Nu är det klart, köpt hojen. Skrev på registreringsbeviset i alla fall, bockade i avställd och gårdagens datum, gjorde jag rätt? Blev jäkligt osäker på om jag skulle fylla i dagens datum eller någon dag fram eftersom det tar någon dag för det att komma fram men skrev gårdagens datum. Hon sa att appen inte skulle fungera enligt transportstyrelsen i och med att jag inte tecknat någon försäkring(?) -.-' Det kommer inte hem en saftig faktura snart va? Utan jag skrev "rätt" datum? Kändes som det var det enda logiska, men folk har varnat mig för att ställa av den "rätt".
Spände med hjälp av biltemas handtagsspännband (se länk ovan) och två remmar på vardera sida där bak från passagerarhandtagen så satt den som ett berg, hade helt klart oroat mig i onödan. Kawasaki ER6-F 2011 för er som missat vilket hoj det blev.
Givetvis dök det upp några frågor nu;
- Vad finns det för olika serviceintervaller? De normalaste, tex; 100 mila, 600 mil...(?)
- När brukar ni börja köra? Ungefär när försvinner gruset (tidigare år)?
- Varför är skillnaden på trafik/halv så enorm för mig? Halv bör väl inte ta hänsyn till min ålder utan endast hur jag förvarar den och var jag bor eller vad säger ni? (3< gånger dyrare med halv än trafik)?!
Löjliga frågor som uppstått av grannen, frågorna ovan är av högre prioritet detta är endast ren nyfikenhet (känns som han har fel av mina extremt få erfarenheter inom ämnena, men han låter så säker och är faktiskt allmänbildad och mekkunnig):
- Vilka ungefärliga farter fungerar ett normalt skinnställ för? Pratade nämligen med grannen och han påstod att man var körd redan vid 200 (på bana givetvis) om man inte hade
värsta grejerna, jag trodde ett vanligt (alpinestars) likadant med handskar menade han. Klarar inte ett modernt skinnställ 200 km?
- Han menade att biltemas lås var bra och att de klarade bultsaxar utan hydraulik och "skivslipar" utan diamant (de hade tydligen prövat).
Avslutning för folk så de slipper läsa hela tråden;
Kolla alla kända försäkringsbolag:
Svedea, Bilsport MC, Folksam, Trygg hansa, if, länsförsäkringar. För mig (ungdom) blev trafikförsäkringen billigast hos Folksam och hel/halv hos Svedea (hel kan man i vår ålder egentligen glömma om det inte växer pengar ur öronen, om det nu skulle göra det så finns det ändå ingen anledning att försäkra hel, om man inte kör som en kratta eller vardagligen parkerar i Rosengård).
Att försäkra den på sin mor verkar vara fullt lagligt och suveränt tills något händer (i värsta fall bortsett från att du kanske blir grönsak/kör ihjäl någon är att du blir skuldsatt i resten av ditt liv, i bästa fall sparar du "några" tusenlappar, överväg vad ni tycker. Har er mor/far MC-kort så är det lättare, ej ristat i sten). Jag valde i alla fall trafikförsäkring som är avställbar alltså cirka 500 kronor/påställd månad. Att ställa av kostar ca 60 kronor (av transportstyrelsen), läs avtal/ring för att se vad som gäller för dig. Betalar alltså inte 500 kronor i månaden under vintern för att tydliggöra att vi 18-åringar också kan ha råd att köra hoj.
Kolla upp hojen här:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx (kolla även lån och ägare via smstjänsten)
Spänna:
Var inte överdrivet oroliga, köp biltemas spännband om ni är oroliga för kåpor och liknande. Många pratar om att inte spänna fjädringen något, gör som ni vill man behöver inte spänna särskilt hårt för att den ska sitta som ett berg, googla angående fjädringen då jag inte vågar yttra mig med min bristande kunskap jag vet endast hur jag gjorde. AKTA KÅPORNA är nog det viktigaste, låt den inte stå på stödet (kanske uppenbart?).
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-82496/
Observera att jag endast skrivit det jag
tror stämmer,
Tackar för hjälpen i tråden så ses vi ute på vägarna i sommar!