Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Jupp 20% var avdraget i mitt pris (fortfarande dyrt dock, finns billigare bolag trots avdraget). Bekräfta gärna folksamplanen ovan för i sådana fall kommer jag undan på 3-4 tusen / år (endast trafikförsäkring i 6 månader). Hoppas inte detta är för bra för att vara sant, känns nämligen så :Bugar

Om detta inlägg är någorlunda korrekt så har folksam överlägset bäst trafikförsäkring för mig om jag endast kör på sommaren , gaah må detta stämma :Bugar

Jag är tyvärr bara insatt i TryggHansas försäkring så jag kan inte uttala mig om några andra bolag. Är det billigare så är det billigare. Se bara till att jämföra villkor och självrisker också så är det nog lugnt.

Tycker du gör ett jäkligt bra val om du sätter den på dig själv. Det är skönt att ha "ryggen fri" om/när det händer något. Ha dock i åtanke att du får lägga på lite garageförsäkring till totalkostnaden utöver de 6 månaderna som den är påställd.

Ha det så gött med den nya hojen! :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Allt har nog redan sagts, och jag vet att i början på min karriär (16 år sen man började köra) stog mamma på min hoj oxå. Men med tiden insåg man att det är en överhängande risk att inte få ut något på sin försäkring om man inte följer vilkoren (vilket såklart inte skenförsäkring gör...).

Gott att se att du väljer rätt. :tummenupp

Köp och kör det du rimligen har råd med. Annars blir det ändå bara problem i slutändan...
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Folksam blir det, 533 kr/månad (trafikförsäkring) vid full påställning. Helt underbart.
Ett tips: släpp sargen och spänn av lite. Det finns betydligt viktigare saker att stressa upp sig för. Skriv hojen på dig själv och ta till dig av informationen som står i klar och tydlig svenska, det är inte raketforskning.
Hehe vill bara få allt rätt, håller på att kliva in (med ett leende) i en främmande värld för mig. Likaså när det kommer till att spänna fast den imorgon, många säger att man ej ska använda fjädringen. Tror jag kör på spänningen nedan men köper denna för säkerhetsskull och lämnar tillbaka om jag inte behöver den.Hur spänner ni hojarna?

Fungerar det här bra trots att man har bred (160 cm på bredden) släpvagn?
http://forum.svmc.se/showthread.php...E5-sl%E4pk%E4rra&p=83283&viewfull=1#post83283

Länka gärna bilder istället för att förklara då det blir lättare (för mig) att förstå. Alternativt förklara VÄLDIGT enkelt så att jag verkligen förstår :)
Jag är tyvärr bara insatt i TryggHansas försäkring så jag kan inte uttala mig om några andra bolag. Är det billigare så är det billigare. Se bara till att jämföra villkor och självrisker också så är det nog lugnt.

Tycker du gör ett jäkligt bra val om du sätter den på dig själv. Det är skönt att ha "ryggen fri" om/när det händer något. Ha dock i åtanke att du får lägga på lite garageförsäkring till totalkostnaden utöver de 6 månaderna som den är påställd.

Ha det så gött med den nya hojen! :)
FOLKSAM var billigast för mig när det kommer till trafikförsäkring så det kör jag på! Köpt lås för strax över 2 000 kronor i förhoppningen att det hjälper lite(/fördröjer) åtminstone.
Du har återinstallerat min tro på dagens ungdom. Moget. Lycka till med ditt hojköp och håll det svarta gummit nedåt. :tummenupp

För skojs skull kan man jämföra din tråd med denna... Jösses vilken skillnad det är på 18-åringar och 18-åringar. Det intrssanta börjar vid inlägg #16
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268399-Stulen-R1-i-Helsingborg
Haha skaffa inte för stora förhoppningar bara! Min tro är hyfsat avinstallerad trots att jag är ungdom själv, men men är väl i den fasen då folk bör börja mogna till lite, alla påstår att den stora skillnaden är mellan gymnasiet och högskolan (sorterar väl bort en del människor också i ju för sig). Har du några tips (helst i bildform) om fastspänning (se ovan)?
Allt har nog redan sagts, och jag vet att i början på min karriär (16 år sen man började köra) stog mamma på min hoj oxå. Men med tiden insåg man att det är en överhängande risk att inte få ut något på sin försäkring om man inte följer vilkoren (vilket såklart inte skenförsäkring gör...).

Gott att se att du väljer rätt. :tummenupp

Köp och kör det du rimligen har råd med. Annars blir det ändå bara problem i slutändan...
Skål! Är dock fortfarande förståeligt att folk försäkrar den på föräldrarna men jag hittade en prisvärd och ärlig utväg, är även fullt förståeligt att folk avskyr försäkringsbolag och delvis skenförsäkrare. Nu är det bara körkortet som saknas.

Vet någon om handledaren för privatövningskörning behöver gå en kurs? Mejlat transportstyrelsen men i väntan av svar tänkte jag höra lite med er.

:squid
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Du måste bara ha försäkring när den är påställd ("i trafik") , när man gör ägarbyte kan man välja att samtidigt ställa av den (om den inte redan är avställd) och då behöver du inte försäkra den.

Det är bara göra som du vill, klarar du dig utan stöldförsäkring medans den står i garaget så kör på det.

En sak om det bara. Ägarbytet läggs på datumet man skriver (om man gör gamla sättet med papper på posten) men avställningen görs när de behandlar bytet. Så skriv inte typ lördagens datum som ägarbytet och sen ställs den av först typ tisdagen när de fått pappret.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vid transport på släp föredrar jag gallerkärror. Mycket enkelt att dra fast styre/gaffel rakt ut åt sidorna med spännband eller det du länkade till från Biltema.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Nu är det klart, köpt hojen. Skrev på registreringsbeviset i alla fall, bockade i avställd och gårdagens datum, gjorde jag rätt? Blev jäkligt osäker på om jag skulle fylla i dagens datum eller någon dag fram eftersom det tar någon dag för det att komma fram men skrev gårdagens datum. Hon sa att appen inte skulle fungera enligt transportstyrelsen i och med att jag inte tecknat någon försäkring(?) -.-' Det kommer inte hem en saftig faktura snart va? Utan jag skrev "rätt" datum? Kändes som det var det enda logiska, men folk har varnat mig för att ställa av den "rätt".

Spände med hjälp av biltemas handtagsspännband (se länk ovan) och två remmar på vardera sida där bak från passagerarhandtagen så satt den som ett berg, hade helt klart oroat mig i onödan. Kawasaki ER6-F 2011 för er som missat vilket hoj det blev.

Givetvis dök det upp några frågor nu;
- Vad finns det för olika serviceintervaller? De normalaste, tex; 100 mila, 600 mil...(?)
- När brukar ni börja köra? Ungefär när försvinner gruset (tidigare år)?
- Varför är skillnaden på trafik/halv så enorm för mig? Halv bör väl inte ta hänsyn till min ålder utan endast hur jag förvarar den och var jag bor eller vad säger ni? (3< gånger dyrare med halv än trafik)?!

Löjliga frågor som uppstått av grannen, frågorna ovan är av högre prioritet detta är endast ren nyfikenhet (känns som han har fel av mina extremt få erfarenheter inom ämnena, men han låter så säker och är faktiskt allmänbildad och mekkunnig):

- Vilka ungefärliga farter fungerar ett normalt skinnställ för? Pratade nämligen med grannen och han påstod att man var körd redan vid 200 (på bana givetvis) om man inte hade värsta grejerna, jag trodde ett vanligt (alpinestars) likadant med handskar menade han. Klarar inte ett modernt skinnställ 200 km?

- Han menade att biltemas lås var bra och att de klarade bultsaxar utan hydraulik och "skivslipar" utan diamant (de hade tydligen prövat).




Avslutning för folk så de slipper läsa hela tråden;

Kolla alla kända försäkringsbolag:
Svedea, Bilsport MC, Folksam, Trygg hansa, if, länsförsäkringar. För mig (ungdom) blev trafikförsäkringen billigast hos Folksam och hel/halv hos Svedea (hel kan man i vår ålder egentligen glömma om det inte växer pengar ur öronen, om det nu skulle göra det så finns det ändå ingen anledning att försäkra hel, om man inte kör som en kratta eller vardagligen parkerar i Rosengård).

Att försäkra den på sin mor verkar vara fullt lagligt och suveränt tills något händer (i värsta fall bortsett från att du kanske blir grönsak/kör ihjäl någon är att du blir skuldsatt i resten av ditt liv, i bästa fall sparar du "några" tusenlappar, överväg vad ni tycker. Har er mor/far MC-kort så är det lättare, ej ristat i sten). Jag valde i alla fall trafikförsäkring som är avställbar alltså cirka 500 kronor/påställd månad. Att ställa av kostar ca 60 kronor (av transportstyrelsen), läs avtal/ring för att se vad som gäller för dig. Betalar alltså inte 500 kronor i månaden under vintern för att tydliggöra att vi 18-åringar också kan ha råd att köra hoj.



Kolla upp hojen här:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx (kolla även lån och ägare via smstjänsten)

Spänna:
Var inte överdrivet oroliga, köp biltemas spännband om ni är oroliga för kåpor och liknande. Många pratar om att inte spänna fjädringen något, gör som ni vill man behöver inte spänna särskilt hårt för att den ska sitta som ett berg, googla angående fjädringen då jag inte vågar yttra mig med min bristande kunskap jag vet endast hur jag gjorde. AKTA KÅPORNA är nog det viktigaste, låt den inte stå på stödet (kanske uppenbart?).
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-82496/

Observera att jag endast skrivit det jag tror stämmer,

Tackar för hjälpen i tråden så ses vi ute på vägarna i sommar! :hojcbr
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Angående avställning vid ägarbyte så är datumet du fyller i datumet för ägarbytet.
Avställningen sker när de behandlar ägarbytet vad jag förstår.
Jag kan inte svära på hur det blir men risken finns att man får straffavgift för de dagar bakåt i tiden då hojen varit i din ägo, påställd och utan försäkring eftersom förra ägarens försäkring inte gäller din hoj. Avgiften är 156,10 kr om dagen (jämnt och bra)

Angående fastspänning så ser jag inte problemet med att spänna ihop fjädringen. Iaf inte den relativt korta stund man har den på släpet iaf. Visst om tätningarna är dåliga från början kanske ett högt tryck under längre tid inte är så bra men då är det förmodligen hög tid att byta dem ändå. Sen behöver man ju inte bottna gaffeln för att hojen ska stå stadigt. Tillräckligt för att framdäcket inte ska glida omkring räcker.
Min hoj har iaf klarat mina 80-90 kg, full packning där bak, tankväska och 20 liter i tanken åtskilliga timmar utmed vägarna i sträck utan att läcka.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
- Vilka ungefärliga farter fungerar ett normalt skinnställ för? Pratade nämligen med grannen och han påstod att man var körd redan vid 200 (på bana givetvis) om man inte hade värsta grejerna, jag trodde ett vanligt (alpinestars) likadant med handskar menade han. Klarar inte ett modernt skinnställ 200 km?

- Han menade att biltemas lås var bra och att de klarade bultsaxar utan hydraulik och "skivslipar" utan diamant (de hade tydligen prövat).

Du vill faaaan inte krascha i 200 km/h oavsett vilket skinnställ du har. Läder är ju jävligt sexigt och så men hjälper föga mot brutna ben, mosade organ inre blödningar. Du kan dö av att skalla en lyktstolpe i 50 också så ge helt enkelt fan i att vurpa.

Alla lås som gör det svårare för tjuven är bra men det finns inga lås som är inbrottssäkra, det finns alltid en större bultsax...
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
TILL Ts:
Om någon vill själa en hoj så är det nog sorligt nog att de gör de. dom där gangstrarna är påhittiga tyvärr :S
Jag tror inte du vill köra omkull i 200 på asfalt, de finns ju de som har trasat sönder skinnställ i lagliga hastighet, men kontra ett textilställ så är det nog ett säkrare val! viktigt är bra skydd som sitter tajt och fixerat mot din kropp, skrapsår läker, de gör inte en bruten rygg med skadad ryggmärg eller en totalt sönderkvaddad hand eller fot med multipla frakturer!
Känner en kille (i 50års åldern) som jobbar på brandkåren och ofta när de kommer fram till mc olyckor som är lite allvarligare så är det vanligt förekommande att om knät har tagit emot vid krash/kollision så sitter knäskålen i knävecket, jag vill inte ens tänka på hur ont de gör: standard är att man söver personen innan man ens flyttar dom till ambulansen.
Kör säkert på alla sätt! Krasha inte, om mot all förmodan så se till att du har skyddat dig upp till öronen! :tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
- Vilka ungefärliga farter fungerar ett normalt skinnställ för? Pratade nämligen med grannen och han påstod att man var körd redan vid 200 (på bana givetvis) om man inte hade värsta grejerna, jag trodde ett vanligt (alpinestars) likadant med handskar menade han. Klarar inte ett modernt skinnställ 200 km?

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "klara 200 km/h". Du kan såklart åka i 300 km/h med skinnstället du föddes med men du överlever inte att kana i många meter utan ett lager till. Kan nämna ett par händelser så du kanske får ett litet hum om vad vi egentligen snackar om för krafter.

För några år sedan låg jag bakom en Nisse som kraschade under banåkning. Han hade ett skinnställ utan hårda skydd. Det var endast 2-3 cm mjuk stoppning på knän och axlar. Efter att han vurpad i ca 60 km/h och kanat MAX 10 meter på asfalten så hade skinnstället hyvlats bort på knät. Likaså det mjuka skyddet samt en bit av hans knä...

Du måste skaffa ett ogarvat skinnställ från en elefant om du vill att stället ska skydda ditt skinn från att se ut som en pizza efter att du gått omkull i 200 km/h. Jämfört med tygställ så är skinnställ alltid det bästa alternativet om du ska släpa arschlet i backen men utan rejäla hårda skydd på utstickande kroppsdelar så kommer du likt förbannat att tappa i vikt illa kvickt.

Jag minns en film från en GP-krasch för några år sedan. Föraren hade gått omkull i hög fart och kanat en längre sträcka på asfalten. Det fanns inte tillstymmelse till skinn kvar på ryggen av hans ställ. Men han hade klarat sig finfint ändå eftersom han hade ett bra ryggskydd.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Du vill faaaan inte krascha i 200 km/h oavsett vilket skinnställ du har. Läder är ju jävligt sexigt och så men hjälper föga mot brutna ben, mosade organ inre blödningar. Du kan dö av att skalla en lyktstolpe i 50 också så ge helt enkelt fan i att vurpa.

De flesta dör nog rätt omgående om de skallar en lyktstolpe - med hjälm - i 30 km/h.

Schumacher...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Angående avställning ska nästan befintlig ägare ställa av hojen via internet direkt eller innan köp om den inte försäkras direkt. Tog över svågerns hoj, skrev på pappret, skrev den dagens datum. Syster sölade på med att skicka in papprena. Pappret kom in 9 dagar efter skrivet datum (hade det komme på dag 10 hade den dagen räknats som ägarbyte..) vilket ledde till att den ställdes av 9 dagar efter den bytte ägare = saftig faktura från Trafikförsäkringsföreningen (eller vad dom heter). Löstes med att vi skickade in brev om att vi "råkade" skriva fel datum...
Klantigt är bara förnamnet men går att ordna, tack till transportstyrelsen där för tipset.
Dom på Trafikförsäkringsföreningen är några sura rackare dock.:brinnerup

Vidare till skenförsäkring, ska inte säg att jag är guds bästa barn där. Men samma hoj innan jag tog över den fick jag låna av svågern då han inte körde nånting. Klotade såklart. Trafikförsäkrad hos Bilsport & MC. Absolut inga problem att få ut pengar för kläder m.m. Hade t.ex. sprojlans hjälm, där fick jag tillbaka hela beloppet t.o.m.
Var lagomt nervös när jag ringde å förklarade att " Jo det är så att den är ju inte försäkrad på mig nu va.." "nemas problemas" sa tanten på Bilsport & MC!
Nu handlade det bara om småpengar i skinnställ m.m. Hur dom reagerar om man t.ex. gör något invalid vette tusan. Då kan det gå tyngre...
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vart går gränsen mellan att låna ut hojen till en person i samma hushåll (enl försäkringsvillkoren) och skenförsäkring ? Vad finns det för poäng med "utlåningsbara" försäkringar om man inte får låna ut för att det då kommer att betraktas som skenförsäkring ? Det är klart att om man skriver en literklubba på sin 76 åriga mormor kan det vara rätt problematiskt men en morsa i normal ålder och med ett hojkort ?
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Vart går gränsen mellan att låna ut hojen till en person i samma hushåll (enl försäkringsvillkoren) och skenförsäkring ? Vad finns det för poäng med "utlåningsbara" försäkringar om man inte får låna ut för att det då kommer att betraktas som skenförsäkring ? Det är klart att om man skriver en literklubba på sin 76 åriga mormor kan det vara rätt problematiskt men en morsa i normal ålder och med ett hojkort ?

Det är inte solklart. Bästa uppbeningen av sakernas tillstånd jag läst finns här: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3564077&fileOId=3616507

EDIT: Kort och gott, enda fallet där det enligt praxis inte spelar någon roll vem som är huvudsaklig brukare är mellan sambos eller makar som bor på samma adress. Notera att sambo betyder "sammanboende under äktenskapsliknande former", och till den som anser sig ha ett sådant förhållande till sin förälder kan jag bara säga: Fy för den lede!

;)
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Det är inte solklart. Bästa uppbeningen av sakernas tillstånd jag läst finns här: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3564077&fileOId=3616507

EDIT: Kort och gott, enda fallet där det enligt praxis inte spelar någon roll vem som är huvudsaklig brukare är mellan sambos eller makar som bor på samma adress. Notera att sambo betyder "sammanboende under äktenskapsliknande former", och till den som anser sig ha ett sådant förhållande till sin förälder kan jag bara säga: Fy för den lede!

;)

Känns som det blev mycket välformulerat i.o.m. kompletteringen!

Kort sammanfattning: Relaterar du till hojen som "din hoj" så är det förmodligen just din hoj. Då ska den inte vara försäkrad på någon annan än möjligtvis din make/maka.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top