Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ännu en runda :va

Jag kommer att lämna SMC förmodligen om det inte kommer fakta som säger att de tar alla motorcyklister under sina vingar.
De kan sitta i knä på NTF, Tingwall och amdra gnällspikar.

SMC säg till när ni gör något som är bra för hela MC-kolletivet och inte bara glidarkulturen.

Jag vill inte att SMC likställer mig med hojtjuvar utan körkort.

Tack.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och när blev livet så enkelt att komplicerade frågor kan besvaras med ett enkelt ja eller nej?

I det fall omständigheterna inte utgör grund för vårdslöshet och Du inte har en tidigare historik - Nej!

I det fall det är fjärde gången på kort tid Du åker Dit för extrem fortkörning som utgör vårdslöshet -Ja! Du har uppenbarligen inte lärt av historien och kommer av allt att döma att utgöra en allvarlig risk för Dig själv och Dina medtrafikanter även i framtiden.

Så har jag uppfattat SMC:s nuvarande inställning. Jag stöttar den i nuläget - trafiken är ingen tummelplats för förvuxna barn utan empati för medtrafikanter men med enormt välutvecklade egon.

Till Er som ropar efter mer statistik och inte orkat läsa den förra tråden, läs i alla fall denna länk innan Ni ropar efter mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-MC-och-mopedstrategi-presenteras-idag/

En väldigt enkel fråga vill jag ställa till smc:

Om jag framför min cykel försäkrad,skattad och besiktigad med gällande körkort ska jag riskera att bli av med cykeln om jag susar fram i 140 km/h på en 70 väg där det enda brott jag begått varit att köra för fort?

Ett enkelt ja eller nej räcker som svar för min del så jag kan ta ställning till om det blir fortsatt medlemskap i smc och fortsatt deltagande i era kurser.

Med vänliga hälsningar Mojja!

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En väldigt enkel fråga vill jag ställa till smc:

Om jag framför min cykel försäkrad,skattad och besiktigad med gällande körkort ska jag riskera att bli av med cykeln om jag susar fram i 140 km/h på en 70 väg där det enda brott jag begått varit att köra för fort?

Ett enkelt ja eller nej räcker som svar för min del så jag kan ta ställning till om det blir fortsatt medlemskap i smc och fortsatt deltagande i era kurser.

Med vänliga hälsningar Mojja!

NEJ
---------

Frågan finns sedan länge på ganska hög politisk nivå
ex.; http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ragor/Hastighetskontroll-av-mc-forar_GZ12721/[FONT=Calibri, sans-serif]
- allt hade i princip sin start för ca. 10 år sedan, vart 1 av 3 R1´ttor totalkvadrades årligen. Och sporthojsförare stod för över 60% av alla avlidna.[/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Det var under den period vart SMC klev in i debatten, vart det från politisk håll yttrades om totalt förbud mot effektstärka hojer (sporthojer). Personligen tycker jag SMC har lyckas ganska bra - Idag är det inga som vill förbjuda sporthojer..

Jag har inte strategi dokumentet framför mig - men, någonstans i den mängd av dokument som strategiarbetsgruppen - framgår att just Extremt Beteende är en punkt som ska ses över. Självfallet sku Sverige bli värdens största marknad för begagnade bilar, MC, 4-hjulingar, mopeder, etc., och alla som åkta 30,5 km/t för fort vid nått enstaka tillfälle sku konfiskeras av myndigheterna.

Kanske allt rör sig om att vi själva ska börja att ta ett eget ansvar för vårt beteende bland andra trafikanter. Kanske vi själva kan få vore egna kompisar vi åker med att ha körkort... etc.., detta är inte samma sak som att det inte kan roligt att köra MC.. eller att kan ta ansvar för alla med full jackpot i extremt beteende..

[/FONT]

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Kika på dessa sidor, bl a remissvaret om hastighet eller pressmeddelandet om körkortskostnader och Monzta:

http://www.svmc.se/smc/Pressrum/Pressmeddelanden/
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/

Är det inget där som Du tycker pekar på att SMC arbetar för Dina intressen?

...Jag kommer att lämna SMC förmodligen om det inte kommer fakta som säger att de tar alla motorcyklister under sina vingar...

...Jag vill inte att SMC likställer mig med hojtjuvar utan körkort.

Tack.

Ja, de uppenbara självmorden är idag exkluderade i statistiken som diskuteras. I de beräkningar jag sett, d v s när man jämför med gammal statistik, är redovisningen korrigerad för detta.

Angående filmklipp - argumentet "-men han/hon då??!!" funkade ju sisådär redan i småskolan, tror Du verkligen det skulle ge något i en debatt med Trafikverket? Seriöst?
Först, en fråga.
Maria skriver innan i sitt inlägg att självmord inte är med i statistiken, är de nu bortsorterade självmorden anledningen till den 20% minskningen av döda i trafiken de senaste åren?

Beror det alltså Inte på de livsbefrämjande kamerorna bla. utan bara på att man sorterar bort de som själva avslutar sina liv och vi defakto ligger kvar på samma nivå av döda i trafiken idag som innan?

Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Som jag uppfattar detta om hastigheten, har man valt den nivå som normalt leder till återkallande av körkortet (just nu 30 km/h på landsvägen). Om SMC skulle välja att försvara sådan överträdelse med "klart grabbarna ska få kruta på lite" gör de ju hela mc-kollektivet till 1-procentare (=väljer själva vilka lagar vi vill lyda) och då blir vi fredlösa, utan påverkan, utan rätten att tas på allvar.

Grunden i vårt agerande som motorcyklister kan inte vara annan än att vi också ska lyda svensk lag - även om det inte passar alla.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Kika på dessa sidor, bl a remissvaret om hastighet eller pressmeddelandet om körkortskostnader och Monzta:

http://www.svmc.se/smc/Pressrum/Pressmeddelanden/
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/

Är det inget där som Du tycker pekar på att SMC arbetar för Dina intressen?

Ja, de uppenbara självmorden är idag exkluderade i statistiken som diskuteras. I de beräkningar jag sett, d v s när man jämför med gammal statistik, är redovisningen korrigerad för detta.

Angående filmklipp - argumentet "-men han/hon då??!!" funkade ju sisådär redan i småskolan, tror Du verkligen det skulle ge något i en debatt med Trafikverket? Seriöst?
Kanske på pappret men inte i verkligheten,,,, lyssna på MC-kollektivet och vad som sägs om sporthojar, till och med här på sporthoj kastas det skit på sporthojar.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
En stor del av problematiken är att det heter just EXTREMT BETEENDE.
För alla människor har olika uppfattning om vad just ordet Extremt innehåller. Dessutom har vi olika erfarenheter, upplevelser och preferenser vad gäller de flesta frågor som kan gå under extremt.
En del föräldrar tycker det är EXTREMT att inte barnet ligger på en filt som varnar om barnet slutar andas, vågar inte låta barnen sova i vagnen utan att stå ovanför och vaka över dom, att det är LIVSFARLIGT att klättra i träd för barnen etc.
Jag tycker inte att det är så extremt att krascha i 200 km/h på bana medans kollegor tycker att det är FÖRFÄRLIGT!
Jag tror att mycket av det vi diskuterar och formuleringen på EXTREMT BETEENDE är det olyckliga. När folk säger att det är ett EXTREMT BETEENDE när någonting ger böter i straffskalan uppfattar jag det som direkt felaktigt.

Jag har blivit av med körkortet ett flertal ggr. Kör ca 6000-7000 mil i tjänsten/år jag har på senare år (oftast) hållt mig 29 km/h över gällande hastighet. Ibland när kl är 23.00 med tvåfilig motorväg en fin sommarkväll utan trafik går det långt över gränsen för EXTREMT BETEEND. Om jag visste att jag kunde bli av med bilen hade jag ALDRIG stannat!!! Jag tror att detta skapar större problem än vad det tar bort.
Knarkare, tjuvar etc skall självklart inte få sitta upp på hojen igen, men att likställas/nämnas i samma text och STRAFFSKALA som dom känns bara kränkande och talanglöst skrivet!
Det gör tillräckligt ont att bli av med körkortet och betala en j-a massa i böter!

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Masen, Du har rätt i att människor definierar "extremt" på olika sätt, jag har själv cyklat ofrivilligt och håller noga koll på farthållaren numera. Så visst hjälper hot om sanktioner:)

Men - Du är nog väl insatt i vad vårdslöshet innebär när det gäller hastighetsöverträdelser? Skulle Du verkligen fortsätta att köra warp speed på allmän väg om Du blivit dömd ett par gånger tidigare? Jag skulle det inte?

Men det är klart, det finns andra metoder för myndigheterna om problemet fortsätter, bl a m h a satellittekniken...

Skrivningen bör nyanseras, där är vi överens. Personligen anser jag begreppet vårdslöshet betydligt mer smakligt när det gäller definitionen. Att statistiken kallar >30 km/h mycket över gällande hastighetsgräns, det får vi nog leva med, då omständigheter inte kan beaktas på samma sätt ur statistisk synpunkt.

En stor del av problematiken är att det heter just EXTREMT BETEENDE.
För alla människor har olika uppfattning om vad just ordet Extremt innehåller...
...Knarkare, tjuvar etc skall självklart inte få sitta upp på hojen igen, men att likställas/nämnas i samma text och STRAFFSKALA som dom känns bara kränkande och talanglöst skrivet!

Äh, Du brukar resonera vettigare, kom igen nu! SMC är den enda organisation som i alla lägen försvarat Sporthojar, t ex effektbegränsningar, sporthojsprojektet (när alla var spyless på R1:eek:rna i dödsolyckorna) och hastighetsdiskussionerna.

Det är inte SMC Du ska skylla på när det gäller vad "kollektivet" anser om oss, i den nyligen stängda Bogan-filmtråden finns fina inlägg om njutningen i att steka glidare i dubbla hastigheten.

Problemet med Sporthojar är inte hojen - Det är SMC:s absoluta övertygelse. En liten skara förare däremot...

Tillhör Du de som bölar för att Du minsann vill, ska och måste ha rätt att bomba precis efter eget huvud, oavsett risker för medtrafikanter eller tredje man? Ptjaa, då kanske Du inte ska förvänta Dig stöd från MC-kollektivet. Tillhör Du de vuxna som inser att fortåka inte är något vi skyltar med, väljer grad av inspiration efter omständigheterna och står Ditt kast om Du skulle åka dit i ett mer inspirerat ögonblick - ja då har Du i alla fall mitt fulla stöd (för vad det nu kan vara värt)...

Kanske på pappret men inte i verkligheten,,,, lyssna på MC-kollektivet och vad som sägs om sporthojar, till och med här på sporthoj kastas det skit på sporthojar.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Ok, då är den stora negången av antalet dödade i trafiken enbart en papperprodukt då, en som samtidigt berättigar fortsatta inskränkningar då "det ger ju resultat!".......

Har funderat på vad det är som gjort att antalet dödade minskat så drastiskt men nu vet jag då.

Ang. småskoletipset sååå....
Är det ens möjligt för en myndighet att utesluta andra grupper trafikanter om de påvisas att det är samma beteende där?

Dom får ju lite svårt att enbart jaga de "extrema motorcyklisterna" om det är samma lika hos bilisterna och det är väl det man ska trycka på om något, ska det då förbjudas så är det lika för alla grupper och vi motorcyklister blir inte särbehandlade på samma sätt och får vara glada för det lilla ben vi får kastat till oss.

Inte försvara alltså utan bara lägga fram fakta om hur "unikt extrema" vi är i trafiken....

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Masen, Du har rätt i att människor definierar "extremt" på olika sätt, jag har själv cyklat ofrivilligt och håller noga koll på farthållaren. Så visst hjälper hot om sanktioner:)

Men - Du är nog väl insatt i vad vårdslöshet innebär när det gäller hastighetsöverträdelser? Skulle Du verkligen fortsätta att köra warp speed på allmän väg om Du blivit dömd ett par gånger tidigare? Jag skulle det inte?

Men det är klart, det finns andra metoder för myndigheterna om problemet fortsätter, bl a m h a satellittekniken...

Skrivningen bör nyanseras, där är vi överens. Personligen anser jag begreppet vårdslöshet betydligt mer smakligt när det gäller definitionen. Att statistiken kallar >30 km/h mycket över gällande hastighetsgräns, det får vi nog leva med, då omständigheter inte kan beaktas på samma sätt ur statistisk synpunkt.

Äh, Du brukar resonera vettigare, kom igen nu! SMC är den enda organisation som i alla lägen försvarat Sporthojar, t ex effektbegränsningar, sporthojsprojektet (när alla var spyless på R1:eek:rna i dödsolyckorna) och hastighetsdiskussionerna.

Det är inte SMC Du ska skylla på när det gäller vad "kollektivet" anser om oss, i den nyligen stängda Bogan-filmtråden finns fina inlägg om njutningen i att steka glidare i dubbla hastigheten.

Problemet med Sporthojar är inte hojen - Det är SMC:s absoluta övertygelse. En liten skara förare däremot...

Tillhör Du de som bölar för att Du minsann vill, ska och måste ha rätt att bomba precis efter eget huvud, oavsett risker för medtrafikanter eller tredje man? Ptjaa, då kanske Du inte ska förvänta Dig stöd från MC-kollektivet. Tillhör Du de vuxna som inser att fortåka inte är något vi skyltar med, väljer grad av inspiration efter omständigheterna och står Ditt kast om Du skulle åka dit i ett mer inspirerat ögonblick - ja då har Du i alla fall mitt fulla stöd (för vad det nu kan vara värt)...
Jo det som gör mig förbannad är att det är inte hojen som försäkrar utan det är jag som kör. Och,,, sen är det nått som kallas för klantighet som inte kostar nånting.
Fler saker som retar mig finns på repertoaren,,, reflexväst, sicksack-körning med hoj är saker som SMC tror är viktiga frågor.

mojja83

Guest
Och när blev livet så enkelt att komplicerade frågor kan besvaras med ett enkelt ja eller nej?

I det fall omständigheterna inte utgör grund för vårdslöshet och Du inte har en tidigare historik - Nej!

I det fall det är fjärde gången på kort tid Du åker Dit för extrem fortkörning som utgör vårdslöshet -Ja! Du har uppenbarligen inte lärt av historien och kommer av allt att döma att utgöra en allvarlig risk för Dig själv och Dina medtrafikanter även i framtiden.

Så har jag uppfattat SMC:s nuvarande inställning. Jag stöttar den i nuläget - trafiken är ingen tummelplats för förvuxna barn utan empati för medtrafikanter men med enormt välutvecklade egon.

Till Er som ropar efter mer statistik och inte orkat läsa den förra tråden, läs i alla fall denna länk innan Ni ropar efter mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-MC-och-mopedstrategi-presenteras-idag/

Är det så smc´s nuvarande inställning ska tolkas och det är vad ni försöker vidare förmedla till våra beslutsfattare så stödjer jag oxå det till fullo.

//Mojja

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ursäkta mig men att bomba på allmän väg ÄR hänsynslöst, vad har vi (ja, jag kör också fort ibland) för rätt att skita i all hänsyn till andra trafikanter och boende och köra i farter som innebär att man har liten eller ingen chans att påverka utgången när något händer?
Alla som ifrågasätter just detta försöker ju styra lagar och regler för att passa ens egna intressen, inte samhället i övrigt som består av så många fler människor än sporthojsförare.
Grundregeln i trafiken är att visa hänsyn, det gör man inte när man bombar på allmän väg.

Om ett träd faller i skogen och ingen är där? ...
Hur kan det vara hänssynslöst om det inte finns ngn att vara hänssynslös mot? :va

Tyvärr finns det ju många som inte saktar ner vid bebyggelse och annat som är helt knas.

mojja83

Guest
Ännu en runda :va

Jag kommer att lämna SMC förmodligen om det inte kommer fakta som säger att de tar alla motorcyklister under sina vingar.
De kan sitta i knä på NTF, Tingwall och amdra gnällspikar.

SMC säg till när ni gör något som är bra för hela MC-kolletivet och inte bara glidarkulturen.

Jag vill inte att SMC likställer mig med hojtjuvar utan körkort.

Tack.

När var du på en sporthojkurs senast? Tycker smc gör väldigt mycket för sporthojarnas fortlevnad och att lära ut ett vettigt brukande av dessa maskiner.

Tack vare smc´s kurser har jag själv blivit än bättre pilot som kör med betydligt större marginaler i vanlig trafik än vad jag skulle gjort utan dessa.

Smc´s har ju även startat steg 5 och 6 för folk med ambitioner att köra riktigt fort på bana och du kanske kan gissa vilket klientel av hojar dom då riktar sig till:glömdet

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det har säkert sagt 400 gånger i tråden redan, MEN:

Hur naiv är man när man tror att en person som redan är kriminell skulle bry sig om en lag om beslag av fordon, när fordonet i de allra flesta fallen inte ens tillhör föraren?

Känns bara som ett försök att visa handlingskraft i en fråga som inte har med SMC att göra. Det är inte motorcyklister som är problemet, det är kriminella.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
När var du på en sporthojkurs senast? Tycker smc gör väldigt mycket för sporthojarnas fortlevnad och att lära ut ett vettigt brukande av dessa maskiner.

Jag har kört bana hela sommaren och instruktör på Sviestads Trafikövningar. Det är så jag använder min sporthoj nu för tiden, men sen vill jag inte missa att susa fram på fina krokiga vägar så därför betalar jag en dyr sporthojförsäkring som retar mig en hel del när klantskallarna http://op.se/ostersund/1.1132554-motorcyklist-korde-ner-i-storsjon försäkrar för en spottstyver.

mojja83

Guest
Jag har kört bana hela sommaren och instruktör på Sviestads Trafikövningar. Det är så jag använder min sporthoj nu för tiden, men sen vill jag inte missa att susa fram på fina krokiga vägar så därför betalar jag en dyr sporthojförsäkring som retar mig en hel del när klantskallarna http://op.se/ostersund/1.1132554-motorcyklist-korde-ner-i-storsjon försäkrar för en spottstyver.

Att han hamnade i sjön har ju inget med att smc inte gör någonting för sporthojskollektivet som du påstod förut.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Och när blev livet så enkelt att komplicerade frågor kan besvaras med ett enkelt ja eller nej

Livet skall inte vara enkelt och kunna levas med ja/nej svar.

Men nu pratar vi en bedömning där ofta politiskt tillsatta nämndemän skall bedöma vad som är ett extremt beteende och då behövs det klara gränsdragningar för vad som är rätt eller fel.

dessa domare och nämndemän är ett hopkok av folk som ofta inte har en aning om nått i det verkliga livet faktiskt enligt min mening.

Sitter det 2 bittra konstaplar i åklagarbåset som yppar vårdslöshet/extremt så kommer den åtalade att få käka en så stor bajsmacka så du anar inte.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Att han hamnade i sjön har ju inget med att smc inte gör någonting för sporthojskollektivet som du påstod förut.
Det är vad jag menar med klant som inte finns med i nån statestik.

Ditt citat: Klotar alldelles för mycket. Vem betalar de skadorna då????

mojja83

Guest
Det är vad jag menar med klant som inte finns med i nån statestik.

Ditt citat: Klotar alldelles för mycket. Vem betalar de skadorna då????

Min plånbok när det gäller banhojen. Den är endast trafikförsäkrad vid smc´s körningar och avställd när jag åker med andra aktörer.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO