Försäkring på annan person?

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Försäkring på annan person?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej.
Tankte ta och kopa en sporthoj till sommarn, ar 25 och bor i sthlm. For mig skulle det kosta runda slangar 45000 om aret. Da va min tanke, farsan min har bagekort och bor pa landet, kolla upp vad han skulle fa betala, hela 5000 aret pa helforsakring.

Da va det en 24+ forsakring, fragan ar da, da kan jag vall forsakra den pa honom och ''lana'' den av honom over sommarn?...

Ja gör du det.

Jag har tagit en Prt Scr på första sidan som jag kommer distribuera ut till berörda F-bolag så fort du skapar din "Jagharkraschatsåinihelvetemenbarafåttnågrablåmärken-tråd" här på SH. :banana
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Kan du förklara hur du äger ett fordon ihop... för mig veterligen kan ett fordon bara vara registrerat på en person och inte flera... och den kan bara vara försäkrad på en person och inte flera. Om dessa två poster inte överrensstämmer med den huvudsaklige brukaren av fordonet så kommer med största sannolikhet att dra öronen åt sig.

Alltså. Du kan äga fordonet ihop med nån annan. Det är inga konstigheter. Men det är bara en person som kan stå som registrerad ägare hos vägverket. 2 skilda moment alltså.
Det vanligaste e ju såklart samma person som köpt hojjen och betalat för den, som också äger den helt själv, och därför också står som ägare.

Hmmm, om du pratar om Folksam-SMC försäkringen så är själva finessen med den att den är billig i premie men självrisken är 25% av värdet på skadan eller det stulna. Dvs om du krashar och reparationen kostar 80 papp vilket inte är ovanligt så får du pröjsa 20 papp i självrisk. Om du vill repa grejer själv eller köpa beggat på e-bay så kommer ju självrisken att sjunka i motsvarande grad.
Det är bara på den vanliga försäkringen du har självrisk på 3-6000 beroende på vilken premie du vill ha... men du får 10% SMC rabatt på den.

Detta ska jag kolla upp first thing tomorrow...
 
Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Vad ska du med försäkring till?
Är bättre att köra på en avställd oförsäkrad hojj? Är juhe gratis :tummenupp
Helt onödigt att betala en försäkring som du ändå inte får använda om olyckan är framme :D
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
"Tänk om" försäkringsbolagen gjorde en individuell prövning när man tecknade en försäkring.
Har personen i fråga nånsin löst ut en försäkring? Om man inte har det och har haft körkort rätt länge borde man då drabbas av fantomhöga försäkringspremier.
Men jag antar att jag inte är den förste att nämna detta.:confused:
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
"Tänk om" försäkringsbolagen gjorde en individuell prövning när man tecknade en försäkring.
Har personen i fråga nånsin löst ut en försäkring? Om man inte har det och har haft körkort rätt länge borde man då drabbas av fantomhöga försäkringspremier.
Men jag antar att jag inte är den förste att nämna detta.:confused:

Fast hela försäkringsgrejjen bygger ju på att alla ska betala (även de som aldrig utnyttjar sin försäkring) för de som crashar.
För du vill väl kunna utnyttja din försäkring även om du crashar dagen efter du köpt och tecknat försäkring, trots att du inte har hunnit betala in en krona?

Riskkategorigrupper finns ju redan och har alltid funnits så vitt jag vet..
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Fast hela försäkringsgrejjen bygger ju på att alla ska betala (även de som aldrig utnyttjar sin försäkring) för de som crashar.
För du vill väl kunna utnyttja din försäkring även om du crashar dagen efter du köpt och tecknat försäkring, trots att du inte har hunnit betala in en krona?

Riskkategorigrupper finns ju redan och har alltid funnits så vitt jag vet..

Det är klart att det är så. Men det är mycket pengar totalt sett för en trygghet som man aldrig använt bara. Men den dagen man behöver den så blir man nog glad att det funkar som det gör.:)
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Om du aldrig tänker krascha men är rädd att göra det ändå kan du ju teckna trafikförsäkring (lagstadgad) och sen sätta in en liten slant på banken varje månad istället för att betala premier. Då bestämmer du själv vad du vill ha i premie, men du får ju se till att inte råka ut för nåt innan du har tillräckligt på banken för att täcka kostnaderna.

Många försäkringstagare verkar tro att det är så det funkar... Har dagligen folk som ringer till bolaget där jag jobbar och säger nåt i stil med att nu jävlar ska jag ha ersättning, jag har betalat premier i så många år så jag skiter i om försäkringen gäller, ge mig pengar nu! Men som sagt, försäkring är inte samma som bankkonto.

Ang skenförsäkring så är det inte lönt en enda sekund. 1. Skitlätt att reda ut. 2. Inte en chans att lura sig runt vid en skada.
Bara bortkastade pengar att betala premie på skenförsäkring. Tro inget annat. Har tappat räkningen på alla avböjanden jag gjort pga skenförsäkring.
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Om du aldrig tänker krascha men är rädd att göra det ändå kan du ju teckna trafikförsäkring (lagstadgad) och sen sätta in en liten slant på banken varje månad istället för att betala premier. Då bestämmer du själv vad du vill ha i premie, men du får ju se till att inte råka ut för nåt innan du har tillräckligt på banken för att täcka kostnaderna.

Många försäkringstagare verkar tro att det är så det funkar... Har dagligen folk som ringer till bolaget där jag jobbar och säger nåt i stil med att nu jävlar ska jag ha ersättning, jag har betalat premier i så många år så jag skiter i om försäkringen gäller, ge mig pengar nu! Men som sagt, försäkring är inte samma som bankkonto.

Ang skenförsäkring så är det inte lönt en enda sekund. 1. Skitlätt att reda ut. 2. Inte en chans att lura sig runt vid en skada.
Bara bortkastade pengar att betala premie på skenförsäkring. Tro inget annat. Har tappat räkningen på alla avböjanden jag gjort pga skenförsäkring.


Det ligger mycket i vad du säger. :Bugar
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
du glömde bilden...
popcorn_soda1.jpg
Gör om, gör rätt..
popcorn.gif

Bättre?
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4174750&postcount=5
:D
(Tog mig en stund att lista ut hur ni lagt in den å jag fick till det.......:rodnar)


VARFÖR har den tagits bort från "de ordinarie"?? :va
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
1. Bli medlem i SMC.
2. Gå sporthojskurs hos SMC.
3. Teckna försäkring hos Folksam.

Man tjänar REJÄLT på det!

Beror ju på om man uppskattar en hög premie och låg självrisk eller tvärtom. För min del innebar det inte någon lägre premie över huvud taget.

Men det är besides the topic.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Hur då? Finns det verkligen möjlighet till två ägare på registreringsbeviset? För om ni båda har betalat hälften på bilen så är ju det fint men det betyder inte att ni tekniskt sett äger bilen tillsammans, bara pengamässigt.
Och försäkringsbolaget kommer kolla registreringsbeviset och det är även det som de är intresserade av när man skall teckna försäkringen, att namnet där är detsamma som den som vill teckna försäkringen.

Nej det sa jag inte...vi äger den ihop men en av oss står som ägare på reg.beviset.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej det sa jag inte...vi äger den ihop men en av oss står som ägare på reg.beviset.

Alltså missförstå mig inte nu, jag vill inte djävlas, men för försäkringsbolaget så är det bara en av er som äger den bilen för det finns bara ett namn på regintyget och ett namn på försäkringen. Sen kan man vara hur många som helst som har ett ekonomiskt intresse i det hela men det är namnet på papperet som gäller, på bil är det lite lättare att påstå att man äger det tillsammans, på hoj blir det jobbigare att försöka bevisa att så är fallet.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Hej.
Jag rekommenderar dig att teckna den på dig själv. Detta kallas för "försäkrat intresse", och innebär lite kort att den som köpt den, också måste ha försäkringen. Givetvis har man rätt att köpa en hoj och ge bort i present, men då är det ändå mottagaren som har det ekonomiska intresset i hojjen. Han/hon ska då stå för försäkringen.

Så, skriv den på dig själv, annars kan det tyvärr innebära att du inte får ut pengar. Jag vet många exempel på det försäkringsbolaget där jag arbetar, där en person skrivit MC:n eller bilen på en annan försäkring, som till slut fått sänkt eller ingen ersättning alls.

Ett annat kanontips, som någon redan sagt, är att gå SMC-kursen (avancerad). Då tjänar du REJÄLT mkt pengar.
Som jämförelse kan jag skriva vad min försäkring i dagsläget kostar:
3100kr / månad (med personalrabatt i folksam)
Hade jag gått SMC-utbildningen (vilket jag ska göra) hade det kostat mig endast 1200kr / mån, och då hade dessutom självrisken för vagnskadan endast vart 3000 kr (isf för 6000).

Sen så har det kommit en ny lag, som innebär att Försäkringsbolagen inte längre får knyta upp kunder på det sätt som de gör i den typen av försäkring som ofta kallas för "åretruntförsäkring". Om du har en sådan, och ställer av mc:n, så ska också försäkringen gå ner i en "avställningsförsäkring". Så funkar det inte idag, men så kommer det alltså att bli. Än sålänge är det bara IF (vad jag vet) som "lyder" detta, men de andra bolagen kommer att va tvungna att haka på..

Är inte självrisken hög på folksam-smc försäkringen?
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Alltså missförstå mig inte nu, jag vill inte djävlas, men för försäkringsbolaget så är det bara en av er som äger den bilen för det finns bara ett namn på regintyget och ett namn på försäkringen. Sen kan man vara hur många som helst som har ett ekonomiskt intresse i det hela men det är namnet på papperet som gäller, på bil är det lite lättare att påstå att man äger det tillsammans, på hoj blir det jobbigare att försöka bevisa att så är fallet.

Förstår hur du tänker, och visst är det så. MEN vart vill du komma...?

Menar du att vi inte skulle få ersättning vid en krock om jag kör men bilen står på min sambo....:va


Vad gäller hojjar så kan du läsa vad jag tycker i tidigare inkägg :tummenupp
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Är inte självrisken hög på folksam-smc försäkringen?

Jopp, har kollat upp det. Det visade sig att den va lite för bra på pappret för att vara sann.

Om du krockar och du är vållande, eller om den blir stulen så kan du bli tvungen att betala upp till en fjärdedel av hojjens värde.

Bättre med en vanlig "bas"försäkring alltså. SMC-rabatten däremot är ju inte fel, men SMC-försäkringen är ju rent av en dålig försäkring om det väl händer nåt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jopp, har kollat upp det. Det visade sig att den va lite för bra på pappret för att vara sann.

Om du krockar och du är vållande, eller om den blir stulen så kan du bli tvungen att betala upp till en fjärdedel av hojjens värde.

Bättre med en vanlig "bas"försäkring alltså. SMC-rabatten däremot är ju inte fel, men SMC-försäkringen är ju rent av en dålig försäkring om det väl händer nåt.

Den är egentligen bara dålig vid stöld. Den låga premien innebär att du har råd att helförsäkra. Då har du ju ett val ifall du kraschar. Om du kör med halv eller trafik så har du inget val. En basförsäkring på en nyare värstinghoj blir ju så hög att de flesta inte har råd med helförsäkring iallafall...

I mitt fall så skulle RC8:an kosta 38 000 på en hel/hel basförsäkring. Nu betalar jag knappt 8000 helförsäkring/helår. Då kan jag sätta undan 30 000 till reparationer per år som jag kör utan skador. Det innebär att jag får råd att byta hoj också istället för att försäkra bort pengarna, om jag kör skadefritt.

Den höga självrisken kan ju bli relativt låg också om du inte byter sving eller ram på grund av den lilla repan. Du kanske fixar andra styrhalvor, kåpor på E-bay, lackar istället för att byta till nytt osv. Du kan ju komma undan med en ganska billig reparation OCH en billig premie. Försäkringen är inte dålig förutom just vid stöld.

Jag vet att fler bolag tittar på den här modellen och jag tror att i framtiden så kommer det flesta försäkringarna att se ut så här. Vi kommer inte att ha råd att försäkra våra sporthojar överhuvudtaget annars...
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Jag är trött på att betala mer pga. alla dumma obegåvade jävlar som kraschar hela tiden! :)[/QUOTE

Ja speciellt alla obegåvade idioter som är ute på vägarna, resten har jag inget emot :tummenupp

Ja orkar inte läsa alla svar, du har säkert hört det förut och får höra det igen.
Det är ingen bra idé, Betala din egen försäkring eller sälj hojjen om det är för dyrt och du inte har råd.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top