Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Hej! :hojsmilie

18-årig grabb som är på väg in i motorcykelvärlden, ska åka ett par mil med släp och fix för att köpa hoj. Bor hemma och förutsatt att min mor lägger en tusenlapp på motorcykel så kan man enligt anställd på MC-varuhuset försäkra den på henne så länge man bor hemma och bockar i "får köras av andra". Gäller detta hos alla försäkringsbolag? :fakta

Problemet är att hon ej närvarar vid köpet. Om jag förstår det rätt så behövs/bör ett avtal och registreringsbevis skrivas på, varav ena ska skickas in.

- Kan mamma stå på min försäkring trots att jag skriver registreringsbeviset och avtalet på mig?
- Kan jag ta med registreringsbeviset och avtalet hem och låta mamma skriva på det istället? Tror varken det är tillåtet eller att säljaren kommer gå med på det om man kollar på; http://www.transportstyrelsen.se/Lattlast/Sakerhet-pa-vagarna/Byta-agare-pa-ditt-fordon/
- Blir jag tvungen att stå som ägare i en dag för att sedan kunna skriva över den på mamma om inga ovanstående alternativ fungerar? Känns onödigt + att hojen får en extra ägare (har bara haft en ägare innan mig).

Tack på förhand!

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Den som står för ägarbeviset måste oxå stå för försäkring. Du kan ju försöka övertala säljaren att den ska stå på din mamma, och på så sätt få med dig ägarbytets pappret hem, jag brukar alltid kräva att ja ska skicka in pappret själv när ja köper hoj, just för att ja vet att det blir inskickat i tid då. Men som sagt egentligen e ju det säljaren som ska skicka in det. Mvh Linus

summit

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Hoj
cbr1000rr
Ta med hennes Id kort och ett telefonnummer ägaren kan nå henne på så ska det nog inte vara några problem att skriva hennes namn på gula pappret.Och en försäkring kan man skaffa på sitt eget fordon,inte någon annans.

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Ang försäkringen så står min hoj på min svärmor, finns en sån "låna" ut på bilsport och mc, men känns ju alltid tryggast att ha den skriven på sig själv. Mvh Linus

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
"skenförsäkring" som många anser i detta fallet är inte omtyckt bland mc folk som du kommer att märka.

men i övrigt, så om du har fordonsappen i din mobil, scanna in regbeviset. byt ägare, knappa in ägarens kontrollkod + din mammas personnummer... klart.

ingen underskrift, ingenting.. bytet sker omgående. har själv testat detta :fakta

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
så du skall alltså skenförsäkra?
Ja du, var bara medveten om att de flesta försäkringbolag (LÄS AVTALEN) säger att personer under 24/25år inte får bruka fordonet eller så får man kryssa i att personer under viss ålder kommer bruka fordonet. försäkring måste stå på ägaren av fordonet dock. Försäkringsbolag kan vägra att betala ut något om de är uppenbart att ni skenförsäkrar. så som att du står som ägare en dag eller din mamma inte ens har ett körkort för mc.

Jag Tycker att man skall köpa mc när:
*Man har råd att köpa mcn
*Man har råd att försäkra den
*Man har råd att hålla den i drift

om man inte uppfyller samtliga kriterier så kanske man skall jobba först o köpa sedan. så kommer det nämligen fungera sedan i livet (om man nu inte skall låna till sin existens…)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ang försäkringen så står min hoj på min svärmor, finns en sån "låna" ut på bilsport och mc, men känns ju alltid tryggast att ha den skriven på sig själv. Mvh Linus

Jobbigt om det skulle skita sig med tjejen... :glömdet

I övrigt har jag bara en sak att säga:
:popcorn

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
går inte försäkringsbolagen på körkorts år? gjorde dom iaf när jag teckna försäkring

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Tänker inte bjuda på en stor moralkaka men det är bra att ha följande i åtanke:

• Det är skillnad på att kunna försäkra och att faktiskt få ut något av försäkringenom något händer.
  • Bara för att andra än ägaren FÅR framföra fordonet betyder det inte att det kan lånas ut hur som helst
  • Försäkringen gäller i regel för försäkringstagarens hushåll. Om den huvudsaklig brukaren och försäkringstagaren inte är samma person i syfte att (genom att felaktigt ange den huvudsakliga brukaren eller andra uppgifter) sänka försäkringspremien kan detta falla under försäkrat intresse.

Att "låna ut" hojen inom hushållet går alltså ofta bra fram till den grad att försäkringstagaren inte längre är den huvudsakliga brukaren, då ägandeskapet samt försäkring istället bör skrivas över till den faktiska brukaren.
Det är således inte bara moraliskt inkorrekt mot dina hojkamrater att skenförsäkra. Händer det något kan du bli helt utan ersättning.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
mkii alltså hoj korts år. inte bilkörkort

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag körde med Svedea "säker" (fri utlåning) på min ER6, reggad på morsan (bodde på samma adress).
Hon körde aldrig ens en meter med hojen och när jag klotade så skötte Svedea allt superbt, de som skriker skenförsäkring har antagligen inte koll på villkoren...

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
När jag kollade på att köpa ny hoj efter jag hade tagit körkort så tittade jag på ett par olika. Efter att ha tittat på en som jag skulle tänka mig så bad jag försäljaren om ett regnummer så jag kunde kolla på försäkring. Han bad mig då följa med till hans kontor så kunde vi titta tillsammans.

Priset blev för högt, mer än vad jag var villig att betala. Försäljaren sa då att jag kan utan problem försäkra den på min far. Han försökte få mig att tycka att det var helt rimligt att försäkra hojen på min far, som bor i en annan stad, som aldrig kört MC och kommer aldrig göra det. Detta fick mig att inse att de säger vad de kan för att sälja hojen...

Försäkringstagaren skall vara den personen som är huvudsaklig brukaren, det är okej att låna ut hojen då och då men i mitt fall så föreslog försäljaren att jag skulle skenförsäkra min hoj.

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Jag körde med Svedea "säker" (fri utlåning) på min ER6, reggad på morsan (bodde på samma adress).
Hon körde aldrig ens en meter med hojen och när jag klotade så skötte Svedea allt superbt, de som skriker skenförsäkring har antagligen inte koll på villkoren...

Så om jag snor lite grejer från en affär och ingen frågar vad jag har under jackan när jag går ut - har jag inte begått något brott då?

Det jobbiga börjar ju först när frågorna börjar ställas. En ER6 är ju inte i närheten lika attraktiv att skenförsäkra (och därmed utreda om sådant föreligger) än en t.ex. RR-hoj.

Edit: Är inte insatt i just Svedeas villkor. Är du? Berätta gärna mer om vad de säger kring försäkingstagare och brukare.

Last edited:

jetson

Guest
1. Det smidigaste är att göra som wonderwizard när det gäller ägarbytet, då går det genom direkt (även på helgen)
2. Skicka "vem äger fordonet"-sms om du vill kontrollera att bytet gått genom
3. Be mamma ringa och försäkra hojen

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Jag gjorde de på min första hoj men sen dess har jag haft de på mig själv, visste inte bättre då utan alla andra gjorde så. Har sålt 3 hojar, i två av fallen har pappa skrivit under ägarbeviset. Tyvärr blir utbudet skralt om man är snål. Först 25kw hojar endast, sen en ny värld efter 2 år med allt att vraka på tills man inser att man får pröjsa bajsmycket.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har helförsäkrad Honda på far. Även bilen min står på far. Men när jag flyttar skriver jag över allt på mig såklart.

Bilen tjänar jag cirka 6000kr per år av att ha den ställd på far och jag åkte inte i mycket de första 2 åren pga mycket resande i arbetet med firmabil, och hojen egentligen bara några hundralappar.
Har tänkt dra över hojen på mig men jag har inte orkat bara för att byta namn på ägarpappret.
Allt är helt OK med moderna, säger de iallafall.

Men om jag tar till försäkring är det något allvarligt, och då har jag nog mer än någon repa att få betald.

Sen tycker jag det är fel att skriva sitt fordon på någon annan och man inte ens är skriven på samma adress.
Men det är ju försäkringsbolagets regler som gäller och inte mina.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Spelar ingen roll hur mkt folk spekulerar här, ring försäkringsbolaget och be om att få ett skriftligt svar vid ev olycka/tvist.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år