Försäkra på en förälder?

Invalido

Guest
Gå in på t.ex. IF´s försäkringsvillkor så läser du punkt 1, dvs den absolut första punkten i försäkringsvillkoren... inte så lätt att missa faktiskt.

View attachment 303322

Så är det slutdiskuterat nu när det står svart på vitt att t.ex. Invalido och ni andra skenförsäkrare har fel?

ta fram den del där det står om det ej är huvudsakligabrukerns bla bla bla att det då blir dubbel självrisk...för det är den delen vi pratar om.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Sorry, men den här kommentaren förtjänar du nu.

Läs villkoren så slipper du framstå som korkad!

Självklart är det så, men när man redan börjar fundera på hur man skall kunna ljuga för FB så att de skall tro att det faktiskt är farsan/morsan/moster som är den huvudsakliga brukaren så bryter du mot försäkringsvillkoren och därmed skenförsäkrar och du skall inte få någon ersättning... ganska enkelt faktiskt.

Tjaa, men är huvudbrukaren den som kör flest antal mil, eller dagar eller servar hojen oftast..eller kör flest bankörningar ? Det kan vara så att farsan kör 1000 mil per år under sin semester, medan sonen kör bara 200 mil fast varje dag under hela juli.

Invalido

Guest
Sorry, men den här kommentaren förtjänar du nu.

Läs villkoren så slipper du framstå som korkad!

Självklart är det så, men när man redan börjar fundera på hur man skall kunna ljuga för FB så att de skall tro att det faktiskt är farsan/morsan/moster som är den huvudsakliga brukaren så bryter du mot försäkringsvillkoren och därmed skenförsäkrar och du skall inte få någon ersättning... ganska enkelt faktiskt.
ja jag läser vilkoren...rätt vilkor för rätt försäkring:tungan

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
ta fram den del där det står om det ej är huvudsakligabrukerns bla bla bla att det då blir dubbel självrisk...för det är den delen vi pratar om.

Nope, det handlar inte tråden om... tråden handlar om att försäkra sin egna hoj på någon av sina föräldrar... du som tjatat om att läsa första inlägget borde väl veta det.

Tjaa, men är huvudbrukaren den som kör flest antal mil, eller dagar eller servar hojen oftast..eller kör flest bankörningar ? Det kan vara så att farsan kör 1000 mil per år under sin semester, medan sonen kör bara 200 mil fast varje dag under hela juli.

Jag skulle påstå att det är vansinnigt få fordon som hamnar i en sådan gränsdragning medans det i majoriteten av fallen då frågan kommer upp handlar om att den är försäkrad på någon som i stort sett aldrig ens suttit på hojen.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jo jag förstod vad han skrev. det är realistiska priser i nutid men jag tycker det är orimligt att betala 2000kr/mån för en hoj för en kille som mig.

att premierna är höga beror bara på en sak. varför skulle jag drabbas av det om jag vet att jag inte skulle bidra till det? hör om folk som har sönder 1-2 hojjar om året..

18.500... omg. Är det så värt det?

Hehe.. 51000:-/ år här :tummenupp
Förvisso avställningsbar så det blir lite bättre i praktiken..

29 år, sthlm, R1 -05, aldrig orsakat olycka

Lite kul när man får hem premierna..
Helförsäkring på Horneten = 7800:-/år
Bara garageförsäkringen för R1:an ligger på 4k..

Men men,, det är ju bara betala och köra på..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Samma sak varje år... Sök i trådar och du kommer att inse att det kallas skenförsäkring där försäkringsbolagen kan neka ersättning...
.. Och att 2/3 av allla under 25 trotts det gör så och att dom flesta får ut pengar om dom vurpar

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om de kör ungefär lika mycket så bör det bli den med störst ekonomiskt intresse som klassas som ägare, dvs den vars plånbok det svider mest i om hojen skrotas.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
.. Och att 2/3 av allla under 25 trotts det gör så och att dom flesta får ut pengar om dom vurpar

Vad spelar det för roll... det har frågats efter vad som händer, man kan enbart ge råd utifrån spelreglerna... däremot att vissa kör emot reglerna och ändå kommer undan tillhör undantag och inte så som det i praktiken alltid funkar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Om de kör ungefär lika mycket så bör det bli den med störst ekonomiskt intresse som klassas som ägare, dvs den vars plånbok det svider mest i om hojen skrotas.

Ja, jo kanske men det är inte självklart eftersom de kan äga hojen med varsin 50%. Bara det visar att begreppet "huvudägare" är ju något man kan tolka fram och tbx.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Ja, jo kanske men det är inte självklart eftersom de kan äga hojen med varsin 50%. Bara det visar att begreppet "huvudägare" är ju något man kan tolka fram och tbx.

bilsport och mc sa till mig att om det fanns blandade intressen och förare i/på mc:n kunde deras basförsäkring användas.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Annat sätt att lösa problemet är att han ingår ett registrerat partnerförhållande med farsan och skriver sig hemma hos honom. Då är det end of story liksom.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jo det håller jag med om. Det är dock med största sannolikhet den som är yngst (läs dyrast att försäkra) som ska stå som försäkringstagare om två personer anses äga och använda hojen lika mycket.

Men som tidigare nämnts så är det nog inte så ofta dessa gråzoner uppstår i faktiska ärenden. I de flesta fall när FB fattar misstanke och vill utreda så är det nog mer tydligt att försäkringstagaren inte är ägaren.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Hur det än är så kan vi väl enas om att om man skulle vilja nyttja en försäkring, oavsett vad det handlar om, så kommer fb självklart att med näbbar och klor och skickliga jurister slåss som fan för att de inte ska behöva betala mer än absolut nödvändigt. DET kan vi väl enas om i alla fall?
Det verkar som att vissa här tror att fb tycker det är okej att folk ska komma undan billigt. Riktigt så är det nog inte tror jag.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Invalido: Det står i villkoren. Bara för att du repeterar en liten del av tilläggsvillkoren för IF´s märkesförsäkring så blir inte det hela villkorsdelen. Du framstår som ett rikspucko alternativt flamebite.

Till andra tvivlare: Ja, försäkringsbolagens utredningar leder i dom flesta fall till att försäkringstagaren står utan ersättning, trots att man inlett civilrättslita mål mot försäkringsbolaget.

Många personer har inte kontanter att handla hoj för utan tar lån med hojen som säkerhet. Även med detta gjort ställer man fordonet på farsan eller morsan. Här gör man riktigt fina självmål, men tänker inte på det förräns man står med 70 lök i blancolån och en totalmosad hoj. Som grädde på moset så kanske man har åkt på att betala en bogsering med... Rätt åt er säger jag :fakta

Sen en gång till: man kan inte försäkra något man inte äger. Har sonen Pelle köpt en hoj kan inte pappa Åke försäkra den. Köper däremot Åke en hoj för att fisa runt på så är det fritt fram för honom att låna ut den till Pelle (förutsatt att tilläggsvillkoren, de enda Invalido kan läsa inte säger något annat. I detta fall är även den dubbla självrisken tillämpbar.

Mr.WRX har ett exempel där man är sambos/partners/gifta. Då har man gemensam ekonomi och självklart får man använda den gemensamma egendomen. Som gifta äger man ju (om man inte har äktenskapsförord) hälften av allt, så det finns inga problem där. Någon måste ju stå på försäkring för hus, bil, MC. Där ser man det på ett annat sätt.

Jag frågar igen: Frågor på detta? Har ni det är ni faktiskt lite efter...Och då hoppas jag bolagen sätter dit er :arsele

/ Jens

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
Invalido: Det står i villkoren. Bara för att du repeterar en liten del av tilläggsvillkoren för IF´s märkesförsäkring så blir inte det hela villkorsdelen. Du framstår som ett rikspucko alternativt flamebite.

Till andra tvivlare: Ja, försäkringsbolagens utredningar leder i dom flesta fall till att försäkringstagaren står utan ersättning, trots att man inlett civilrättslita mål mot försäkringsbolaget.

Många personer har inte kontanter att handla hoj för utan tar lån med hojen som säkerhet. Även med detta gjort ställer man fordonet på farsan eller morsan. Här gör man riktigt fina självmål, men tänker inte på det förräns man står med 70 lök i blancolån och en totalmosad hoj. Som grädde på moset så kanske man har åkt på att betala en bogsering med... Rätt åt er säger jag :fakta

Sen en gång till: man kan inte försäkra något man inte äger. Har sonen Pelle köpt en hoj kan inte pappa Åke försäkra den. Köper däremot Åke en hoj för att fisa runt på så är det fritt fram för honom att låna ut den till Pelle (förutsatt att tilläggsvillkoren, de enda Invalido kan läsa inte säger något annat. I detta fall är även den dubbla självrisken tillämpbar.

Mr.WRX har ett exempel där man är sambos/partners/gifta. Då har man gemensam ekonomi och självklart får man använda den gemensamma egendomen. Som gifta äger man ju (om man inte har äktenskapsförord) hälften av allt, så det finns inga problem där. Någon måste ju stå på försäkring för hus, bil, MC. Där ser man det på ett annat sätt.

Jag frågar igen: Frågor på detta? Har ni det är ni faktiskt lite efter...Och då hoppas jag bolagen sätter dit er :arsele

/ Jens

:klappar Klockrent

axelsson_vpg

Guest
jag håller med trådskaparn. klart fan man ska utnyttja sina päron.

... dock tycker jag man bara ska ha grejjerna på dom tills man är 24 då man själv kan börja samla bonus, samt att efter 24 blir allt billigare.

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Något du själv känner till eller är det massa gissningar?

/Någon som aldrig skenförsäkrat.

Jag pekade inte ut någon, vet bara att det förekommer och några namn nämner jag inte. Jag känner folk som skenförsäkrar men som utåt pratar väldigt korrekt om försäkringar, jag tror inte att sporthoj är något heligt ställe där det bara finns helgon. Inget ont om någon!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy