Försäkra på en förälder?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det funkar, du kan försäkra hojen på farsan och säga att fler förare kan komma att köra. Absolut helt ok med försäkrings bolagen, du har då inte farit med osanning och om olyckan är framme så står det i försäkringen att annan person kan köra.:tummenupp

Jag känner iaf 2 som inte fått ersätting när det knepat till sig, den ena fick inte en krona för sin R6a som blev stulen eftersom försäkringsbolaget drog öronen åt sig när dom upptäckte att den blev stulen där den inte bodde. tror man kan hitta den tråden om man lägger manken till.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det funkar, du kan försäkra hojen på farsan och säga att fler förare kan komma att köra. Absolut helt ok med försäkrings bolagen, du har då inte farit med osanning och om olyckan är framme så står det i försäkringen att annan person kan köra.:tummenupp

Nu är det inte det saken handlar om. Finns det anledning att anta att det inte är den egentliga brukaren som är ägare och står på försäkringen brukar försäkringsbolagen hänvisa till de finstilta villkoren i försäkringen... där brukar framgå att det jämställs med försäkringsbedrägeri att Kenny, 21 boendes i hyresrätt på Kungsholmen i Sthlm skriver sin R1-a på sin mamma/farmor som bor i Yttermarksträsk för att få billigare premie. :fakta

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Nu är det inte det saken handlar om. Finns det anledning att anta att det inte är den egentliga brukaren som är ägare och står på försäkringen brukar försäkringsbolagen hänvisa till de finstilta villkoren i försäkringen... där brukar framgå att det jämställs med försäkringsbedrägeri att Kenny, 21 boendes i hyresrätt på Kungsholmen i Sthlm skriver sin R1-a på sin mamma/farmor som bor i Yttermarksträsk för att få billigare premie.

Ja absolut det stämmer det du säger, men bor du på samma adress har en hoj och familjen kör den så funkar det. Tydligen så missade jag helt och hållet frågeställningen :va börjar bli senil, ett tips fuska inte försäkringsbedrägeri är inte att leka med.:squid

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det inte är skrivet innan, ett försäkringsbolag behöver bara Misstänka att det är något felaktigt för att kunna neka ersättning och då är det upp till försäkringstagaren att Bevisa att inget är felaktigt, kan bli knepigt det.

Tänk på det, finns ingen anledning att betala en lägre premie som Inte ger ersättning när det händer något, då är det lika bra att enbart trafikförsäkra.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har haft en sådan försäkring, tror det var 1994. Jag och farsan delade verkligen på hojen men den var skriven på honom. Det var också helt öppet mot försäkringsbolaget att jag körde med den när fan jag ville. Vi var då skrivna på samma adress och det var allt annat än skenförsäkrad sporthoj, en ER-6 är en riktig raket i jämförelse. Länsförsäkringar var blaget den gången.

Samma sak har utnyttjats när vi har byggt ett par Porschar som jag sen nyttjat och det har inte heller varit några problem med försäkringsbolaget, nån gång efter hot att flytta på företagsförsäkringen.

Har ett annat trist exempel. En bekant hade köpt sig en BMW (bil) och försäkringen blev lite dyr så bilen skrevs på pappsen som bodde 40mil från Göteborg. Först en parkeringsskada i Göteborg och försäkringsbolaget betalade utan knorr.

Sen kunde "adidasbyxor och skinnjacka" inte skilja på sina egna och andras saker och bilen blev stulen och hittades senare totalt slaktad på allt. Hjul, hela inredningen, allt som går att skruva loss från motorn, alla airbags, innertaket, ratt, bortskurna karossdelar mm. Det var bara att köra resterna till skroten.

Nu krånglade bolaget, två försäkringsärende på kort tid långt från bilens hemma ort. Det slutade med att ord stod mot ord men då lyckades försäkringsbolaget på nåt sätt fiska fram att betalningen gjorts av min bekant och inte bilens ägare på pappret.

Det blev nån form av förlikning med ordentligt reducerad ersättning. Vart en förlust på 70-80000kr har jag för mig.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy