Försäkra på en förälder?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vad många verkar inte fatta är att de kan käbbla om moral och villkor på pappret här och övertyga sig själva, men IRL är chansen att gå segrande ut ur ett slag mot ett försäkringsbolag inte sådär jättestor....och även om man vinner har man egentligen förlorat ärligt talat. VILL de statuera ett exempel så gör de det för att de har resurser till det. Bara att få rätt när det gäller en sketen muntlig offert från de kan vara svårt som bekant och nu snackar vi något helt annat. Skulle man totala hojen (men klara sig ändå) vill man ju antagligen snabbt ut och köra igen och då gärna på en likvärdig hoj. Vad hjälper det att man käbblar om "det står faktisk..." eller "hur tolkar man ..." när ärendet ska valsa omkring i domstolar i månader kanske år för att bolaget har bestämt sig att jävlas eftersom de ser att någon försöker blåsa de ? Bara den risken skulle göra mig tveksam.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad tysta alla dom tvärsäkra blev...

Invalido, är du invalid så du inte kan argumentera mot dig själv mer?

:tungan

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Riktigt simpelt det här.

Köper JAG en hoj så är JAG skyldig enligt lag att ha den MINST TRAFIKförsäkrad om DEN ska framföras i trafik.

Sedan är det liksom bara att rätta munnen efter sin matsäck, och ge fan i att snylta på andras matsäckar (läs: Skenförsäkra).
Har man inte råd att försäkra sin hoj på sig själv så har man inte råd att ha den hojen heller.

//Robert

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad tysta alla dom tvärsäkra blev...

Invalido, är du invalid så du inte kan argumentera mot dig själv mer?

:tungan

Kan nästan sätta pengar på att det inom ett dygnf så har det kommit ytterligare inlägg från någon/några som inte läst hela tråden men minsann vet att deras försäkring tillåter andra än ägaren att köra, ev med ökad självrisk... :glömdet

Invalido, ja han kanske har börjat att faktiskt läsa inläggen innan han svarar på dom... :tungan

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag är 20 år och har en halvförsäkring på min hoj som står i mitt eget namn. 7250 kr på ett helår. Visst det är dyrt som fan men smakar det så kostar det!

har du letat runt?

Känns jävligt mycket oavsett din ålder för en 600 från 93??

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
Nu har jag ju inte läst ett enda inlägg i tråden men tycker det verkar lite dumt att försäkra på en förälder:va
Måste ju bli myyycket biiiilllliiigare att släktforska fram någon född runt år 1750 och ställa hojen på den personen istället, dom kan ju garanterat inte svara på några frågor i en eventuell utredning heller så då e man ju safe:näsblod

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
har du letat runt?

Känns jävligt mycket oavsett din ålder för en 600 från 93??

Förra året kollade jag på en cbr 600f från 92. den skulle kosta mig 23kr mer i månaden än min lika gamla 900rr... Det slutade runt 7k för halv har jag för mig. kk 1år då och 23. köpte inte.

axelsson_vpg

Guest
Snarare att du står med en hoj värd 0:- och får inte ut något på försäkringen... och de flesta har lånat till sina hojar... speciellt de under 24.

Och läser man lite till så skall den stå på den huvudsaklige ägaren... det har vi redan klarat av lite längre bak i tråden... välkommen till verkligheten.

Nja jag tror inte dom flesta har lån på hojen. Dessutom så får man ju tillbaka på försäkringen, har ni inte ramlat lr fått hojen stulen försäkrad på någon annan äre ju ingen ide ni sitter här och ljuger ihop grejer.

EDIT: Jag har hojar och bilar på mig själv... så du inte tror annat, men jag förstår om vissa inte har råd att betala 35 lakan/år för halv.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nja jag tror inte dom flesta har lån på hojen. Dessutom så får man ju tillbaka på försäkringen, har ni inte ramlat lr fått hojen stulen försäkrad på någon annan äre ju ingen ide ni sitter här och ljuger ihop grejer.

EDIT: Jag har hojar och bilar på mig själv... så du inte tror annat, men jag förstår om vissa inte har råd att betala 35 lakan/år för halv.

Åh nej, inte en till som skall tjafsa emot det här som vi andra har postat diverse urklipp ur försäkringsvillkoren för...

Visst, det förekommer skenförsäkring och det händer att de som klotar sina hojar med skenförsäkring inte får ut några pengar... men det händer även (och blir vanligare) att försäkringsbolagen ifrågasätter försäkringarna och tar hjälp av diverse forum för att hitta bevis som tyder på att det inte är Agda 68år som står på försäkringen och då är du rökt.

Men det visste du väl redan eftersom du förhoppningsvis har läst hela tråden.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

Here we go again!

För mig spelar det absolut inge roll om jag har lån på mc:n eller ej. Det är förlorade pengar i båda fallen, men tydligen inte för dig:va

Jag förstår också att vissa inte har råd att betala 35 tusen per år i premie och då för man helt enkelt låta bli att köpa en pryl som man inte har råd med.

Sedan behöver inte allt här i världen vara självupplevt för att man ska kunna ha en åsikt, eller rent av veta. Man kommer jävligt långt med hjärnan på "on" och lite sunt förnuft!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

:brinnerup

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
Dessutom så får man ju tillbaka på försäkringen, har ni inte ramlat lr fått hojen stulen försäkrad på någon annan äre ju ingen ide ni sitter här och ljuger ihop grejer.

Faan... ja som precis sa till min kollega att knark är beroendeframkallande å ja är ju inte ens sprutnarkoman:näsblod
Måste sluta ljuga:glömdet

Last edited:

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Hoj
Superduke
...
hur fan kan du köra utan märkesutrustning för det billiga suger. osv."
Mao moralkärringar, med de vill ju helst inte inse sina egna brister.
...

//Mvh Adnan

Hur har tyckanden angående val av utrustning med moral att göra?

Sjukt vad vissa individer är infantila. De kan ju knappt läsa och ännu mindre tillgodgöra sig en text. Som lök på laxen så kan de inte hålla ordning på sin egen argumentation och går i polemik mot bättre vetande!
Att dessa individer har körkort är för mig svårt att förstå!

Välkommen till 2000-talet - curlingbarnens förlovade tid. :)

Vad många verkar inte fatta är att de kan käbbla om moral och villkor på pappret här och övertyga sig själva, men IRL är chansen att gå segrande ut ur ett slag mot ett försäkringsbolag inte sådär jättestor....och även om man vinner har man egentligen förlorat ärligt talat. VILL de statuera ett exempel så gör de det för att de har resurser till det. Bara att få rätt när det gäller en sketen muntlig offert från de kan vara svårt som bekant och nu snackar vi något helt annat. Skulle man totala hojen (men klara sig ändå) vill man ju antagligen snabbt ut och köra igen och då gärna på en likvärdig hoj. Vad hjälper det att man käbblar om "det står faktisk..." eller "hur tolkar man ..." när ärendet ska valsa omkring i domstolar i månader kanske år för att bolaget har bestämt sig att jävlas eftersom de ser att någon försöker blåsa de ? Bara den risken skulle göra mig tveksam.

Mycket riktigt. Det är en sak att ha rätt och en helt annan sak att få rätt. Viktigt att tänka på.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jo jag förstod vad han skrev. det är realistiska priser i nutid men jag tycker det är orimligt att betala 2000kr/mån för en hoj för en kille som mig.

att premierna är höga beror bara på en sak. varför skulle jag drabbas av det om jag vet att jag inte skulle bidra till det? hör om folk som har sönder 1-2 hojjar om året..

hahahahaha, bara måste skratta åt det påståendet att DU VET ATT DU EJ SKULLE BIDRA TILL HÖGA FÖRSÄKRINGS PREMIER.

tror du på fullaste allvar att dom som har bidragit till dessa premier inte resonerade som dig???.
eller tror du att dom köpte en sporthoj och sen en försäkring på det och sen när dom skulle ut och köra sa till sig själva----nu ska jag ut och öka på olycks statistiken för sporthojs åkare och se till att det blir dyrare för andra att försäkra.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Vet inte om det är fel att påpeka detta, men skulle du vilja utsätta någon av dina föräldrar för en tvist med ett försäkringsbolag medans du ligger invalid eller död någonstans?

Jag menar, vad som helst kan hända när som helst. Bättre att ha ansvaret själv och inte utnyttja/belasta de man har att tacka för mycket.

Förstår att det kan locka med literhoj men jag skulle nog ta mig en allvarlig funderare på om jag vill riskera att utsätta min familj för detta extra lidande, om nu olyckan slår till.

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Lite OT kanske, men jag har också kollat väldigt mycket försäkring. Jag har gett mig fan på att jag ska kunna försäkra en ny 1000cc. Jag bor i Malmö och är 24, fyller 25 i år. Alla försäkringar är helt orimliga, men tydligen försäkrar IF s1000rr för 2000 i månaden för helförsäkring. Det är mer än hälften av vad alla andra jag har kollat på, så antar att det får bli det!

Tobbzor

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
05 Gixxer 1000
Jag har helförsäkring på min Gixxer 05:a hos Folksam. Hojjen står på min far och jag betalar 1800 i månaden när jag har den påställd. Jag är 22 år ung!

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag har en 2012 Hayabusa turbo med 450hp+ på slangen helförsäkrad hos Trygg hansa.
Den står på gammelfarmor i väglöst land norr om bifurkationen av Torne och Tärendö älvar.
För det FÅR hon 253 kr i månaden av försäkringsbolaget. (Som vi delar på.:tummenupp)

Jag är 9 månader gammal och gillar knäskrap och mammas tuttar! :tuttar

.....ehhh nog dags att gå hem och gnida lite på mina flottörhus, sorry....:glömdet

/e

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...