Försäkra på förälder?

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Kan inte någon skrivkunning person sätta sig ner och fixa en bra sticky till försäkringsforumet så att vi kan slippa några av alla dessa skenförsäkringstrådar.

:confused: :5sure :6surkart

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC

Kom ihåg att här på SH är det ok att svartjobba men inte att "skenförsäkra" :rolleyes:
Lustigt, det är alltid de som tycker att skenförsäkring är ok som skriver att alla här tycker att svartjobb är ok men inte skenförsäkring.

Det är mycket man inte får göra. Har du några kompisar som tar emot en hundring för att passa grannens barn då? Svartjobb är också tjuveri vettu... :D
Fortfarande bara du som pratar om svartjobb... Jag tycker inte att svartjobb är ok, är det då ok för mig att tycka att skenförsäkrare är svin?

Försäkringsbolagen går (enligt SMC) sedan många år back på klass 7-hojarna, så det är inte så att det finns en massa marginaler att ta av där. Dvs betalar du mindre så måste jag betala mer, mycket enkel matematik.

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Speciellt som man betalat en herrans massa pengar under 35 år utan att ta ut något, peppar peppar.....

Nja, inte för att jag vill vara petig, men du har ju "tagit ut" en försäkring. Alltså du har fått ett ekonomiskt skyddsnät ifall något olyckligt skulle inträffa.
Det är ju för att kunna ge dig den tryggheten som försäkringsbolaget vill ha sin premie.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Lustigt, det är alltid de som tycker att skenförsäkring är ok som skriver att alla här tycker att svartjobb är ok men inte skenförsäkring.

Det kanska är syftningsfel i din mening men när sa jag att jag tycker att det är ok att skenförsäkra eller att alla tycker det är ok med svartjobb?

Vissa verkar inte förstå att vissa FB illåter denna typ av försäkring om man bor under samma tak. DET är inte att skenförsäkra. Dessutom så är jag övertygad att de som gormar högst om skenförsäkringar här på SH inte skulle ha ngt emot att ta emot ett par hundringar för en tjänst "vänner emellan". Hur kan jag vara övertygad om det? Jo, dubbelmoralen på SH saknar mostycke. Menar jag då alla på SH? Nej, jag generaliserar. Kan man inte utläsa dubbelmoralen mellan raderna, borde man vara lite mer uppmärksam.

Fortfarande bara du som pratar om svartjobb... Jag tycker inte att svartjobb är ok, är det då ok för mig att tycka att skenförsäkrare är svin?

Ja det är väl en mycket enkel jämförelse. Tycker du inte? En hundring för att passa barnen?

Du få tycka precis vad du vill. Det är det som är det fina med ett fritt land :tummenupp men fan om jag kommer på dig att på något sätt någon gång utnyttja samhället för egen vinning :mad:

Men bara så du vet; om du "hjälper" en bekant någon gång, glöm inte arbetsgivaravgifterna :pannkyss

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Det kanska är syftningsfel i din mening men när sa jag att jag tycker att det är ok att skenförsäkra eller att alla tycker det är ok med svartjobb?

Vissa verkar inte förstå att vissa FB illåter denna typ av försäkring om man bor under samma tak. DET är inte att skenförsäkra. Dessutom så är jag övertygad att de som gormar högst om skenförsäkringar här på SH inte skulle ha ngt emot att ta emot ett par hundringar för en tjänst "vänner emellan". Hur kan jag vara övertygad om det? Jo, dubbelmoralen på SH saknar mostycke. Menar jag då alla på SH? Nej, jag generaliserar. Kan man inte utläsa dubbelmoralen mellan raderna, borde man vara lite mer uppmärksam.

Ja det är väl en mycket enkel jämförelse. Tycker du inte? En hundring för att passa barnen?

Du få tycka precis vad du vill. Det är det som är det fina med ett fritt land :tummenupp men fan om jag kommer på dig att på något sätt någon gång utnyttja samhället för egen vinning :mad:

Men bara så du vet; om du "hjälper" en bekant någon gång, glöm inte arbetsgivaravgifterna :pannkyss

Tycker inte ditt resonemang leder nån vart. Du tycker det är ok att fuska med försäkringen eftersom andra fuskar med skatten:va

Skenförsäkring leder till att de som fifflar med försäkringen betalar lägre premier mot att de som är ärliga och försäkrar på sig själva får betala en högre.

Svartjobb gör till stor del att de som jobbar vitt får betala betydligt högre skatt än om alla varit med och betalat.

Bara för att andra fifflar så gör det väl knappast det legitimt att fiffla själv.:mattias

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Tycker inte ditt resonemang leder nån vart. Du tycker det är ok att fuska med försäkringen eftersom andra fuskar med skatten:va

Jag repeterar:
När sa jag att jag tycker att det är ok med skenförsäkring?

Mitt resonemang var:
Dubbelmoral. Inte ok att skenförsäkra, ok att ta emot betalning för en....

äh glöm det... jag skiter i vilket. Jag betalar min egen försäkring och jag betalar tillräckligt med skatt.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Jag repeterar:
När sa jag att jag tycker att det är ok med skenförsäkring?

Mitt resonemang var:
Dubbelmoral. Inte ok att skenförsäkra, ok att ta emot betalning för en....

äh glöm det... jag skiter i vilket. Jag betalar min egen försäkring och jag betalar tillräckligt med skatt.

Antog att det var din ståndpunkt sory:rodnar

Syftade mest på resonemanget som vissa verkar ha...typ "ok att skenförsäkra för andra fuskar med skatten" är helt uppåt väggarna.

Ha det:hojsmilie

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
När ska folk lära sig att det som säljaren av försäkringen "tycker är ok" inte har något att göra med verkligheten.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2819915 Så till vida att om inte säljaren har skrivit in vad han "tycker" i försäkringsavtalet!! ;)

/Fürstenhoff.
Självklart inte, men jag har svårt att tro att det kommer att ské. Det kostar alldeles för mkt att lägga till något i ett avtal. Då är det bättre att dissa kunden så länge det inte handlar om en helförsäkring till en dyr sportbil.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Fråga:

OM!! ett försäkringsbolag godkänner att pappan eller mamman i familjen står för mc & försäkring med vetskapen om att ett eller fler barn utnytjar mc - barnet/barnen kanske till och med äger en del i mc - är det också att klassas som en sk skenförsäkring då försäkringen med all säkerthet hade blivit dyrare om barnet stått för den med en far/mor som i bland utnytjade mc??

Hos IF funkade bra iaf, bor hemma o hade 625a hel/hel på farsan.
Krashade i sommras, inga problem dom laga mc o allt det dära utan att antyda nått.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Om alla ynglingar med vassa sporthojar försäkrar på farsan, så kommer det ju bara att leda till att farsorna också får skyhöga premier förr eller senare. För det är väl ingen som tror att olycksrisken på hojtypen minskar bara för att farsan står på försäkringen? I och med det så drivs ju premierna upp även för oss äldre.

Ska bli kul att höra gnället när dagens skenförsäkrare växer upp och upptäcker att dom inte har råd att försäkra hojarna då heller, för att dom redan grävde sin egen grav i yngre dar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fråga:

OM!! ett försäkringsbolag godkänner att pappan eller mamman i familjen står för mc & försäkring med vetskapen om att ett eller fler barn utnytjar mc - barnet/barnen kanske till och med äger en del i mc - är det också att klassas som en sk skenförsäkring då försäkringen med all säkerthet hade blivit dyrare om barnet stått för den med en far/mor som i bland utnytjade mc??

Om jag eller annan person har tillgång till en mc som är registrerad på ett företag år efter år är det också att klassas som en sk skenförsäkring??

Bara nyfiken hur dessa fall ses här på moralens forum SH!!

/Fürstenhoff.

Jag tycker att en skenförsäkring är en försäkring som inte är godkänd. Om det står i försäkringsavtalet att det är ok att annan än försäkringstagaren kör hojen så är det inte skenförsäkring.

Scenario: Farsan står som ägare för min hoj. Han är för närvarande på resa utomlands och jag smäller med hojen. De kan ju knappast höja HANS premie, han är ju inte i närheten av att vara inblandad. Det måste ju gå på MINA skadefria år i så fall. Eller hur funkar det?

For the record, jag står själv för mina hojar och har alltid gjort det.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag skenförsäkrar, dricker smuggelöl, kör för fort men jag jobbar faktiskt inte svart längre!

Varför bry sig om någon försöker lura till sig lite lägre premie? Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag och skulle dom vilja hindra skenförsäkringar så får dom väl se till att göra något åt problemet...

Jag skulle tro att dom är glada över skenförsäkringar!
Massor med folk som pröjsar men dom slipper betala ut ersättning på vagnskada ofta då någon snorunge kört hojen på bakhjulet vid olyckan.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ska bli kul att höra gnället när dagens skenförsäkrare växer upp och upptäcker att dom inte har råd att försäkra hojarna då heller, för att dom redan grävde sin egen grav i yngre dar.

Då sätter man den på ungarna sina så är problem solved!

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Tycker du ska ge din far en ansenlig summa pengar. som tack kan ju du få låna hans nyinköpta motorcykel när du känner för det :)

Det är ju som någon sa "så det fungerar"...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Som far till söner som vill åka hoj så är det ganska svårt att säga
nej när försäkringsfrågan kommer upp.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
vad är då det här??

Min sambo köpte en bil förra sommaren för att vi skulle ha en vettig bil för henne att övningsköra i (min avet man aldrig om dom startar).

Hon köpte alltså bilen för sina pengar ca 120000. Om vi hade satt henne som ägare på bilen hade det varit mer än dubbelt så dyrt än när den är skriven på mej som har haft KK sen -96.

Således har jag fått en ny bil som hon sedan ska köra... Är då detta fel??

Det tycker inte JAG, FÖRSÄKRINGSBOLAGET eller någon annan heller tror jag..

Varför är det sån skillnad på bil å MC??

Om bolaget inte ser det som fel, SÅ ÄR DET INTE FEL!!
Antar att ni som inte skenförsäkrar inte heller skulle använda er av försäkringen om ni kört för fort, kört på bakhjulet ect.. etc....

Väx till er nu för helvete!!!

/Andreas

Äntligen lite bondförnuft härinne!! Det är som att handla på Ica om man hittar 2 paket köttbullar, med samma märke, datum märkning, den ena står det rea halva priset på, man kanske undrar vilken som är felmärkt el om det har ramlat bort från den dyra, vilken lägger man i korgen?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati