Ringde transportstyrelsen, jag kommer att få en straffavgift, legaliserad stöld Fortsätter det såhär i "vuxenlivet" så förstår jag att folk inte är så förtjusta i myndigheter.Angående avställning vid ägarbyte så är datumet du fyller i datumet för ägarbytet.
Avställningen sker när de behandlar ägarbytet vad jag förstår.
Jag kan inte svära på hur det blir men risken finns att man får straffavgift för de dagar bakåt i tiden då hojen varit i din ägo, påställd och utan försäkring eftersom förra ägarens försäkring inte gäller din hoj. Avgiften är 156,10 kr om dagen (jämnt och bra)
Angående fastspänning så ser jag inte problemet med att spänna ihop fjädringen. Iaf inte den relativt korta stund man har den på släpet iaf. Visst om tätningarna är dåliga från början kanske ett högt tryck under längre tid inte är så bra men då är det förmodligen hög tid att byta dem ändå. Sen behöver man ju inte bottna gaffeln för att hojen ska stå stadigt. Tillräckligt för att framdäcket inte ska glida omkring räcker.
Min hoj har iaf klarat mina 80-90 kg, full packning där bak, tankväska och 20 liter i tanken åtskilliga timmar utmed vägarna i sträck utan att läcka.
Jadå, syftar endast i friktionssyfte. Nämligen fått intrycket att ett normalt (Alpinesstars Carver) skinnställ skulle klara runt 200 km/h, men det intrycket krossade grannen rätt hårt.Du vill faaaan inte krascha i 200 km/h oavsett vilket skinnställ du har. Läder är ju jävligt sexigt och så men hjälper föga mot brutna ben, mosade organ inre blödningar. Du kan dö av att skalla en lyktstolpe i 50 också så ge helt enkelt fan i att vurpa.
Alla lås som gör det svårare för tjuven är bra men det finns inga lås som är inbrottssäkra, det finns alltid en större bultsax...
Mjo, men jag syftade på själva friktionen. Alltså att ramla i 200 km/h på en rak sträcka och endast glida.TILL Ts:
Om någon vill själa en hoj så är det nog sorligt nog att de gör de. dom där gangstrarna är påhittiga tyvärr :S
Jag tror inte du vill köra omkull i 200 på asfalt, de finns ju de som har trasat sönder skinnställ i lagliga hastighet, men kontra ett textilställ så är det nog ett säkrare val! viktigt är bra skydd som sitter tajt och fixerat mot din kropp, skrapsår läker, de gör inte en bruten rygg med skadad ryggmärg eller en totalt sönderkvaddad hand eller fot med multipla frakturer!
Känner en kille (i 50års åldern) som jobbar på brandkåren och ofta när de kommer fram till mc olyckor som är lite allvarligare så är det vanligt förekommande att om knät har tagit emot vid krash/kollision så sitter knäskålen i knävecket, jag vill inte ens tänka på hur ont de gör: standard är att man söver personen innan man ens flyttar dom till ambulansen.
Kör säkert på alla sätt! Krasha inte, om mot all förmodan så se till att du har skyddat dig upp till öronen!
http://www.triumphcity.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf Detta test från 2008 visar att det (då) bästa stället klarar tillräckligt(?) med sekunder på dem olika delarna. Intressant då jag verkar överskattat skinnställens förmåga att hantera friktion om det är som ni säger.Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "klara 200 km/h". Du kan såklart åka i 300 km/h med skinnstället du föddes med men du överlever inte att kana i många meter utan ett lager till. Kan nämna ett par händelser så du kanske får ett litet hum om vad vi egentligen snackar om för krafter.
För några år sedan låg jag bakom en Nisse som kraschade under banåkning. Han hade ett skinnställ utan hårda skydd. Det var endast 2-3 cm mjuk stoppning på knän och axlar. Efter att han vurpad i ca 60 km/h och kanat MAX 10 meter på asfalten så hade skinnstället hyvlats bort på knät. Likaså det mjuka skyddet samt en bit av hans knä...
Du måste skaffa ett ogarvat skinnställ från en elefant om du vill att stället ska skydda ditt skinn från att se ut som en pizza efter att du gått omkull i 200 km/h. Jämfört med tygställ så är skinnställ alltid det bästa alternativet om du ska släpa arschlet i backen men utan rejäla hårda skydd på utstickande kroppsdelar så kommer du likt förbannat att tappa i vikt illa kvickt.
Jag minns en film från en GP-krasch för några år sedan. Föraren hade gått omkull i hög fart och kanat en längre sträcka på asfalten. Det fanns inte tillstymmelse till skinn kvar på ryggen av hans ställ. Men han hade klarat sig finfint ändå eftersom han hade ett bra ryggskydd.
Detta ställ jag har (fast tvådelat): http://www.xlmoto.se/alpinestars-skinnstall-carver-svart , hur skulle det klara sig rent friktionsmässigt om man går omkull i 150 på bana?
Aa, det där är åt helvetet. Riktigt otydligt och vanligt fel vilket även jag tydligen råkade ut för i måndags trots att jag trodde jag hade det under kontroll (skulle ju använda appen men så blev det icke). Det är ta mig fasen stöld i finform, riktig fräck stöld dessutom. Nu hade jag tur och får förmodligen endast en faktura på strax över 300 kronor men det är fortfarande förjävligt, hade hellre lagt dem på hojen. Klart man blir förbannad! Kanske ska försöka överklaga då vi skrev fel datum innan och sedan strök över det hehe.Angående avställning ska nästan befintlig ägare ställa av hojen via internet direkt eller innan köp om den inte försäkras direkt. Tog över svågerns hoj, skrev på pappret, skrev den dagens datum. Syster sölade på med att skicka in papprena. Pappret kom in 9 dagar efter skrivet datum (hade det komme på dag 10 hade den dagen räknats som ägarbyte..) vilket ledde till att den ställdes av 9 dagar efter den bytte ägare = saftig faktura från Trafikförsäkringsföreningen (eller vad dom heter). Löstes med att vi skickade in brev om att vi "råkade" skriva fel datum...
Klantigt är bara förnamnet men går att ordna, tack till transportstyrelsen där för tipset.
Dom på Trafikförsäkringsföreningen är några sura rackare dock.
Vidare till skenförsäkring, ska inte säg att jag är guds bästa barn där. Men samma hoj innan jag tog över den fick jag låna av svågern då han inte körde nånting. Klotade såklart. Trafikförsäkrad hos Bilsport & MC. Absolut inga problem att få ut pengar för kläder m.m. Hade t.ex. sprojlans hjälm, där fick jag tillbaka hela beloppet t.o.m.
Var lagomt nervös när jag ringde å förklarade att " Jo det är så att den är ju inte försäkrad på mig nu va.." "nemas problemas" sa tanten på Bilsport & MC!
Nu handlade det bara om småpengar i skinnställ m.m. Hur dom reagerar om man t.ex. gör något invalid vette tusan. Då kan det gå tyngre...