Försäkra på en förälder?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vet du hur en utredningsinspektör jobbar??

Så om man är både dum och begåvad så skall man se till att odla sin näthistoria.

Skriva om gammelfarmor som kör som ett jeffla svin. Runt 1000 mil om året.
(Dessutom se till att hon har en komplett skyddsutrustning med skrapade puckar och allt.)
Skriva att man längtar till den dagen då man eventuellt skall få äran att provköra farmors hoj.
Och så den dagen man klotat skriver man om att man äntligen fått testköra.
Och klotat.:crash
Om man nu lever och kan skriva. :rolleyes:

Och egentligen borde man väl även köra stulet och utan kort när man ändå håller på? :fakta
Har man inte råd med försäkringen så fuskar man bort den.
Har man inte råd med hoj stjäl man en.
Har man inte råd med kortet så skiter man i det.

Rent ekonomisk är det väl knasigt att bara försöka fuska bort den billigaste delen? :va

Eller, så pröjsar man bara? :fakta

:Moralkärring med pms + :sjuk

:hihi
/e

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Perfekt. Då var den här tråden uppe igen...
38,5 graders feber och ligger i soffan. Vad kan vara bättre än en bumpad försäkringstråd på SH..? Finns inget som roar mer än upprörda inlägg från folk som VET.
Håll gärna igång tråden så jag har nått att göra idag.

Jag går och poppar lite popcorn så länge...

PoK

KK

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så om man är både dum och begåvad så skall man se till att odla sin näthistoria.

Skriva om gammelfarmor som kör som ett jeffla svin. Runt 1000 mil om året.
(Dessutom se till att hon har en komplett skyddsutrustning med skrapade puckar och allt.)
Skriva att man längtar till den dagen då man eventuellt skall få äran att provköra farmors hoj.
Och så den dagen man klotat skriver man om att man äntligen fått testköra.
Och klotat.:crash
Om man nu lever och kan skriva. :rolleyes:

Och egentligen borde man väl även köra stulet och utan kort när man ändå håller på? :fakta
Har man inte råd med försäkringen så fuskar man bort den.
Har man inte råd med hoj stjäl man en.
Har man inte råd med kortet så skiter man i det.

Rent ekonomisk är det väl knasigt att bara försöka fuska bort den billigaste delen? :va

Eller, så pröjsar man bara? :fakta

:Moralkärring med pms + :sjuk

:hihi
/e

så skall man göra, Det kallas den nya tiden alternativt informationsåldern eller ansvarslöshetsåldern.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är väl bara ringa runt och fråga, är det ok från bolaget så kör på. Bilförsäkringar och ungdommar är det mycket vanligt förekommande att föräldrar står för försäkringen, förr så baserades bonus på hur många år du haft en försäkring, numer är det efter körkortsår.

Tycker hela frågan i grund o botten är sjuk, man försäkrar ett fordon, har man RÄTT KRITERIER för att framföra fordonet, dvs rätt körkort, rätt ålder så anser inte jag att ett försökringsbolag skall avgöra vem som framför fordonet. Min dotter skall snart ta körkort på bil, får hon INTE köra min bil på försäkringen, trots att jag står som ägare och har försäkrat fordonet. Ja då kommer jag omedelabart byta till ett annat bolag. De jag och jag hoppas och tror flesta härinne vill ha ett försäkrat fordon vid en olycka och själv kunna avgöra vem som framför fordonet? Inte ett försäkringsbolag som avgör rättigheten i VEM som får köra fordonet om man uppfyller alla övriga regler som finns i samhället för att få köra fordonet..

Många härinne verkar tycka det är bra att "hunsas" av försäkringsbolag, men med diskussion med försäkringsbolag går det får rätt på den här punkten, annars byt bolag;)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl bara ringa runt och fråga, är det ok från bolaget så kör på. Bilförsäkringar och ungdommar är det mycket vanligt förekommande att föräldrar står för försäkringen, förr så baserades bonus på hur många år du haft en försäkring, numer är det efter körkortsår.

Min dotter skall snart ta körkort på bil, får hon INTE köra min bil på försäkringen, trots att jag står som ägare och har försäkrat fordonet. Ja då kommer jag omedelabart byta till ett annat bolag. De jag och jag hoppas och tror flesta härinne vill ha ett försäkrat fordon vid en olycka och själv kunna avgöra vem som framför fordonet? Inte ett försäkringsbolag som avgör rättigheten i VEM som får köra fordonet om man uppfyller alla övriga regler som finns i samhället för att få köra fordonet..

Många härinne verkar tycka det är bra att "hunsas" av försäkringsbolag, men med diskussion med försäkringsbolag går det får rätt på den här punkten, annars byt bolag;)

Det är just därför jag har mina hojar på Svedea "Säker". För att andra som jag godkänner (dvs har nödvändiga kunskaper och papper) ska ha rätt att köra dom.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har aldrig råkat ut för något bolag som brytt sig om vem som kört mina fordon om jag inte tecknat någon specialförsäkring(typ ingen under 25)men då har enbart självrisken påverkats.....vilka är de bolagen?

Kan förstå om de blir lite stingsliga om någon annan skulle stå på mitt fordon men om jag kör någon annans hoj skiter väl de i,eller har jag bara kommit i kontakt med de vettiga bolagen?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du kan ju inte dra alla över samma kam!. Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??

Gammalt inlägg men vafan..

Det hade jag med när jag började köra, sen blev riskerna lite större, och så fick jag lite vobbel som slutade bra.
Så då började jag köra riskmedvetet igen och köra på bana istället.

Och sen sista turen på året så totalhavererade en packbock i framgaffeln med massa olja på framhjulet som följd så jag klotade i 40 km/h.
Slog sönder halva motorn, tank, skadade ramen och massa andra prylar.

Så man ska aldrig säga aldrig.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nu är jag av den åsikten att man givetvis inte ska skenförsäkra något fordon då det i slutänden drabbar någon oskyldig genom höjda premier etc.. Men om försäkringsbolaget är medvetna om upplägget och eventuellt justerar premien efter förutsättningarna så ser jag inte riktigt problemet.

Jag har själv haft hojar försäkrade på farsgubben i mina yngre dagar. Jag gjorde klart för FB om detta och villkoret hos dem var att om något skulle hända när jag framförde fordonet så hade de en dubblering av självrisken på vagnskada. Den eventuella ökade kostnaden räknade jag hem tillräckligt fort för att det skulle vara värt risken.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Men gu va hEfTig du é! :rolleyes:

Signaturen: "Pengarna ska rulla!"
Och har bågen försäkrad på lilla mamsen...
Jomen serru såatte...

sååå du menar att bara för den står på mamma så rullar inte mina pengar ? jomen serru såatte...

sen att det inte rullar lika mkt pengar när den står på henne det håller jag med om, men det e fortfarande mina pengar som rullar. ;)

Varför har så många skrythetsvansinne och måste äga superninjamegasporthojar när dom inte ens har råd att äga dom eller har förmågan att utnyttja dom?

inget skrythetsvansinne för mig, det har alltid varit min favorithoj, så jag köpte en.. sen att jag inte kan utnyttja den fullt ut, vad gör det ? måste man det bara för att man köper en hoj ? wow då är det nog rätt många som måste lämna tillbaka sina hojar.. jag är iaf lika glad efter varje körning trots att jag inte kan utnyttja dess fulla kapacitet.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lite förtydligande

Du (ung) i tex centrala Stockholm äger hojen men din morfar (gammal) på landet försäkrar den = Skenförsäkring som kan ge problem vid försäkringsärende, inte bra.

Din morfar (gamal) på landet äger, försäkrar och kör hojen och du (ung) i tex centrala Stockholm lånar den ibland = Helt OK om morfars försäkring tillåter det.

Detta med att man som färsking (= få mil) kör ansvarsfullt och därför skulle ha lägre premie tror jag inte ett skit på.

Om man är ung och färsk på hoj kommer man oavsett person vilja "testa" lite förr eller senare. Det gör även alla gamla rävar. Allt annat är onaturligt och då bör man vänta med hoj tills man löst sina problem.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000

Tycker hela frågan i grund o botten är sjuk, man försäkrar ett fordon, har man RÄTT KRITERIER för att framföra fordonet, dvs rätt körkort, rätt ålder så anser inte jag att ett försökringsbolag skall avgöra vem som framför fordonet. Min dotter skall snart ta körkort på bil, får hon INTE köra min bil på försäkringen, trots att jag står som ägare och har försäkrat fordonet. Ja då kommer jag omedelabart byta till ett annat bolag. De jag och jag hoppas och tror flesta härinne vill ha ett försäkrat fordon vid en olycka och själv kunna avgöra vem som framför fordonet? Inte ett försäkringsbolag som avgör rättigheten i VEM som får köra fordonet om man uppfyller alla övriga regler som finns i samhället för att få köra fordonet..

Du har missuppfattat hela frågan.

Självklart får din dotter låna DIN bil.

Det finns nåt som försäkringsbolagen kallar för "ekonomiskt intresse".
Den som har det för fordonet i frågan är den som skall stå på försäkringen PUNKT SLUT!

Spelar ingen roll vad en SÄLJARE av försäkringar talar om för dig via telefon, reglerna står i villkoren och kan du inte dom kommer du få reda på hur det ligger till när du klotat.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Ja, för står det Strömstad i profilen är det ju sant. Och skriver han att han är 22 så är det ju också sant. Allt på internet är sant...

Du är inte så smart.....skit samma om det är sant eller inte, det är JÄVLIGT svårt att bevisa för ett försäkringsbolag att morsan kör en sporthoj om dom sätter sig på tvären.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Smart å smart. I mitt Sverige är det den som anklagar någon som ska presentera bevis.

Så är det i sverige.........Utom när det gäller försäkringar.

Då är det omvänd bevisbörda+att du får betala rättegångskostnaderna ifall du blir purken på deras inställning och drar dom inför rätten om du inte vinner,förlorar du får du pynta deras kostnader med.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Så är det i sverige.........Utom när det gäller försäkringar.

Då är det omvänd bevisbörda+att du får betala rättegångskostnaderna ifall du blir purken på deras inställning och drar dom inför rätten om du inte vinner,förlorar du får du pynta deras kostnader med.

Jorå, jag har haft min beskärda del med försäkringsbolag genom åren så jag anser mig kunna uttala mig. Bevisbördan gäller även försäkringsbolag, men de öppnar alltid med att säga nej, av den enkla anledningen att de inte har något att förlora på att säga så. Svarar man då att "vi ses i tingsrätten" så kommer du garanterat få ett annat svar om de inte har torrt på fötterna.

Been there, done that. :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...