Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Angående avställning vid ägarbyte så är datumet du fyller i datumet för ägarbytet.
Avställningen sker när de behandlar ägarbytet vad jag förstår.
Jag kan inte svära på hur det blir men risken finns att man får straffavgift för de dagar bakåt i tiden då hojen varit i din ägo, påställd och utan försäkring eftersom förra ägarens försäkring inte gäller din hoj. Avgiften är 156,10 kr om dagen (jämnt och bra)

Angående fastspänning så ser jag inte problemet med att spänna ihop fjädringen. Iaf inte den relativt korta stund man har den på släpet iaf. Visst om tätningarna är dåliga från början kanske ett högt tryck under längre tid inte är så bra men då är det förmodligen hög tid att byta dem ändå. Sen behöver man ju inte bottna gaffeln för att hojen ska stå stadigt. Tillräckligt för att framdäcket inte ska glida omkring räcker.
Min hoj har iaf klarat mina 80-90 kg, full packning där bak, tankväska och 20 liter i tanken åtskilliga timmar utmed vägarna i sträck utan att läcka.
Ringde transportstyrelsen, jag kommer att få en straffavgift, legaliserad stöld :mad: Fortsätter det såhär i "vuxenlivet" så förstår jag att folk inte är så förtjusta i myndigheter.

Du vill faaaan inte krascha i 200 km/h oavsett vilket skinnställ du har. Läder är ju jävligt sexigt och så men hjälper föga mot brutna ben, mosade organ inre blödningar. Du kan dö av att skalla en lyktstolpe i 50 också så ge helt enkelt fan i att vurpa.

Alla lås som gör det svårare för tjuven är bra men det finns inga lås som är inbrottssäkra, det finns alltid en större bultsax...
Jadå, syftar endast i friktionssyfte. Nämligen fått intrycket att ett normalt (Alpinesstars Carver) skinnställ skulle klara runt 200 km/h, men det intrycket krossade grannen rätt hårt.

TILL Ts:
Om någon vill själa en hoj så är det nog sorligt nog att de gör de. dom där gangstrarna är påhittiga tyvärr :S
Jag tror inte du vill köra omkull i 200 på asfalt, de finns ju de som har trasat sönder skinnställ i lagliga hastighet, men kontra ett textilställ så är det nog ett säkrare val! viktigt är bra skydd som sitter tajt och fixerat mot din kropp, skrapsår läker, de gör inte en bruten rygg med skadad ryggmärg eller en totalt sönderkvaddad hand eller fot med multipla frakturer!
Känner en kille (i 50års åldern) som jobbar på brandkåren och ofta när de kommer fram till mc olyckor som är lite allvarligare så är det vanligt förekommande att om knät har tagit emot vid krash/kollision så sitter knäskålen i knävecket, jag vill inte ens tänka på hur ont de gör: standard är att man söver personen innan man ens flyttar dom till ambulansen.
Kör säkert på alla sätt! Krasha inte, om mot all förmodan så se till att du har skyddat dig upp till öronen! :tummenupp
Mjo, men jag syftade på själva friktionen. Alltså att ramla i 200 km/h på en rak sträcka och endast glida.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "klara 200 km/h". Du kan såklart åka i 300 km/h med skinnstället du föddes med men du överlever inte att kana i många meter utan ett lager till. Kan nämna ett par händelser så du kanske får ett litet hum om vad vi egentligen snackar om för krafter.

För några år sedan låg jag bakom en Nisse som kraschade under banåkning. Han hade ett skinnställ utan hårda skydd. Det var endast 2-3 cm mjuk stoppning på knän och axlar. Efter att han vurpad i ca 60 km/h och kanat MAX 10 meter på asfalten så hade skinnstället hyvlats bort på knät. Likaså det mjuka skyddet samt en bit av hans knä...

Du måste skaffa ett ogarvat skinnställ från en elefant om du vill att stället ska skydda ditt skinn från att se ut som en pizza efter att du gått omkull i 200 km/h. Jämfört med tygställ så är skinnställ alltid det bästa alternativet om du ska släpa arschlet i backen men utan rejäla hårda skydd på utstickande kroppsdelar så kommer du likt förbannat att tappa i vikt illa kvickt.

Jag minns en film från en GP-krasch för några år sedan. Föraren hade gått omkull i hög fart och kanat en längre sträcka på asfalten. Det fanns inte tillstymmelse till skinn kvar på ryggen av hans ställ. Men han hade klarat sig finfint ändå eftersom han hade ett bra ryggskydd.
http://www.triumphcity.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf Detta test från 2008 visar att det (då) bästa stället klarar tillräckligt(?) med sekunder på dem olika delarna. Intressant då jag verkar överskattat skinnställens förmåga att hantera friktion om det är som ni säger.

Detta ställ jag har (fast tvådelat): http://www.xlmoto.se/alpinestars-skinnstall-carver-svart , hur skulle det klara sig rent friktionsmässigt om man går omkull i 150 på bana?

Angående avställning ska nästan befintlig ägare ställa av hojen via internet direkt eller innan köp om den inte försäkras direkt. Tog över svågerns hoj, skrev på pappret, skrev den dagens datum. Syster sölade på med att skicka in papprena. Pappret kom in 9 dagar efter skrivet datum (hade det komme på dag 10 hade den dagen räknats som ägarbyte..) vilket ledde till att den ställdes av 9 dagar efter den bytte ägare = saftig faktura från Trafikförsäkringsföreningen (eller vad dom heter). Löstes med att vi skickade in brev om att vi "råkade" skriva fel datum...
Klantigt är bara förnamnet men går att ordna, tack till transportstyrelsen där för tipset.
Dom på Trafikförsäkringsföreningen är några sura rackare dock.:brinnerup

Vidare till skenförsäkring, ska inte säg att jag är guds bästa barn där. Men samma hoj innan jag tog över den fick jag låna av svågern då han inte körde nånting. Klotade såklart. Trafikförsäkrad hos Bilsport & MC. Absolut inga problem att få ut pengar för kläder m.m. Hade t.ex. sprojlans hjälm, där fick jag tillbaka hela beloppet t.o.m.
Var lagomt nervös när jag ringde å förklarade att " Jo det är så att den är ju inte försäkrad på mig nu va.." "nemas problemas" sa tanten på Bilsport & MC!
Nu handlade det bara om småpengar i skinnställ m.m. Hur dom reagerar om man t.ex. gör något invalid vette tusan. Då kan det gå tyngre...
Aa, det där är åt helvetet. Riktigt otydligt och vanligt fel vilket även jag tydligen råkade ut för i måndags trots att jag trodde jag hade det under kontroll (skulle ju använda appen men så blev det icke). Det är ta mig fasen stöld i finform, riktig fräck stöld dessutom. Nu hade jag tur och får förmodligen endast en faktura på strax över 300 kronor men det är fortfarande förjävligt, hade hellre lagt dem på hojen. Klart man blir förbannad! Kanske ska försöka överklaga då vi skrev fel datum innan och sedan strök över det hehe.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Det var ännu värre förr. De brukade ta betalt enligt "dyraste försäkringen på marknaden * 1.30". Eftersom vissa försäkringsbolag medvetet straffar ut sig med vansinneshöga försäkringskostnader för att slippa sporthojjar var kostnaden därefter.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Läs klubbas inlägg i: olyckstråden 2014
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268639-Olyckstr%E5den-2014
han vurpa på väg i ca 70km/h rätt nydligen med alpinesstar, de skrapades igenom och han fick köttsår.
man kan skydda sig upp till tänderna men vi är ändå sårbara, bästa sättet o skydda sig är nog genom att köra med förstånd och extra försiktigt när man inte vet vad som kan dyka upp på den vägen man kör. antingen så är det en ny väg som man inte känner till eller så är det en väg där man generellt sett har dålig sikt och vet inte när de kan dyka upp något förödande på vägen (som ett djur eller annat fordon eller tillfälligt dåligt väglag -"hålor/sand osv")

hur som, nu är du hoj ägare! se till o njut så mycket du kan :krama

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Det var ännu värre förr. De brukade ta betalt enligt "dyraste försäkringen på marknaden * 1.30". Eftersom vissa försäkringsbolag medvetet straffar ut sig med vansinneshöga försäkringskostnader för att slippa sporthojjar var kostnaden därefter.
Fortfarande sjukt att de kan göra såhär.
Läs klubbas inlägg i: olyckstråden 2014
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268639-Olyckstr%E5den-2014
han vurpa på väg i ca 70km/h rätt nydligen med alpinesstar, de skrapades igenom och han fick köttsår.
man kan skydda sig upp till tänderna men vi är ändå sårbara, bästa sättet o skydda sig är nog genom att köra med förstånd och extra försiktigt när man inte vet vad som kan dyka upp på den vägen man kör. antingen så är det en ny väg som man inte känner till eller så är det en väg där man generellt sett har dålig sikt och vet inte när de kan dyka upp något förödande på vägen (som ett djur eller annat fordon eller tillfälligt dåligt väglag -"hålor/sand osv")

hur som, nu är du hoj ägare! se till o njut så mycket du kan :krama
"Jacka" skriver han, får hoppas att det inte var skinnställ få då blir jag riktigt rädd då jag verkar byggt upp ett falskt förtroende för mitt skinnställ (tänkte lite att så länge man ramlar och glider fint på en raksträcka utan att bli överkörd, få hojen på sig eller börjar volta så bör man klara sig finfint, det tror jag inte på längre). Men men, jag får helt enkelt (försöka) ge fan i att ramla som ni säger :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
"Jacka" skriver han, får hoppas att det inte var skinnställ få då blir jag riktigt rädd då jag verkar byggt upp ett falskt förtroende för mitt skinnställ (tänkte lite att så länge man ramlar och glider fint på en raksträcka utan att bli överkörd, få hojen på sig eller börjar volta så bör man klara sig finfint, det tror jag inte på längre). Men men, jag får helt enkelt (försöka) ge fan i att ramla som ni säger :tummenupp

För att undvika missförstånd, det var en textiljacka, såndär polyamide eller va det heter.
Har provat att vurpa med skinnställ också (på bana i betydligt högre fart) och inte fan gick det hål nånstans då, så stor skillnad.
Rent skinn kan det säkert också nötas hål i (om än inte lika lätt) men skinnställ har ju ofta titanförstärkningar och annat som sitter riktigt stratetiskt placerade och de kan man glida på sketalångt :D

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Fortfarande sjukt att de kan göra såhär.

jacka + byxa = ställ :p tror inte att jackan klarar sig bättre för att man har byxor så ge fan i o krascha helt enkelt bara. har vi en DEAL :fakta ?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
För att undvika missförstånd, det var en textiljacka, såndär polyamide eller va det heter.
Har provat att vurpa med skinnställ också (på bana i betydligt högre fart) och inte fan gick det hål nånstans då, så stor skillnad.
Rent skinn kan det säkert också nötas hål i (om än inte lika lätt) men skinnställ har ju ofta titanförstärkningar och annat som sitter riktigt stratetiskt placerade och de kan man glida på sketalångt :D

mjaså! då får man be om ursäkt! så uppfattade inte jag det som:va men Ts skall fortfarande ge fan i o testa asfaltens friktions tal tycker jag :p

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
fzr1000-91
Orkar inte läsa alla moralkakor men här är facit;

Ta med skriftlig fullmakt från din mor samt hennes ID-kort vid köpet, Okeja med säljaren i förväg att denne är med på detta.

Det går att teckna en fordonsfsk på annan familjemedlem som du är skriven, och bosatt, tillsammans med.
Räkna med viss diskussion vid ev. skada om sk försäkrat intresse. Se till att dokumentera att fsk omfattar annan brukare under 25 år typ.

Bosatt med svärmor? Tror inte det, nej. Där är det i 99.9 % skenförsäkrat, dvs delkasko skadeers nekas/jämkas. Trafikfsk ersätts dock oavsett men kan minskas/utebli vid grov vårdslöshet/fylla.

Det är inte ngn finnnig butikssäljare som avgör vad som går utan försäkringsbolagens villkor/FAL.

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Attans, jag svarade igår men idag är mitt svar borta (blir lite kortare nu) :huvet
Känns bättre då jag ska köra med främst skinnställ, sen kan jag förstå folk som tröttnar på skinnställ vid kortare sträckor då det är ett jäklar jobb att få på och framför allt av det :död Men när det väl sitter :tummenupp

jacka + byxa = ställ :p tror inte att jackan klarar sig bättre för att man har byxor så ge fan i o krascha helt enkelt bara. har vi en DEAL :fakta ?
Nu vet jag inte riktigt om du jävlas eller inte! :va Skinnställ. Men givetvis har vi en deal :krama Är så in i helskotta sugen på att dra ut hojen och köra lite, ska testköra den lite utanför huset idag bara (inte kört den än, lite dumt men säljaren var lite tråkig, dock underbar). :fyllisar

mjaså! då får man be om ursäkt! så uppfattade inte jag det som:va men Ts skall fortfarande ge fan i o testa asfaltens friktions tal tycker jag :p
Tycker jag med, men om man kör båge i större delen av sitt liv (lite på bana också) så lär man tyvärr få smaka asfalt tillslut ändå. Vad tycker ni om krashpuckar? Hjälper det bara i riktigt låga farter eller brukar det hjälpa i 50+ om man har tur och hojen inte beslutar sig för att inte volta runt? :)
Vänta tills skattesmällsmyndigheten blir intresserad av dig. :tummenupp
Jasså, vill jag ens veta? Just nu betalar jag bara MOMS och ca 10% på mina jobb så det kan jag leva med :rolleyes: Startar man eget sen så kommer jag nog garanterat hålla med dig! :gnissla
Orkar inte läsa alla moralkakor men här är facit;

Ta med skriftlig fullmakt från din mor samt hennes ID-kort vid köpet, Okeja med säljaren i förväg att denne är med på detta.

Det går att teckna en fordonsfsk på annan familjemedlem som du är skriven, och bosatt, tillsammans med.
Räkna med viss diskussion vid ev. skada om sk försäkrat intresse. Se till att dokumentera att fsk omfattar annan brukare under 25 år typ.

Bosatt med svärmor? Tror inte det, nej. Där är det i 99.9 % skenförsäkrat, dvs delkasko skadeers nekas/jämkas. Trafikfsk ersätts dock oavsett men kan minskas/utebli vid grov vårdslöshet/fylla.

Det är inte ngn finnnig butikssäljare som avgör vad som går utan försäkringsbolagens villkor/FAL.
Hej. Allt är klart, jag har köpt hoj och ska teckna trafikförsäkringen i mitt namn, tack ändå för ditt svar. Läs detta inlägg; http://www.sporthoj.com/forum/showt...ej-vid-k%F6p&p=5978468&viewfull=1#post5978468

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Aa, det där är åt helvetet. Riktigt otydligt och vanligt fel vilket även jag tydligen råkade ut för i måndags trots att jag trodde jag hade det under kontroll (skulle ju använda appen men så blev det icke). Det är ta mig fasen stöld i finform, riktig fräck stöld dessutom. Nu hade jag tur och får förmodligen endast en faktura på strax över 300 kronor men det är fortfarande förjävligt, hade hellre lagt dem på hojen. Klart man blir förbannad! Kanske ska försöka överklaga då vi skrev fel datum innan och sedan strök över det hehe.

Ja jo jag var inte helt nöjd när jag fick hem en faktura på 2600-2800kr (har jag för mig det var). När jag sen lyckas få tillbaka mina pengar skickar dom såklart en sån där utbetalnings check eller vad det heter så jag måste gå på banken eller ICA och BETALA en avgift för att få tillbaka mina pengar. Att dessutom tanten på TFF var den suraste (ursäkta utrycket) kärringen jag någonsin pratat med gjorde att jag kände en så jävulsk skadeglädje när jag fick tillbaka mina pengar. Jag var bra sugen på ringa upp hon å be hon fara å flyga som inte kan hjälpa en ett dyft utan bara idiotförklara en.

Med det sagt så klantade vi ju oss, men hon kunde ju ha vare lite sjyst iaf å inte ba sur.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha