Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Jag körde med Svedea "säker" (fri utlåning) på min ER6, reggad på morsan (bodde på samma adress).
Hon körde aldrig ens en meter med hojen och när jag klotade så skötte Svedea allt superbt, de som skriker skenförsäkring har antagligen inte koll på villkoren...

Nu verkar det finnas en förklaring på dina 2600? I årspremie..
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Smak på försäkringar (enligt trygg hansa's hemsida):
Trafikförsäkring
10 734 kr/år

Halvförsäkring
13 465 kr/år

Helförsäkring
22 990 kr/år

Notera dock att trygg hansa är dyrast hittills (länsförsäkringar 7 000 för trafik och billigast bilsport mc strax över 8 000 för halv).

Jag nojar över att bryta benet eller tummen när jag har den försäkrad på min mor. Det sura är att motorcykeln endast har haft en ägare innan mig annars hade jag utan tvekan förrått försäkringsbolagen, och indirekt er (byt ägare varje höst/vår). Priserna ovan är helt galna, kör jag 5 månader om året blir den effektiva trafikförsäkringen strax över 2 000 kronor i månaden, 500 kronor i veckan för den obligatoriska trafikförsäkringen. Om man skriver över hojen till sin mor över vintern är det så smart att ha samma försäkringsbolag då med tanke på att de lär förstå och till och med kunna bevisa att vi gör som vi gör? Så om jag registrerar mig för årsförsäkring (halv) på bilsport MC och sedan skriver av den på mamma varje höst, blir det några konkreta konsekvenser i framtiden om vi gör så ~två-tre år i rad?


Jag har också varit ung engång i tiden och försäkrat mina 2 första hojar på min mor, bodde på samma adress. Hade jag inte haft den möjligheten hade jag kanske inte köpt hoj och inte kört fortfarande.
Aldrig har jag orsakat en olycka eller behövt använda nån av mina försäkringar.

Idag är man äldre och premien ser annorlunda ut, FB har ockerpriser för några högt uppsatta vill ha sin bonus osv. Fuck them all, denna värld är dödsdömd så gör va fan du vill och ha kul så länge du kan den tiden du lever.

Många här på SH har gått denna väg men vågar inte stå för att de skenförsäkrat, sen ska vissa andra komma in och minsann berätta hur mycket vi andra hojåkare ogillar skenförskärare och de skyller på deras premie och går på försäkringsbolagens "regler". Men i själva verket är försäkringspremier som miljöskatten, den minskar inte problemet utan de använder det bara för att de vill ha dina pengar och kan ta dina pengar för att rik vill bli rikare.

Denna värld är påväg åt helvete så varför ens anstränga sig att leka nåt annat?
Gaaah, måste bestämma mig ganska snart. Risken för att åka ut för en olycka som får mig att nyttja trafikförsäkringen under dessa två-tre år är ganska liten (om någon kör in i mig så är det väl deras försäkring? så jag måste köra in i dem eller ramla själv och skada mig/deras fordon under dessa 10-15 månaderna av aktiv körning) men OM det händer något rejält så står man där med haken (eller i värsta fall hela kroppen) i marken. Svårt val då det kan påverka mig åt både det ena eller andra hållet.

Du måste bara ha försäkring när den är påställd ("i trafik") , när man gör ägarbyte kan man välja att samtidigt ställa av den (om den inte redan är avställd) och då behöver du inte försäkra den.

Det är bara göra som du vill, klarar du dig utan stöldförsäkring medans den står i garaget så kör på det.
Bockar man i rutan i "mina fordon"s appen? Kommer få ångest om jag inte se någon sådan kryssruta.
Håller till viss del med Hänz. Jag skenförsäkrade min bil, men aldrig hojen, däremot gjorde jag ju "skenägarbyten" om man kan säga så. Och nånstas tycker jag väl att det är viktigare att han kör hoj över huvud taget än hur han har försäkrat den.... så länge han är olycksfri.

Men det vore ju jävligt trist om han orsakar en olycka med personskador som efterföljd och försäkringsbolaget vägrar ersätta det. Kan bli ofantligt dyrt och har man skenförsäkrat har man i princip medvetet ifrånsagt sig all rätt att överklaga deras beslut. Så det är ju lätt att säga "gör vad du vill", men innan han tar det beslutet är det ju relevant att han är medveten om vilka konsekvenser det kan få i värsta fall.

Personligen berör det förstås inte mig om han skenförsäkrar mer än att jag bryr mig om hans framtid. Att argumentera med "att det förstör för oss andra" skulle jag aldrig göra, det måste ju ha marginell påverkan.

Det känns bara jäkligt bra att veta att man inte ger försäkringsbolaget en enkel utväg till att slippa betala ut ersättning. :tummenupp
Tycker om dig och dina kloka svar! Läs högst upp i detta inlägg, vad tycker du om det? Alltså skenförsäkra över vintern, blir lite skevt att förklara varför det står att hojen haft 8 ägare när den egentligen bara haft två sen vid försäljningen :död Men jag kommer ha den här hojen tills jag flyttar hemifrån, då får jag antingen behålla den om jag har råd eller helt enkelt vara hojlös i något år. Då har jag ändå halv under sommaren och antingen ingen eller garageförsäkring på vintern, är det inte otroligt lätt för bolagen att bevisa detta? Det är väl olagligt eller är det bara ett hål? Bör man ha två olika bolag man växlar med eller spelar det någon roll? :fakta Låter intressant då detta verkar bättre än total skenförsäkring.
Nej så länge den är avställd behöver du inte försäkra, men du måste alltid se till att den är försäkrad innan du ställer på. När hojen är påställd oförsäkrat kommer allmäna trafikförsäkringen traska in och försäkra din hoj, och denna kostar 160:- om dagen om jag inte minns fel. Tyvärr är detta något man inte blir informerad om innan fakturan ligger i brevlådan och det kan ibland vara jäkligt lätt att glömma bort. :gnissla
Oroar mig lite över detta, det finns en ruta man bockar i på "mina fordon" - appen hoppas jag? :rodnar
Så jag måste försäkra den från dag 1 trots att den endast kommer stå i mitt garage några veckor innan den ska till verkstaden?

Om du ställer på i samband med ägarbytet måste du det annars får du ett inbetalningskort från Trafikförsäkringsföreningen och det kostar antagligen ganska många hundralappar/dag så var noga med det.

Kryssar du i att den skall vara avställd så behöver du inte nån försäkring men var lite förnuftig nu.

Jag vet inte hur du bor och tänker parkera men det själs och slaktas hojar som fan. Utomhus eller i gemensamt garage skulle allt annat än stöldförsäkring vara uteslutet för min del. Det är trots allt en investering på runt 45-50oookr eller nåt sånt?
Jag vill inte ställa på i samband med ägarbytet så hoppas att den frågan kommer upp i appen när vi står. Är i ett privat lägenhetsgarage (inbyggt i huset), vart får man tag på "garageförsäkringar" då? Annars funderar jag på att försäkra den på mig under sommaren och på morsan över vintern (läs ovan i samma inlägg) :)
Är kluven till detta. (whiskey i kroppen). Men Försäkringsbolagen har jag ett illasinnat öga till. Har betalt/betalar multum till dem varje månad pga min livssituation.

De är skurkar rakt av. Har ett nyblivet fall där jag skadade ena bilen då tösen körde ner i diket med den. Men sedan klantade vi till det lite då jag drog upp eländet med traktorn och fick en skada till i bakkant på bilen.

I min värld så är detta en enda olycka. I försäkringsbilagens värld är det två. (LF). Skillnaden är 7.000 till 14.000 i självrisk. Vilket de hittade något finstilt avsnitt som styrkte.

Går man och studerar så är det självklart att man tar varje möjlighet till reduktion av premien (inkl mamma försäkring etc). Kan hon bristfälligt ta sig fram i rullstol och har bilkort från då man fick MC-kort automatiskt tar man självklart den möjligheten, om man bor hemma.

Jag köpte "pågränsenägg" och utgånget torrt bröd i närbutiken då jag själv studerad(men fick det nästan gratis). självklart tar man varje chans att spara en krona i det läget om man kan. Allt för att ha råd med en extra öl på fredagen! :) eller sin hobby.

Go for it och gör det du vill. Men övriga har en Point i att försäkringsbolagen, (och min egen premie blir lidande), är extremt skickliga i att slippa betala ut då det kärvar till sig.

Det tragiska är att en sak försäkringbolagen inte är usla på är att räkna. Risk procent i en population vet de facit på. Så premien visar indirekt var de inte vill vara med helt enkelt. Och det är värt en tanke extra.
Avskyr redan försäkringsbolag. Dessvärre är morsan runt 50 snåret och innehaver ej A-kort.
Byta ägare för att bli av med försäkringen är det nog många som gör, jag gjorde det i höst, hutlösa premier när man inte använder hojen. "Har du inte råd så ska du inte åka" :7peta

Ser inga problem med det heller, tråkigt att man får lite för många ägare på hojen dock, men det är ett pris jag är beredd på att betala.
Mjo, får försöka förklara det lite snyggt till nästa riktiga ägare HAHA fyfan, ser inte fram emot den konversationen skriftligt (får väl länka tråden) :fyllisar Muntligt är det inge problem!
När det gäller försäkringar skulle jag vidta samtliga försiktighetsåtgärder som kan tas.

Detta för att försäkringsbolagen drivs i ett vinstsyfte, för dem är "moral" ovidkommande; ändok vill de inte få ett dåligt rykte och vänder då naturligtvis i åsikt om media dyker upp när det gäller känsliga frågor.

Med det sagt så ser jag inget problem med att skenförsäkra ur ett rent moraliskt perspektiv, varken mot bolagen eller mot andra försäkringstagare; alla är lika stora banditer ändå. Däremot så måste man inse att hittar de ett hål som gör att de inte behöver ge dig pengar så tar dem det: om inte media dyker upp då.

Jag har själv erfarenhet av detta, då jag med legitima försäkringar och på legitima grunder begärt ersättning fått kämpa för att få det, med den slutliga repliken som gör att de vänder på sig; "jag tror aftonbladet är intresserade av det här"... "jahhaaaa, du menar så; här är cashen".

Slutsats; Skenförsäkra inte, de kommer kosta dig mer pengar ändå!
Vad hade ni gjort?
1. Försäkra den på mig trafik/halv - runt 6 000 - 9 000 per år trots en aktiv körning på cirka 6 månader.
2. Försäkra den helt på mamma trafik/halv/hel - billigt tills något händer.
3. Försäkra på mig sommaren och morsan över vintern (halv på båda antar jag), detta verkar bäst i mina ögon, det negativa är väl ägarantalet.
 

jetson

Guest
Var inte orolig över avställningen, finns flera sätt att ställa av den :)
http://www.transportstyrelsen.se/Va...g-av-fordon/Fyra-satt-att-anmala-avstallning/

Det har alltid funnits en ruta på regbeviset (gula lappen) där man kan bocka i om man vill ställa på/av i samband med ägarbyte, så inga konstigheter där.


Om du får premier under tusenlappen per månad kan du lika gärna skriva den på dig själv när du kör. Sen om du har säker förvaring över vintern kan du fundera på att låta den stå oförsäkrad över vintern. Jag vill inte rekommendera nåt egentligen, alla kan ju inte sova bra med en oförsäkrad hoj i garaget.
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Smak på försäkringar (enligt trygg hansa's hemsida):
Trafikförsäkring
10 734 kr/år

Halvförsäkring
13 465 kr/år

Helförsäkring
22 990 kr/år

Notera dock att trygg hansa är dyrast hittills (länsförsäkringar 7 000 för trafik och billigast bilsport mc strax över 8 000 för halv).

Jag nojar över att bryta benet eller tummen när jag har den försäkrad på min mor. Det sura är att motorcykeln endast har haft en ägare innan mig annars hade jag utan tvekan förrått försäkringsbolagen, och indirekt er (byt ägare varje höst/vår). Priserna ovan är helt galna, kör jag 5 månader om året blir den effektiva trafikförsäkringen strax över 2 000 kronor i månaden, 500 kronor i veckan för den obligatoriska trafikförsäkringen. Om man skriver över hojen till sin mor över vintern är det så smart att ha samma försäkringsbolag då med tanke på att de lär förstå och till och med kunna bevisa att vi gör som vi gör? Så om jag registrerar mig för årsförsäkring (halv) på bilsport MC och sedan skriver av den på mamma varje höst, blir det några konkreta konsekvenser i framtiden om vi gör så ~två-tre år i rad?



Gaaah, måste bestämma mig ganska snart. Risken för att åka ut för en olycka som får mig att nyttja trafikförsäkringen under dessa två-tre år är ganska liten (om någon kör in i mig så är det väl deras försäkring? så jag måste köra in i dem eller ramla själv och skada mig/deras fordon under dessa 10-15 månaderna av aktiv körning) men OM det händer något rejält så står man där med haken (eller i värsta fall hela kroppen) i marken. Svårt val då det kan påverka mig åt både det ena eller andra hållet.

TryggHansas försäkring som man tecknar via internet är avställningsbar. Du kan därför med gott samvete låta bli att göra ägarbyte etc eftersom garageförsäkringen inte lär påverkas av vem utan var den förvaras. Kostnaden blir därmed betydligt lägre, utslaget på ett år, än vad som anges ovan.

Att uppskatta skaderisken på dig och din motorcykel de närmaste två åren till "låg" är minst sagt djärvt! Det krävs absolut inget dumhuvud till att göra misstag.
Tro mig, jag pratar av erfarenhet :p (lågfarts-lowsider inom loppet av två veckor från körkortsdatum med kosmetiska skador på hoj som resultat). Torkad lera som såg ut som en skugga i en skarp kurva kombinerat med en hastighet som var för hög (men med god marginal med tanke på hur situationen tolkades). Detta var ungefär tre veckor efter körkortsdatum men om detta inte hade hänt, hade jag garanterat tolkat situationen precis likadant idag.
Shit happens ibland. Så är det bara. Man lär sig så länge man lever.

Gällande försäkringsnivåer över trafik- så får du alltid ersättning vid personskada så länge du har en trafikförsäkring. Är den andra parten vållande i en olycka och denna inte innehar egen trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp dina personskador. Trafikförsäkringsföreningen täcker dock EJ skador på ditt fordon.

Jag brukar, i den mån det går, alltid rekommendera helförsäkring. Då är det ditt EGNA försäkringsbolag som täcker DINA skador. Visar det sig att någon annan part är vållande så kräver ditt försäkringsbolag ersättning från denna.
Den viktiga summeringen här är alltså att om du krockar med ett annan part vars fordon är oförsäkrat fordon och/eller smiter från platsen så uteblir alltså inte din vagnskadeersättning.

Sporthojar är i princip en förlustaffär för försäkringsbolagen, redan vid trafikförsäkringen. De därför helst inte försäkra dem.
Ett dödsfall i anslutning till en mc-olycka är BILLIGARE för försäkringsbolagen än en svårt skadad med bestående men. För unga människor gäller inte bara att deras olycksstatistik är högre än för äldre - utan de har även ett längre liv framför sig än t.ex. Gösta, 56 vilket således innebär ersättning under längre tid om de blir svårt skadade.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det kostar att köra mc.
Har man inte råd kanske man skulle kolla efter en annan hobby?
Min första mc betala jag 1400kr i månaden för trafikförsäkringen för ,och grina inte för det eller höll på och skenförsäkra o mygla och ha mig.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
varit tillsammans 10år och har 2 barn så oroa dig inte för det , men förstår din point, kommer garanterat flytta över hojjen till mig nu när ja har kortet.

som om det skulle vara en garanti... :tungan

(inte för att jag säger att det skall ta slut i ditt fall, men se det från en untomstående.. så förstår du att risken finns)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vad hade ni gjort?
1. Försäkra den på mig trafik/halv - runt 6 000 - 9 000 per år trots en aktiv körning på cirka 6 månader.
2. Försäkra den helt på mamma trafik/halv/hel - billigt tills något händer.
3. Försäkra på mig sommaren och morsan över vintern (halv på båda antar jag), detta verkar bäst i mina ögon, det negativa är väl ägarantalet.

6-9000 per år är inte en stor premie, ovanpå det så kör de flesta på forumet inte mer än 6 månader per år. Jag vill till och med hävda att de flesta kör väldigt mycket mindre än det totalt, då de har jobb och familj att tänka på också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Smak på försäkringar (enligt trygg hansa's hemsida):
Trafikförsäkring
10 734 kr/år

Halvförsäkring
13 465 kr/år

Helförsäkring
22 990 kr/år

Notera dock att trygg hansa är dyrast hittills (länsförsäkringar 7 000 för trafik och billigast bilsport mc strax över 8 000 för halv).

Jag nojar över att bryta benet eller tummen när jag har den försäkrad på min mor. Det sura är att motorcykeln endast har haft en ägare innan mig annars hade jag utan tvekan förrått försäkringsbolagen, och indirekt er (byt ägare varje höst/vår). Priserna ovan är helt galna, kör jag 5 månader om året blir den effektiva trafikförsäkringen strax över 2 000 kronor i månaden, 500 kronor i veckan för den obligatoriska trafikförsäkringen. Om man skriver över hojen till sin mor över vintern är det så smart att ha samma försäkringsbolag då med tanke på att de lär förstå och till och med kunna bevisa att vi gör som vi gör? Så om jag registrerar mig för årsförsäkring (halv) på bilsport MC och sedan skriver av den på mamma varje höst, blir det några konkreta konsekvenser i framtiden om vi gör så ~två-tre år i rad?



Gaaah, måste bestämma mig ganska snart. Risken för att åka ut för en olycka som får mig att nyttja trafikförsäkringen under dessa två-tre år är ganska liten (om någon kör in i mig så är det väl deras försäkring? så jag måste köra in i dem eller ramla själv och skada mig/deras fordon under dessa 10-15 månaderna av aktiv körning) men OM det händer något rejält så står man där med haken (eller i värsta fall hela kroppen) i marken. Svårt val då det kan påverka mig åt både det ena eller andra hållet.


Bockar man i rutan i "mina fordon"s appen? Kommer få ångest om jag inte se någon sådan kryssruta.

Tycker om dig och dina kloka svar! Läs högst upp i detta inlägg, vad tycker du om det? Alltså skenförsäkra över vintern, blir lite skevt att förklara varför det står att hojen haft 8 ägare när den egentligen bara haft två sen vid försäljningen :död Men jag kommer ha den här hojen tills jag flyttar hemifrån, då får jag antingen behålla den om jag har råd eller helt enkelt vara hojlös i något år. Då har jag ändå halv under sommaren och antingen ingen eller garageförsäkring på vintern, är det inte otroligt lätt för bolagen att bevisa detta? Det är väl olagligt eller är det bara ett hål? Bör man ha två olika bolag man växlar med eller spelar det någon roll? :fakta Låter intressant då detta verkar bättre än total skenförsäkring.

Oroar mig lite över detta, det finns en ruta man bockar i på "mina fordon" - appen hoppas jag? :rodnar

Jag vill inte ställa på i samband med ägarbytet så hoppas att den frågan kommer upp i appen när vi står. Är i ett privat lägenhetsgarage (inbyggt i huset), vart får man tag på "garageförsäkringar" då? Annars funderar jag på att försäkra den på mig under sommaren och på morsan över vintern (läs ovan i samma inlägg) :)

Avskyr redan försäkringsbolag. Dessvärre är morsan runt 50 snåret och innehaver ej A-kort.

Mjo, får försöka förklara det lite snyggt till nästa riktiga ägare HAHA fyfan, ser inte fram emot den konversationen skriftligt (får väl länka tråden) :fyllisar Muntligt är det inge problem!

Vad hade ni gjort?
1. Försäkra den på mig trafik/halv - runt 6 000 - 9 000 per år trots en aktiv körning på cirka 6 månader.
2. Försäkra den helt på mamma trafik/halv/hel - billigt tills något händer.
3. Försäkra på mig sommaren och morsan över vintern (halv på båda antar jag), detta verkar bäst i mina ögon, det negativa är väl ägarantalet.

Om du tar hel/hel som inte är avställningsbar så brukar de vara billiga på vinterhalvåret, och dyra på sommarhalvåret så det brukar inte vara någon idé att byta ägare över vintern på sådana försäkringar ändå. Min kostar tex bara några hundra över vintern, och ett några tusen över sommaren.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har jag varken tid eller möjlighet att läsa tråden till fullo. Är man skriven och bor på samma adress som sina föräldrar samt att de har ett ekonomiskt intresse i hojen räcker väl det för att man ska kunna ha den skriven på dem utan att det rör sig om skenförsäkring.

Vet man med sig att det brister. Att man inte kan uppfylla villkoren. Bor på annan ort ort och utnyttjar fordonet där. Har det fulla ekonomiska intresset i hojen i fråga. Det vill säga har betalt 100% av likviden och den går att spåra till ens bankkonton/lån etc eller att personen (mor, far, avlägsen släkting) i fråga saknar behörighet och ålder för att framföra en sporthoj eller dylikt. Då är det troligtvis bättre att sätta hojen på sig själv. Försäkringsbolagen är inte sena att neka ungdomar som skenförsäkrat bilar och motorcyklar på föräldrar och morföräldrar. Finns säkert någon tråd om ett sådant scenario om man söker.

I trådskaparens kläder hade jag nog skaffat en av och påställningsbar försäkring och valt ut någon vecka eller enskilda dagar under säsongen och satt premien på ett autogiro månadsvis. Snittar man ut månadskostnaden behöver den inte bli så illa om man nu inte väljer att ha den påställd konstant under en mc-säsong på ett par månader.

Befinner mig utomlands på skidresa så jag kommer inte att besvara eventuella svar på inlägget i fråga.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Var inte orolig över avställningen, finns flera sätt att ställa av den :)
http://www.transportstyrelsen.se/Va...g-av-fordon/Fyra-satt-att-anmala-avstallning/

Det har alltid funnits en ruta på regbeviset (gula lappen) där man kan bocka i om man vill ställa på/av i samband med ägarbyte, så inga konstigheter där.


Om du får premier under tusenlappen per månad kan du lika gärna skriva den på dig själv när du kör. Sen om du har säker förvaring över vintern kan du fundera på att låta den stå oförsäkrad över vintern. Jag vill inte rekommendera nåt egentligen, alla kan ju inte sova bra med en oförsäkrad hoj i garaget.
Härligt! Appen verkar suverän!

Trygg Transa och deras avställningsförsäkring blir billigast för mig, synd bara att påställning kostar 60kr. Är helt vuxen och betalar drygt 700kr/månad påställd, avställd kostar ca 2,5kr/dag. Dagskostnaden blir ca 25kr, har jag ett köruppehåll på 3 dagar så tjänar jag i teorin på att ställa av. Nu e jag lat, bekväm och har råd så det kommer jag inte att göra men kan vara ett alternativ.


Trygg hansas avställningsförsäkring verkar mycket bra om det blir något liknande för mig som för FSN. Att betala cirka 1 000 kronor / påställd månad känns inte alls orimligt, och 2,5 kronor per dag / avställd månad känns hur bra som helst. Ungefärlig ålder på dig? Helt vuxen ~ 30, 35 kanske? Har du några andra försäkring hos trygghansa?


TryggHansas försäkring som man tecknar via internet är avställningsbar. Du kan därför med gott samvete låta bli att göra ägarbyte etc eftersom garageförsäkringen inte lär påverkas av vem utan var den förvaras. Kostnaden blir därmed betydligt lägre, utslaget på ett år, än vad som anges ovan.

Att uppskatta skaderisken på dig och din motorcykel de närmaste två åren till "låg" är minst sagt djärvt! Det krävs absolut inget dumhuvud till att göra misstag.
Tro mig, jag pratar av erfarenhet :p (lågfarts-lowsider inom loppet av två veckor från körkortsdatum med kosmetiska skador på hoj som resultat). Torkad lera som såg ut som en skugga i en skarp kurva kombinerat med en hastighet som var för hög (men med god marginal med tanke på hur situationen tolkades). Detta var ungefär tre veckor efter körkortsdatum men om detta inte hade hänt, hade jag garanterat tolkat situationen precis likadant idag.
Shit happens ibland. Så är det bara. Man lär sig så länge man lever.

Gällande försäkringsnivåer över trafik- så får du alltid ersättning vid personskada så länge du har en trafikförsäkring. Är den andra parten vållande i en olycka och denna inte innehar egen trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp dina personskador. Trafikförsäkringsföreningen täcker dock EJ skador på ditt fordon.

Jag brukar, i den mån det går, alltid rekommendera helförsäkring. Då är det ditt EGNA försäkringsbolag som täcker DINA skador. Visar det sig att någon annan part är vållande så kräver ditt försäkringsbolag ersättning från denna.
Den viktiga summeringen här är alltså att om du krockar med ett annan part vars fordon är oförsäkrat fordon och/eller smiter från platsen så uteblir alltså inte din vagnskadeersättning.

Sporthojar är i princip en förlustaffär för försäkringsbolagen, redan vid trafikförsäkringen. De därför helst inte försäkra dem.
Ett dödsfall i anslutning till en mc-olycka är BILLIGARE för försäkringsbolagen än en svårt skadad med bestående men. För unga människor gäller inte bara att deras olycksstatistik är högre än för äldre - utan de har även ett längre liv framför sig än t.ex. Gösta, 56 vilket således innebär ersättning under längre tid om de blir svårt skadade.
Hehe, tänkte i lite brutalare (överdrivna) banor som att jag skadar mig rätt rejält (bryter ben/nåt som behöver vård), någon annan eller deras fordon när jag själv är vållande, men men visst är jag fortfarande ung och naiv :yoparty


Ska kolla med trygg hansa om vi kan sy en bra affär och hur avtalen gäller när man ställer av hojen. På deras hemsida står det endast trafikförsäkring 10 700/år INGETING om avställningsförsäkring. Ställer i princip samma frågor hela tiden men för att klargöra; är detta trygg hansas avställningsförsäkring eller är det en vanlig försäkring som man ej kan ställa av?
(klicka bara på mc) https://www.trygghansa.se/privat/berakna-pris/fordon/pages/default.aspx

När man ställer av hojen via "Mina fordon", ställer man då automatiskt av försäkringen också? - Om inte, hur "ställer man av" försäkringen? Inge långa telefonköer hoppas jag? :(

Det kostar att köra mc.
Har man inte råd kanske man skulle kolla efter en annan hobby?
Min första mc betala jag 1400kr i månaden för trafikförsäkringen för ,och grina inte för det eller höll på och skenförsäkra o mygla och ha mig.
Läs tråden eller undvik att kommentera. Detta har tagits upp tidigare i tråden och jag har även svarat på dessa kommentarer. Tänker inte lägga mer tid på att diskutera moral och "har du inte råd att köra hoj ska du inte köra hoj"- delen :död

6-9000 per år är inte en stor premie, ovanpå det så kör de flesta på forumet inte mer än 6 månader per år. Jag vill till och med hävda att de flesta kör väldigt mycket mindre än det totalt, då de har jobb och familj att tänka på också.
Jag anser inte att 6-9 tusen per år för en (påtvingad) trafikförsäkring är i närheten av billigt när det gäller en touringhoj av senare modell med ABS bromsar, men du har antagligen bättre ekonomi och en annan syn på hojåkning och försäkringar än mig, inte mer med det.
Konstruktiv kritik bemötes bättre.
Om du tar hel/hel som inte är avställningsbar så brukar de vara billiga på vinterhalvåret, och dyra på sommarhalvåret så det brukar inte vara någon idé att byta ägare över vintern på sådana försäkringar ändå. Min kostar tex bara några hundra över vintern, och ett några tusen över sommaren.
Jasså, tack för ditt svar!

Nu har jag varken tid eller möjlighet att läsa tråden till fullo. Är man skriven och bor på samma adress som sina föräldrar samt att de har ett ekonomiskt intresse i hojen räcker väl det för att man ska kunna ha den skriven på dem utan att det rör sig om skenförsäkring.

Vet man med sig att det brister. Att man inte kan uppfylla villkoren. Bor på annan ort ort och utnyttjar fordonet där. Har det fulla ekonomiska intresset i hojen i fråga. Det vill säga har betalt 100% av likviden och den går att spåra till ens bankkonton/lån etc eller att personen (mor, far, avlägsen släkting) i fråga saknar behörighet och ålder för att framföra en sporthoj eller dylikt. Då är det troligtvis bättre att sätta hojen på sig själv. Försäkringsbolagen är inte sena att neka ungdomar som skenförsäkrat bilar och motorcyklar på föräldrar och morföräldrar. Finns säkert någon tråd om ett sådant scenario om man söker.

I trådskaparens kläder hade jag nog skaffat en av och påställningsbar försäkring och valt ut någon vecka eller enskilda dagar under säsongen och satt premien på ett autogiro månadsvis. Snittar man ut månadskostnaden behöver den inte bli så illa om man nu inte väljer att ha den påställd konstant under en mc-säsong på ett par månader.

Befinner mig utomlands på skidresa så jag kommer inte att besvara eventuella svar på inlägget i fråga.
Min mor är en motorcykelentusiast när det kommer till service, putsning och annat som inte berör körningen! Skämt och sido; i ärlighetens namn så har hon inte MC-kort eller något intresse i hojen förutom att hon blir glad utav att jag är glad, samt kan sponsra med någon tusenlapp om det hjälper mig med försäkringen.

"Att de har ett ekonomiskt intresse i hojen räcker väl det för att man ska kunna ha den skriven på dem utan att det rör sig om skenförsäkring. "
Om jag utgår från tråden och sunt förnuft så tror jag dessvärre inte det, eller visst går det skriva den på henne. Men om något händer...

Förresten; FOLKSAM basförsäkring (http://i.imgur.com/lXLkvQA.png)
Dessa 533 kronor/månad alternativt 6395 kronor/år, hur ska det tolkas? Är det om man har den påställd varje dag den där månaden?

http://www.folksam.se/forsakringar/mcmopedforsakring


Hittills är folksams trafikförsäkring billigast, sedan Svedeas.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Inga telefon köer hoppas jag..... Ditt problem just nu verkar vara att du lider av telefonskräck. Lyft luren och ring, Trygg Hansa har helhöppet. Annars får morsan ringa åt dig.....

Jag är runt 40 och har haft A i ca 20 år men det spelar ingen roll, det är du som skall försäkra. Du har all info du kan få i tråden nu. Nu måste du kämpa mot demonerna, dvs lyfta luren.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Förresten; FOLKSAM basförsäkring (http://i.imgur.com/lXLkvQA.png)
Dessa 533 kronor/månad alternativt 6395 kronor/år, hur ska det tolkas? Är det om man har den påställd varje dag den där månaden?

http://www.folksam.se/forsakringar/mcmopedforsakring


Hittills är folksams trafikförsäkring billigast, sedan Svedeas.

Ja du, med tanke på att det står Basförsäkring(avställningsbar) över hela sidan så är det mycket rimligt att den är avställningsbar.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Vad jag vet så står det inte huvudsakliga ägaren, utan huvudsakliga brukaren och då blir det problem om den som står som ägare inte har A kort.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hehe, tänkte i lite brutalare (överdrivna) banor som att jag skadar mig rätt rejält (bryter ben/nåt som behöver vård), någon annan eller deras fordon när jag själv är vållande, men men visst är jag fortfarande ung och naiv :yoparty


Ska kolla med trygg hansa om vi kan sy en bra affär och hur avtalen gäller när man ställer av hojen. På deras hemsida står det endast trafikförsäkring 10 700/år INGETING om avställningsförsäkring. Ställer i princip samma frågor hela tiden men för att klargöra; är detta trygg hansas avställningsförsäkring eller är det en vanlig försäkring som man ej kan ställa av?
(klicka bara på mc) https://www.trygghansa.se/privat/berakna-pris/fordon/pages/default.aspx

Ska helt ärligt säga att jag inte vet exakt hur ersättningen påverkas av de olika sorterna fordonsförsäkring vid t.ex. invaliditet. Misstänker att det är en personförsäkring som ger bättre utdelning på den fronten.

Den man tecknar hos TryggHansa via nätet är avställningsbar. Att detta inte framgår är både skitdåligt och påtalat. Jag har goda källor på att det kommer hända en del på deras sida närmaste tiden tillsammans med att andra försäkringsformer (helårsföräkring) införs. I nuläget går det dock, så vitt jag vet, bara att teckna den avställningsbara varianten, vilket inte gör något eftersom prisskillnaden, per år mellan de två är i det närmaste obefintlig just nu. Kan man då ha den garageförsäkrad halva året är det ju uppenbart vilken som blir billigast :)

Förmodligen är din samlingsrabatt (för hushållets resterande TH-försäkringar) redan avdragen eftersom du är folkbokförd på adressen som dessa "hör hemma". Men dubbelkolla i fältet till höger. Dyker det inte upp där så har du upp till 20% ytterligare som du kan spara.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Inga telefon köer hoppas jag..... Ditt problem just nu verkar vara att du lider av telefonskräck. Lyft luren och ring, Trygg Hansa har helhöppet. Annars får morsan ringa åt dig.....

Jag är runt 40 och har haft A i ca 20 år men det spelar ingen roll, det är du som skall försäkra. Du har all info du kan få i tråden nu. Nu måste du kämpa mot demonerna, dvs lyfta luren.
Helt rätt :rodnar

Ja du, med tanke på att det står Basförsäkring(avställningsbar) över hela sidan så är det mycket rimligt att den är avställningsbar.
Haha helt rätt igen, känns bara alldeles för bra för att vara sant. Om jag uppfattat allt rätt så blir det givetvis folksam (533 kronor i månaden i cirka 6 månader = 3 200 kronor/per år, säg nu inte att jag missuppfattat allt och att det inte går att göra såhär utan att man måste betala 5333 kronor/månad i 12 månader :huvet).
Vad jag vet så står det inte huvudsakliga ägaren, utan huvudsakliga brukaren och då blir det problem om den som står som ägare inte har A kort.
Tror nog jag ger upp med detta, skriver nog hojen på mig! :tummenupp
Ska helt ärligt säga att jag inte vet exakt hur ersättningen påverkas av de olika sorterna fordonsförsäkring vid t.ex. invaliditet. Misstänker att det är en personförsäkring som ger bättre utdelning på den fronten.

Den man tecknar hos TryggHansa via nätet är avställningsbar. Att detta inte framgår är både skitdåligt och påtalat. Jag har goda källor på att det kommer hända en del på deras sida närmaste tiden tillsammans med att andra försäkringsformer (helårsföräkring) införs. I nuläget går det dock, så vitt jag vet, bara att teckna den avställningsbara varianten, vilket inte gör något eftersom prisskillnaden, per år mellan de två är i det närmaste obefintlig just nu. Kan man då ha den garageförsäkrad halva året är det ju uppenbart vilken som blir billigast :)

Förmodligen är din samlingsrabatt (för hushållets resterande TH-försäkringar) redan avdragen eftersom du är folkbokförd på adressen som dessa "hör hemma". Men dubbelkolla i fältet till höger. Dyker det inte upp där så har du upp till 20% ytterligare som du kan spara.
Jupp 20% var avdraget i mitt pris (fortfarande dyrt dock, finns billigare bolag trots avdraget). Bekräfta gärna folksamplanen ovan för i sådana fall kommer jag undan på 3-4 tusen / år (endast trafikförsäkring i 6 månader). Hoppas inte detta är för bra för att vara sant, känns nämligen så :Bugar

Om detta inlägg är någorlunda korrekt så har folksam överlägset bäst trafikförsäkring för mig om jag endast kör på sommaren , gaah må detta stämma :Bugar
 

monza lalle

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
NorraSorunda
Hoj
-17 1290 GT
Det mesta faktiskt?:confused:
som jag skrev, innan ägarbytet är inskickat så är de väldigt bra att försäkra annars får man ett brev från trafikförsäkringsföreningen med tråkiga siffror eller som bror som fixa försäkringen trots att far stod om ägare exakt vad förstod du inte i den texten???
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Nu verkar det finnas en förklaring på dina 2600? I årspremie..

Ja, hos Svedea var det bra :fakta
Nu bodde jag och mor på samma adress och avbetalningen stod på henne så det var inga konstigheter för Svedea där.
Årspremien jag fick ifrån Bilsport & MC på ~3000 gällde dock för mig, Svedea skulle inte vara mycket dyrare på mig då jag bor i en byhåla :crash
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bla bla textvägg

Haha helt rätt igen, känns bara alldeles för bra för att vara sant. Om jag uppfattat allt rätt så blir det givetvis folksam (533 kronor i månaden i cirka 6 månader = 3 200 kronor/per år, säg nu inte att jag missuppfattat allt och att det inte går att göra så här utan att man måste betala 533 kronor/månad i 12 månader ).

lite till textvägg

gaah må detta stämma :Bugar

Ett tips: släpp sargen och spänn av lite. Det finns betydligt viktigare saker att stressa upp sig för. Skriv hojen på dig själv och ta till dig av informationen som står i klar och tydlig svenska, det är inte raketforskning.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top