Försäkra på en förälder?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Så om vi nu vänder på steken...
Om min farsa nu lånar hojen sporadiskt lite då och då, och skulle ha oturen att vurpa nu när jag står som ägare, så menar ni på fullaste allvar att FB skulle neka mig försäkring???
Just för att han inte står som huvudsaklig brukare? eller är den delen helt som bortblåst bara för att någon äldre skulle smälla en MC? :va

har du folksams året runt / 30+ försäkring som jag har, så får du inte ut ett skit på vagnskada (alla kan bruka hojen & få ersättning vid personskada)

i mina villkår, står det klart & tydligt att alla ÖVER 30 år OCH är FOLBOKFÖRDA på min adress för köra min hoj, dvs min sambo på 25 år för inte köra den, min pappa på 64 år för inte köra den. då gäller inte vagnskada

för övrigt känner jag 2 personer som blivit utan ersättning vid stöld

en tjej som skrev sin gsx 750 -01 på sin mamma & hojen blev stulen = skenförsäkrad & nekad ersättning (iofs så hittade jag hojen senare, hon fick tillbaka en del av den + killen som stal den åkte dit)

en kille som köpte min lavaröda R1 -05 för 69 tusen för några år sedan, skrev den på sin styvfar & hojen blev stulen efter 18 dagar i hans ägo. försäkringsbolaget ringde till & med mig & frågade ut mig = sluta med att dom nekade han ersättning

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Är ju precis det han gör dock! Jag har själv inte kört en mil ännu så då kör han ju den större delen utav tiden? eller hur?
Morsan har oxå MC-kort, 48 år fyllda och är förtidspensionär pga Kronisk muskelsjukdom! Men nog fan har hon tagit en sväng med hojen för det :yoparty
(men är med på din poäng :näsblod)

Nu syftade jag ju inte på dom som kollar med bolagen att det är ok att man delar hojen utan dom som helt "glömmer" nämna att det bara är en 21-årig grabb som kör hojen trots att den står på morsan som själv aldrig kört hoj i hela sitt liv men kanske har fått kortet på köpet, men det förstod du ju. :)

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Svedea motorförsäkring finns så att man har fri utlåning på fordonet.. Jag har den och står i papprena fri utlåning...

Steiner

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Hoj
97, Ducati, Monster
min ducati monster står försäkrad hos länsförsäkringar. Skenförsäkrad men kollat med bolaget 2 gånger att det är var lugnt att jag körde den, var just deras årsförsäkring eller vad den heter.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Nu syftade jag ju inte på dom som kollar med bolagen att det är ok att man delar hojen utan dom som helt "glömmer" nämna att det bara är en 21-årig grabb som kör hojen trots att den står på morsan som själv aldrig kört hoj i hela sitt liv men kanske har fått kortet på köpet, men det förstod du ju. :)

Sånt kan jag aldrig i min vildaste fantasi tro förekommer i verkligheten :brinnerup

min ducati monster står försäkrad hos länsförsäkringar. Skenförsäkrad men kollat med bolaget 2 gånger att det är var lugnt att jag körde den, var just deras årsförsäkring eller vad den heter.

Länsförsäkringar kan man göra :tummenupp för!

Skulle få lägga 8-10 om året.

Lucky bastard... :7peta

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Du äger inte ditt fordon om du inte står som ägare på det, har man inte råd att försökra en hoj har man valt fel hoje eller så är man kass på att hitta rätt försäkring. Att köra/äga/bruka en sporthoj av senaste modell kan knappast ses som en rättighet, snarare ett privelegium.

Är man myndig ansvarar man för sig själv, och därmed sina egna fordon som man brukar, står man självfallet som ägare på de egendomar man brukar (hus/lägenhet/fordon) och därmed ordnar man försäkring själv med.

Tror det är dags för vissa att flytta ut pojk- eller flickrummet hos föräldrarna och klippa navelsträngen.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Försäkringskostnaden är inget hinder för unga att köra hoj. Den är ett hinder för både unga och gamla att köra nyare och/eller särskilt olycksdrabbade hojar, och om man är tvungen att ha just en sån får man helt enkelt bita i kudden och slappna av. Det är inget som säger att man måste ha råd att försäkra just den hoj man helst av allt skulle vilja ha oavsett hur gammal man är.

Igår körde jag hem äldste grabbens nyköpta första hoj, en äldre sporttourer med 140 hk som gör nånstans runt 250 en bra dag. Istället för att gnälla sig anfådd över hur hemska försäkringsbolagen är, tjata på att få skriva hojen på oss föräldrar eller för den delen köra oförsäkrat, så försäkrar han den själv (24 år, inget hojkort än, bor mitt i halvliten stad) för typ 1500 kr/helförsäkring/helår. Fyra spänn om dagen.

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Du äger inte ditt fordon om du inte står som ägare på det, har man inte råd att försökra en hoj har man valt fel hoje eller så är man kass på att hitta rätt försäkring. Att köra/äga/bruka en sporthoj av senaste modell kan knappast ses som en rättighet, snarare ett privelegium.

Är man myndig ansvarar man för sig själv, och därmed sina egna fordon som man brukar, står man självfallet som ägare på de egendomar man brukar (hus/lägenhet/fordon) och därmed ordnar man försäkring själv med.

Tror det är dags för vissa att flytta ut pojk- eller flickrummet hos föräldrarna och klippa navelsträngen.

Nu är det ju så att jag bor inte hemma och skulle jag ha hojen hos mig så har jag inget garage att ha den i heller dvs att självrisken skulle skjuta i höjden vid stöld eller liknande. Jag personligen har inga problem att betala 8-10 om året i försäkring om jag skulle ha den på mig själv, men om killen på försäkringsbolaget anser att det är smart att ha den stående på min pappa för lägre premie och garageplats så har jag det tills jag själv får garageplats eller liknande bra förvaringsplats. Och då han står som ägare och vi båda som brukare ser jag inga som helst problem om ha den försäkrad så.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Det är skilnad mellan att du lånar din pappas hoj och att han står skriven som ägare på din hoj. Detta är inget försäkringsbolaget avgör utan det är reglerat i lag. Du kan altså bli utan ersättning om bolaget inte känner för att betala efter en skada oavsett vad dom sagt om utlåning.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Nu är det ju så att jag bor inte hemma och skulle jag ha hojen hos mig så har jag inget garage att ha den i heller dvs att självrisken skulle skjuta i höjden vid stöld eller liknande. Jag personligen har inga problem att betala 8-10 om året i försäkring om jag skulle ha den på mig själv, men om killen på försäkringsbolaget anser att det är smart att ha den stående på min pappa för lägre premie och garageplats så har jag det tills jag själv får garageplats eller liknande bra förvaringsplats. Och då han står som ägare och vi båda som brukare ser jag inga som helst problem om ha den försäkrad så.

Inget cykelgarage el. dylikt? Möjlighet att hyra garage? Måste vara drygt att cykla hem till din pappa varje gång du ska köra någonstans :( Motard är iaf. en av de få hojar där man kan ha en nyare hoj skriven på sig själv utan att försäkringen kostar skjortan. Hade en 660 SMC på mig innan jag hade kortet och den kostade 3700:- hel /år. Är det mycket tjyveri i Lund eller?

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Inget cykelgarage el. dylikt? Möjlighet att hyra garage? Måste vara drygt att cykla hem till din pappa varje gång du ska köra någonstans :( Motard är iaf. en av de få hojar där man kan ha en nyare hoj skriven på sig själv utan att försäkringen kostar skjortan. Hade en 660 SMC på mig innan jag hade kortet och den kostade 3700:- hel /år. Är det mycket tjyveri i Lund eller?

Bor precis utanför Lund så det finns ingen större möjlighet att hyra ett garage annas skulle jag behövt det till många andra "leksaker". Håller på och dealar med bostads föreningen om att få ställa hojen i cykelförrådet men dem manar på att detta är till för cyklar och barnvagnar. Mina föräldrar bor inte så långt ifrån mig så det är något större hinder. Hoppas dock att det löser sig med ett ställe och ha den förvarad på över natten då tanken är att pendla till jobbet när kortet kommit på plats :)

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Lite nyfiken på om någon har blivit nekad ersättning på trafikdelen av försäkringen, dvs personskador och skador på annans egendom.

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Jo jag förstod vad han skrev. det är realistiska priser i nutid men jag tycker det är orimligt att betala 2000kr/mån för en hoj för en kille som mig.

att premierna är höga beror bara på en sak. varför skulle jag drabbas av det om jag vet att jag inte skulle bidra till det? hör om folk som har sönder 1-2 hojjar om året..

18.500... omg. Är det så värt det?

Håller med dig! Har haft kortet i 10 år och inte krashat en enda hoj. Visst ska aldrig säga aldrig men fuck heller att de är rimliga när det finns folk som kör vettigt! Känner flera personer som lagt 3-4 sporthojar per skalle och det är de som skulle betala för sin försäkring. Visst en olycka kan inträffa men tycker att den som klotar andra eller tredje gången ska få en markant höjning på sin försäkring!

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Håller med dig! Har haft kortet i 10 år och inte krashat en enda hoj. Visst ska aldrig säga aldrig men fuck heller att de är rimliga när det finns folk som kör vettigt! Känner flera personer som lagt 3-4 sporthojar per skalle och det är de som skulle betala för sin försäkring. Visst en olycka kan inträffa men tycker att den som klotar andra eller tredje gången ska få en markant höjning på sin försäkring!

Får man inte en markant höjning då? Det är väl därför dom kollar upp skadefria år osv. Eller?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy