Försäkra på förälder?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Tror du begår misstaget att tillskriva kollektivet SH åsikter. Ja, det finns en massa människor här som verkar tycka att svartjobb är ok. Ja, det finns en massa människor här som verkar tycka att skenförsäkring inte är ok. Det innebär dock inte någon dubbelmoral om det inte är så att samma människor ger uttryck för båda åsikterna, och även om det säkert finns några sådana också (konstigt vore väl annars med 30000 medlemmar) så finns inget som tyder på att det skulle vara tillnärmelsevis så vanligt som vissa som ständigt skriker dubbelmoral verkar tro.

Nej och jo. Å andra sidan har du ju inte funnits här så länge.

Att en jämförelse är enkel gör den inte relevant. Se ovan.

Men den är relevent.

Passade en kompis ungar så sent som i förrgår när de var på föräldramöte. Vet inte hur du brukar behandla dina vänner, men jag tog givetvis inte betalt för det.

Ne jag tar inte betalt av kompisar. Det skulle vara pinsamt... men för att göra en enkel jämförelse. Det kanske sitter tuggummi i myntinkastet?

Jag gör ett nytt försök...

Säg att du har en son/dotter på 14 år. Din granne ska ut och göra stan osäker och frågar om din son/dotter kan vara barnvakt under kvällen. För det bjuder hon på lite mat och ger honom/henne lite fickpengar. Självklart blir han/hon jätteglad över att få lite fickpengar, men då kommer pappa och säger; -app app app, nu tar vi det lite lugnt här. Det där är inte ok!


Nu kanske du svarar att min son/dotter tjänar inte mer än x antal kronor per år och får således friskriva sig från skatten. Det var visst tuggummi hela vägen ner...



:rolleyes:
 

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
sätt hojjen på pappa och gasa det gör jag gsxr 750 -97 kostar 6000 kr hel helår på pappa då blir självrisken 6000 kr om det händer något i stället för 3000 kr och 54 tusen helår på mig 24 år den som överhuvud taget tänker tanken på att sätta den på sig själv i det läget har för mycket pengar.......
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Nej och jo. Å andra sidan har du ju inte funnits här så länge.
När argumenten tryter tar de retoriska knepen vid... :pannkyss

... men för att göra en enkel jämförelse. Det kanske sitter tuggummi i myntinkastet?
Det är inget fel på myntinkastet, problemet är att du försöker få ut en läsk ur en tuggummiautomat...


Jag gör ett nytt försök...

Säg att du har en son/dotter på 14 år. Din granne ska ut och göra stan osäker och frågar om din son/dotter kan vara barnvakt under kvällen. För det bjuder hon på lite mat och ger honom/henne lite fickpengar. Självklart blir han/hon jätteglad över att få lite fickpengar, men då kommer pappa och säger; -app app app, nu tar vi det lite lugnt här. Det där är inte ok!


Nu kanske du svarar att min son/dotter tjänar inte mer än x antal kronor per år och får således friskriva sig från skatten. Det var visst tuggummi hela vägen ner...

:rolleyes:
Du missar målet igen. Svartjobb är inte ok, precis som skenförsäkring inte är det, men du försöker göra en parallell som ska illustrera en skillnad i inställning med ett exempel som inte är svartjobb. Lagstiftaren har nämligen kommit fram till att staten förlorar på att ta ut skatt på riktigt små belopp eftersom administrationen blir dyrare än intäkterna. Plus att staten har ett långsiktigt intresse av att ungdomar tidigt vänjer sig vid att arbeta.

När jag för drygt 20 år sedan hade mitt första sommarjobb betalade jag inte en spänn i skatt, trots att jag jobbade halva sommaren. Det var inte för att jag jobbade svart, utan för att jag inte kom upp i fribeloppet som staten hade fastställt.

Om dina grannar är alkisar som gör stan osäker varje kväll, och din dotter alltid sitter barnvakt och tjänar 100 spänn, så är det ingen tvekan om att hon ska betala skatt för det.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
När argumenten tryter tar de retoriska knepen vid... :pannkyss

Om du vill inbilla dig det så varsågod :pannkyss Du kommer nog att förstå med tiden (hoppas jag)


Du missar målet igen. Svartjobb är inte ok, precis som skenförsäkring inte är det, men du försöker göra en parallell som ska illustrera en skillnad i inställning med ett exempel som inte är svartjobb. Lagstiftaren har nämligen kommit fram till att staten förlorar på att ta ut skatt på riktigt små belopp eftersom administrationen blir dyrare än intäkterna. Plus att staten har ett långsiktigt intresse av att ungdomar tidigt vänjer sig vid att arbeta.

Det är ju uppenbart att polletten inte trillat ner...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Det är ju uppenbart att polletten inte trillat ner...
Jag har ju som sagt mina teorier om vad det beror på, men det vore jättespännande att höra vad du avsåg illustrera med ditt exempel, och hur du tycker att det relaterar till skenförsäkring.
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Fan vilka gnällsossar ni är på Sporthoj.com

Mitt råd är; Skaffa inget du inte har råd med. Jag hade min hoj försäkrad på mig, smällde den och halvförsäkringen (som jag hade råd med) täckte inte vagnskada då jag orsakade olyckan.

Hade jag haft helförsäkrad.. (haha) ne..

Hade min far eller någon annan stått på hojen så hade jag inte fått ett skit, då föraren av hojen fick en rejäl törn och skall nu genomgå en invaliditets ersättning.

Dvs, skadar du dig rejält och blir förlamad och dylikt: Så kan det hända att du blir utan pengar för det.
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Är själv 22 år och kör en BB. Försäkringen på mig hade kostat runt 30000 kr men via if så kostar den runt 4500 kr hel/helår om den står på farsan. Ringde själv och kollade med försäkringsbolaget och förklarade min situation. Det som gäller är att om jag kör omkull så dubblas självrisken till 12000 kr istället för 6000 kr. :fakta

Man blir trött på folk som bara har en massa åsikter utan fakta. :va
Kolla först med försäkringsbolaget vad som gäller innan du tecknar en försäkring. Det är absolut inget olagligt med att göra det!

Olagligt blir det först då du ljuger för ditt försäkringsbolag. :ajjabajja
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Låter som man är värsta skurken. Det finns väl två nivåer i det hela. En sak om jag skriver R1:an på Mormor i Hottahejti för att få en låg premie. Det håller jag med om är fusk. Men om jag har "grabbens" hoj reggad på mig. (Grabbens förresten, hojen är köpt med sparpengar som jag bidragit med under åren så den är rent krasst köpt med mina pengar) Kvittot står på mig, försäkringen på mig, men märk. Det är en försäkring som tillåter familjemedlemmar under 24 år att köra hojen. Det ser inte jag något fel i. Jag skulle kunna teckna en billigare 50+ försäkring och chansa på att han inte kvaddar, men där tycker jag gränsen går. Så länge han bor i samma hushåll så finner jag inget konstigt med detta i och med att försäkringsformen finns. Men den dagen han flyttar hemifrån får han skaffa egen försäkring.

Visst...familje försäkring när han bor hemma(är "ok" tycker jag, om du brukar fordonet ibland)... men jag tycker när han är 18år ska ha få klara sig själv, problemet är ej igentligen barnens eller de ungas fel..det är de som skämmer bort sin barn, barnbarn och ej lär dem att klara sig själv. Det är "nästan" samma sak som när föräldrarna ej lär sina barn vad som är ditt och mitt.

Visst skämbort ungarna men lär de, att en dag måste de klara sig själv också.
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Så j***la egoistiskt att skenförsäkra. ju fler som skenförsäkrar desto dyrare blir försäkringen för oss hedliga.


:sissy :sissy :sissy :fatta! :fatta! :6surkart :machinegu :kryckor :cdevil
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Dvs, skadar du dig rejält och blir förlamad och dylikt: Så kan det hända att du blir utan pengar för det.

Ne, har du försäkrat hojjen på farsan tex. kmr du få ut pengar för skador/invaliditet.
Enda du Kan bli av med är ersättning för din egna hoj.

Alltså har du inget att förlora, samt den risken är Minimal enligt mig av egen erfarenhet.

Så j***la egoistiskt att skenförsäkra. ju fler som skenförsäkrar desto dyrare blir försäkringen för oss hedliga.

Folk som bryter hastighetslagen gör oxå så försäkringarna med blir dyrare.
Laga en hojj kostar inte i närheten av att laga en människa.

Borde det då inte vara värre att köra försnabbt än ha hojjen på farsan?
Jag antar du aldrig kör förfort...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top