Försäkra på förälder?

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
uppsala
Hoj
R1
tjenare.. har hört att det är ganska osäkert om man skenförsäkrar.. jag har själv en r6:a som jag kollade på försäkring idag, och jag är 21 år. ringde saluansvar och jag skulle få betala 6400 kr för halv/helår, och 16000 för hel/helår. nummret är 0855545000. lycka till
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Försäkringsbedrägari är inget man ska hålla på med. Men vissa bolag har inte klausulen om "huvudsaklig förare". De kanske inte är billigast, men du behöver inte ljuga om omständigheterna (med de konsekvenser som följer om de kommer på dig).
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det är väl inte sagt att det blir billigare för att "om någon under 24 kör fodonet...utgår 1000 kr extra självrisk"? Du får bara betala fetare självrisk plus 75 tusen, vilket jag tycker du ska göra och inte böla om det. Eller köpa annan hoj.
 

MarAtt

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Solna/Stockholm
Hoj
Honda 650 Transalp -01
Självklart står hojen på farsan, kör med hondas och if:s märkesförsäkring.
Ska försäkringen stå på mig är det dubbel premie gentemot farsan.
Enligt villkoren gäller:

"Om annan än fordonets ägare/försäkringstagare eller person som inte är folkbokförd på försäkringstagaren adress har MC:n i sin besittning och skada uppstår, gäller försäkringen med dubbel självrisk enligt aktuellt skademoment. Dubbel självrisk gäller också om vagnskada inträffar och föraren är under 25 år."

Så för mig som är 23 är det ju dubbel självrisk om nått händer, och även eftersom jag inte bor hemma.

Så kolla runt på dom olika bolagen innan du försäkrar, det skilljer ju en del.
Och det är väl upp till var och en att göra som dom vill, har man inte råd att ha förs på sig själv så har man inte.
Just i mitt fall känns det jävligt onödigt att betala dubbelt bara för att jag ska kunna få lite fria skadeår....
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jag och min son bor på samma adress, vi kör båda hoj väldigt aktivt, har båda gått sporthojskurser och jag står faktiskt som ägare på båda hojarna eftersom vi båda kör dem. Har kollat med försäkringsbolaget och de sa att det var ok!
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Skenförsäkring inte alltid en bra affär

Jag antar att du kollat upp prisskillnaden för dig och din farsa ? Annars är det lätt att lura sig själv och tro att alla försäkringar blir billigare om föräldrar tecknar försäkringen.
Av alla mina hojar jag ägt (5-6st) så har samtliga varit DYRARE om jag låtit farsan stå som ägare/försäkringstagare.

Så var inte så säker på att det alltid blir billigare att skenförsäkra.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Gissa kan man alltid...frågan är om du gissar så bra.

Det tog ett inlägg innan någon skrev att en motorcykel var registrerad på en annan person än ägaren själv. Som pappan där med sina ungar. Gissade rätt bra hittils iaf, och jag tycker absolut inte att det är något fel! GO PAPPA! Tycker däremot att det är otroligt dumt att betala 55 000 kronor på sitt eget namn för att försäkra sin retta än att betala 15 000 när man sätter den på farsan. Sicken shit!
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag är 22år och har funderat på en R6:a eller liknade en tid, men struntat i det eftersom en helförsäkring på 75 lax, inte är något som min plånbok klarar av :huvet

Surfade lite på Yamahas hemsida nyss och såg följande mening:
” Är föraren vid skadetillfället under 24 år tar Bilsport & MC ut en extra ungdomssjälvrisk på 1.000 kr”.

Det betyder alltså att jag kan skriva försäkringen på min far och om jag råkar ut för något, så blir konsekvenserna inte så stora? :confused:

Det är inte riktigt enligt regelverket, men ni förstår vad jag menar?

Vore tacksam för era synpunkter. Om detta sätt nu är möjligt, så vore det underbart. :tummenupp

Gör man upp med bolaget, om det är OK att den som äger hojen lånar ut till sin son, så kör på!! För helvete vi blir lurade på miljoner, nu skall de lura upp oss igen. Skenförsäkra? Nej inte i mina ögon om man bara har klara papper från bolaget vad som gäller. Varför skall vi inte kunna utnyttja kryphål som försäkringsbolagen om de hittar ett som är som ett knappnålshuvud så mosar de igenom elfanter hela tiden därigenom om de kan suga av oss mer pengar.

Och NEJ jag står själv för min försäkring!! Men jag förstår folk som tänker på detta sätt och utnyttjar till ekonomisk fördel, man hör ju dagligdags folk som står på bilen för det är så dyrt för sonen och dottern att försäkra. Så"skenförsäkra" är nog vanligare än vad vi tror, skall det vara fulare att göra det med en hoj än en bil:va
 
Last edited:

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
Tack för svaren! :tummenupp Både vettiga och mindre vettiga...

Med frågan så ville jag se hur ni har löst de dyra försäkringspremierna. De flesta verkar ha bitit i det sura äpplet och försäkrat som sig bör. Medans andra har skenförsäkrat.

Jag borde kanske anat vad som skulle hända med tråden (gjorde misstaget att inte använda SÖK)... Jävlar vad många som tände till på skenförsäkring! Var finns ni när man står med motorn isär och behöver hjälp på stubinen?? :tungan

I första hand så vill jag försäkra på mig själv och hittar jag en vettig lösning så tar jag den. Jag ska kolla runt lite på försäkringar och blir det för dyrt, så gör jag nog som bolagen vill och väntar tills jag är 25. (det är ju bara två sommrar dit)

Jag drömmer vidare...

Under tiden får jag väl roa mig med ännu en motard :yoparty
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
Blisport och mc försäkrar inga nyare sporthojar över huvud taget. Har för mig att dom måste vara äldre än -97
 

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Skåne
Hoj
SXV 550
ska ni skenförsäkra kan ni lika gå ut o stjäla andras hojar också..... Snattare och andra tjuvar m.m lär jag gärna en läxa så de förstår vad som är ditt och mitt.

Fattar du inte hur jävla insnöad du är?
Det finns liksom inte ens en gnutta relevans i det du skriver.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Försäkringspremie var en av de viktigaste faktorerna när jag letade hoj. Ju äldre hoj, ju billigare. Kollar man på Aprilia Mille t.ex kostade min 00:a hälften mot en 03:a trots liknande effekt/vikt, 06:a en fördubbling mot 03:a osv. Fördelen med äldre hojar är att de också är billigare i inköp och lättare att hitta delar till (eBay m.m)

Att bara köpa den hoj man tycker är häftigast och sen inse att försäkringen är skyhög tycker jag är naivt :rolleyes:

Tack för svaren! :tummenupp Både vettiga och mindre vettiga...

Med frågan så ville jag se hur ni har löst de dyra försäkringspremierna. De flesta verkar ha bitit i det sura äpplet och försäkrat som sig bör. Medans andra har skenförsäkrat.

Jag borde kanske anat vad som skulle hända med tråden (gjorde misstaget att inte använda SÖK)... Jävlar vad många som tände till på skenförsäkring! Var finns ni när man står med motorn isär och behöver hjälp på stubinen?? :tungan

I första hand så vill jag försäkra på mig själv och hittar jag en vettig lösning så tar jag den. Jag ska kolla runt lite på försäkringar och blir det för dyrt, så gör jag nog som bolagen vill och väntar tills jag är 25. (det är ju bara två sommrar dit)

Jag drömmer vidare...

Under tiden får jag väl roa mig med ännu en motard :yoparty
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
vad är då det här??

Min sambo köpte en bil förra sommaren för att vi skulle ha en vettig bil för henne att övningsköra i (min avet man aldrig om dom startar).

Hon köpte alltså bilen för sina pengar ca 120000. Om vi hade satt henne som ägare på bilen hade det varit mer än dubbelt så dyrt än när den är skriven på mej som har haft KK sen -96.

Således har jag fått en ny bil som hon sedan ska köra... Är då detta fel??

Det tycker inte JAG, FÖRSÄKRINGSBOLAGET eller någon annan heller tror jag..

Varför är det sån skillnad på bil å MC??

Om bolaget inte ser det som fel, SÅ ÄR DET INTE FEL!!

Antar att ni som inte skenförsäkrar inte heller skulle använda er av försäkringen om ni kört för fort, kört på bakhjulet ect.. etc....

Väx till er nu för helvete!!!

/Andreas
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Varför skall vi inte kunna utnyttja kryphål som försäkringsbolagen om de hittar ett som är som ett knappnålshuvud så mosar de igenom elfanter hela tiden därigenom om de kan suga av oss mer pengar.

Och NEJ jag står själv för min försäkring!! Men jag förstår folk som tänker på detta sätt och utnyttjar till ekonomisk fördel, man hör ju dagligdags folk som står på bilen för det är så dyrt för sonen och dottern att försäkra. Så "skenförsäkra" är nog vanligare än vad vi tror, skall det vara fulare att göra det med en hoj än en bil:va

Vettigaste svaret hittils! Tack!
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Man är väl inte miljonär heller. Har man tre bilar, tre motorcyklar, villa och en EU-moppe att försäkra så kollar man nog runt efter billigaste alternativet. Speciellt som man betalat en herrans massa pengar under 35 år utan att ta ut något, peppar peppar...... Frugan och jag "byter" bil efter vem som får billigaste försäkringen. Brukar variera år från år.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Folksam


Åretruntförsäkring gäller för:
Föraren eller person skriven och bosatt på samma adress som föraren*


Inga problem på Folksam om du bor hemma hos din far.


Edit: Kom ihåg att här på SH är det ok att svartjobba men inte att "skenförsäkra" :rolleyes:

eller mörda ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top