Hmm, får ta med hennes ID-kort så man har en plan B om inte wonderwizard's sätt fungerar, måste dock få med kortet hem så att hon kan skriva på, får väl hålla tummarna på att säljaren inte är en diktator.
Hur gammal är du? Har du läst avtalen? Låter bra! Givetvis känns det bra mycket tryggare att ha den försäkrad på sig själv, känns likväl mer i plånboken (och då menar jag inte tryggare).
Detta låter underbart! Ägaren måste också ha fordonsappen och kontrollkoden dyker upp på hans telefon? Låter nästan för bra för att vara sant
Är det så enkelt som det låter eller är det något jag bör tänka på? Tack så hemskt mycket för hjälpen trots att mitt fall kan verka smaklöst!
Någon som vet om jag kan stå på avtalet medan min käre mor kan stå på registreringsbeviset? Eller kan man skriva två olika orter på avtalet? Finns nämligen två spalter så det bör inte vara något problem.
http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Köpekontrakt, mc, moped eller skoter.pdf
Tack! Ska helt klart kollas då det verkar som gjort för min situation (hehe).
Får väl också dra den "visste inte bättre" om några år. Jo att endast trafikförsäkring är så dyrt är frustrerande - men delvis förståeligt.
Allt är ok med moderna? Vad menar du med det? Som många säger är det bra till man klotar, då
kan man ha riktigt otur.
Kommer de ge ett ärligt objektivt svar tror du? Eller vrider de som försäljaren på det hela - fast åt andra hållet, till deras fördel? Kan i alla fall tänka mig det. Om jag inte ringer anonymt kan de på något sätt förhindra mig att registrera den på henne med hjälp av någon kontroll? (Förstår att det kan ligga på mig om jag ramlar, men tills dess. Vill ha ett helt objektivt svar helst, alltså inte av någon säljare, sur försäkringsbetalare eller försäkringsanställda, utan någon paragrafryttare eller liknande). Vimsigt svar men tolka det här rätt nu så vi slipper en onödig off topic diskussion!
Be han gärna svara och berätta i tråden, behöver olika åsikter! Skulle uppskattas.
Moralkakan:
Håller med er till viss del (vilket kan tyckas konstigt), försäkringen bör stå på mig och inte min mor. Jag väljer dock att vara egoistisk i den här situationen om det finns en utväg ska jag försöka nyttja den. Tror många av er hade kollat eventuella kryphål om det fanns möjligheter att komma undan billigare. Jag jobbar deltid på 2 jobb (+ ytterligare ett "eventjobb" samtidigt som jag studerar heltid) så jag glider inte på min mor om ni fick den uppfattningen, har råd med trafikförsäkring med lägger hellre mina pengar på bostad pga att priserna på den obligatoriska trafikförsäkringen är absurda trots att man bara kör hoj knappa halvåret om man inte är intresserad av grusåkning (för mig går det på cirka 7 000 enligt länförsäkringar, då är det en touringhoj som är känd för sin låga försäkringspremie, ska som sagt endast köra halvår). Killen på MC-varuhuset sa att detta var fullt lagligt (så länge morsan lägger en liten slant på hojen, bockar i att andra får köra på försäkringen och att man bor hemma) och att han till och med gjorde det för sin son, givetvis vill jag spara pengar om det är möjligt att göra på ett lagligt sätt, det bör ni förstå trots att det kan anses fel.
När jag sedan flyttar hemifrån skriver jag givetvis över hojen på mig. Förstår att ni kan tycka det här är fel vilket jag också delvis hade tyckt (och tycker), men när den obligatoriska försäkringen för att ens framföra fordonet för ett halvår ligger på cirka 7 000 tycker jag försäkringsbolagen gör det svårt för unga motorcykelintresserade killar som bor några kilometer utanför Stockholm.
"Har du inte råd ska du inte ha hoj" - Brinner för att köra motorcykel, jag har råd. Men kan jag komma billigare undan så vill jag det.
Tack så mycket för hjälpen sporthoj! Många svar på korttid, här ska spenderas tid i framtiden!