Försäkra sporthoj - Vart???

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Tyvärr är det ändrade regler med Folksam SMC fr.o.m i år. Nu gäller det att man gått igenom SMC's fortbildningskurser var tredje år innan man får sina 10%.

Om det enbart gäller nytecknade försäkringar, eller även de äldre, det vet jag inte.

Dom 10% rabatt som du får hos olika bolag som SMC-medlem har inget med kursverksamheten att göra!

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
SMC-försäkringen hos Folksam!

Om du genomför en av våra kurser hos SMC så får du tekna SMC-försäkringen hos Folksam:tummenupp
Har du en klass 1-6 hoj dvs. en motorsvag hoj så räcker det med att du gått en grundkurs eller en kurs på gokartbana.
Har du en klass 7-11 dvs. motorstarka hojar (sporthojar) måste du gå en Bkk (broms och kurvkurs) eller en Shk (sporthojskurs)
Dessa kurser körs oftast på stora banor tex. Gelleråsen, Kinnekulle Ring, Mittsverigebanan!
En Bkk och Shk har samma upplägg, men en Shk riktar sig enbart till sporthojar!

Meningen med dessa trafiksäkerhetskurser är att du som förare skall bli säkrare på att framföra din hoj i trafiken. Vi har teoripass där vi inte pratar enbart pratar körteknik, utan också attityder och riskmedvetenhet:pannkyss

Gå in på SMC`s hemsida www.svmc.se och klicka på School för att hitta dom flera hundra kurser som vi arrangerar runt om i landet:tummenupp

Per

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du genomför en av våra kurser hos SMC så får du tekna SMC-försäkringen hos Folksam:tummenupp
Har du en klass 1-6 hoj dvs. en motorsvag hoj så räcker det med att du gått en grundkurs eller en kurs på gokartbana.
Har du en klass 7-11 dvs. motorstarka hojar (sporthojar) måste du gå en Bkk (broms och kurvkurs) eller en Shk (sporthojskurs)
Dessa kurser körs oftast på stora banor tex. Gelleråsen, Kinnekulle Ring, Mittsverigebanan!
En Bkk och Shk har samma upplägg, men en Shk riktar sig enbart till sporthojar!

Meningen med dessa trafiksäkerhetskurser är att du som förare skall bli säkrare på att framföra din hoj i trafiken. Vi har teoripass där vi inte pratar enbart pratar körteknik, utan också attityder och riskmedvetenhet:pannkyss

Gå in på SMC`s hemsida www.svmc.se och klicka på School för att hitta dom flera hundra kurser som vi arrangerar runt om i landet:tummenupp

Per

Sviestad 18 maj redan spikat!!! :tummenupp

Men det lär ju inte ge 65% rabatt vilket måste till för att ens va nära..

Jag har fått bud runt 15K på en gixer 750.. 3,8K på SuperDuken är fortfarande överlägset!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Sviestad 18 maj redan spikat!!! :tummenupp

Men det lär ju inte ge 65% rabatt vilket måste till för att ens va nära..
Det kan det mycket väl göra. Jag går från ca 30k till 12k hel/hel vid byte från vanlig Folksamförsäkring till deras SMC-försäkring. Nackdelar är att den inte är avställningsbar, samt att självrisken är hög.

axelsson_vpg

Guest
haha fyfan va liten premie du hade då. själv sitter man på stadiga 32 000 halv....

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hur kan du få en premie på 3800 på Superduken? Själv får jag runt 20 på bilsportmc. Eller 13-16 på halv...

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Hoj
-99 Monster 900
Har du kollat med Vesta? De enda kruxet med dom e att man måste ha två andra försäkringar hos dom för att kunna teckna mc förs. Men dom e billiga. Har en polare med en duc 1098, han pröjsar 6000 pengar hel/hel, sjuuukt billigt. Dessutom bor han i centrala götet. Jag fick en offert på min monster, bosattMalmö och e 25 år. 7500 hel/hel. ca 6000 billigare än näst billigaste.

haha fyfan va liten premie du hade då. själv sitter man på stadiga 32 000 halv....

du skämtar!!!?? har du verkligen kollat runt ordentligt??

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
24+
Halvförs.
Utanför stan...

Vet inte vilken zon Täby ligger i, men jag är 27, bor i västerort, hojkort sen 00, alltid haft hoj och aldrig utnyttjat försäkring. Får gratulera till en fin premie iaf!

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Varför inte en R1 från 98-99 eller en blade från 2004 och nedåt de kostar runt 7500 kr helår för halvförsäkring

Var hittar du de där priserna?
Billigaste jag försäkringen jag hittat för min R1 -99 är 840kr/månad, dvs 10000kr/år, för trafikförsäkring.

/ Andreas

Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Har du kollat med Vesta? De enda kruxet med dom e att man måste ha två andra försäkringar hos dom för att kunna teckna mc förs. Men dom e billiga. Har en polare med en duc 1098, han pröjsar 6000 pengar hel/hel, sjuuukt billigt. Dessutom bor han i centrala götet. Jag fick en offert på min monster, bosattMalmö och e 25 år. 7500 hel/hel. ca 6000 billigare än näst billigaste.

du skämtar!!!?? har du verkligen kollat runt ordentligt??

det är sant...

jag ska ringa runt som fan innan våren kommer... men ja hade då de förra sommarn.. Förslag på billiga försäkrningar?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag fattar inte heller hur du kan ha så lågt pris på superduken. Jag har kollat pris på mig själv på massor med olika bolag och för mig kostar superduke exakt lika mycket att försäkra som R1 årsmodell 05 och uppåt, dvs högsta försäkringsklass dvs, minst 10000kr/år för en halvförsäkring eller mer.

Nu kör jag bara massa supermotarder men om jag skaffar sporthoj igen kommer jag lätt att köra oförsäkrat för det är för dyrt att försäkra helt enkelt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet inte vilken zon Täby ligger i, men jag är 27, bor i västerort, hojkort sen 00, alltid haft hoj och aldrig utnyttjat försäkring. Får gratulera till en fin premie iaf!

Är inte skriven där...

Å andra sidan bor inte hojen där heller så det stämmer nog egentlgen. Känns som att det är hojen och inte jag som ska försäkras!

Dark_Messenger

Guest
Ni som skriver att ni kör utan försäkring, hur funkar det. Ni tjackar en hoj o sen då? Vad händer vid en olycka tex?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC