Försäkra på en förälder?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Asså ni gör tråden ungefär lika oseriös som alla andra trådar jag hittade under ämnet.

Det finns hur många liknande trådar som helst om "hur man kringgår reglerna".

Men dom enda som kan svara på frågan är dom som i slutändan ska "stå för fiolerna" när olyckan är framme.

FRÅGA FÖRSÄKRINGSBOLAGET.

/KentW

Last edited:

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Som sagt, skenförsäkring är något som existerar. Men det är många fb som tillåter att annan person använder fordonet, mer än när det lånas ut. Ringer man och pratar med dem så löser sig väldigt mycket.

Hur många har inte suttit i samtal med fb och ställt frågan "Om jag skriver bilen på frugan/sambon, hur ser priset ut då?", och fått seriösa svar, och hur många tonåringar har moped och A-trafktor skrivet på sig själv? Vart gränsen för skenförsäkring går vid barn/förälder och par vet jag inte, det får du fråga fb.

Säger en förälder att hen kommer vara enda brukaren så är det givetvis skenförsäkring, men om båda faktiskt använder den, om än i olika utsträckning (som vilket delat fordon som helst), så beror det helt enkelt på vilken deal man har med fb.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hon får ringa FB och prata med dom, eller hennes far. Jag har erbjudit mig ta försäkringen då vi bor i samma stad iaf. På svedea skulle det kosta mig 5800 kr och jag är över 25 och har haft hojkort i 9 år.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det som gäller är att huvudregeln är att den som är huvudsaklig brukare också skall vara den som äger och försäkrar hojen i sitt namn.

Det finns försäkringar som tillåter utlåning till vem som helst men det är inte det som det är frågan om här. Här är det frågan om att den som försäkrar hojen inte kommer att vara huvudsaklig brukare.

Det finns säkert försäkringsbolag som kan lösa det. Jag har hört om sådana fall. Men majoriteten av försäkringsbolagen är inte positivt inställda till sådana arrangemang.

Dvs om man pratar med försäkringsbolaget och säger som det är och dom godkänner det så är det grönt.
Om man inte säger något till bolaget så är det nästan garanterat att dom kommer att ifrågasätta massor och troligen reducera utbetalning av ersättning till ett lägre belopp eller inte betala ut alls om det händer något.
Det ligger ju i deras intresse att hålla nere utbetalningarna och har man inte följt villkoren i försäkringen så har dom väldigt lätt att slippa undan.

Med det sagt.
Har din kompis verkligen kollat runt mellan flera bolag.
När jag skaffade min TDM så ringde jag runt och det varierade från 4100 upp till 19000 för samma hoj hos olika bolag.
Svedea och Bilsport & MC brukar ofta ligga bra till om man har en standardhoj

Med andra ord.

Ring runt till flera bolag för det skiljer enormt mycket i premie mellan bolagen. Det går nästan helt säkert att hitta ett bättre pris för en försäkring på den hojen. Betänk att en avställbar försäkring ofta är så dyr att om du har hojen påställd mer än 2-3 månader så är en helårsförsäkring oftast billigare.

Om det i slutändan visar sig att man inte hittar något bra premie så går det att försäkra på en förälder men då måste man ovillkorligen klargöra för försäkringsbolaget när man tecknar försäkringen hur det ligger till.
I annat fall räknas det som skenförsäkring och då står man där med svarte petter den dagen något händer.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det finns en på forumet som hade hojen på sin mor och inte fick ett öre när det behövdes.
Den mer intressanta frågan är väl ifall men verkligen behöver helförsäkra (som jag antar att det är frågan om?)

Det är ju faktiskt inte omöjligt att köra en uppfartstappad hoj eller fixa den själv för den delen.

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Jag är den där föräldern som har mitt barns motorcykel skriven på mig. Inte av ekonomiska skäl utan beroende på att en omyndig person inte får stå som registrerad ägare till ett fordon som man inte har förarbehörighet för och han var bara 15 år när vi köpte den.
Eftersom jag hade läst och hört mycket om skenförsäkringar så kollade jag upp med försäkringsbolaget om det var ett problem med att jag stod som ägare men att det var han som skulle köra den och fick svaret att det var ok även fast vi inte är skrivna på samma adress.

Det är hos Länsförsäkringar och en cbr125:a med bara trafikförsäkring. Jag frågade via mejl för att kunna visa upp om det skulle bli problem i framtiden.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är den där föräldern som har mitt barns motorcykel skriven på mig. Inte av ekonomiska skäl utan beroende på att en omyndig person inte får stå som registrerad ägare till ett fordon som man inte har förarbehörighet för och han var bara 15 år när vi köpte den.
Eftersom jag hade läst och hört mycket om skenförsäkringar så kollade jag upp med försäkringsbolaget om det var ett problem med att jag stod som ägare men att det var han som skulle köra den och fick svaret att det var ok även fast vi inte är skrivna på samma adress.

Det är hos Länsförsäkringar och en cbr125:a med bara trafikförsäkring. Jag frågade via mejl för att kunna visa upp om det skulle bli problem i framtiden.

Precis sådär är det man ska göra. Man frågar försäkringsbolaget om det är OK och om dom säger att det är OK så ser man till att ha det dokumenterat på något sätt och så kör man på det.
då har man kört med öppna kort och försäkringsbolaget har ju själva godkänt förfarandet så det är inte skenförsäkring.

Med det sagt så är ju trafikförsäkringen som någon skrev ovan reglerad i lag så den skall gälla oavsett vem som kör eller är huvudsaklig brukare.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Rena skenförsäkringar i syfte att komma billigare undan är en sak. Men det kan ju faktiskt vara så att ett fordon har flera brukare.

Vi har haft det så i ett antal år med vår "familjemoppe". En har ägt och försäkrat moppen, för någon måste ju äga den, medan alla fyra har använt den.

Skulle detta inte vara möjligt då, undrar man...? Och hur gör man då om man har ett gemensamt fordon? Registrerar fordonet i 1/4-delar? Nä, knappast.

Numera är moppen såld, men så här i efterhand börjar jag fundera på vad FB hade sagt vid en skada - om "fel" person hade kört när skadan uppstod. Risk för tjafs, kanske?

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Som mycket annat så är det ju status att betala FÖR mycket. Typ skryta om hur dyr villa man bor i.
Så för att joina denna liga så försäkrar jag min hoj på min 2 åriga grabb = dyrt! :yoparty

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Yep. Det är ju status att gå på Systemet. Man visar att man har råd. Att man inte tillhör snåldjåparna som köper fulöl i Tyskland. :)

F'låt bäste TS för detta OT-inlägg...! :)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Asså ni gör tråden ungefär lika oseriös som alla andra trådar jag hittade under ämnet.

Om andra än försäkringstagaren är tillåtna att framföra motorcykeln oavsett ålder samt att den får förvaras på annan ort än försäkringstagarens så ser jag inte riktigt hur FB ska komma på en, om det ens är något att komma på, hört talas om fall där FB t.o.m. godkänt sådana här försäkringar.

Jag har haft en sådan försäkring, tror det var 1994. Jag och farsan delade verkligen på hojen men den var skriven på honom. Det var också helt öppet mot försäkringsbolaget att jag körde med den när fan jag ville. Vi var då skrivna på samma adress och det var allt annat än skenförsäkrad sporthoj, en ER-6 är en riktig raket i jämförelse. Länsförsäkringar var blaget den gången.

Samma sak har utnyttjats när vi har byggt ett par Porschar som jag sen nyttjat och det har inte heller varit några problem med försäkringsbolaget, nån gång efter hot att flytta på företagsförsäkringen.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Har inte läst igenom alla svar så detta kanske redan är sagt.

Men vissa försäkringsbolag har så man kan välja "ska andra köra fordonet " och svaren brukar va "nej. Ja äldre än mig. Ja yngre än 24" hur funkar det då? Kanske något annars?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Men vissa försäkringsbolag har så man kan välja "ska andra köra fordonet " och svaren brukar va "nej. Ja äldre än mig. Ja yngre än 24" hur funkar det då? Kanske något annars?

MAn får fråga försäkringsbolaget, de vet oftast vad de menar med sina avtal.
Rent allmänt brukar det dock stå att hojen ska vara skriven på och försäkrad av den huvudsakliga brukaren.

Alla sånhär bryderier hade blivit lösta i en rökpuff om Sverige skulle byta försäkringsmodell från att försäkra fordon till att försäkra förare, så som de har det i Storbrittanien till exempel. Men då kan försäkringsbolagen inte pungslå kunderna genom att kräva en försäkring för varenda jävla fordon. :gnissla

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
MAn får fråga försäkringsbolaget, de vet oftast vad de menar med sina avtal.
Rent allmänt brukar det dock stå att hojen ska vara skriven på och försäkrad av den huvudsakliga brukaren.

Alla sånhär bryderier hade blivit lösta i en rökpuff om Sverige skulle byta försäkringsmodell från att försäkra fordon till att försäkra förare, så som de har det i Storbrittanien till exempel. Men då kan försäkringsbolagen inte pungslå kunderna genom att kräva en försäkring för varenda jävla fordon. :gnissla

Oki!

Alltid kört med mina fordon på mig.
Så har faktiskt ingen aning alls :D

Och är rätt så lack på försäkringsbolag så aldrig orkat frågada dem om hur det är :p

Ja, den svenska modellen skulle behöva en översikt.

Såg i en annnan tråd att en gubbe på 50 år, haft mc kort sen 16 fick punga ut 50-60k om året för en panigale 1199 i sthlm....

Vad tänker försäkringsbolagen med?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Men om vi håller oss till frågan så blir det möe enklare,!

Frägan är inte vem som får köra fordonet utan vem som skall stå som försäkringstecknare.

Givetvis så låter jag frugan köra bilarna som står på mig men det är en helt annan fråga.
Jag har på hojen en 40+ försäkring som är löjligt billig, funderas skarpt med många av era resonemang att teckna fler och ta mellanskillnaden.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
Men om vi håller oss till frågan så blir det möe enklare,!

Frägan är inte vem som får köra fordonet utan vem som skall stå som försäkringstecknare.

Givetvis så låter jag frugan köra bilarna som står på mig men det är en helt annan fråga.
Jag har på hojen en 40+ försäkring som är löjligt billig, funderas skarpt med många av era resonemang att teckna fler och ta mellanskillnaden.

Håller ju mig till frågan... eller?

Står hennes far som ägare och de har kryssat i "annan förare under 24 eller annan förare" så gör de ju inte helt fel.

Visst. Att hon skulle köra hojen oftare än hennes far är väl lite missbruk av systemet.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Det funkar, du kan försäkra hojen på farsan och säga att fler förare kan komma att köra. Absolut helt ok med försäkrings bolagen, du har då inte farit med osanning och om olyckan är framme så står det i försäkringen att annan person kan köra.:tummenupp

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Vad är det för hoj igentligen försäkringen låter lite dyr, har hon verkligen kollat runt bland försäkrings bolagen. Kollade vad jag skulle få pröjsa för en KTM super duke 1290 typ 14000 hel/år nuvarande hoj 4500..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy