Smak på försäkringar (enligt trygg hansa's hemsida):
Trafikförsäkring
10 734 kr/år
Halvförsäkring
13 465 kr/år
Helförsäkring
22 990 kr/år
Notera dock att trygg hansa är dyrast hittills (länsförsäkringar 7 000 för trafik och billigast bilsport mc strax över 8 000 för halv).
Jag nojar över att bryta benet eller tummen när jag har den försäkrad på min mor. Det sura är att motorcykeln endast har haft en ägare innan mig annars hade jag utan tvekan förrått försäkringsbolagen, och indirekt er (byt ägare varje höst/vår). Priserna ovan är helt galna, kör jag 5 månader om året blir den effektiva trafikförsäkringen strax över 2 000 kronor i månaden, 500 kronor i veckan för den
obligatoriska trafikförsäkringen. Om man skriver över hojen till sin mor över vintern är det så smart att ha samma försäkringsbolag då med tanke på att de lär förstå och till och med kunna bevisa att vi gör som vi gör? Så om jag registrerar mig för årsförsäkring (halv) på bilsport MC och sedan skriver av den på mamma varje höst, blir det några konkreta konsekvenser i framtiden om vi gör så ~två-tre år i rad?
Gaaah, måste bestämma mig ganska snart. Risken för att åka ut för en olycka som får mig att nyttja trafikförsäkringen under dessa två-tre år är ganska liten (om någon kör in i mig så är det väl deras försäkring? så jag måste köra in i dem eller ramla själv och skada mig/deras fordon under dessa 10-15 månaderna av aktiv körning) men OM det händer något rejält så står man där med haken (eller i värsta fall hela kroppen) i marken. Svårt val då det
kan påverka mig åt både det ena eller andra hållet.
Bockar man i rutan i "mina fordon"s appen? Kommer få ångest om jag inte se någon sådan kryssruta.
Tycker om dig och dina kloka svar! Läs högst upp i detta inlägg, vad tycker du om det? Alltså skenförsäkra över vintern, blir lite skevt att förklara varför det står att hojen haft 8 ägare när den egentligen bara haft två sen vid försäljningen
Men jag kommer ha den här hojen tills jag flyttar hemifrån, då får jag antingen behålla den om jag har råd eller helt enkelt vara hojlös i något år. Då har jag ändå halv under sommaren och antingen ingen eller garageförsäkring på vintern, är det inte otroligt lätt för bolagen att bevisa detta? Det är väl olagligt eller är det bara ett hål? Bör man ha två olika bolag man växlar med eller spelar det någon roll?
Låter intressant då detta verkar bättre än total skenförsäkring.
Oroar mig lite över detta, det finns en ruta man bockar i på "mina fordon" - appen hoppas jag?
Jag vill inte ställa på i samband med ägarbytet så hoppas att den frågan kommer upp i appen när vi står. Är i ett privat lägenhetsgarage (inbyggt i huset), vart får man tag på "garageförsäkringar" då? Annars funderar jag på att försäkra den på mig under sommaren och på morsan över vintern (läs ovan i samma inlägg)
Avskyr redan försäkringsbolag. Dessvärre är morsan runt 50 snåret och innehaver ej A-kort.
Mjo, får försöka förklara det lite snyggt till nästa riktiga ägare HAHA fyfan, ser inte fram emot den konversationen skriftligt (får väl länka tråden)
Muntligt är det inge problem!
Vad hade ni gjort?
1. Försäkra den på mig trafik/halv - runt 6 000 - 9 000 per år trots en aktiv körning på cirka 6 månader.
2. Försäkra den helt på mamma trafik/halv/hel - billigt tills något händer.
3. Försäkra på mig sommaren och morsan över vintern (halv på båda antar jag), detta verkar bäst i mina ögon, det negativa är väl ägarantalet.