Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp, FB bestämmer!
Frågan är hur länge de vill vara med och stötta SMC. För den dagen FB drar sig ur kommer inte SMC´s kurser vara lika eftertraktade! Och vad har man vunnit på det?
Eftersom det har nu äntligen dykt upp forskningsrapporter och undersökningar som faktiskt påvisar att SMC:s kurser gör något positivt för att minska olyckorna så förstår jag inte varför FB skulle dra sig ur?
Dessutom, som jag skrivit tidigare så är våran omvärld mycket intresserade av hur lilla Sverige kan ha en av världens absolut största MC-organisationer och göra en sådan massiv insats på utbildningsfronten med så många instruktörer som alla jobbar ideellt.
Min personliga åsikt är att det kraschas för lite på kurserna. Det finns en del hojförare som har en sådan attityd och/eller okunskap gentemot hojkörning och trafik att de förr eller senare kommer att krascha, bättre att de gör det på en hinderfri bana med en ambulans i närheten. Dessutom är det enda sättet att lära sig saker att ta sig själv till sin personliga gräns och i de allra flesta fallen så är den gränsen väldigt låg i km/h räknat. Det går INTE speciellt fort på kurserna, inte ens i snabb grupp Steg4.
Körskolorna lär bara ut hur man tar körkort så huvuddelen av de nytagna körkorten kommer ut på vägarna utan att ha en aning om hur man sitter, hur man gasar, hur man svänger och hur man tittar. Jag är förbannat glad över att i alla fall NÅGON försöker att ta ansvar för att lära alla dessa människor att inte köra ihjäl sig. Jag hävdar fortfarande och kommer alltid att göra det att de fåtal krascher som görs på kurserna är i alla lägen värda det pris det kostar mot när människor kör ihjäl sig på gatan...
Visst kommer också vissa människor att använda sina nyvunna kunskaper för att köra fortare men jag kan bara titta på mig själv och mina vänner som jag kört med i 15-20 år. Vi kör alla försiktigare på gatan, eller inte alls i de flesta fallen.
Det stora flertalet som går SMC:s kurser är mogna människor som värdesätter sitt liv och sin famlij och använder kunskaperna till att bli duktiga motorcyklister som antagligen kommer att kunna köra säkrare i många år. Dessutom kommer de tillbaka, dels för att lära sig mer och dels för att det är så förbannat roligt att gå dessa kurser... idioterna är tyvärr alldeles för få på kurserna, de törs i regel inte komma eftersom det är jobbigt att få veta att man inte vet så mycket som man trodde om att köra cykel...
Om man verkligen vill komma med konstruktiv kritik och om man VERKLIGEN vill påverka och förändra hur SMC jobbar så kan jag ju tipsa om att det blir en helt annan impact om man faktiskt testat att gå kurserna, om man INTE testat verksamheten så blir ju vissa påståenden ganska löjliga, det hoppas jag att ni förstår?
Last edited: