Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har gott flera kurser dom sista åren steg 1,2,3 och flera kurser på gokartbanor, samt vanlig bankörning och licenskurs. Jag "jobbar" även som posteringschef på bil och mc tävlingar. Det jag påstår är det går rätt snabbt i röd (snabb) grupp. Hastighet är för hög och avstånd för kort samt hela körsättet på bana med sidoförflyttningar är helt fel om man skulle bedömma det med vägtrafikens normala regler och det gäller samtliga grupper frånsett ev. grön grupp.
Vid en eventuell olycka med flera hojar inblandade då skulle t.ex skaderegleringen kunna bli helt korkad om man använde vanliga trafikregler som bedömmingsgrund. Detta blir speciellt märkbart med enbart trafikförsäkrade hojar. Där skaderegleringen kan avgöra om den "påkörda"?? får ersättning för sin hoj.
Att sedan många instruktörer är duktiga på identifiera "riskförare" på bananoch diskutera detta med dom. Det är jättebra.
Men det är inte det som det handlar om. Utan försäkringen när något väl har hänt.
Jag vet inte hur du bedömer "för" snabbt? Vad innebär "snabb" egentligen? Att folk ligger för nära varandra håller jag med om, speciellt i utbildningssyfte så är detta jättedumt eftersom man tenderar att titta på framförvarande istället för där man skall titta.
De flesta avåkningarna sker i mellangrupperna och i långsam (som du kallar grön) I de snabba grupper kör i regel ganska vana åkare som inte brukar gå omkull i första taget.
Fart är ju någonting relativt och som jag skriver här ovan så måste man ha fart för att kunna göra övningar, de flesta övningarna faktiskt.
Dessutom är då detta med fart och framförallt i vilken fart man utvecklas som förare viktigt. Om man med någon åtgärd skulle tvinga de snabbare förararna att köra i en fart som inte ger dem det berömda flytet så skulle heller inte kursen ge dem något, de skulle bara gäspa sig runt banan och inte heller kunna göra övningarna.
Dessutom måste komforttempot vara anpassat efter den övriga gruppen just för att undvika hastighetsskillnader och att folk ligger i klungor och försöker köra om hela tiden, dvs ligger för nära...
Observera att med en snabb förare så är detta inte likställt någon som kör som en idiot på gatan, snarare tvärtom enligt mina erfarenheter.
Men som tidigare fråga som ställts. Har du något bättre förslag för att få folk att komma till kurserna, tycka att det är roligt och lära sig något på kuppen och dessutom minska riskerna så tror jag att SMC skulle vara väldigt intresserade av att få höra detta förslag?