Försäkring på annan person?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Ja, det här med försäkringar är klurigt, jag tror man måste ha en normal intelligens för att hantera problemet :rolleyes:
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
De ni pratar med när ni ringer in är säljare, de skiter fullständigt i vilken historia ni drar.
När ni sedan smäller farmors hoj och vill ha ut för moppen, det är då problemen troligtvis kommer.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Here we go again!!

:popcorn

du glömde bilden...
popcorn_soda1.jpg
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
1. Bli medlem i SMC.
2. Gå sporthojskurs hos SMC.
3. Teckna försäkring hos Folksam.

Man tjänar REJÄLT på det!

Gör man verkligen det? Killen är 25 & ska köpa sporthoj som kostar 45k att försäkra. Det luktar en nyare litermaskin. Ring Folksam & fråga vad det kostar när den blir stulen alt. när han slängt den i skogen/ett räcke i 140km/h.. Då var den inte så billig längre.

du glömde bilden...

Gör om, gör rätt..
popcorn.gif
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
De ni pratar med när ni ringer in är säljare, de skiter fullständigt i vilken historia ni drar.
När ni sedan smäller farmors hoj och vill ha ut för moppen, det är då problemen troligtvis kommer.

Precis. Säljare och skadereglerare är sällan eller aldrig samma person.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Rätt många som verkar tro att man TJÄNAR pengar på sin försäkring - som försäkringstagare...

Jag vill också TJÄNA pengar på mina, beskriv för mig hur - för mina är endast kostnader!
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Om du funderar på att skriva hojen på någon annan för att spara pengar på försäkringen kan du lika gärna skriva den på dig själv och enbart teckna trafikförsäkring eftersom du ändå inte kommer att ha en chans mot försäkringsbolaget om du skulle köra åt helvete och den registrerade ägaren inte är på plats vid olyckstillfället.

Försäkringsbolagen är för övrigt riktigt duktiga på att gräva fram information om försäkringstagare och fordonsägare när de får in ersättningsanspråk. Denna och liknande trådar kan t.ex. läsas av en utredare utan att du märker det. Din blog (om du har en), din profil på Fakebook, bilder i ett fotogalleri från en bandag eller liknande.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Hur blir det da om farsgubben staller sig som delagare pa hojjen? Gjorde sa for ett par ar sedan pa en bil jag kopte ny fran fabrik, vi bada stod som agare och han tecknade forsakringen. Bor ju funka lika dant i detta fallet.
Akte dit for fortkorning av polisen och de sa inget om agaruppgifterna, sa det va gront fran deras sida.

Bara en tanke som man kan ''bolla'' med.

Äger man den ihop så är det ju helt klart klurigt för Försäkringsbolagen, och i ett sånt läge kan jag inte tänka mig att det skulle spela nån roll vem av ägarna som den står på.

Men detdär va ju jävligt intressant ändå! Kan man läsa mer om det nånstans?

De flesta vet inte ens om det. Bara IF vad jag vet som redan börjat kolla på hur de ska lösa det. Jag har läst det nånstans, kommer inte ihåg var.

:banana

Vet du när denna lag kommer igenom...?

Nej tyvärr inte. Har bara läst (och hört av IF) att det ska införas.

Jag köpte mig en hoj och försäkrade den, jag flytta till en storstad och dom ville ha 22000/året!!! för att byta bolag skrev jag över hojjen på annan person och försäkringen blev uppsagd. När jag ringer till nästa bolag som vill ha 8000/året och ska försäkra fråga jag om det va ok om jag stod på försäkringen fast en annan person stod på hojjen? Vilket inte va några som helst problem då hojjen skulle skrivas över på mig på en gång. Men vilken nit!!
Fick en räkning på 3800:- från Trafikförsäkringsbolaget som då sa att hojjen hade varit oförsäkrad...(vilket inte känns så jäkla kul då jag åkte på hojjen) + att man inte kunde göra så, en står skriven på hojjen och en annan på försäkringen, samma person måste vara skriven på fordonet och försäkringen. (enl Trafikförsäkringsbolaget)

Riktigt klantigt att inte informera om att man inte kunde göra så..

De ni pratar med när ni ringer in är säljare, de skiter fullständigt i vilken historia ni drar.
När ni sedan smäller farmors hoj och vill ha ut för moppen, det är då problemen troligtvis kommer.

Haha, exakt så är det faktiskt..
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Äger man den ihop så är det ju helt klart klurigt för Försäkringsbolagen, och i ett sånt läge kan jag inte tänka mig att det skulle spela nån roll vem av ägarna som den står på.

Kan du förklara hur du äger ett fordon ihop... för mig veterligen kan ett fordon bara vara registrerat på en person och inte flera... och den kan bara vara försäkrad på en person och inte flera. Om dessa två poster inte överrensstämmer med den huvudsaklige brukaren av fordonet så kommer med största sannolikhet att dra öronen åt sig.
 

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Antingen har man råd att betala försäkringen eller så får man ägna sig åt en annan hobby. E trött på alla som myglar, vilket gör att ärliga personer får betala mer :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ett annat kanontips, som någon redan sagt, är att gå SMC-kursen (avancerad). Då tjänar du REJÄLT mkt pengar.
Som jämförelse kan jag skriva vad min försäkring i dagsläget kostar:
3100kr / månad (med personalrabatt i folksam)
Hade jag gått SMC-utbildningen (vilket jag ska göra) hade det kostat mig endast 1200kr / mån, och då hade dessutom självrisken för vagnskadan endast vart 3000 kr (isf för 6000).

Hmmm, om du pratar om Folksam-SMC försäkringen så är själva finessen med den att den är billig i premie men självrisken är 25% av värdet på skadan eller det stulna. Dvs om du krashar och reparationen kostar 80 papp vilket inte är ovanligt så får du pröjsa 20 papp i självrisk. Om du vill repa grejer själv eller köpa beggat på e-bay så kommer ju självrisken att sjunka i motsvarande grad.
Det är bara på den vanliga försäkringen du har självrisk på 3-6000 beroende på vilken premie du vill ha... men du får 10% SMC rabatt på den.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Hej.
Tankte ta och kopa en sporthoj till sommarn, ar 25 och bor i sthlm. For mig skulle det kosta runda slangar 45000 om aret. Da va min tanke, farsan min har bagekort och bor pa landet, kolla upp vad han skulle fa betala, hela 5000 aret pa helforsakring.

Da va det en 24+ forsakring, fragan ar da, da kan jag vall forsakra den pa honom och ''lana'' den av honom over sommarn?

Grunden är såhär du är som försäkringstagare skyldig att uppge all den information som krävs för att försäkringsbolaget skall kunna räkna på risken för att försäkra just din motorcykel detta är din sk. upplysningsplikt. Om du inte uppfyller denna plikt sanningsenligt kan din ersättning jämkas helt eller delvis. Antingen genom att man ser till de riktiga förhållandena vid en ev. olycka vilket innebär att du ändå kommer få pröjsa 45k. Ev. kan man säga att om du varit ärlig hade något avtal aldrig tecknats dvs. att du inte får någonting.

Som det skrevs tidigare är det även det ekonomiska intresset som försäkras och om din farsa inte äger hojen och inte brukar den så har han inget ekonomsikt intresse i hojen. Det innebär att bolaget inte betalar ut någon ersättning på hans försäkring även om du vurpar.

Så om du ska samförsäkra med någon var på det klara med att du reder ut allt i förväg. I de flesta fall är det inte tillåtet att försäkra på någon annan som inte är folkbokförd på samma adress.

Det finns tusen modeller på vad som gäller och inte. Men ta det säkra före det osäkra och försök inte ens skenförsäkra.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Kan du förklara hur du äger ett fordon ihop... för mig veterligen kan ett fordon bara vara registrerat på en person och inte flera... och den kan bara vara försäkrad på en person och inte flera. Om dessa två poster inte överrensstämmer med den huvudsaklige brukaren av fordonet så kommer med största sannolikhet att dra öronen åt sig.

Ja...jag och min sambo "äger" bilen ihop....

Men när det gäller en sporthojar som ägs av äldra människor, MEN brukas till ofta hela delen av en ung kille så är det inte så svårt för F-bolagen att klura ut det vid en ev. olycka...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Gör man verkligen det? Killen är 25 & ska köpa sporthoj som kostar 45k att försäkra. Det luktar en nyare litermaskin. Ring Folksam & fråga vad det kostar när den blir stulen alt. när han slängt den i skogen/ett räcke i 140km/h.. Då var den inte så billig längre.



Gör om, gör rätt..
popcorn.gif

ligger i mina antekningar nu
popcorn.gif
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja...jag och min sambo "äger" bilen ihop....

Men när det gäller en sporthojar som ägs av äldra människor, MEN brukas till ofta hela delen av en ung kille så är det inte så svårt för F-bolagen att klura ut det vid en ev. olycka...

Hur då? Finns det verkligen möjlighet till två ägare på registreringsbeviset? För om ni båda har betalat hälften på bilen så är ju det fint men det betyder inte att ni tekniskt sett äger bilen tillsammans, bara pengamässigt.
Och försäkringsbolaget kommer kolla registreringsbeviset och det är även det som de är intresserade av när man skall teckna försäkringen, att namnet där är detsamma som den som vill teckna försäkringen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top