Förlova sig, hur gör jag?

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Verkligen inte, men det underlättar rent juridiskt den dagen man inte sitter där och har det lyckligt tillsammans.
Min syrras vän´s man gick bort för inte så länge sedan... de var inte gifta och hade inte tänkt på att skriva några särskilda papper, de hade det ju så bra... nu är huset hon och hennes son bor i lite stort och dyrt men då SONEN ärvde sin pappa så styr han försäljningen av huset... försök förklara för en xår gammal pojke att han skall flytta från huset han är uppväxt i för att det inte finns pengar och att han måste gå med på det.

Finns det inte barn med i bilden så är det föräldrarna till den avlidne som ärver personen.

Något att tänka på ni som "har det så bra ändå, varför skall vi skriva papper eller gifta oss". Speciellt om man har barn ihop.

Det mesta går att avtala kring men väldigt få har gjort det.

Jo allt de där vet jag, har läst om detta nämligen.
Men samboavtal är något man SKA skriva när man flyttar ihop även om de *håller* hela livet ut...glömde skriva testamenten är också bra att skriva om man nu inte hör till de som vill gifta sig.

edit3 fler som skrive om de ser jag :)
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Samboavtal styr i princip väldigt lite, ett inbördes testamenta är det man ska ha. Se till att anlita en jurist i och med att det är formkrav på testamenten.


Tillhanda höll den tjänsten förut, att skriva juridiska dokumkent, men inte längre.

Kolla Gula sidorna för hjälp.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis, tänkte just skriva det att samboavtal säger väldigt lite. Det är testamente som gäller, men även där så är det rätt klurigt med vad man kan välja bort och inte.

T.ex. kan man som sambo med barn inte avtala bort barnens rätt till 50% av dig när du går bort, däremot som gift så tillfaller det din bättre hälft först för att sen när även den går bort tillfalla barnen fullt ut.

Det är en riktigt snårig djungel det där.

När vi ändå är inne på det här med sambos och grejer, har ni som bor sambo kollat över livförsäkringen så att om en av er går bort inte tvingar den andra att sälja hus och hem för att ha råd att leva?

Mycket snack om död och sånt, men det är ju trots allt en av de saker som man (oftast) inte kan bestämma över.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Precis, tänkte just skriva det att samboavtal säger väldigt lite. Det är testamente som gäller, men även där så är det rätt klurigt med vad man kan välja bort och inte.

T.ex. kan man som sambo med barn inte avtala bort barnens rätt till 50% av dig när du går bort, däremot som gift så tillfaller det din bättre hälft först för att sen när även den går bort tillfalla barnen fullt ut.

Det är en riktigt snårig djungel det där.

När vi ändå är inne på det här med sambos och grejer, har ni som bor sambo kollat över livförsäkringen så att om en av er går bort inte tvingar den andra att sälja hus och hem för att ha råd att leva?

Mycket snack om död och sånt, men det är ju trots allt en av de saker som man (oftast) inte kan bestämma över.


Man kan skriva vad man vill i ett testamente, men arvsrätt kan man aldrig testamentera bort, om ett testamente finns till förmån för någon annan än bröstarvinge, kan denne alltid kräva sin laglott. En bröstarvinges laglott är hälften av arvslotten. Detta medför att en förälder bara kan testamentera bort 50% av sin kvarlåtenskap till annan än sina bröstarvingar. Om det ändå har testamenterats bort mer än 50 % så kan bröstarvingarna begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Hur kommer det sig att du alltid är och hackar på mig varje gång jag uttrycker mig i ngn tråd eller när jag har skapat ngn tråd?

Jag hackar inte...säger lixom bara ifrån lite för att jag blir trött på allt generaliserande. Om hur män är och hur kvinnor är. Om du bara har kompisar som snackar om att gifta sig betyder inte det att alla brudar vill stå som en gräddbakelse framför prällen. :)

Och det finns gott om män som h a r stake. :tomten
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag hackar inte...säger lixom bara ifrån lite för att jag blir trött på allt generaliserande. Om hur män är och hur kvinnor är. Om du bara har kompisar som snackar om att gifta sig betyder inte det att alla brudar vill stå som en gräddbakelse framför prällen. :)

Och det finns gott om män som h a r stake. :tomten

En del av dina inlägg förgyller min dag !
Tack.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ringarna är kantiga släta i guld och i dom hade han valt texten "It only gets better with you". Tycker det är bättre och mer personligt än datum och namn som alla andra har...man bör väl ändå veta vem man är förlovad med...:va
Aha, är ni engelsmän? :whitetrash
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tänk att du alltid ska dra alla över samma kam. Alla killar är fegisar...och alla brudar har som enda önskemål att bli tillfrågade om att få gifta sig.. :rolleyes:

MÅNGA tjejer vill säkert det...men det finns nog många med mig som varken lekt med my little pony eller suttit sen dom var "små prinsessor" och planerat för sitt kommande bröllop.

Eller ÄR jag inte tjej på riktigt....det måste definitivt ha blivit nåt fel på mig i så fall. :näsblod

//Mad

Precis som diskutionen kring barn. Bara för att man är :tuttar så måste man vilja skaffa barn..Andra får gärna skaffa men nej tack för egen del :gnissla
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ringarna är kantiga släta i guld och i dom hade han valt texten "It only gets better with you". Tycker det är bättre och mer personligt än datum och namn som alla andra har...man bör väl ändå veta vem man är förlovad med...:va

Smart! då kan någon av er återanvända ringen ifall det tar slut mellan er. :tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ojdå...jag trodde att man lärde sig engelska i skolan...eller du gick aldrig?:såjaponken men det ska nog lösa sig ändå...:tungan
Jodå, det gjorde jag också. Det var hur häftigt som helst att kunna skriva meningar på engelska. Iallafall fram tills jag fyllde 14 år.
 

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati monster 900 ie dark -01
Kvinnor! Hur vill ni ha det?![/QUOTE]


Svårt när man inte vet hur din tjej är... men jag tror du bara ska ta henne i handen se henne i ögonen och fråga om hon vill förlova sig, enkelt och kärleksfullt.

Tror även tjejen gillar om du väljer ring och riktigt överraskar henne med att allt är klart, det är ju faktiskt en kärleks förklaring från DIG till KVINNAN du vill vara med. Vilken tjej kan tacka nej till det ?? :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Här kanske du får lite tips på hur du ska göra och inte göra :tummenupp

[YOUTUBE-ID]HiPDkfH9ubQ[/YOUTUBE-ID]
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag funderar på att förlova mig (om allt går vägen).

Hur? Säger man "vill du gifta dig med mig" eller säger man "vill du förlova dig med mig"?

Jag vet att hon vill förlova/gifta sig och vi har börjat att prata om att skaffa barn.

Ringar, ska jag ha hennes eller bägges? Hur går det till, vad kostar dom Hjälp!

Vi ska på Spa på lördag/söndag, en resa som hon spontanbjöd på och jag funderar på om jag skulle passa på att fråga då. Det skulle ju vara lite oväntat då hon är övertygad om att jag kommer att fria på våran 2-årsdag i maj.

Snälla Bullen, hjälp mig :gnissla

Fråga din mulla eller imam!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Förlovning är för fegisar. Vill man ingå äktenskap gifter man sig direkt.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Förlovning är för fegisar. Vill man ingå äktenskap gifter man sig direkt.

Förlovning är inte att förakta.
Om man nu tycker om någon väldigt mycket och denne/denna frågar om man vill förlova sig, ska man väl inte vara så grym att man blir arg/besviken utan bara vara lycklig att någon är romantisk och frågar en sådan fin sak.
För förlovning är ett steg mot giftermål,
och ibland vill man ta saker och ting steg för steg.. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top