar E4 en tidig morgon då det inte är en kotte ute och kör och jag kommer upp i 150 så är jag extrem per definition enligt rapporten. Det spelar ingen roll vad Jesper och andra SMC-representanter säger och tycker här på forumet. Rapporten är fortfarande det som lägger grunden.

Ptjaa, min personliga uppfattning framgår ovan och så även Din. Men Du kanske kan ha viss förståelse för att det blir lite tungt att försvara påståenden som kanske inte stämmer bara för att folk inte orkar eller vill sätta sig in i det som diskuteras?
...Du får gärna länka så mycket du orkar/kan/vill för jag varken orkar eller vill sätta mig in i allt innan jag tycker att debatten/formuleringarna är ens i närheten av bra. Det har nog framgått vilken del jag vänder mig emot.
 
Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Är tur att detta är ett storstadsfenomen. För här i norr så måste vi hålla en hastighet på mach 1 för att någonsin kunna avlägga dom milen vi har till butiken. :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Aldrig! Men jag har inte tid att urholka stenen...


Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - jag tycker inte man ska blanda brott och förelägganden på detta sätt, förseelserna står inte i paritet med varandra. Min personliga uppfattning är att delen om extrem fart i varje fall borde knytas mot begreppet vårdslöshet i trafik.


Ptjaa, min personliga uppfattning framgår ovan och så även Din. Men Du kanske kan ha viss förståelse för att det blir lite tungt att försvara påståenden som kanske inte stämmer bara för att folk inte orkar eller vill sätta sig in i det som diskuteras?

Haha...

Var ni helt oförberedda på att det skulle komma frågor i detta ärende?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej. Jag tycker debatten är bra. Men det underlättar om inte samma frågor dyker upp gång på gång, då tenderar debatten att stanna av, eller hur?

Personligen finns det saker jag gärna skulle se nyanserat i definitionen av Extremt Beteende. Dansken har visat på att definitionen kommer att ses över. En bra debatt bland medlemmar ger naturligtvis input till det arbetet. Det gillas:tummenupp

Haha...

Var ni helt oförberedda på att det skulle komma frågor i detta ärende?
 

mojja83

Guest
Det spelar ingen roll vad Jesper och andra SMC-representanter säger och tycker här på forumet. Rapporten är fortfarande det som lägger grunden.



Om det inte spelar någon roll vad Jesper och övriga från smc säger och tycker så är det ju ingen ide att diskutera frågan öht?

Jesper har jsvarat rakt ut på frågan om smc´s tycker att det är extremt att färdas 150 km/h på en öde landsväg på landsbygden som är skyltad 70. Hans svar var NEJ vad mer kan vi kräva?
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Absolut, det tycker jag också är en bra länkning men vad du, Jesper, Maria m.fl tycker och säger här, oavsett om du/ni representerar SMC, är irrelevant då beslutsfattarna kommer läsa rapporten och lagstifta/besluta (jag vet att lagen redan finns) utifrån den.

Jag tog körkort för MC i augusti förra året och insåg snabbt att jag ska nog hålla mig från vägarna då jag älskar fart och en hoj har nästan obegränsade resurser av det. Tre dagar efter att jag tog körkortet förflyttade jag mig till banan och körde där. Jag har nämligen självbevarelsedriften att inse att saker kan gå fel och på en hoj är man väldigt oskyddad. Kraschar man i trafiken eller i skogen så finns det i stort sett alltid något att krascha in i, vilket i de flesta fall orsakar dödsfall eller allvarliga skador. Jag kör alltid fort, med bil, mc, båt, vattenskoter, fan jag cyklar som en galning med men jag ser mig inte som vårdslös eller extrem.





Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - jag tycker inte man ska blanda brott och förelägganden på detta sätt, förseelserna står inte i paritet med varandra. Min personliga uppfattning är att delen om extrem fart i varje fall borde knytas mot begreppet vårdslöshet i trafik.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nej. Jag tycker debatten är bra. Men det underlättar om inte samma frågor dyker upp gång på gång, då tenderar debatten att stanna av, eller hur?

Personligen finns det saker jag gärna skulle se nyanserat i definitionen av Extremt Beteende. Dansken har visat på att definitionen kommer att ses över. En bra debatt bland medlemmar ger naturligtvis input till det arbetet. Det gillas:tummenupp

Det är väl nästan bara 30+ formuleringen som diskuteras och har ifrågasatts.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ptjaa, min personliga uppfattning framgår ovan och så även Din. Men Du kanske kan ha viss förståelse för att det blir lite tungt att försvara påståenden som kanske inte stämmer bara för att folk inte orkar eller vill sätta sig in i det som diskuteras?

Förstår jag till 100% och har full respekt för det!
Men är det något som inte stämmer i det jag skrev (som du precis svarade på?)
Om jag har fel så får du gärna rätta mig!
Hatar också när folk har en massa åsikter på felaktiga fakta!
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Precis den erfarenheten har jag med!
Det som står läses av fler och kommunikation i tal är svårare att komma ihåg i alla detaljer/lättare att ignorera...
Absolut, det tycker jag också är en bra länkning men vad du, Jesper, Maria m.fl tycker och säger här, oavsett om du/ni representerar SMC, är irrelevant då beslutsfattarna kommer läsa rapporten och lagstifta/besluta (jag vet att lagen redan finns) utifrån den.

Jag tog körkort för MC i augusti förra året och insåg snabbt att jag ska nog hålla mig från vägarna då jag älskar fart och en hoj har nästan obegränsade resurser av det. Tre dagar efter att jag tog körkortet förflyttade jag mig till banan och körde där. Jag har nämligen självbevarelsedriften att inse att saker kan gå fel och på en hoj är man väldigt oskyddad. Kraschar man i trafiken eller i skogen så finns det i stort sett alltid något att krascha in i, vilket i de flesta fall orsakar dödsfall eller allvarliga skador. Jag kör alltid fort, med bil, mc, båt, vattenskoter, fan jag cyklar som en galning med men jag ser mig inte som vårdslös eller extrem.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jesper och Maria företräder SMC operativt, jag företräder endast mig själv.

Missförstå mig nu rätt, jag tycker Du fattat ett klokt beslut. Men ingen eller få av de förolyckade Sporthojsförarna såg sig förmodligen som extrema, vårdslösa förare, fram till de sista sekunderna av deras liv.

Gå in i minneslunden här på SH ett tag. Bläddra bland olyckorna och läs kommentarerna. Du kommer att finna många omvittnat skickliga och inte mer än normalt oförsiktiga förare där något gått snett, katastrofalt snett. Inte sällan har farten varit rätt rejält för hög.

Så att vi tror att vi har koll klingar lätt i mina öron, för många trådar i lunden bevisar motsatsen. Observera att jag säger vi - det gäller mig personligen också...

Absolut, det tycker jag också är en bra länkning men vad du, Jesper, Maria m.fl tycker och säger här, oavsett om du/ni representerar SMC, är irrelevant då beslutsfattarna kommer läsa rapporten... Jag kör alltid fort, med bil, mc, båt, vattenskoter, fan jag cyklar som en galning med men jag ser mig inte som vårdslös eller extrem.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Japp, och det noteras. Det finns en hel del vettiga åsikter och nu gäller det för Jesper/Maria att sammanställa och värdera argumenten. En koppling mot likvärdiga brott/straffskala kan vara en sådan väg, vad vet jag?
Det är väl nästan bara 30+ formuleringen som diskuteras och har ifrågasatts.

Mmm, när det gäller mötandeolyckor är hojen på fel sida i de flesta fall, i korsningsolyckor är det till övervägande del bilisten som är vållande. Tyvärr körde hojen mycket över hastighetsgränsen i många av de olyckorna.

Exakta siffror och andel av de totala olyckorna finns i länkarna...

Men det är okey, kolla om Du får lite tid över:)

Om jag har fel så får du gärna rätta mig!
Hatar också när folk har en massa åsikter på felaktiga fakta!
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När var du på en sporthojkurs senast? Tycker smc gör väldigt mycket för sporthojarnas fortlevnad och att lära ut ett vettigt brukande av dessa maskiner.

Tack vare smc´s kurser har jag själv blivit än bättre pilot som kör med betydligt större marginaler i vanlig trafik än vad jag skulle gjort utan dessa.

Du har klotat 3 gånger på en säsong genom SMC?

Tänk att jag överlevt 6 säsonger utan en incident utan dessa livsbesparande kurser..
 

mojja83

Guest
Du har klotat 3 gånger på en säsong genom SMC?
Tänk att jag överlevt 6 säsonger utan en incident utan dessa livsbesparande kurser..

1 gång genom med smc.

Hur många bandagar har du varit på och hur har du utvecklats på dessa?
Jag satsar på att bli snabb fort orkar inte åka runt 5 år på hoj för att hamna under 1.20 på åsen t.ex.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top