Försäkra på förälder?

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
orkar inte läsa igenom tråden för det är så många surgubbar här. men bara för att du försäkrar på din farsa SÅ ÄR DET INTE SKENFÖRSÄKRING!!

det finns speciella försäkringar som gäller hela familjen som är betydligt billigare ifall du skriver den på din far. bilsport och mc har en, men se till att få ner vilkoren på papper ifall dom skulle bli tjuriga. en hornet 600 på mig och på farsan skiljer 10.000 kr.

så lyssna inte på alla surgubbar som är pisst över att behöva betala multum när det inte behövs.

lycka till
 

Boodh89

Medelkortare....
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Linköping
Hoj
FZR 600 R -94
Svält i Afrika
Global uppvärming
Fildelning
Tsunamis
HIV.......

Men vem bryr sig om det när vi har massa skenförsäkrare att ta itu med först.
Allt handlar om att Pappor som anser att de är redo att offra sin försäkringsbonus för att dess barn ska ha råd att köra mc.

Är det bara jag som tycker det är löjligt ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2821310 Kan du styrka detta med lämpliga paragrafer ur någon författning?
Nej... därav ordet "antagligen" :)

2821364 Svält i Afrika
Global uppvärming
Fildelning
Tsunamis
HIV.......

Men vem bryr sig om det när vi har massa skenförsäkrare att ta itu med först.
Allt handlar om att Pappor som anser att de är redo att offra sin försäkringsbonus för att dess barn ska ha råd att köra mc.

Är det bara jag som tycker det är löjligt ?
I det sammanhanget så är ju skenförsäkring ganska oviktigt, men så kan man inte heller tänka. Isåfall får vi ju inte diskutera någonting eftersom det alltid finns något allvarligare. Du dessutom borde sälja din hoj o skänka pengarna till barnen i Afrika!! :)
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
" Det har även hänt att vi åkt ut till Pappan i fråga och bett honom köra en hoj framför ögonen på oss "

Med andra ord... Ingen bra idé alls. Lagbrott, enligt svensk trafiklag. Den huvudsakliga brukaren av ett fordon skall vara ägare samt försäkringtagare.


Och vad händer om Pappan gör så här i dörren : :FU :FU ????? :D
 

No_limit

Gula faran..
Gick med
16 Jan 2006
Ort
mariestad
Hoj
Gixxer 600
Kör ba för faan...Alla fuskar väll nångång bor man hemma såå är det väll klart att man ska göra de.....
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Ja, men det kräver att pappan är den "huvudsakliga brukaren" och har det "ekonomiska intresset" i hojen....

Alltså:
- Pappa ska köra fler mil än sonen
- Pappa ska vara den som har pyntat hojen och får pengarna vid en eventuell föräljning.


Bolagen får gärna granska ännu hårdare vad mig beträffar.

Fel.

Bilsport&MC bryr sig inte om vem som är den "huvudsaklige brukaren" eller vem som har det "ekonomiska intresset" i hojen, så länge jag bor i samma hushåll som min far får jag "skenförsäkra" hur mycket jag vill för dom. Det här har dom sagt (inte ordagrannt men innebörden är densamma) alla gånger jag har ringt till dom och pratar om försäkringar. Min nuvarande motorcykel är försäkrad enligt dessa villkor.

Nej... därav ordet "antagligen" :)

Antagligen är det fel också. :)

Svält i Afrika
Global uppvärming
Fildelning
Tsunamis
HIV.......

Men vem bryr sig om det när vi har massa skenförsäkrare att ta itu med först.
Allt handlar om att Pappor som anser att de är redo att offra sin försäkringsbonus för att dess barn ska ha råd att köra mc.

Är det bara jag som tycker det är löjligt ?

Fildelning passar nog kanske inte riktigt in i den där listan.. :hihi
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Verkligen? Känner inte du att du som förälder borde föregå med gott exempel för dina egna barn? När man som förälder ställer upp på att skenförsäkra sina barns fordon är det ju det samma som att säga att det är ok att göra så. En förälders handlingar är en del av grunden för ett barns värderingar. Jag tänker i alla fall inte bidra till att mia barn växer upp och tror/tycker att det är helt ok att skenförsäkra, sen om det tycker att jag är en gubbjävel så får de väl tycka det, jag hoppas och tror att de kommer att förstå när de blir äldre.

Ap ap ap ap...det var ingen tråd i barnuppfostran och livsvärderingar!!!Dåligt dåligt exempel, de kanske inte vill vara insatta alls och ber en som förälder ordna försäkring, så är det ialla fall INTE fel om man gör enligt konstens alla regler.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
som någon sa i tidigare inlägg så är summan konstant, dvs om någon "skenföräkrar" och får betala lägre premie så stiger min och jag vill inte betala överpris för att sponsra andra. Jag vill betala för mig själv, klart man blir förbannad över att en del tycker man är idiot bara för att man inte vill dra deras lass oxå. VÄX UPP och skippa moppefucko attityden.
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Jag är 22år och har....

Risken är att du betalar för nåt som du inte får... Du kanske sitter och betalar en mindre summa i månaden men du kanske inte kan använda dig av försäkringen när den väl behövs. Lägg pengarna i en skål och hoppas att det räcker till de dag du krashar hojen.

Vad va det för fel med motard då? Hur billigt som helst jämförelsevis ju!
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Ska jag betala mer för mjölken på ICA bara för att jag tjänar mer än dig också eller?

Quotar dig men hela inlägget är inte inriktad personligen till dig :)

De menar nog, så mycket annat som alla (generellt) fuskar o håller på o "äh det är inte så farligt jag laddar ju bara ner en film" eller "äh orka betala radio tv skiten jag kollar ju bara på filmer o porr" så är detta ungefär samma sak, de betalar ju, indirekt, till sin far eller vem de nu har hojen på.

Och jepp jag har också min hoj på farsgubben, skrev det tidigare i tråden och det är okej för våran försäkring, allting står på honom och alla i hans familj får använda det, även hans bil, hoj och vad nu det kan vara och krocka hur mycket vi vill å försäkringen gäller.

Jag har dock inte krockat med hoj men med bil lite lätt och det var inga problem och det är samma försäkring, dvs den står på pappa men jag körde.


Sedan en tankeställare: Ni alla har säkert provkört en kompis hoj, bil eller lånat någon gång? Har ni tänkt på att tror ni inte försäkringen gäller fast en annan kör eller?
Isf är det ju ganska taskigt att låna polares gixxer o provköra, tänk om ni krockar o han inte får ut någon ersättning?
Jepp..


Nu får ni sluta tjata :)

Edit: Heter nåt med familjemedlem under 24 år bla bla yada yada får nyttja bilen/mc whatever, nåt sånt!
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Quotar dig men hela inlägget är inte inriktad personligen till dig :)

De menar nog, så mycket annat som alla (generellt) fuskar o håller på o "äh det är inte så farligt jag laddar ju bara ner en film" eller "äh orka betala radio tv skiten jag kollar ju bara på filmer o porr" så är detta ungefär samma sak, de betalar ju, indirekt, till sin far eller vem de nu har hojen på.

Och jepp jag har också min hoj på farsgubben, skrev det tidigare i tråden och det är okej för våran försäkring, allting står på honom och alla i hans familj får använda det, även hans bil, och min bil, min bror och syster och min lillebror kan låna pappas eller min bil och hoj och åka o krascha o försäkringen gäller.

Jag har dock inte krockat med hoj men med bil lite lätt och det var inga problem och det är samma försäkring, dvs den står på pappa men jag körde.

Nu får ni sluta tjata :)

Jag tycker det är ok om det nu står att detta är godkänt i er försäkring, och jag bryr mig inte speciellt mycket om skenförsäkrare men när man säger att man ska betala mindre för att man tjänar mindre så blir jag lite fundersam....
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag tycker det är ok om det nu står att detta är godkänt i er försäkring, och jag bryr mig inte speciellt mycket om skenförsäkrare men när man säger att man ska betala mindre för att man tjänar mindre så blir jag lite fundersam....

Nej det är ju inte speciellt vettigt

Men man försöker alltid få ned priset på vad det än är, man får priotera men vissa saker kan man inte ta bort bara för vissa har låga inkomster.

Var en kille som skrev en insändare om trängelskatten och tyckte man skulle höja till 500-1000 kr om dagen istället för 60 kr...
Visst då kan bara en del åka som har råd att pynta ut så mycket utan att det känns på övriga ekonomin men då favoriterserar vi ju dom som är rika.
Ska inte alla få åka bil, precis som alla ska få åka buss?
Iaf få Chansen att åka buss, sedan om de väljer det eller inte, är en annan femma.
Han ville t ex få bort alla gamla volvos som skrammlar på vägen...

Jomenvisst, då har jag inte råd att ha en bil? då måste jag köpa en ny bil o skenförsäkra för att ha en bil?
Nu har jag ju valt denna gamla skramliga volvo eftersom den är billig.
Var kanske lite offtopic
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Låter som man är värsta skurken. Det finns väl två nivåer i det hela. En sak om jag skriver R1:an på Mormor i Hottahejti för att få en låg premie. Det håller jag med om är fusk. Men om jag har "grabbens" hoj reggad på mig. (Grabbens förresten, hojen är köpt med sparpengar som jag bidragit med under åren så den är rent krasst köpt med mina pengar) Kvittot står på mig, försäkringen på mig, men märk. Det är en försäkring som tillåter familjemedlemmar under 24 år att köra hojen. Det ser inte jag något fel i. Jag skulle kunna teckna en billigare 50+ försäkring och chansa på att han inte kvaddar, men där tycker jag gränsen går. Så länge han bor i samma hushåll så finner jag inget konstigt med detta i och med att försäkringsformen finns. Men den dagen han flyttar hemifrån får han skaffa egen försäkring.
 

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
Risken är att du betalar för nåt som du inte får... Du kanske sitter och betalar en mindre summa i månaden men du kanske inte kan använda dig av försäkringen när den väl behövs. Lägg pengarna i en skål och hoppas att det räcker till de dag du krashar hojen.

Vad va det för fel med motard då? Hur billigt som helst jämförelsevis ju!

Absolut inget fel på motard. Jag hade skitkul med husan :tummenupp
Ville bara se möjligheterna i att vidga min vyer.

Som det ser ut nu så tänkte jag vara utan hoj i sommar och spara tills nästa år för att köpa en ny husa eller 660.
 

xLnT

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX6R -05
Ska jag betala mer för mjölken på ICA bara för att jag tjänar mer än dig också eller?

Verkligen en bra jämförelse :rolleyes:
Ska du behöva betala mindre för mjölken för att du druckit mjölk längre tid?


Jag tycker det är ok om det nu står att detta är godkänt i er försäkring, och jag bryr mig inte speciellt mycket om skenförsäkrare men när man säger att man ska betala mindre för att man tjänar mindre så blir jag lite fundersam....

Det där är helt rätt, klart som fan man inte ska betala mindre för att man har mindre inkomst. Sånt samhälle vill vi inte ha.
 

Ellkvist

If it ain´t broken, dont fix it
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Pålsboda
Hoj
KTM 660 SMC
Försäkra den på nån mormor/morfar eller farmor/farfar... då blir det ju ännu billigare iom 60+ och allt va det heter...:D

har man inte råd att försäkra ska man inte ha hojen!!!

skenförsäkringar är inte bra på det viset att försäkringsbolagen inte får in tillräckligt med premiepengar till utbetalningen av försäkringarna... om alla betalade sina hojar på ett bra sätt så skulle premierna sjunka något.

detta är bara dumsnålt också pga att man även kan åka dit på skiten!
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Verkligen en bra jämförelse :rolleyes:
Ska du behöva betala mindre för mjölken för att du druckit mjölk längre tid?




Det där är helt rätt, klart som fan man inte ska betala mindre för att man har mindre inkomst. Sånt samhälle vill vi inte ha.

Haha jävla bra svarat. Eller betala 4ggr spriten på bolaget bara för du är under 24år?? Nä försäkringar är till för att utnyttjas. Min första säsong då jag försäkrar på mig själv, har fungerat skitbra på farsan innan! :tummenupp
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag är 22år och har funderat på en R6:a eller liknade en tid, men struntat i det eftersom en helförsäkring på 75 lax, inte är något som min plånbok klarar av :huvet

Surfade lite på Yamahas hemsida nyss och såg följande mening:
” Är föraren vid skadetillfället under 24 år tar Bilsport & MC ut en extra ungdomssjälvrisk på 1.000 kr”.

Det betyder alltså att jag kan skriva försäkringen på min far och om jag råkar ut för något, så blir konsekvenserna inte så stora? :confused:

Det är inte riktigt enligt regelverket, men ni förstår vad jag menar?

Vore tacksam för era synpunkter. Om detta sätt nu är möjligt, så vore det underbart. :tummenupp

Har din far A-behörighet och ni är skrivna på samma adress så är det inget problem.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC

Jo, dubbelmoralen på SH saknar mostycke. Menar jag då alla på SH? Nej, jag generaliserar. Kan man inte utläsa dubbelmoralen mellan raderna, borde man vara lite mer uppmärksam.
Tror du begår misstaget att tillskriva kollektivet SH åsikter. Ja, det finns en massa människor här som verkar tycka att svartjobb är ok. Ja, det finns en massa människor här som verkar tycka att skenförsäkring inte är ok. Det innebär dock inte någon dubbelmoral om det inte är så att samma människor ger uttryck för båda åsikterna, och även om det säkert finns några sådana också (konstigt vore väl annars med 30000 medlemmar) så finns inget som tyder på att det skulle vara tillnärmelsevis så vanligt som vissa som ständigt skriker dubbelmoral verkar tro.


Ja det är väl en mycket enkel jämförelse. Tycker du inte?
Att en jämförelse är enkel gör den inte relevant. Se ovan.


En hundring för att passa barnen? Men bara så du vet; om du "hjälper" en bekant någon gång, glöm inte arbetsgivaravgifterna
Passade en kompis ungar så sent som i förrgår när de var på föräldramöte. Vet inte hur du brukar behandla dina vänner, men jag tog givetvis inte betalt för det.

Och bara för att vara övertydlig: Jag har bara uttalat mig om skenförsäkring, dvs där försäkring sker i strid med försäkringsvillkoren. Jag är medveten om att det finns försäkringar som under vissa omständigheter tillåter en förälder att försäkra en hoj som ett barn får nyttja, och i sådana fall har jag (förutsatt att villkoren är uppfyllda givetvis) inget att invända.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top