Försäkra på förälder?

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Jag är 22år och har funderat på en R6:a eller liknade en tid, men struntat i det eftersom en helförsäkring på 75 lax, inte är något som min plånbok klarar av :huvet

Surfade lite på Yamahas hemsida nyss och såg följande mening:
” Är föraren vid skadetillfället under 24 år tar Bilsport & MC ut en extra ungdomssjälvrisk på 1.000 kr”.

Det betyder alltså att jag kan skriva försäkringen på min far och om jag råkar ut för något, så blir konsekvenserna inte så stora? :confused:

Det är inte riktigt enligt regelverket, men ni förstår vad jag menar?

Vore tacksam för era synpunkter. Om detta sätt nu är möjligt, så vore det underbart. :tummenupp

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Jag är 22år och har funderat på en R6:a eller liknade en tid, men struntat i det eftersom en helförsäkring på 75 lax, inte är något som min plånbok klarar av :huvet

Surfade lite på Yamahas hemsida nyss och såg följande mening:
” Är föraren vid skadetillfället under 24 år tar Bilsport & MC ut en extra ungdomssjälvrisk på 1.000 kr”.

Det betyder alltså att jag kan skriva försäkringen på min far och om jag råkar ut för något, så blir konsekvenserna inte så stora? :confused:

Det är inte riktigt enligt regelverket, men ni förstår vad jag menar?

Vore tacksam för era synpunkter. Om detta sätt nu är möjligt, så vore det underbart. :tummenupp

Det går säkert att göra så och om man skarvar lite så får man kanske ut pengar vi eventuell olycka. Dock innebär detta att man skenförsäkrar då motorcykeln skall vara skriven och försäkrad på den som huvudsakligen använder denna.

Skenförsäkring är ett otyg och inget vi vill befatta oss med!

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
:corn

Kanske måste svara också...

Försäkra på dig själv, det är häftigare!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Ställ den på dig, blir det för dyrt har du inte råd helt enkelt!! Köp en äldre hoj då till du fyllt 24.....

jag har min CBR900RR på mig... 23 år uppsala, drygt 4000:-/år halvförsäkring (året-runtförsäkring hos folksam)

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Dagens boktips : Skaffa inte saker du inte har råd med...

Och ja just ja, glömde nästan. :öl :corn :öl

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
NEJ NEJ NEJ!!! inte SKENFÖRSÄKRA!!! :mad:
Ska du ha en sporthoj, ska du även ha råd att försäkra den!
Detta har varit uppe minst 100ggr här på forumet. Köp en annan hoj, eller alternativt halv- trafikförsäkra.
Men Inte aldrig aldrig någonsin under några omständigheter skenförsäkra.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag tycker du gör rätt i att ställa motorcykeln på din pappa och även uppge att du kör den om det blir billigare för dig. Folk här är för vuxna för att förstå hur det är att vara ung och student och kanske vilja köra en hoj.

Det kvittar om motorcykeln står på pappan, eftersom vid en olycka är det parten som orsakar olyckan som kommer i statistiken. Inte han som äger hojen. Så självklart. Ställ den på pappa!

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
blir de billigare så fan klart du ska de...massa gammla kärringar här som inte fattar att man får lite extra kulor över till pilsner :tummenupp

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Jag är 20 år, bor i Karlskrona. 6000 kr halv/helår på Folksam för en R6 2000.
Inte helt galet dyrt må jag säga ;) Så kolla upp Folksam...

Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Har själv startat en tråd liknande denna och jag vet vad som kommer ut av en sådan här på sporthoj.. således >>> :corn

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Jag jobbar på försäkringsbolag så jag faan va jag snackar om! Det kallas för försäkrat intresse och vi gör alltid utredningar på det när det gäller MC. Speciellt sporthoj. Det har även hänt att vi åkt ut till Pappan i fråga och bett honom köra en hoj framför ögonen på oss.

Med andra ord... Ingen bra idé alls. Lagbrott, enligt svensk trafiklag. Den huvudsakliga brukaren av ett fordon skall vara ägare samt försäkringtagare.

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
VTR Fajerstårm

konsekvenserna kan bli stora..
jag är själv 23 år och har en jämnårig polare!

när han var 20 köpte han en volvo s40 t4, det skulle bli rövadyrt att försäkra den på honom så självklart övertalade han far sin :D .. såg inte så hårt på det här med att skenförsäkra som han gör nu..

det som hände i alla fall var att han var med om en olycka med bilen, bilen blev kvaddad totalt. när de då ville få ut förs pengarna för bilen blev det ett rent helvete..

skaderegleraren ringde till hans far och ville inte betala ut några pengar
-- du tror väl inte jag är så dum och går på att en man/gubbe på 53 år kör en stylad t4. vräkte han ur sig till farsan

dom krävde köpekontrakt/köpeavtal lr va de nu heter för att se vem som verkligen hade köpt bilen, polaren lr farsan.

papper blev skickade till dom om rätstvist, = dryga böter för försäkringsbedrägeri, som kunde leda till rättegång. och eventuellt skulle dom inte få ha kvar några
försäkringar hos detta bolag, bil, båt, hem, liv.

hur som helst.. allt löste sig till slut men dom kommer aldrig mer skenförsäkra och inte jag heller.. inte efter att jag har följt min polare ganska intensivt när det här hände..

tänk att nåt så litet kan bli så stort.. men så är det

SKENFÖRSÄKRA INTE:yoparty

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Skriv den på farsan! Det är så det funkar...

Jag älskar trådar som den här!!!!!!!! Nu blir vissa som bitska pitbull's!!!

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Allt ska inte va billigt :D

Nä allvarligt, fuska inte med försäkringar. Jag har lite personliga erfarenheter av det, inget roligt alls. Det slutade med dryga böter (jag fick dagsböter men riskerade upp till 6 månaders fängelse för försäkringsbedrägeri) plus att jag fick betala försäkringsbolaget utgifter för utredningen (ca 8000 spänn) och har numera väldigt svårt att försäkra något.

Betala eller byt till en hoj du har råd med :tummenupp

Min mening i försäkringsdiskutionen....

Last edited:

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
hehe gör va fan du vill.. man ska skita i va folk här tycker angånde de, mår du sämre om dagarna för en gubbe tycker illa om det:rolleyes:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati