Försäkra på en förälder?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Har en kompis som ska ta hojkort. Hon har kollat ut vilken hoj hon ska ha men blev chockerad 16 tusen för en helförsäkring per år.

Hon ställer då frågan till mig som jag inte riktigt kan svara på. Om hennes pappa står som ägare och även han försäkrar hojen och säger att alla oavsett ålder får framföra den, funkar det när oledolykan är framme? Hennes far innehar MC-kort men bor inte på samma ort som henne inte heller står hojen på samma ort som han bor på.

Har googlat på den men hittar inget som tar upp just detta scenario.

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Som Frusen Mörkblå skrev, det hela mynnar ut i skenförsäkring...

I värsta fall kan personen i fråga stå helt utan ersättning från försäkringsbolag om olyckan är framme. Försäkringsbolagen är inte dumma utan de kan nog sätta ihop 1+1.

Jag skulle rekommendera henne att kolla på Länsförsäkringars av- och påställningsbara alternativ.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fyller på med några andra vårfrågor.

Mina nya ledblinkare funkar inte.
Visst kan jag köra en Busa på mitt nya KK om jag stryper den.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Asså ni gör tråden ungefär lika oseriös som alla andra trådar jag hittade under ämnet.

Om andra än försäkringstagaren är tillåtna att framföra motorcykeln oavsett ålder samt att den får förvaras på annan ort än försäkringstagarens så ser jag inte riktigt hur FB ska komma på en, om det ens är något att komma på, hört talas om fall där FB t.o.m. godkänt sådana här försäkringar.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man ska inte skaffa sig dyrare leksaker än man har råd.
Den här bör gå att klassikerförsäkra för ca 1600kr/år.
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_650_cb_65463220.htm?ca=15&w=1
Dvs Hoj + försäkring < 16000kr.

Anm: Den är fruktansvärt lik en hoj ägd av en kompis som såldes för två år sedan MED underkänd i besiktning för glapp i styrlagret. Vilket köparna sa inte var något problem att fixa.
Tror han sålde den för 7000kr.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Nu har jag inte läst hela tråden, men har TS testat o borra ?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Medlem sedan 2007 och du ställer frågan, ja då blir det så här.
Jag kan låta min vän bli medlem här så kan hon få ställa frågan själv och få lika mycket oseriöst eller bli hånad och ledsen och vill inte vara kvar mer som "några" har blivit när dom ställt udda frågor. Jag kan ta det, så jag ställer frågan istället. Jag har aldrig skenförsäkrat något så jag tänkte bara fråga lite (in)kompetent folk om saken.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
TROR Trygg-Hansa har en "låna ut" försäkring, men de är ju skillnad på att låna och bruka, inte sant?
Man (jag) har hört de historierna då f-bolaget kollat upp med grannar för att verifiera att pappan använde hojen.. Men det kanske är lättare OM det nu är en HON och inte en KILLE på 24år med en s1000RR.

Varför chansa? Skulle de skita sig blir de ju jobbigt oavsett.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
TROR Trygg-Hansa har en "låna ut" försäkring, men de är ju skillnad på att låna och bruka, inte sant?
Man (jag) har hört de historierna då f-bolaget kollat upp med grannar för att verifiera att pappan använde hojen.. Men det kanske är lättare OM det nu är en HON och inte en KILLE på 24år med en s1000RR.

Varför chansa? Skulle de skita sig blir de ju jobbigt oavsett.

Huvudsaklig brukare är väl det FB brukar benämna det som om jag inta missminner mig.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Svaret på grundfrågan är svårt att få någon definitiv rätsida på då det finns två svar på frågan.
-Det finns en risk att Försäkringsbolaget bedömer det som att den huvudsakliga ägaren och ägaren på papperet/försäkringstagaren inte är samma person och därmed nekar full ersättning vid skada.
-Försäkringsbolaget kan även välja att betala ut full ersättning om skada uppstår.

För att enklast få reda på vad som gäller kan man:
a.) Ringa försäkringsbolaget, förklara läget och ställa frågan om det är ok.
b.) Chansa och se vad som händer om något händer.
c.) Fråga på ett mc-forum och få en miljon olika svar.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Svaret på grundfrågan är svårt att få någon definitiv rätsida på då det finns två svar på frågan.
-Det finns en risk att Försäkringsbolaget bedömer det som att den huvudsakliga ägaren och ägaren på papperet/försäkringstagaren inte är samma person och därmed nekar full ersättning vid skada.
-Försäkringsbolaget kan även välja att betala ut full ersättning om skada uppstår.

För att enklast få reda på vad som gäller kan man:
a.) Ringa försäkringsbolaget, förklara läget och ställa frågan om det är ok.
b.) Chansa och se vad som händer om något händer.
c.) Fråga på ett mc-forum och få en miljon olika svar.
C är inget alternativ iaf :hihi

de är ju skillnad på att låna och bruka, inte sant?

Jag körde min väns Z750 250 mil förra året medan han låg på 220 mil. Jag avverkade dessa 250 mil under två helger och körde en längre sträcka än min vän. Skulle detta då betyda att jag skulle stått som försäkringstagare för denna motorcykel förra året trots att jag bara framförde motorcykeln 6 dagar? Jag finner detta otroligt. Att definiera ett lån som att framföra fordonet mindre än ägaren själv ser jag som mindre genomtänkt.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...