Försäkra på förälder?

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Så om farsan kan köra hojjen någorlunda i lagligfart så äre lungt asså :)

Nej inte alltid. Men det styrker iaf att han suttit på en hoj tidigare. De som aldrig gjort det begår oftast en jävla massa misstag innan de ens startat faanskapet.....om dom nu ens lyckas med det över huvud taget.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Detta har givetvis avhandlats här ett otal gånger förut. Här är en sökning på "skenförsärkr*", varsågod: http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=5290298

Läs själv och skaffa dig en egen uppfattning. Alla normalbegåvade människor anser givetvis att skenförsäkrning är fel, det är osolidariskt, man tar från andra och ger till sig själv, skenförsäkring är tjuveri, ingen skenförsäkrare är min kompis. Om Bilsport mot all förmodan skulle anse att ditt upplägg inte är skenförsäkring så är det inte det, utan då är det bara att teckna försäkringen och se glad ut, du kan vandra staden gator som en god medborgare. God jaktlycka där ute i försäkringsjungeln.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Folksam

Åretruntförsäkring gäller för:
Föraren eller person skriven och bosatt på samma adress som föraren*

Inga problem på Folksam om du bor hemma hos din far.

Edit: Kom ihåg att här på SH är det ok att svartjobba men inte att "skenförsäkra" :rolleyes:

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
Detta har givetvis avhandlats här ett otal gånger förut. Här är en sökning på "skenförsärkr*", varsågod: http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=5290298

Läs själv och skaffa dig en egen uppfattning. Alla normalbegåvade människor anser givetvis att skenförsäkrning är fel, det är osolidariskt, man tar från andra och ger till sig själv, skenförsäkring är tjuveri, ingen skenförsäkrare är min kompis. Om Bilsport mot all förmodan skulle anse att ditt upplägg inte är skenförsäkring så är det inte det, utan då är det bara att teckna försäkringen och se glad ut, du kan vandra staden gator som en god medborgare. God jaktlycka där ute i försäkringsjungeln.

finns mycke man inte får göra här i livet...inte många kompisar du va:)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är 22år och har funderat på en R6:a eller liknade en tid, men struntat i det eftersom en helförsäkring på 75 lax, inte är något som min plånbok klarar av :huvet

Surfade lite på Yamahas hemsida nyss och såg följande mening:
” Är föraren vid skadetillfället under 24 år tar Bilsport & MC ut en extra ungdomssjälvrisk på 1.000 kr”.

Det betyder alltså att jag kan skriva försäkringen på min far och om jag råkar ut för något, så blir konsekvenserna inte så stora? :confused:

Det är inte riktigt enligt regelverket, men ni förstår vad jag menar?

Vore tacksam för era synpunkter. Om detta sätt nu är möjligt, så vore det underbart. :tummenupp

75 lax behöver det självfallet inte kosta...ring runt till fler försäkringsbolag.

Om det ändå är för dyrt ja då har du kanske inte råd att åka R6.

Jag rekommenderar inte att du skenförsäkrar. Händer det en olycka så kan även de ekonomiska följderna bli rejält kännbara.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har nog inte lagt in en påse så här är den:öl :corn :hojharley

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Jag jobbar på försäkringsbolag så jag faan va jag snackar om! Det kallas för försäkrat intresse och vi gör alltid utredningar på det när det gäller MC. Speciellt sporthoj. Det har även hänt att vi åkt ut till Pappan i fråga och bett honom köra en hoj framför ögonen på oss.

Med andra ord... Ingen bra idé alls. Lagbrott, enligt svensk trafiklag. Den huvudsakliga brukaren av ett fordon skall vara ägare samt försäkringtagare.

Hur funkar det för mig som bor i samma hus som mina päron om bågen är försäkrad på farsan?

Om det här nu är så jäkla känsligt så skulle jag ju aldrig få låna farsan lr morsans bil? Det är ju samma sak. Bägge bilarna står på farsan.

Folksam

Åretruntförsäkring gäller för:
Föraren eller person skriven och bosatt på samma adress som föraren*

Inga problem på Folksam om du bor hemma hos din far.

Edit: Kom ihåg att här på SH är det ok att svartjobba men inte att "skenförsäkra" :rolleyes:

Där ser man. :) Perfekt.

Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Det är så skönt att vara en "gammal" gubbe men även vi "gamla" gubbar har varit unga och fattiga :tungan

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur funkar det för mig som bor i samma hus som mina päron om bågen är försäkrad på farsan?

Allt det här är väl ganska luddigt, men jag antar att om han är, eller rimligtvis kan vara den "huvudsaklige brukaren" av hojen så borde det vara OK.

"Min" första hoj betalade farsan större delen av och stod som ägare till, men jag körde ju fler mil än han gjorde. En del här skulle nog hävda att det var skenförsäkring, men det hade i alla fall knappast blivit några problem att få ut pengar om jag eller han hade smällt med hojen.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Håller med. Genom sig själv så känner man andra. Snål som man är också. Jag hade inte haft dåligt samvete för att skriva den på en förälder. Trafikförsäkringen gäller hos de flesta bolag i alla fall. Sen om man får något för hojen är ju en annan femma men halvförsäkrad på förälder blir ju inte lika illa.

Sen från försäkringsbolagens sida brukar det vara mer okej att göra såhär om man bor under samma tak som föräldern.

Min R1 -99 var försäkrad på mor på detta vis. Däremot ägde jag GSX-R 750 -00 på mig själv. Båda halvförsäkrade.

En olycka kan självfallet hända, men man kan ju ta sig en funderare också på hur man kör när den är skriven på en förälder.

En majoritet här hatar skenförsäkring och diskuterar oftast om detta och struntar i frågan. Det är ju ganska tråkigt när man inte får svar, vad ska man med ett forum till då?

Skriv den på farsan! Det är så det funkar...

Jag älskar trådar som den här!!!!!!!! Nu blir vissa som bitska pitbull's!!!

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
på vissa bolag har en regel som säger att man måste va över 24 för
försäkringen ska gälla.Har din farsa hojkort?
Händer det nått med hojen kan det bli svårt att få ut nått på
försäkringen.

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Fan vad grymt nu kan jag klaga lite på annat:

Jag tycker att alla borde skenförsäkra.
Det blir ett jevla helvete så fort folk får höra att man skenförsäkrar sin hojj, men att 50% av Sveriges befolkning skenförsäkrar med bilen är helt okej?
De som gnäller mest, är väll de som tjänar mest och på så sätt inte har samma problem som oss fattigare. Jag tycker inte att jag ska behöva tjäna 32 500kr i månaden för att ha råd med min Ducati 1098.
Helvete svenskar, ut med er på gatan och kravalla eller något! Visa att något är fel!

Och till Trådskaparen, skenförsäkra! :D

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Fan vad grymt nu kan jag klaga lite på annat:

Jag tycker att alla borde skenförsäkra.
Det blir ett jevla helvete så fort folk får höra att man skenförsäkrar sin hojj, men att 50% av Sveriges befolkning skenförsäkrar med bilen är helt okej?
De som gnäller mest, är väll de som tjänar mest och på så sätt inte har samma problem som oss fattigare. Jag tycker inte att jag ska behöva tjäna 32 500kr i månaden för att ha råd med min Ducati 1098.
Helvete svenskar, ut med er på gatan och kravalla eller något! Visa att något är fel!

Och till Trådskaparen, skenförsäkra! :D

Gissa kan man alltid...frågan är om du gissar så bra.

OT:
Gör som ni vill, jag är inte kompis med de som skenförsäkrar...ska ni skenförsäkra kan ni lika gå ut o stjäla andras hojar också...jag tycker det är lika jälva lågt. Visst jag förstår att vissa har problem att föräldrarna skämer bort sina barn lite för mycket, och ej kan säga ifrån att de ska klara sig själv i livet, och de kan ej lära sina barn vad som är ditt och mitt. Snattare och andra tjuvar m.m lär jag gärna en läxa så de förstår vad som är ditt och mitt.

Sen angående bilar...Det är mycket hårdare nu att få något tillbaka om man skenförsäkrar den på någon annan.

Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Kvistigt ämne kanske. Jag har tre hojar försäkrade på mig. Min egen, grabbens och dotterns. (Alla tre skrivna på mig) Nu bor alla under samma tak så det är inga problem, framförallt inte med Bilsport & Mc:s basförsäkring. Står klart och tydligt att förare under 24 år får köra hojen. Skulle jag låta ungarna stå för hojjarna skulle premien bli astronomisk trots äldre cyklar.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Det går säkert att göra så och om man skarvar lite så får man kanske ut pengar vi eventuell olycka. Dock innebär detta att man skenförsäkrar då motorcykeln skall vara skriven och försäkrad på den som huvudsakligen använder denna.

Skenförsäkring är ett otyg och inget vi vill befatta oss med!

snacka för dig själv:D
:corn :corn

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Jag tycker du gör rätt i att ställa motorcykeln på din pappa och även uppge att du kör den om det blir billigare för dig. Folk här är för vuxna för att förstå hur det är att vara ung och student och kanske vilja köra en hoj.

Det kvittar om motorcykeln står på pappan, eftersom vid en olycka är det parten som orsakar olyckan som kommer i statistiken. Inte han som äger hojen. Så självklart. Ställ den på pappa!

Öh, jag är både ung och student och gillar att köra hoj. Skulle detta göra att jag måste skenförsäkra då? Man får väl göra som många av oss andra; skaffa ett extra jobb!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati