schnyggve
elitlökare
Tråkig tråd men det är nog bra att vi reder ut det här en gång för alla!
SAXAT från en annan tråd!
Har idag talat med en skadereglerare på trafikförsäkringsföreningen i ämnet, mycket lagtextläsande och 40 min senare var deras tolkning klar.
Anledningen till att jag går till dem är att det är dom som tar skadan om ingen annan försäkring finns. "De andra försäkringsbolagen är mycket tydliga i att försäkringen inte gäller på bandagar och trafiksäkerhetsövninger (bortsett SMC som har utrycklig tillåtelse samt att bilsport MC som har lite andra krav).
1. Rättsläget ÄR oklart då det inte har inträffat någon perssonskada än.
2. Lagstifningen är SOLKLAR!
Spekulationer och liknande undanbedes, håll tråden saklig. Moderatorer ta gärna bort påståenden utan referens eller källa!
SAXAT från en annan tråd!
Försäkringsvillkor
--------------------------------------------------------------------------------
Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.
För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!
Har här under gjort en sammanställning av de stora försäkringsbolagen villkor:
Folksams försäkringsvillkor:
• Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.
Slutsats: Försäkring gäller EJ!!
Bilsport & MC:
Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.
IF:
– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.
Trygghansa:
När gäller inte trafikförsäkringen:
• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
Slutsats: Försäkring gäller EJ!! (Efter telesamtal säger en skadereglerare: "Att personskada kan i mycket få undantagsfall täckas av föräkringen.")
Länsförsäkringar:
313 Försäkringen gäller inte vid skada:
c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.
Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)
Har idag talat med en skadereglerare på trafikförsäkringsföreningen i ämnet, mycket lagtextläsande och 40 min senare var deras tolkning klar.
Anledningen till att jag går till dem är att det är dom som tar skadan om ingen annan försäkring finns. "De andra försäkringsbolagen är mycket tydliga i att försäkringen inte gäller på bandagar och trafiksäkerhetsövninger (bortsett SMC som har utrycklig tillåtelse samt att bilsport MC som har lite andra krav).
1. Rättsläget ÄR oklart då det inte har inträffat någon perssonskada än.
2. Lagstifningen är SOLKLAR!
Dvs. arrangören måste teckna en separat försäkring för arrangemanget tex via SVEMO/SMA eller via samarbete med något (försäkringsbolag BMW klubben och IF)Arrangemang på inhägnat tävlingsområde (med tävlingsområde räknas banor som är godkända för tävling) som INTE är tävling eller träning inför tävling (dvs bandag) kräver att arrangören står för försäkringen! Arrangören är ytterst ansvarig! (perssonskador etc).
Glömde fråga specifikt om detta!Arrangemang på tex flygfält som inte är godkända som tävlingsområde
Trafikförsäkringen gäller!Körningen är INTE arrangerad:
tex jag åker ut och kör cross med polarn på en åker eller i en grusgrop.
Trafikförsäkringen gäller!Arrangemang på avlyst allmän väg (typ rally) tävling eller inte tävling (bandag).
Spekulationer och liknande undanbedes, håll tråden saklig. Moderatorer ta gärna bort påståenden utan referens eller källa!