Försäkringar på bana

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp, FB bestämmer!
Frågan är hur länge de vill vara med och stötta SMC. För den dagen FB drar sig ur kommer inte SMC´s kurser vara lika eftertraktade! Och vad har man vunnit på det?

Eftersom det har nu äntligen dykt upp forskningsrapporter och undersökningar som faktiskt påvisar att SMC:s kurser gör något positivt för att minska olyckorna så förstår jag inte varför FB skulle dra sig ur?
Dessutom, som jag skrivit tidigare så är våran omvärld mycket intresserade av hur lilla Sverige kan ha en av världens absolut största MC-organisationer och göra en sådan massiv insats på utbildningsfronten med så många instruktörer som alla jobbar ideellt.

Min personliga åsikt är att det kraschas för lite på kurserna. Det finns en del hojförare som har en sådan attityd och/eller okunskap gentemot hojkörning och trafik att de förr eller senare kommer att krascha, bättre att de gör det på en hinderfri bana med en ambulans i närheten. Dessutom är det enda sättet att lära sig saker att ta sig själv till sin personliga gräns och i de allra flesta fallen så är den gränsen väldigt låg i km/h räknat. Det går INTE speciellt fort på kurserna, inte ens i snabb grupp Steg4.

Körskolorna lär bara ut hur man tar körkort så huvuddelen av de nytagna körkorten kommer ut på vägarna utan att ha en aning om hur man sitter, hur man gasar, hur man svänger och hur man tittar. Jag är förbannat glad över att i alla fall NÅGON försöker att ta ansvar för att lära alla dessa människor att inte köra ihjäl sig. Jag hävdar fortfarande och kommer alltid att göra det att de fåtal krascher som görs på kurserna är i alla lägen värda det pris det kostar mot när människor kör ihjäl sig på gatan...

Visst kommer också vissa människor att använda sina nyvunna kunskaper för att köra fortare men jag kan bara titta på mig själv och mina vänner som jag kört med i 15-20 år. Vi kör alla försiktigare på gatan, eller inte alls i de flesta fallen.
Det stora flertalet som går SMC:s kurser är mogna människor som värdesätter sitt liv och sin famlij och använder kunskaperna till att bli duktiga motorcyklister som antagligen kommer att kunna köra säkrare i många år. Dessutom kommer de tillbaka, dels för att lära sig mer och dels för att det är så förbannat roligt att gå dessa kurser... idioterna är tyvärr alldeles för få på kurserna, de törs i regel inte komma eftersom det är jobbigt att få veta att man inte vet så mycket som man trodde om att köra cykel...

Om man verkligen vill komma med konstruktiv kritik och om man VERKLIGEN vill påverka och förändra hur SMC jobbar så kan jag ju tipsa om att det blir en helt annan impact om man faktiskt testat att gå kurserna, om man INTE testat verksamheten så blir ju vissa påståenden ganska löjliga, det hoppas jag att ni förstår?
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Japp, FB bestämmer!
Frågan är hur länge de vill vara med och stötta SMC. För den dagen FB drar sig ur kommer inte SMC´s kurser vara lika eftertraktade! Och vad har man vunnit på det?

Det är väl något som de inblandade ska diskutera,vilket jag är övertygad om att det görs fortlöpande,och åtgärder tas för att uppfylla FBs krav för åtagandet.

Är kurserna lika eftertraktade om man är låst med föråkare som bestämmer tempot för att säkerställa att ingen kraschar?

Ger det något överhuvudtaget då?

Smc-kurserna är för de flesta en kurs på bana för att bli en bättre hojåkare(och ha jäklit kul tillsammans med likasinnade,inte att förglömma :) ),för en del möjligheten att testa gränserna med försäkringsskydd.

Vill man komma åt och ge de som vill testa gränserna en annan syn på hojåkat kommer man vara tvungen att släppa in dom på banan vilket man inte gör om kraven är så hårda att dom inte vill komma,de som inte vill testa gränser är inget problem i sig och ännu mindre problem när dom blivit bättre hojförare.

Det är det jag tror FB ser som en vinst med kurserna,kan ha fel och har ingen insyn så som vanligt är detta inlägg en gissning lika bra som någon annan.


Henrik
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det är väl något som de inblandade ska diskutera,vilket jag är övertygad om att det görs fortlöpande,och åtgärder tas för att uppfylla FBs krav för åtagandet.
...
Smc-kurserna är för de flesta en kurs på bana för att bli en bättre hojåkare(och ha jäklit kul tillsammans med likasinnade,inte att förglömma :) ),för en del möjligheten att testa gränserna med försäkringsskydd....

jupp, ex. www.svmc.se Fortbildning ger ökad säkerhet
¨Av dem som svarade hade drygt 70 % gått en någon typ av MC-fortbildning. Svaren visar tydligt att man deltar i fortbildning för lära sig mer och känna sig säkrare som motorcyklist. Två tredjedelar anser att risken att bli inblandad i en olycka minskar efter en kurs. Över 70 % anser att fortbildning ger dem en bättre förmåga att undvika kritiska situationer.

Närmare 90 % anser att deras färdigheter förbättrats efter att de gått kurs. En stor andel menar också att de har fler resurser och verktyg för att fokusera bättre i trafiken som ett resultat av fortbildningen. En effekt var också att nästan hälften tog färre risker vid MC-körning efter fortbildning¨

- Studien är som helhet ganska intressant - så även eftersom hälften av svaren är sporthojsfolk..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
- Studien är som helhet ganska intressant - så även eftersom hälften av svaren är sporthojsfolk..

Nu är väl det endast tyckanden?

Finns det någon undersökning huruvida försäkringsärenden minskar på sikt efter att någon gått SMC-kurs? :va
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Du tror inte det har med att göra att snön låg kvar till april och skitväder halva sommaren?

Tror att vi kört mycket mindre i år.. Men skillnaden var rätt stor.
Vi får hoppas att det är ett litet trendbrott.

Förändringar brukar ju ta 5 år.. och sporthojskurserna drog igång för 5 år sedan.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vilka av SMC´s kurser gäller helförsäkring på?
(av de ~225 kurser som hölls under 2010)

Nu har både Galne Dansken samt ezzo läst mitt inlägg men ingen har svarat på denna fråga...

Finns det någon som vet svaret på denna fråga?

Jag ska förtydliga lite varför jag undrar!

I inlägg 90 i denna tråd försöker ezzo att ta dö på "myter och skrönor" som ännu lever vidare i försäkringsfrågan genom att att presentera lite statistik som SMC noggrant för över sina kurser.

Tyvärr stämmer inte siffrorna helt, men det är inte så noga då det handlar om uppskattade kostnader samt procentuellt antal helförsäkrade.

Det ezzo glömde berätta är att statistiken endast kommer ifrån ~35% av SMC´s kurser som hölls under 2010.
Dessa ~35% utgör ~135 skaderapporter på ~3000 unika förare under 2010.

Om helförsäkring gäller under SAMTLIGA kurser inkl internutbildningar så är den statistiken lite mer relevant, samt betydligt mer intressant!!

Så...vilka av SMC´s kurser gäller helförsäkring på?
Om den gäller för samtliga, hur ser statistiken ut över samtliga kurser?
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nu har både Galne Dansken samt ezzo läst mitt inlägg men ingen har svarat på denna fråga...

Finns det någon som vet svaret på denna fråga?

Jag ska förtydliga lite varför jag undrar!

I inlägg 90 i denna tråd försöker ezzo att ta dö på "myter och skrönor" som ännu lever vidare i försäkringsfrågan genom att att presentera lite statistik som SMC noggrant för över sina kurser.

Tyvärr stämmer inte siffrorna helt, men det är inte så noga då det handlar om uppskattade kostnader samt procentuellt antal helförsäkrade.

Det ezzo glömde berätta är att statistiken endast kommer ifrån ~35% av SMC´s kurser som hölls under 2010.
Dessa ~35% utgör ~135 skaderapporter på ~3000 unika förare under 2010.

Om helförsäkring gäller under SAMTLIGA kurser inkl internutbildningar så är den statistiken lite mer relevant, samt betydligt mer intressant!!

Så...vilka av SMC´s kurser gäller helförsäkring på?
Om den gäller för samtliga, hur ser statistiken ut över samtliga kurser?

Som jag sa är det kurser på storbana vi talat om.
Helförsäkringen gäller på ALLLA SMC-KURSER.
Fast frågan här från början var STORBANA inget annat.
Vad är du ute efter?

Samt beror det ju på hur man på antalet deltagare.
3000 unika vid som totalt fyllt upp ca 4000 platser.
Ska man räkna bort en person som gått kurs fler än en gång? Eller ska han räknas som en deltagare vid en ny kurs.... Därav ca 4000.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har inte svaret för samtliga kurser men har uppfattningen att det är något färre skaderapporter per dag vid Knixkörningar och ett fåtal vid grundkurserna.

Vi kan också på goda grunder anta att olyckor på storbana är de som kostar mest pengar att reglera.

Detta styrks också av FB:s intresse för storbanekörningar och därför är den statistik Ezzo refererar till mest intressant att diskutera, eller har jag missuppfattat hela Din frågeställning?

...Finns det någon som vet svaret på denna fråga?...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tror att vi kört mycket mindre i år.. Men skillnaden var rätt stor.
Vi får hoppas att det är ett litet trendbrott.

Förändringar brukar ju ta 5 år.. och sporthojskurserna drog igång för 5 år sedan.

Olyckorna har ju minskat tydligt sedan toppåret 2007 med 60 döda, kurserna började 2005 men slog igenom först 2007. Det har har varit några riktigt fantastiska somrar sedan dess men olyckorna har i alla fall minskat så väderpåverkan är nog inte så stor. Är det dåligt väder länge så kommer folk att köra mer när det är finväder, för att passa på så att säga.
Lägger man dessutom på hur många fler hojar som kommit i trafik sedan 2007 så har olyckorna minskat ganska rejält procentuellt.

Jag tror att SMC:s kurser har påverkat positivt men jag tror att snacket omkring kurserna och instruktörernas "lobbyingverksamhet" på framförallt sporthoj.com har påverkat minst lika mycket.
Klimatet inom framförallt sporhojsvärden har förändrats radikalt sedan 2001-2002 när det sprutade ut idiotfilmer med GR i spetsen. På den tiden var det coolt att köra som en idiot, skenförsäkra och bete sig som ett riktigt moppefucko.
På den tiden så förknippades SMC med skäggia BMW-gubbar som puttrade runt koner, den bilden är så förändrad nu att genuina BMW-skägg inom SMC är förbannade för att allt fokus ligger på broms- och kurvkurser och sporthojar.:)

Om någon idag skriver något om bombrepor, skenförsäkring, köra ifrån farbror blå eller liknade så får vederbörande kollegialt stryk på forumen. Istället för bara 1 st "moraltant" 2002 så är det 50 st som kastar sig över vederbörande nu. Detta i kombination med allt arbete som SMC gör är nog en stor del av förändringen.

Trafikverket sa ju häromveckan att "svensson" i allmänhet har sänkt farten på våra vägar också och att detta påverkar dödstalen. Allting hänger ihop, precis som det alltid varit när människor är inblandade...:)

Nu är det yrkestrafiken som beter sig som svin i trafiken, taxi, lastbilar och långtradarchaffisar står för höga farter och svåra olyckor...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu har både Galne Dansken samt ezzo läst mitt inlägg men ingen har svarat på denna fråga...

Så...

1. vilka av SMC´s kurser gäller helförsäkring på?

2. Om den gäller för samtliga, hur ser statistiken ut över samtliga kurser?

1. Man kan på en SMC kurs aldrig få mera skydd än det man har köpt/avtalat med sitt försäkringsbolag. Har du avtalat/köpt trafik respektive halvförsäkring, etc., är det detta som gäller på SMC kursen. Så alla kurser arrangerat av Riksorganisationen Sveriges Motorcyklister / SMC, har haft försäkring jämförbar med landsväg - självfallet undantagit SMC Sport.
- Som altid är det ett förhållande mellan försäkringstagare och bolag.

2. Men, mht antal skador / kurser / trafikarbeta, anser SMC själva att skadorna är inga bra. Vilket är anledningen till att frågan är lyft i offentliga forum. Syftet har varit att få alla att tänka till, och ta till att reducera skador!

SMCs övriga fortbildningar ligger väsentligt lägra. Jag har inte access till statistik som jag vett om jag får / kan publicera här och nu i ett publikt forum.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tänker redogöra för vad SMCs kursverksamhet har inneburit mej.

Började köra hoj på -80talet, gjorde ett uppehåll och började köra sporthoj för ca 8år sedan, sedan "omstarten" har jag avverkat i snitt 1300mil/år.

Redan första "omstartsåret" körde jag några trafikövningar på Sviesta.
När SMC började sina sporthojskurser gick jag steg1 och något senare st2.
Fortsatte köra ca 2-4 bandagar/år tills -08 då jag uppmärksammade att min försäkring inte gällde på bana, inte så många andra heller för den delen.

Tog upp det här på SH men fick inte mycket respons, jag slutade därmed helt att köra på bana.

2010: Körde st1-3 samt några knix kurser med SMC, jag hade INTE gjort det om inte min trafikförsäkring hade gällt.

Så otroligt mycket som jag förbättrade mej under senaste året står inte i någon proportion till alla dessa mil jag avverkat på gatan och bandagar tidigare.

Kvalitén på SMCs kurser har förbättrats avsevärt sedan den första utbildningen jag gick i dess regi och även om jag fått hjälp på de "privata" bandagarna så är utbildningsbiten ingenting på dessa i jämförelse med den SMCs upplägg ger.
SMC är definitivt inne på ett bra upplägg.

När bandagsarrangörerna stoppade huvet i sanden inför det faktum att inte många körde "lagligt" i deras försäkrade grupper så ändrade de så att i stället för som tidigare neka de som hade Trygghansa och If så blev det att "det var upp till deltagarna att se till att de har gällande försäkring".

Bandagsarrangörer som ville fortsätta attrahera gatåkare som är mån om att följa försäkringsreglerna borde skapat ett forum tillsammans och/eller med SMC där man gemensamt jobbat med försäkringsbolagen för att hitta en fungerande lösning eller ta konsekvensen med att i stort sett bara köra oförsäkrade grupper.

Jag tror att det vi ser är resultatet av SMCs enorma satsning mer än att i praktiken ställa en bana "till förfogande".

Missförstå mej rätt, jag tycker det är jättebra att det finns privata initiativ för det är skitkul att köra på bana men att jämföra det som finns i dag med SMCs upplägg kan man inte.

Bara en reflektion från min sida....
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Började köra hoj på -80talet, gjorde ett uppehåll och började köra sporthoj för ca 8år sedan, sedan "omstarten" har jag avverkat i snitt 1300mil/år.

Det är en viktig punkt du tar upp här. Många tycker att de kör mycket hoj genom att avverka 1500 mil per år på landsväg, vissa kör 3000 mil per år och är väldigt stolta över detta. Problemet är att 3000 mil på E4:an inte utsätter föraren för att vara i närheten av att lära sig köra hoj. Att åka hoj är också trevligt men det finns ingen reservkunskap när en incident inträffar.
Vill man bli en duktig förare så gör man som du gör. Man går kurser och får verktygen, sen åker man på vanliga bandagar, med eller utan försäkring och tränar på det man lärde sig på kursen. Om man kompletterar detta med landsvägskörning, gärna inspirerad sådan på kurviga småvägar, med massor av riskbedömning, så kommer resultatet att bli en oerhört duktig, kunnig och säker motorcyklist som dessutom har roligt hela tiden.
Det är INTE roligt att vara rädd och spänd...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det verkar vara dåligt intresse från Fb sida att skapa en sådan lösning. Ett av skälen är nog den komplicerade frågan med den lagreglerade trafikförsäkringen. Det finns två regelverk som kan tillämmpas för denna verksamhet, TSL (trafikförsäkringen) eller lagen om motortävlingsförsäkring. Vad jag har förstått så skall alltid något av regelverken gälla. Det som är problemet är att den verksamhet som bedrivs här ligger i gränslandet mellan regelverken.

För att bringa någon ordning i denna soppa krävs nog en utredning där alla inblandande parter gemensamt går igenom om det behövs några förtydliganden i lagen eller dess förarbeten. Risken att med en sådan utredning är att den kommer fram till att TSL inte gäller på bana.

Problemet med Trafikförsäkringen är den baserad på trafikregler när det gäller hantering av "skuldfrågan". På bana gäller helt andra regler. T.ex en vanlig kurvtagning innebär att en förare helt plötsligt byter placering i sidled utan ge tecken samt försäkra sig om att inte bakomvarande blir trängd. Detta är ett helt normalt körsätt på bana

Avstånden mellan fordonen är alledels för litet i fårhållande till den höga hastigheten. Ett sådant körsätt på "gata" skulle betraktas som (grov) våldslöshet i trafik om man skulle tillämpa normala trafikregler.

Jag tror tyvärr att det bästa är att man kommer fram till att TSL inte skall gälla på bana med undantag för rent banunderhåll. För skall TSL gälla, då borde även normala trafikregler gälla. Då skulle nog många bli av med körkortet om någon polis kom på besök.

Flera av dom "olyckor" som drabbar deltagare skulle i många fall bedömts som våldlöshet i trafik. Dessa crasher är helt normala vid bankörning och är ingenting som bedöms som våldslöshet.

Jag vill bara belysa att tafikförsäkringsfrågan inte är någon enkel fråga vid bankörning eftersom det finns så många närliggande saker när skuldfrågan skall utredas.

Det bästa är att det finns en bra personförsäkring som är skräddarsydd för verksamheten. Som antingen tecknas kollektivt av arrangören eller kan "köpas" på plats av deltagarana för en rimlig peng.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Som jag sa är det kurser på storbana vi talat om.
Helförsäkringen gäller på ALLLA SMC-KURSER.
Fast frågan här från början var STORBANA inget annat.

Frågan från början handlade om TS fråga: Vilka försäkringar finns då man kör på en kvällskörning, gat, alltså inte licens med hamnade på SMC till slut, som vanligt :rolleyes:

Det har inte vart på tal om STORBANA eller LITENBANA utan du lämnade uppgifter som motsvarar ~35% av antalet kurser i SMC´s regi som den hela sanningen, vilket det nu bevisligen inte är!

Vad är du ute efter?

Ja, vad sägs om sanningen?
Lite korrekta uppgifter på hur statistiken såg ut över samtliga kurser under 2010. Både du samt Galne Dansken antyder indirekt att det har sett mörkt ut, men att FB fortsätter under 2011 att stötta SMC´s satsningar i utbildning (detta är min personliga känsla).


Samt beror det ju på hur man på antalet deltagare. 3000 unika vid som totalt fyllt upp ca 4000 platser.
Ska man räkna bort en person som gått kurs fler än en gång? Eller ska han räknas som en deltagare vid en ny kurs.... Därav ca 4000.

För mig och mitt tankesätt är antalet skador genom antalet unika deltagare det intressanta.

10 deltagare som går 5 kurser var under ett år ger 50 kursplatser.
Om samtliga 10 deltagare kraschar under året kan man läsa följande statistik:

Exempel 1
100% av deltagarna kraschade någon gång under året.
(10 deltagare kraschade vilket utgör 100% av deltagarna)

Exempel 2
20% av deltagarna kraschade någon gång under året.
(10 deltagare kraschade under året av totalt 50 kursplatser)

Det blir lite skillnad i % när man räknar på unika deltagare...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top