Som far till söner som vill åka hoj så är det ganska svårt att säga
nej när försäkringsfrågan kommer upp.
När ska folk lära sig att det som säljaren av försäkringen "tycker är ok" inte har något att göra med verkligheten.
Skriver de meningar i versaler i avtalet? Det avtalet skulle inte jag lita på2819929Vi fick i en skriftlig offert i från ett stort FB senast i måndags där dom med stora bokstäver godkänner all bankörning på inhängnat område som inte är träning inför tävling, tävling i sig samt att vi får framföra fordonet på Nürburg ring med hel försäkring!!
Lite förvånande i mina ögon då andra här på SH inte får köra på bana genom detta FB!!
/Fürstenhoff.
Jag har själv en liknande lösning som funkar bra. Hojen är skriven på farsan men jag står inskriven som medförare. Jag får alltså helt lagligt köra hojen. Tjänar många sköna tusenlappar på detta!
Jag har samma försäkring också, Hojen står på farsgubben men vi betalar lite extra för att jag ska få åka på den också, blir lite billigare än bara ha den på mig enbart. Tjing
Jag jobbar på försäkringsbolag så jag faan va jag snackar om! Det kallas för försäkrat intresse och vi gör alltid utredningar på det när det gäller MC. Speciellt sporthoj. Det har även hänt att vi åkt ut till Pappan i fråga och bett honom köra en hoj framför ögonen på oss.
Med andra ord... Ingen bra idé alls. Lagbrott, enligt svensk trafiklag. Den huvudsakliga brukaren av ett fordon skall vara ägare samt försäkringtagare.
Verkligen? Känner inte du att du som förälder borde föregå med gott exempel för dina egna barn? När man som förälder ställer upp på att skenförsäkra sina barns fordon är det ju det samma som att säga att det är ok att göra så. En förälders handlingar är en del av grunden för ett barns värderingar. Jag tänker i alla fall inte bidra till att mia barn växer upp och tror/tycker att det är helt ok att skenförsäkra, sen om det tycker att jag är en gubbjävel så får de väl tycka det, jag hoppas och tror att de kommer att förstå när de blir äldre.Som far till söner som vill åka hoj så är det ganska svårt att säga
nej när försäkringsfrågan kommer upp.
... Folk har visst fortfarande inte fattat:
¤ Bara för att man har hojen skriven på pappa betyder inte det att man skenförsäkrar. (Det finns FB som tillåter detta, så länge det är samma hushåll)
...
¤ Bara för att man har hojen skriven på pappa betyder inte det att man skenförsäkrar. (Det finns FB som tillåter detta, så länge det är samma hushåll)
Jag tycker du gör rätt i att ställa motorcykeln på din pappa och även uppge att du kör den om det blir billigare för dig. Folk här är för vuxna för att förstå hur det är att vara ung och student och kanske vilja köra en hoj.
Det kvittar om motorcykeln står på pappan, eftersom vid en olycka är det parten som orsakar olyckan som kommer i statistiken. Inte han som äger hojen. Så självklart. Ställ den på pappa!
Jag tycker att en skenförsäkring är en försäkring som inte är godkänd. Om det står i försäkringsavtalet att det är ok att annan än försäkringstagaren kör hojen så är det inte skenförsäkring.
Scenario: Farsan står som ägare för min hoj. Han är för närvarande på resa utomlands och jag smäller med hojen. De kan ju knappast höja HANS premie, han är ju inte i närheten av att vara inblandad. Det måste ju gå på MINA skadefria år i så fall. Eller hur funkar det?
Vad vissa andra inte förstått är att vägvärket har krav på VEM som en motorcykel är skriven på. Om detta visa sig vara fel så är inte försäkringsbolaget sena med att påpeka detta och hålla inne på utbetalningar. Det är antagligen olagligt att skriva en motorcykel på en person som egentligen inte äger den utan enbart står som ägare för att försäkringen ska bli lägre.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|