Försäkra på förälder?

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
Som far till söner som vill åka hoj så är det ganska svårt att säga
nej när försäkringsfrågan kommer upp.

Tror nog att du slagit huvudet på spiken... :tummenupp Vet ju hur man själv hade agerat om man hade haft barn som ville åka hoj. Sen kan man alltid tycka att det är fel att skriva bågen på någon annan. Jag har min på mig själv, mycket lättare samt att man får ju bike tidningen direkt hem i lådan den där första och enda gånget om året när det är mass utskick, bara det är ju värt att ha bågen registrerad på sig själv :D
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
När ska folk lära sig att det som säljaren av försäkringen "tycker är ok" inte har något att göra med verkligheten.

Jag ifrågasatte detta en en gång då jag hörde om premier på en hoj med en Folksamgubbe, först så jämförde jag med mig själv, sen jämförde jag om min far skulle stå som ägare vad han skulle få betala. Då sa han " NEJ så kan du INTE göra!!"

Jag sa då "Menar du att inte min far som äger en hoj, har den försäkrad på sig själv, har rätt att låna ut den till sin som??? Är vilkoret att INGEN annan får köra hojen i denna försäkring??" njaaeeej blev svaret, han sa att ja jo det går att göra så här, men vid skada så kunde det bli frångan om annan självrisk.
DÄREMOT så finns det sådanna försäkringar som ENBART den som tecknar får köra, ex 50 plus försäkringar o dylikt, så det en annan´5:a!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2819929 Vi fick i en skriftlig offert i från ett stort FB senast i måndags där dom med stora bokstäver godkänner all bankörning på inhängnat område som inte är träning inför tävling, tävling i sig samt att vi får framföra fordonet på Nürburg ring med hel försäkring!! ;)

Lite förvånande i mina ögon då andra här på SH inte får köra på bana genom detta FB!!

/Fürstenhoff.
Skriver de meningar i versaler i avtalet? Det avtalet skulle inte jag lita på :hihi
 
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki SV1000 S
Jag har själv en liknande lösning som funkar bra. Hojen är skriven på farsan men jag står inskriven som medförare. Jag får alltså helt lagligt köra hojen. Tjänar många sköna tusenlappar på detta! :)
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag har själv en liknande lösning som funkar bra. Hojen är skriven på farsan men jag står inskriven som medförare. Jag får alltså helt lagligt köra hojen. Tjänar många sköna tusenlappar på detta! :)

Jag har samma försäkring också, Hojen står på farsgubben men vi betalar lite extra för att jag ska få åka på den också, blir lite billigare än bara ha den på mig enbart. Tjing
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag jobbar på försäkringsbolag så jag faan va jag snackar om! Det kallas för försäkrat intresse och vi gör alltid utredningar på det när det gäller MC. Speciellt sporthoj. Det har även hänt att vi åkt ut till Pappan i fråga och bett honom köra en hoj framför ögonen på oss.

Med andra ord... Ingen bra idé alls. Lagbrott, enligt svensk trafiklag. Den huvudsakliga brukaren av ett fordon skall vara ägare samt försäkringtagare.

Hur fungerar det om man skulle ha en firma med ett flertalet hojar och sedan har anställda som kör hojarna? Finns det någon speciell försäkring för dessa eller är det enda alternativet att skenförsäkra?
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Första året jag körde så stod min hoj på morsan o det sa vi till IF eller snarare vi fråga dom hur det va me försäkringen och dom sa att det va ok så länge jag bodde hemma men lite högre premie blev det ju iomed att man fick säga att det va ngn under 25 som skulle köra den så det blev inte lika billigt som om den bara stod på morsan o inte lika as dyrt som om den hadde stått på mig. Vet iofs inte om det var en praktikant som satt på andrasidan luren men det var det dom sa.

// Jocke
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Som far till söner som vill åka hoj så är det ganska svårt att säga
nej när försäkringsfrågan kommer upp.
Verkligen? Känner inte du att du som förälder borde föregå med gott exempel för dina egna barn? När man som förälder ställer upp på att skenförsäkra sina barns fordon är det ju det samma som att säga att det är ok att göra så. En förälders handlingar är en del av grunden för ett barns värderingar. Jag tänker i alla fall inte bidra till att mia barn växer upp och tror/tycker att det är helt ok att skenförsäkra, sen om det tycker att jag är en gubbjävel så får de väl tycka det, jag hoppas och tror att de kommer att förstå när de blir äldre.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
När kommen en stickytråd om skenförsäkring? Folk har visst fortfarande inte fattat:


¤ Skenförsäkra på du, men händer det något kan du åka dit som fan. Inget att rekommendera alltså.

¤ Bara för att man har hojen skriven på pappa betyder inte det att man skenförsäkrar. (Det finns FB som tillåter detta, så länge det är samma hushåll)

Detta brukar många ha svårt att förstå.

¤ Att gå ut med att man skenförsäkrar på SH.com innebär självmord på sajten, eftersom det det anses vara en dödssynd här.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Det är väl bara att göra som man vill, bara ens moral sätter gränserna.
Själv har jag inga skrupler sådär, men mina föräldrar har ingen lust med det och jag behöver inte göra det.

Men ett tips till er som skenar, skriv inte det här. Försäkringsbolagen kan mycket väl ta sig en titt på sh.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
... Folk har visst fortfarande inte fattat:




¤ Bara för att man har hojen skriven på pappa betyder inte det att man skenförsäkrar. (Det finns FB som tillåter detta, så länge det är samma hushåll)
...


Vad vissa andra inte förstått är att vägvärket har krav på VEM som en motorcykel är skriven på. Om detta visa sig vara fel så är inte försäkringsbolaget sena med att påpeka detta och hålla inne på utbetalningar. Det är antagligen olagligt att skriva en motorcykel på en person som egentligen inte äger den utan enbart står som ägare för att försäkringen ska bli lägre.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

¤ Bara för att man har hojen skriven på pappa betyder inte det att man skenförsäkrar. (Det finns FB som tillåter detta, så länge det är samma hushåll)

Ja, men det kräver att pappan är den "huvudsakliga brukaren" och har det "ekonomiska intresset" i hojen....

Alltså:
- Pappa ska köra fler mil än sonen
- Pappa ska vara den som har pyntat hojen och får pengarna vid en eventuell föräljning.


Bolagen får gärna granska ännu hårdare vad mig beträffar.
 

agent08

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Östersund/Sthlm
Hoj
Gixxer 1000 K4
Jag tycker du gör rätt i att ställa motorcykeln på din pappa och även uppge att du kör den om det blir billigare för dig. Folk här är för vuxna för att förstå hur det är att vara ung och student och kanske vilja köra en hoj.

Det kvittar om motorcykeln står på pappan, eftersom vid en olycka är det parten som orsakar olyckan som kommer i statistiken. Inte han som äger hojen. Så självklart. Ställ den på pappa!

:tummenupp Helt rätt!!! Om du har möjlighet att ställa den på någon annan och det inte blir något krux om du åker av från F-bolagets sida, så finns det väl ingen anledning att betala massor mer än vad man ändå kommer att få göra bara för att vara en moralkärring vilket det tydligen redan finns gott om...
Det är ju inte så att någon tackar dig för att du är snäll!!!
Själv har man den på sig själv och skrattar hela vägen till inbetalningen...
 
Last edited:

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Jag tycker att en skenförsäkring är en försäkring som inte är godkänd. Om det står i försäkringsavtalet att det är ok att annan än försäkringstagaren kör hojen så är det inte skenförsäkring.

Scenario: Farsan står som ägare för min hoj. Han är för närvarande på resa utomlands och jag smäller med hojen. De kan ju knappast höja HANS premie, han är ju inte i närheten av att vara inblandad. Det måste ju gå på MINA skadefria år i så fall. Eller hur funkar det?

Du försäkrar fordonet och den risk som det innebär att framföra det.
Om det skulle hända enligt ditt exempel ovan så är det kollektivet i din fars ålderskategori som blir drabbat.
Om han står som ägare/försäkrare och du vurpar hojen så är det säkert hans skadefria år som tar smällen, oavsett att det är du som är förare.

Möjligen om försäkringsbolaget kan göra dig som förare speciellt ansvarig, känner inte till om det är möjligt.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Alltså, jag har lite svårt att förstå mig på den här defensiva attityden, det är som att folk känner sig anklagade och bara blir förbannande så fort frågan om skenförsäkring och moral kommer på tal. Det är väl ingen av oss som svarat på ursprungsfrågan som givit ett otrevligt svar? På varje trevligt svar går det däremot tre syrliga kängor till de som anser att det inte är bra att skenförsäkra.

Varför denna rädsla för att diskutera skenförsäkringar? Det kommer en ny generation varje år och de kommer att begå samma misstag och göra samma upptäckter som den tidigare generationen, därför behövs denna och många andra diskussioner föras om och om igen. Att sätta ut popconsmileys och gäspa demonstrativt är bara otrevligt och förlöjligar frågestälaren.

Vi borde välkomna frågor om skenförsäkringar. Om man är ung och inte vet bättre så kanske man skenförsäkrar i tron att det verkligen är helt ok. Det verkar som att de unga som vågar ställa frågan här har på annat håll hört att det är allmänt accepterat att skenförsäkra. Det är väl bättre att man ställer frågan här först och får ett svar innan man ber pappa ringa FB.
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jag är 19 år och har en er-6n som e försäkrad på far min.
Jag har Bilsport & Mc, och de säger att jag får köra hojen, men det ska
vara min far som använder den mest, annars ska den stå på mig.
Han kommer använda den en del, men inte lika mycket som jag, självfallet.
Detta kan ju dock försäkringsbolaget omöjligt bevisa om olyckan skulle vara framme...

När vissa här verkar dra våldtäktsmän och "skenförsäkrare" över samma kam blir jag rätt irriterad... Varför ska jag stämplas som tjuv bara för att jag inte vill betala 4 ggr så mkt som ni för min båge, när min inkomst är en bråkdel av eran?
Jag kör strypt, och skulle fan aldrig drömma om att dra på bakan å äckla mig i trafik.
Det är väl inte så jävla rättvist att jag ska behöva betala multum bara för att vissa som råkar vara i min ålder kör som as, eller?

Sen när filmer läggs upp där folk drar 250 på trafikerad motorväg är det enda folk säger; "faaan vad jag längtar till sommaren, såg riktigt kul ut"

Blir så trött på denna jävla dubbelmoral.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag skulle gärna ha en sporthoj. Men jag anser inte att jag har råd, då skulle jag få lägga nästan allt jag har över efter räkningar för att ha råd med försäkring, service osv.

Så jag kör motard, jävligt kul för vettiga pengar.

Köp nånting du har råd att försäkra, hur kul skulle det vara OM det händer en olycka och du skadar dig rejält. Då vill du nog inte hålla på att bråka med bolaget om ersättning och kanske bli skyldig en massa pengar, eller hur?
Finns bättre saker att lägga energin på i ett sånt fall, t.ex. rehab.

Eller alternativt, köp en sporthoj och kör enbart bana.
 
Last edited:

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Vad vissa andra inte förstått är att vägvärket har krav på VEM som en motorcykel är skriven på. Om detta visa sig vara fel så är inte försäkringsbolaget sena med att påpeka detta och hålla inne på utbetalningar. Det är antagligen olagligt att skriva en motorcykel på en person som egentligen inte äger den utan enbart står som ägare för att försäkringen ska bli lägre.

Kan du styrka detta med lämpliga paragrafer ur någon författning?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top